פינדרוס מסביר שמשקיעים אוהבים דיקטטורות וחושף בורות כלכלית

יצחק פינדרוס בוועדת הבריאות, 12.10.2021 (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)
דוברות הכנסת - דני שם טוב
יצחק פינדרוס בוועדת הבריאות, 12.10.2021

חבר הכנסת יצחק פינדרוס, בוגר המכללה היוקרתית ללימודי אלוהים, מסגביר למה משקיעים אוהבים דיקטטורות. די ברור מההסבר שהוא לא מבין בעסקים והטענה שלו לא מחזיקה מים. כל המושחתים בכל הדיקטטורות – לעולם אינם משאירים את הרכוש שלהם במדינה שהם עושקים. לעולם.

ח"כ פינדרוס, בוגר המכללה היוקרתית ללימודי אלוהים, מסגביר למה משקיעים אוהבים דיקטטורות. די ברור מההסבר שהוא לא מבין בעסקים. המושחתים בדיקטטורות לעולם אינם משאירים את רכושם במדינה שהם עושקים

בדיקטטורה זכות קניין היא המלצה בלבד. ברגע שהמשטר הדיקטטורי שולט בבית המשפט ובבנקים, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. הוא יכול כמו הוגו צ'אבס בוונצואלה להלאים את תעשיית הנפט. כשהייתה התנגדות של משקיעים ושל ההנהלה בתעשיית הנפט – הוא החליף אותם באנשים שלו.

ונצואלה היא אחת המדינות העשירות בעולם על הנייר והיא הייתה מדינה עם מעמד בינוני רציני וחזק. אבל אין יותר מעמד בינוני בוונצואלה. מי שיכול היה ברח משם. ונצואלה מחזיקה עתודות נפט עצומות, אבל אין לה ציוד מתקדם כי העולם מחרים אותה. היא מפיקה שמינית ממה שהיא יכולה להפיק.

כל דיקטטור מתחיל יודע שהכסף שהוא גונב צריך לצאת למדינות בהן זכות הקניין מעוגנת בחוק. הם לא יקנו בתים במוסקבה אלא בלונדון. אם האזרחים לא סומכים על המשטר ועל בתי המשפט שלהם, מדוע שמשקיעים כן יסמכו?

דיקטטורים נופלים או מתחלפים. למשל בקונגו כיום יש נשיא חדש – לא ממשפחת קבילה. מי שנתן את האישור לסינים לנצל את מרבצי הקובלט במדינה היה ג'וזף קבילה. לא רק שהם מונופול על כריית הקובלט – הם מונופול גם על מכירת הקובלט ממכרות קטנטנים שנמכר בשוק השחור.

הנשיא שהחליף את קבילה הגיש תלונה לשגריר הסיני. לפי התלונה סין לא עמדה בצד שלה בהתחייבות (חסרו לה מיליארד דולר). הסינים עומדים בהתחייבותיהם בדרך כלל, אז הסיכוי הוא שהכסף נעלם בדרך או שהנשיא החדש רוצה לסיים או לשנות את ההסכם כדי שגם הוא ירוויח קצת.

כל דיקטטור מתחיל יודע שהכסף שהוא גונב צריך לצאת למדינות בהן זכות הקניין מעוגנת בחוק. הוא לא יקנה בתים במוסקבה אלא בלונדון. אם האזרחים לא סומכים על משטרם ובתיהמ"ש שלהם, למה שמשקיעים יסמכו?

משקיעים יכולים ומשקיעים בדיקטטורות אם יש להן משאבים יקרים שלאחרים אין. סינגפור היא אכן סמי דיקטטורה אבל היא לא מתערבת בשוק. למעשה, אחרי ניו זילנד, היא המדינה עם ההקלות הכי רציניות ברגולציה. מדינה כמו סינגפור, שאין לה מה להציע במשאבים, שומרת בקנאות על הזכויות של משקיעים ועל עצמאות הבנקים.

הדיקטטורה עם הכי הרבה השקעות זרות היא סין. דאנג שיאופינג שיחרר את הבנקים ואת השוק לצאת ולהביא כסף (כך הוא קרא לזה). בשנתיים האחרונות המדינה החליטה להתערב בפעילות שוק ההון ובבנקים בעזרת חוק שהכריח חברות לתת ערבויות בסך 70% מההלוואות שהן רוצות. המשקיעים לקחו צעד אחורה. מדיניות הקוביד המחמירה גרמה להם לעצור השקעות וההתערבות של סין בבורסה בהונג קונג גרמה לחברות בינלאומיות לעבור לסינגפור.

כנראה קשה לפינדרוס להבין את ההבדל בין משטר לבין שוק. הראש הקרימינלי והלא משכיל של פינדרוס חושב, שכל המשקעים נאיבים ואפשר לשחד את הממשלה כדי שתדאג להורות לבית המשפט מה לעשות.

אבל החברות יכולות לדפוק את המדינה כמה שהן רוצות – זה לא עובד ככה. חברת לה פארג' הצרפתית קיבלה קנסות במיליארדים בגלל שהמשיכה להעסיק פועלים שלה בסוריה ושילמה בקשיש לדאע"ש כדי שיתנו להם לייצר. בסוריה לא תבעו אותה, בניו יורק ופריז כן.

בשנתיים האחרונות סין החליטה להתערב בפעילות שוק ההון ובבנקים בעזרת חוק שהכריח חברות לתת ערבויות בסך 70% מההלוואות שהן רוצות. המשקיעים לקחו צעד אחורה

לפי ההיגיון של פינדרוס, חברות צריכות לעמוד בתור כדי לקבל זיכיונות ל-3 טריליון דולר משאבים שנמצאים באדמת אפגניסטן. סינגפור היא מדינה חד מפלגתית אבל יציבה מאד. טורקיה, הונגריה, רוסיה, פקיסטן, פולין ובלארוס – הן מדינות שוויתרו לחלוטין על עצמאות הסקטור הכלכלי, הן מושחתות עד היסוד, יש להן מנהיג חזק מאד – ואפס השקעות.

כל המדינות שציינתי נמצאות בקשיים כלכליים. כבר אי אפשר להאשים את 2008, עבר זמן מאז. כל המדינות הללו נמצאות בחובות מטורפים, המטבע שלהן מנשק את הרצפה, והמטבע של טורקיה הוא מתחת לבלטות בכלל.

רג'פ טאיפ ארדואן מקפץ ממדינה למדינה כבר כמעט שנה כדי למכור נשק תוצרת טורקיה, ומתחנן במפרץ להלוואות מהסעודים. ברגע שהעם מאבד אמון במשטר הוא מאבד אמון במטבע, וכשהוא מאבד אמון במטבע הערך שלו יורד ומתחילה עליית מחירים מטורפת.

השכר הוא אותו שכר אבל האזרחים יכולים לרכוש בו הרבה פחות. ארדואן החליף נגידים בלי הכרה והיתר התפטרו. זה מסמן מעל הכל את חוסר היציבות הכלכלית. חוסר יציבות כלכלית מביא לתסיסה. דיקטטורים מצרים את צעדי העם, העיתונות והאופוזיציה.

משקיע שמחזיק כספי פנסיה של אנשים ישקיע בדיקטטורה? מה יקרה אם מחר תהיה הפיכה? הוא ישקיע במדינות שאזרחיהן לא מאמינים במטבע שלהם? הוא ישקיע ברוסיה את הכסף של הלקוחות שלו?

טורקיה, הונגריה, רוסיה, פקיסטן, פולין, בלארוס – מושחתות עד היסוד, עם מנהיג חזק – ואפס השקעות. הן בקשיים כלכליים, בחובות מטורפים, המטבע שלהן מנשק את הרצפה, והמטבע של טורקיה מתחת לבלטות

מה שכן, צודק פינדרוס בכך שמשקיעים קטנים אכן היו מעדיפים מדינות שזכויות האדם לא משחקות בהן תפקיד. כמו במקרה של המתפרות ועיבוד הכותנה בבנגלדש. אין שום אמצעי בטיחות במפעלים, העובדים מקבלים שכר מינימום. אלה שעובדים עם הכותנה – הסיבים חודרים להם לדרכי הנשימה. מי שחוטף מחלת ריאות – שלום שלום.

בעלי חברות קנו כותנה כשהיה חרם עולמי על הכותנה מקזחסטן. הם קנו אותה דרך ברוקר בבנגלדש, הוא ערבב אותה עם כותנה "מוסרית" והיידה. כן, אנחנו לא בנגלדש, לא עולם שלישי, אין כאן מפעלים כמו בבנגלדש.

המשקיעים ובעלי החברות עושים הון כרגע מבנגלדש, שעוצמת עין כי זה מכניס לה כסף. כמו ויטנאם, בורמה, מלזיה, סרילנקה, דרום אפריקה ופקיסטן. מה שמשותף לכל המדינות הנ"ל זה שהן מושחתות עד העצם. אין בהן פיקוח, אין רגולציה, אין בטחונות ואין משקיעים. הכלכלה הרוסה, החובות עצומים ואין שקיפות.

זה טוב לכסף מהיר לבעלי עסקים, יבואנים ויצרנים. משקיעים לטווח ארוך לא יגעו במקומות האלה.

מה שכן, צודק פינדרוס בכך שמשקיעים קטנים היו מעדיפים מדינות שזכויות האדם לא משחקות בהן תפקיד. זה טוב לכסף מהיר לבעלי עסקים, יבואנים ויצרנים. משקיעים לטווח ארוך לא יגעו במקומות האלה

נ.ב אין דיקטטור אחד באפריקה שהכסף שלו נמצא במדינה שלו. הכל נמצא במקומות מערביים שהם נוטים ללגלג עליהם.

איריס בוקר היא פרשנית גיאופוליטית בעלת פודקסט "חדשות האפוקליפסה", משוררת וסופרת.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 927 מילים
סגירה