חמאס: הטרור הפנימי שלא הכרתם

צילום מסך מסרטון בפרויקט "לחישות מעזה" של The Center for Peace Communications
צילום מסך מסרטון בפרויקט "לחישות מעזה" של The Center for Peace Communications

מי לא מכיר את הטרור של ארגון חמאס? פיגועי התאבדות, חטיפות, ירי רקטות וכד'. אבל מעטים מכירים את הטרור שמפעיל הארגון כלפי פנים על תושבי עזה. הכירו את חמאס – הטרור הפנימי, זה שפוגע אך רק בפלסטינים.

למרבה הצער, אין ישראלי שאינו מכיר מקרוב את הטרור החיצוני של חמאס – הפעילות של ארגון הטרור נגד "האויב הציוני": ירי על צה"ל ועל אזרחים, חטיפות, פיגועי התאבדות, ירי רקטות והרשימה עוד ארוכה. אך מעטים יודעים על פרטי הטרור הפנימי, זה שמפעיל חמאס כלפי העם הפלסטיני ברצועת עזה, שטח עליו שולט הארגון מ-2007, בעקבות ההפיכה הצבאית נגד הרשות הפלסטינית.

מעטים יודעים את פרטי הטרור הפנימי, זה שמפעיל חמאס כלפי העם הפלסטיני ברצועת עזה, שטח עליו שולט הארגון מ-2007, בעקבות ההפיכה הצבאית נגד הרשות הפלסטינית

החשיפה

בשנה החולפת 2022 הוכן הסרט התיעודי "וַּשְוַּשַאת מִן רַ'זַה" (לחישות מעזה), אותו ערך המרכז למגעי שלום בארה"ב CPC – The Center for Peace Communications), ופורסם השבוע ברשת אל-ערביה הסעודית. הסרט מתאר בשמונה ראיונות את סבלם של אזרחי רצועת עזה תחת שלטון חמאס.

המרואיינים (המופיעים באיור ללא שמותיהם, רק בקולם, למען ביטחונם) מספרים באומץ על שחיתות ההנהגה, על דיכוי דתי-פוליטי-כלכלי קשה, אלים ואכזרי של השלטונות (כולל ירי על מפגינים בהפגנות השקטות על המצב הכלכלי ב-2019), על שטיפת מוחם של הצעירים ועוד. ניתן למצוא את כל הסרטונים ביוטיוב בתרגום עברי.

הנה תקציר של הסרטונים:

הסיפורים האישיים

תושב עזה מספר כיצד אחרי ההפיכה קראו בחמאס סיסמאות של "רפורמה ושינוי", אך בפועל הביאו רק דיכוי, גניבה והשפלה. הוא התלונן על כובד המיסים שמטיל חמאס על כל עסק, החל מחנות וכלה בקיוסק בחוף עזה, כולל עסקים זעירים שהיו פטורים ממס בעבר.

המרואיינים מספרים באומץ על שחיתות ההנהגה, על דיכוי דתי-פוליטי-כלכלי קשה, אלים ואכזרי של השלטונות (כולל ירי על מפגינים בהפגנות השקטות על המצב הכלכלי ב-2019), על שטיפת מוחם של הצעירים ועוד

בחמאס טוענים כי גביית הכספים משרתת את ה"מֻקַאוַּמַה" – ההתנגדות, אבל אין כיום התנגדות אמיתית לכיבוש, זה פשוט נהיה עסק. יתר על כן, כל סבב לחימה עם ישראל הביא לחורבן לאזרחים ורווחים נאים לחמאס שמקבל כספים (מנסיכות קטר בעיקר – י.פ.) ומכניס לכיסו. "הם מכריזים על ניצחון בשעה שבתינו הרוסים ואין לנו עבודה, איזה ניצחון זה? אנו חיים מחוסר מוות" (ביטוי בערבית לחיי ייאוש).

תושב עזה תאר את הרצועה כ"משולש ברמודה", כי כל הסיוע שנשלח לשם נעלם. 40% מהכספים שמרוויחים האזרחים בעזה נעלם – הכל נלקח ע"י חמאס. לא מעט סוחרים ואנשי מקצוע שונים יושבים בכלא כי שקעו בחובות. לטענתו, רוב העזתים חיים בתוך בועה, הם לא יצאו משם לראות עולם ולראות כיצד חיים אנשים חיים טובים במקומות אחרים.

אחד העזתים סיפר כי אחרי פיזור הפגנה, המשיך ילד עם תסמונת דאון להפגין מול אנשי ביטחון של חמאס. זו הייתה מחאה על הפסקות חשמל בלתי פוסקות. בתגובה היכו את הילד ואת בני משפחתו נמרצות, גם את הנשים. הוא מתאר זריקת אבנים על אנשי חמאס, ממש "אינתיפאדה" כמו שבד"כ נהגו לעשות בעבר מול "כוחות הכיבוש הישראליים". כאשר צילם את האירוע נתפס ונכלא.

אישה עזתית סיפרה על אהבתה לריקוד. "מיום שחמאס תפס את השלטון בעזה הכל נגמר". אני בעד לקרוא קוראן וללכת למסגד, היא סיפרה, אבל זה לא סותר את זה. אלא שחמאס הפעיל לחץ ואיומים על אחיה והם דרשו ממנה להפסיק עם הריקודים, לוותר על החלום.

היא מעזה לומר כי "הכיבוש הישראלי טוב בהרבה מחמאס, כי הם לא התערבו לנו בעניינינו האישיים". היא מסכמת: "כבר השתחררנו מהכיבוש (הישראלי – הנסיגה ב-2006 – י.פ.), כעת עזה צריכה להשתחרר משלטון חמאס. רק אז נתפתח ויהיה לנו תיאטרון ותיירות. ילדינו ילמדו אומנות – ריקוד, שירה ומשחק".

תושב עזה תאר את הרצועה כ"משולש ברמודה", שהסיוע שנשלח אליה נעלם. 40% מהכספים שמרוויחים האזרחים בעזה נעלם – הכל נלקח ע"י חמאס. לא מעט סוחרים ואנשי מקצוע שונים יושבים בכלא כי שקעו בחובות

הדיכוי הפנימי אינו רק ברחוב אלא גם ברשת החברתית. עזתית אחרת מספרת כיצד פתחה דף חדשות אחרי שסיימה ללמוד תקשורת באוניברסיטה בעזה. איימו על חייה אם לא תחדל להעלות דפי חדשות. לדבריה, יש מדיניות קבועה של סתימת פיות ויש לחמאס שליטה מוחלטת על מה שאנשים רואים ושומעים. גם את החדשות שיוצאות מעזה לעולם בוחר הארגון האסלאמי בקפידה. בדיעבד היא מצטערת שבחרה בתחום העיתונות כי הוא מיותר בעזה.

תושב אחר סיפר על שטיפת המוח של חמאס, על כך שדגליהם וסיסמאותיהם מופיעים על כל הקירות בכל מקום. חמאס משרה אווירה של אזור מלחמה, לא אזור מגורים. אין הפרדה נורמלית בין חיים אזרחיים לצבאיים, למשל טיל יכול להיות משוגר מכל מקום בכל זמן. ההשפעה הפסיכולוגית על התושבים עצומה, אנשים מיואשים והצעירים "מוכנים למות מות קדושים", כלומר אין ערך לחיי אדם. "חשוב לשחרר את פלסטין" לטענתו, "אבל לא ייתכן שאנשים ימותו סתם בלי להשיג כלום".

אישה עזתית סיפרה כיצד אנשי חמאס החרימו בעקביות את הסחורה הצנועה שאחיה בן ה-33 היה מוכר מהירקות שגידלה המשפחה כדי להתפרנס. לטענתה, פעם אפילו האשימו אותו בהאשמות שווא, כאילו הוא סוחר סמים כדי לעצור אותו. הוא הצליח להשתחרר ולברוח מהרצועה באמצעות תשלום למבריחים מפוקפקים ונעלמו עקבותיו. אחותו אינה יודעת עד היום מה עלה בגורלו. היא מסכמת בדמעות ש"אף אחד לא רוצה לחיות כאן (בעזה). מי שמצליח ללכת לא ישוב לעולם".

חמאס משרה אווירה של אזור מלחמה, לא מגורים. אין הפרדה נורמלית בין חיים אזרחיים לצבאיים, למשל טיל יכול להיות משוגר מכל מקום בכל זמן. ההשפעה הפסיכולוגית על התושבים עצומה ואין ערך לחיי אדם

פעילת פת"ח לשעבר סבלה מרדיפות בלתי פוסקות אחרי ההפיכה (2007) ברצועה, איומים מטעם תא הסטודנטים באוניברסיטה האסלאמית (ולא רק מכוחות הביטחון).

היא מספרת על אפליה בוטה וסירוב לקבל אנשי פת"ח למשרות עבודה. למשל היא פתחה בית מרקחת ונאלצה לסגור אותו אחרי שאנשי חמאס לא הפסיקו להתנכל לה ולהטיל עליה סנקציות מנהליות שונות. לטענתה "יש להם מונופול על הכל". למרות הלחץ שהופעל עליה, סירבה להצטרף לחמאס. כשנשאלה אם היא מאמינה שיהיה שלום, הפתיעה ואמרה ש"שלום עם ישראל ייתכן, כמו בשנות ה-90 (תהליך אוסלו), אך עם חמאס לעולם לא יהיה שלום".

מעריצי חמאס לא מעודכנים?

למרבה האירוניה, נותרו לחמאס מעריצים דווקא בגדה המערבית, היכן שרוב הביקורת מופנית לשלטון – לרשות הפלסטינית בראשות פת"ח. רוב מעריצי חמאס אינם מעודכנים, או מעדיפים להתעלם מהשינוי שחל בהנהגת חמאס בשני העשורים האחרונים.

בעבר היו אנשי פת"ח/אש"ף סמל לחילוניות שמאלנית-סוציאליסטית, לשחיתות ולגניבת כספי הציבור. מנהיגי הרשות היו מזוהים ברחוב הפלסטיני עם "מכירת רובה של פלסטין לאויב הציוני", ואילו מנהיגי חמאס הצטיירו כדתיים מאמינים לכאורה, שחיו חיי פשטות ולא התפשרו על פתרון "פלסטין השלמה", הקריבו את חייהם ודבקו בדרך הג'יהאד.

פעילת פת"ח לשעבר מספרת על רדיפה, אפליה בוטה וסירוב לקבל אנשי פת"ח למשרות עבודה. את בית המרקחת שפתחה נאלצה לסגור אחרי שאנשי חמאס לא הפסיקו להתנכל לה ולהטיל עליה סנקציות מנהליות שונות

כיום הנהגת חמאס חוטאת באותם חטאים של הרשות הפלסטינית, גונבים את כספי האזרחים וחיים חיי נוחות ועושר, מסתובבים במלונות יוקרה בטורקיה ובקטאר. לעומת זאת, תושבי עזה מתגעגעים לחיים שהיו להם תחת הנהגת הרשות הפלסטינית, מבחינת חופש הביטוי והמצב הכלכלי שהיה טוב בהרבה. הם מביטים בגדה ורואים מצב כלכלי טוב בהרבה משלהם. 16 שנה חיים העזתים תחת שלטון חמאס, חיי עוני, אומללות ודיכוי. אין לחמאס דבר להציע להם מלבד מילה אחת: "מֻקַאוַּמַה" – התנגדות ומאבק, ללא תוצאות.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,090 מילים ו-1 תגובות
סגירה