ברט קוואנו במהלך השימוע על מועמדותו לעליון בסנאט, ב-27 בספטמבר 2018 (צילום: Saul Loeb/Pool Image via AP)
Saul Loeb/Pool Image via AP
ברט קוואנו במהלך השימוע על מועמדותו לעליון בסנאט, ב-27 בספטמבר 2018

קופת השרצים של שופט העליון ברט קוואנו

בספטמבר 2018 אושר מינויו של מועמד טראמפ לבית המשפט העליון האמריקאי, השופט ברט קוואנו ● זאת, אחרי שכריסטין פורד טענה כי קוואנו תקף אותה מינית ● האף-בי-איי פתח אז בחקירה שנגמרה במסקנה ש"אין ראיות להאשמות" ● בשלב הזה החליט דאג לימן לחפור במידע, אותו עיבד לסרט תיעודי ● הגילויים של לימן צריכים להטריד את מי שתומך בישראל במינויים פוליטיים של שופטים

הבמאי דאג לימן יצר את הסרט "Justice" (באנגלית: "צדק" וגם "שופט בבית משפט עליון") תחת מעטה של חשאיות בעזרת הסכמי סודיות והתחייבות למימון עצמי. לימן יצר את הסרט התיעודי יחד עם המפיקה החוקרת איימי הרדי ובסיוע דן קוגן וליז גרבוז מחברת ההפקות "סטורי סינדיקט".

לימן – במאי שעומד מאחורי סרטים עתירי תקציב כמו "מר וגברת סמית" (עם בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי) ושובר הקופות האפי "זהות כפולה" – בילה את רוב שנת 2022 בעבודה על הסרט התיעודי הראשון שלו, שעוסק בחקירת שופט בית המשפט העליון ברט קוואנו.

דן קוגן וליז גרבוז – שכבר הפיקו שלל סרטים תיעודיים – תמכו בסרט, שהוצג בהקרנת בכורה בפסטיבל הסרטים סאנדנס לאחר שנשמר בסוד במשך יותר משנה. "לבית המשפט העליון – מקום קדוש לכולנו – יש חשיבות מיוחדת עבורי", אומר לימן.

אביו, ארתור ל' לימן, היה עורך דין ואקטיביסט נערץ שהשתתף, בין היתר, בניהול החקירות בפרשות איראן–קונטראס והמהומות בכלא אטיקה. אחיו הבכור של לימן, לואיס, הוא עורך דין ותיק שמכהן כיום כשופט פדרלי במחוז הדרומי של ניו יורק. הוא אף התמחה בעבר בבית המשפט העליון.

דאג לימן בניו יורק, 2018 (צילום: AP Photo/Richard Drew)
דאג לימן בניו יורק, 2018 (צילום: AP Photo/Richard Drew)

כשלואיס לימן היה מגיע לבית המשפט העליון, אחיו הקולנוען ובני משפחה נוספים היו טסים לוושינגטון כדי לצפות בו. "אף שאני לא עורך דין, תמיד התייחסתי לבית המשפט במן יראת כבוד מאוד אישית"

כשלואיס לימן היה מגיע לבית המשפט העליון, אחיו הקולנוען ובני משפחה נוספים היו טסים לוושינגטון כדי לצפות בו. "אף שאני לא עורך דין, תמיד התייחסתי לבית המשפט במן יראת כבוד מאוד אישית", אומר לימן.

לימן, כמו רבים אחרים בארה"ב, צפה בשימועים לאישור המינוי של קוואנו בספטמבר 2018, שבמהלכם טענה כריסטין בלאזי פורד כי קוואנו תקף אותה מינית כשהשניים היו בני נוער במרילנד.

ה־FBI פתח בחקירה אך מאוחר יותר פרסם דוח שלפיו "אין ראיות להאשמות" בהתנהגות מינית בלתי הולמת שהוצגו על־ידי פורד ודברה רמירז, שטענה כי קוואנו חשף את עצמו בפניה במסיבה שהתקיימה במעונות הסטודנטים של אוניברסיטת ייל.

מאוחר יותר, ב־2021, התגלה כי בזמן החקירה, ה־FBI קיבל כ־4,500 פניות בנוגע למידע על קוואנו, אך באופן תמוה לא בדק את רובן. המידע – שהוערך כרלוונטי ביותר – היה קשור לבית הלבן של דונלד טראמפ. מאוחר יותר הממשל קידם את מינויו של קוואנו.

שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית, ברט קוואנו, 5 בפברואר 2019 (צילום: Doug Mills/The New York Times via AP, Pool, File)
ברט קוואנו, 5 בפברואר 2019 (צילום: Doug Mills/The New York Times via AP, Pool, File)

ב־2021 התגלה כי בזמן החקירה ה־FBI קיבל כ־4,500 פניות בנוגע למידע על קוואנו, אך באופן תמוה לא בדק את רובן. המידע – שהוערך כרלוונטי ביותר – היה קשור לבית הלבן של דונלד טראמפ

"אני לא יכול להדגיש עד כמה בית המשפט העליון משמעותי וכמה חשוב שנבדוק את האנשים היושבים בו", אומר לימן. "הובטחה לנו חקירה שמעולם לא קרתה". לימן רצה להשלים את החסר ולחפור בתוך מה שה־FBI התעלם ממנו, על פי הדיווחים.

לקראת העבודה על הסרט, לימן חיפש שותף מיומן בהפקה. עבודותיה הקודמות של המפיקה החוקרת איימי הרדי כוללות את "The Hunting Ground" – סרט תיעודי על תקיפות מיניות בקמפוסים בארה"ב – ואת "On the Record", סרט תיעודי על ההטרדות המיניות שביצע המפיק המוזיקלי ראסל סימונס.

"כשקיבלתי את הפנייה, היא סקרנה אותי", אומרת הרדי, שהפיקה את "Justice". ב־2018 היא פנתה לעורכת הדין של פורד כדי לבדוק אם אפשר לעקוב אחריה במהלך ואחרי השימועים הפומביים. "נאמר לי בנימוס רב שלא", היא אומרת.

ההכנות ל"Justice" החלו בתחילת 2022, כשהרדי והצוות החוקר שלה – שכלל את העיתונאית החוקרת לשעבר קלי באגבי ואת סוכן המודיעין והביטחון הפדרלי בגמלאות נואל אנגלס – צללו אל תוך ההאשמות שפורסמו נגד קוואנו ואיתרו את מקורות המידע שנמסר ל־FBI ולא נבדק. שלב הצילומים הרציניים והחשאיים החל באביב.

כריסטין בלאזי פורד מעידה בסנאט האמריקאי נגד ברט קוואנו, 27 בספטמבר 2018 (צילום: Saul Loeb/Pool Photo via AP)
כריסטין פורד מעידה בסנאט האמריקאי נגד ברט קוואנו, 27 בספטמבר 2018 (צילום: Saul Loeb/Pool Photo via AP)

הסרט גם מציג מידע חדש, שלדברי היוצרים נמסר ל־FBI ומאמת הן את טענותיה של פורד והן את אלה של רמירז. הסרט גם צולל לחקר תקרית נוספת שדווחה ל־FBI – וכפי שהתברר מאוחר יותר, לא נבדקה

הסרט כולל את עדותה של רמירז וכן עדויות של חברים של פורד, של עמיתיהם של רמירז וקוואנו ללימודים באוניברסיטה ושל רבים אחרים. הסרט גם מציג מידע חדש, שלדברי היוצרים נמסר ל־FBI ומאמת הן את טענותיה של פורד והן את אלה של רמירז.

הסרט גם צולל לחקר תקרית נוספת שדווחה ל־FBI – וכפי שהתברר מאוחר יותר, לא נבדקה – על־ידי חבר ללימודים באוניברסיטת ייל, שטען כי ראה את קוואנו במסיבה במעונות דוחף בכוח ביחד עם חבריו את איבר מינו אל ידה של אחת הסטודנטיות.

"דאג ואיימי קיבלו מידע חדש, וגם מבט מדהים על היעדר הנאותות של אחת המשרות החשובות ביותר במדינה שלנו", אומרת גרבוז, היוצרת התיעודית הוותיקה שמנהלת יחד עם קוגן את חברת "סטורי סינדיקט", שהפיקה שפע של סרטים לא עלילתיים.

הרדי משתפת פעולה מזה שנים עם גרבוז וקוגן, ועבדה איתם על פרויקטים כמו "On the Record" ו"אלן נגד פארו". כשהסרט החל להתגבש, לימן פנה לגרבוז, חברתו מתקופת הלימודים באוניברסיטת בראון, ולקוגן. לימן ביקש סיוע בבימוי סרט תיעודי בעל פוטנציאל נפיץ, שעוסק הן בפוליטיקה מינית והן בעבודה הפנימית בוושינגטון הבירה.

שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית, ברט קוואנו (צילום: Carolyn Kaster, AP)
שופט בית המשפט העליון של ארה"ב ברט קוואנו (צילום: Carolyn Kaster, AP)

קוגן לא הופתע מהעניין של לימן ביצירת הסרט ואמר שגם הסרטים ההוליוודיים הענקיים שהוא עשה (חלקם בכיכובו של טום קרוז) "תמיד ניסו – גם כשהם היו מבדרים – לעסוק במשהו מעבר לאקשן מותח".

אחרי ייעוץ בנוגע לגרסה הראשונית של לימן, "סטורי סינדיקט" הצטרפה להפקת הסרט באופן רשמי, כשגרבוז וקוגן משמשים כמפיקים בפועל. כל מי שעבד על הסרט, החל מקוגן וגרבוז ועד מעצב הצבע, חתם על הסכם סודיות.

לימן, שבילה חלק מ־2022 בבימוי גרסה מחודשת לקלאסיקת הפעולה "שומר הברים", חשב שהפרויקט צריך להישמר בסודיות למען ביטחונם של העוסקים בו. רבים בעולם הקולנוע התיעודי הופתעו מכך שהפקה בסדר גודל שכזה נשמרה תחת מעטה של חשאיות במשך זמן כה רב.

על מנת לשמור על סודיות הפרויקט ולהשיג עצמאות מוחלטת, לימן מימן בעצמו את כל ההפקה. "המניעים של אלה שהייתי עשוי לפנות אליהם כדי להשיג כסף לסרט היו עשויים להשפיע על האופן שבו הסרט ייתפס"

על מנת לשמור על סודיות הפרויקט ולהשיג עצמאות מוחלטת, לימן מימן בעצמו את כל ההפקה. "אם אתם רוצים לדעת מי מימן את הסרט, אתם לא צריכים לחפש יותר רחוק ממני", אומר לימן.

דאג לימן פסטיבל הסרטים בקאן, 21 במאי 2010
דאג לימן פסטיבל הסרטים בקאן, 21 במאי 2010 (צילום: AP Photo/Mark Mainz)

אבל האם הוא שקל להשיג מימון חיצוני? "המניעים של אלה שהייתי עשוי לפנות אליהם כדי להשיג כסף לסרט היו עלולים להיראות חשודים או להשפיע על האופן שבו הסרט ייתפס", הוא אומר ומוסיף: "אין לי שום מניע פוליטי נסתר".

הרדי מציינת כי הבמאי אף פעם לא דחה בקשה של צוות החקירה לתקציב. לימן אומר כי בתור במאי הוא בדרך כלל זה שנאלץ לבקש עוד כסף מהאולפנים: "כשיש לך במאי שגם מממן את הסרט שלו – הוא פחות או יותר תמיד נענה בחיוב".

"אף אחד אחר לא היה עושה את זה", אומר קוגן על המימון של לימן. הרדי מוסיפה כי להחלטה של לימן "הייתה השפעה כשפנינו לאנשים" שעבורם מקורות המימון של הפרויקט היו שיקול בהחלטה אם להשתתף בסרט. "כשאמרנו, 'דאג לימן הוא האיש שמממן את הסרט', התגובה הראשונה בדרך כלל הייתה, 'דאג לימן עושה סרט תיעודי?!"

כשהוא נשאל לגבי מה הסרט שלו יציע לקהל הצופים הפוטנציאלי, הוא השיב: "היה חשוב לי ליצור סרט שיאפשר לאנשים להגיע למסקנות משלהם לגבי האמת ולשמוע קולות שהושתקו ב־2018 ולא היו צריכים להיות מושתקים, כשדונלד טראמפ היה הנשיא".

דונלד טראמפ בכנס בחירות בפנסילבניה, 20 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)
דונלד טראמפ בכנס בחירות בפנסילבניה, 20 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)

"אני מאמינה שברט קוואנו תקף מינית את כריסטין בלאזי פורד, ואני מאמינה שהראיות החדשות הכלולות בסרט מראות שהוא תקף מינית לפחות שתי נשים נוספות"

הרדי הוסיפה: "אני אלך עוד צעד אחד. אני מאמינה שברט קוואנו תקף מינית את כריסטין בלאזי פורד, ואני מאמינה שהראיות החדשות הכלולות בסרט מראות שהוא תקף מינית לפחות שתי נשים נוספות. הפרטים הגרפיים הם שוברי לב. זה מצביע על דפוס בהתנהגות (הבלתי הולמת) שלו".

נכון לעכשיו, "Justice" מוגדר כ"גרסת פסטיבלים". כלומר, לימן ושאר היוצרים עדיין ממשיכים בעבודת העריכה. "עדיין יש אנשים שפונים אלינו", אומרת הרדי. "אבל בשלב מסוים נהיה חייבים 'להניח את העטים'".

יוצרי הסרט נמצאים עתה בעיצומן של שתי תביעות משפטיות נגד מחלקת המשפטים של ארה"ב סביב דרישה לחופש המידע. ברגע האחרון הוכרז כי הסרט, שנמכר על ידי סוכנות הענק CAA, יוקרן בפארק סיטי.

"ראינו את זה למעשה רק תקופה קצרה לפני ההקרנה", אמרה האוצרת הראשית של פסטיבל סאנדנס קים יוטאני. לדבריה, "'Justice' קורא תיגר על הנרטיבים הקיימים ושואל שאלות קשות". סאנדנס משמש זה שנים כקרקע להשקת סרטים תיעודיים טעונים מבחינה פוליטית, בהם "נבלני" מ־2022 על מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני.

אלכסיי נבלני (צילום: Pavel Golovkin, AP)
אלכסיי נבלני (צילום: Pavel Golovkin, AP)

סאנדנס משמש זה שנים כקרקע להשקת סרטים תיעודיים טעונים מבחינה פוליטית, בהם "נבלני" מ־2022 על מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני

גרבוז מדגישה את מה שהיא רואה כשאלה הקיומית שמציב "Justice", ואומרת: "אם יוצרי סרטים תיעודיים יכולים להנגיש כזאת כמות של מידע לא ידוע באמצעות תקציב של אדם אחד – תארו לעצמכם מה היה יוצא קורה אם הייתה מתקיימת חקירה ממשלתית מלאה".

עוד 1,290 מילים
סגירה