הניסיונות לגמד מחאה - להוריד את המספרים ולהעלות את הלהבות

שלט מההפגנה בבלפור, 1.8.2020 (צילום: ניצן ויסברג)
ניצן ויסברג
שלט מההפגנה בבלפור, 1.8.2020

ניתן לבטל יוזמות, חוקים, תכניות, ערוצים ומשרדי ממשלה. אבל את העובדות, את רוח השינוי ואת רבבות ומאות אלפי האזרחים ברחובות – לא ניתן לבטל. לאחר כל הפגנה אנו עדים לריטואל הקבוע: ניסיונות פתטיים ושקופים לגמד ואף לבטל את המחאה ואת ההישגים של הציבור. זה שיוצא בהמוניו ובמספרים גדולים לרחוב, אפילו בגשם שוטף, בשל מבול הסיבות שנדרש בגללן למחות בעוצמה.

ניתן לבטל יוזמות, חוקים ומשרדי ממשלה. אבל את העובדות, את רוח השינוי ואת רבבות ומאות אלפי האזרחים ברחובות – לא ניתן לבטל. לאחר כל הפגנה אנו עדים לריטואל הקבוע: ניסיונות שקופים לגמד את המחאה

תומכי נתניהו והליכוד בכנסת ובתקשורת ממשיכים להיתלות בכל דגל פלסטין שמורם בהפגנה ומחפשים שלטים שיש בהם לדעתם הסתה. המטרה ברורה: לעשות דמוניזציה למפגינים ולהמשיך את דרכו המסיתה של בנימין נתניהו, שכינה בכהונתו הקודמת את המפגינים מפיצי מחלות ומדגרת אנרכיה. זאת למרות שלאחר ניצחונו בבחירות הודיע כי יהיה ראש ממשלה של כולם. הייתי מוסיף – כולם למעט כל מי שחושב בניגוד אליו.

לשיטתם, גם אנשי הצבא ובכירי מערכת הביטחון לדורותיהם שנוכחים בהפגנה הם אנרכיסטים. אם כך, האם צה"ל בו שירתו שנים ובראשו עמדו הוא ארגון אנרכיסטי? או אנשי האקדמיה שהצטרפו למחאה – האם גם האקדמיה אנרכיסטית? והבנקים? ותעשיית ההייטק?

המהלך שקוף. תומכי נתניהו חושבים איך ללעוג ולזלזל למשתתפי המחאה ולפגוע בה, ועושים זאת גם באמצעות גידופים ותיוג המשתתפים בה כשמאל, שמאל קיצוני, אנרכיסטים, או כמו שכינה יאיר נתניהו את המפגינים בבלפור בשעתו: "פורעי בלפור". הם אנשי המחנה השני שרוצים לעשות לנו בעיות – אז בואו נכתים אותם.

אחרי כל הפגנה הם זורקים לחלל האוויר ספינים ומספרים שאין להם קשר לכמות המפגינים במציאות, על פי דיווחי המשטרה וכמעט כל אמצעי תקשורת, והמספרים שהם זורקים הם תמיד קטנים משמעותית ממה שהיו בפועל. אבל הדיווחים הללו זוכים להדהוד מצד חברי הכנסת של הליכוד ושופרותיהם.

באחת ההפגנות הראשונות, למשל, היה ניסיון להתחכם ולהראות כמה אנשים ניתן להכניס לכיכר הבימה בלבד יחסית למספר המשתתפים בהופעה של נועה קירל – כאילו הרחובות קפלן, שדרות ח"ן, הוברמן ויתר הרחובות הסמוכים לא היו מלאים עד אפס מקום באזרחים.

לשיטתם, גם אנשי הצבא ובכירי מערכת הביטחון לדורותיהם שנוכחים בהפגנות הם אנרכיסטים. אם כך, האם צה"ל שבראשו עמדו הוא ארגון אנרכיסטי? האם האקדמיה אנרכיסטית? והבנקים? ותעשיית ההייטק?

ניסיון נוסף לגמד את המחאה הוא באמצעות ההיטפלות לדגלי פלסטין הבודדים בהפגנה. מתבקש לשאול, אילו דגלים אתם מצפים שאנשים מקלאנסווה ומטייבה יישאו בגאון? זכותם לקרוא לשוויון בין יהודים לערבים ולצדד במדינה פלסטינית לצד ישראל. אלו דגלי העם הפלסטיני, לא דגלי אש"ף. תכנית ההפיכה המשפטית של יריב לוין בכלל ופסקת ההתגברות בפרט רלוונטיות גם עבורם. וזאת מעבר לעובדה שגם ראש ממשלה הנוכחי הצהיר גם הוא בעבר, באוניברסיטה ישראלית, כי הוא תומך במדינה פלסטינית ממש כמותם.

הניסיונות השקופים האלו לגמד את המחאה האזרחית המתגלגלת הזו, שראשיתה עוד בימי ההפגנות בכיכר גורן מול בית היועמ"ש בפ"ת בשנת 2016 – לא יצלחו.

אי אפשר לבטל את העובדה שהצדק עם המפגינים. מהי דמוקרטיה ומהו עיקרון הפרדת הרשויות מופיע בספרי האזרחות, לפחות אלה של לומדי הליב"ה. יועילו נא חברי הכנסת של הליכוד ומצביעיהם לפתוח את ספרי הלימוד ולהיזכר, לפני שחברי קואליציה כמו אבי מעוז ישנו גם אותם.

כל מי שמבין שדמוקרטיה היא משטר הכולל עקרונות נוספים מלבד עיקרון הכרעת הרוב ובהם עיקרון שמירת זכויות המיעוט ועיקרון הפרדת הרשויות, מבין את הסכנה הטמונה בתכנית יריב לוין, או ליתר דיוק תכנית נתניהו. כן, אותו נתניהו שדיבר אחרת לחלוטין לפני המשפט.

כל מי שהצביע למפלגות השינוי, תפקידכם לא תם והמשימה רק התחילה. אתם נדרשים לגלות אורך רוח ויוזמה ולהגיע לכל הפגנה שתידרש, לפנות לחברי הכנסת, לפנות לתקשורת ולנקוט בכל מעשה שעומד במסגרת החוק כדי לסכל יוזמות הפוגעות באופן וודאי, ברור ומוחשי בדמוקרטיה.

נא להתייצב למאבק על עתידנו. אנחנו שומרי הסף.

כל מי שמבין, שדמוקרטיה היא משטר הכולל עקרונות נוספים מלבד עיקרון הכרעת הרוב, ובהם עיקרון שמירת זכויות המיעוט ועיקרון הפרדת הרשויות, מבין את הסכנה הטמונה בתכנית לוין, או ליתר דיוק תכנית נתניהו

לאלו שלא הצביעו למפלגות השינוי ומתעסקים במספרים, בדגלים, בהפצת שנאה ובספינים על כל מי שחושב אחרת, יש לי רעיון חדשני עבורכם – תגיעו להפגנות, תקשיבו, תפתחו ספרי אזרחות, תקראו על עקרונות הדמוקרטיה, בעיקר על עיקרון הפרדת הרשויות ואז נדבר.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 636 מילים
סגירה