צחי הנגבי זכה בלוטו

הנגבי הוא היום אחד האנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה - למעשה, נתניהו הקפיץ את הנגבי למרכז הבמה וכך גם לקדמת הרשימה בפריימריז הבאים בליכוד ● איש המתנות מאיר חביב גנב את הפוקוס של ביקור נתניהו בצרפת - אבל הוא לא יתמנה לשגריר ● ובסיפור הכלכלי הבינלאומי, אנשי נתניהו מגייסים את עזרתו של אחד מ"הכרישים" ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית ראש הממשלה

ראש המל"ל צחי הנגבי במשרד ראש הממשלה בירושלים, 15 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ראש המל"ל צחי הנגבי במשרד ראש הממשלה בירושלים, 15 בינואר 2023

1

זכה בלוטו

ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הוא היום הוא אחד האנשים המקורבים ביותר לבנימין נתניהו, ומי שגם נכח בכל הפגישות של ראש הממשלה בפריז. נתניהו הטיל על הנגבי את ארגון הביקור אחרי השיחה עם הנשיא עמנואל מקרון ביום ראשון שעבר. הנגבי עבד במהירות מול מקבילו הצרפתי עמנואל בון – והצליח במשימה.

הנגבי זכה בלוטו. המינוי שלו לתפקיד ראש המל"ל במקומו של איל חולתא, לשעבר ראש אגף המודיעין של המוסד, הפתיע גם את הנגבי. מי שהיה פעם אחד האנשים החזקים בליכוד, לא הצליח להיבחר בפריימריז האחרונים לרשימה לכנסת ונדחק לעשירייה הרביעית, רחוק אפילו מהחוק הנורווגי.

הנגבי פשוט נשחק לאורך השנים ואיבד את מוקדי הכוח שהיו לו בליכוד. גם החטא הקדמון – המעבר שלו למפלגת קדימה לפני כמעט 20 שנה – לא נשכחה אצל פעילי הליכוד והבוחרים.

הנגבי תכנן כבר את האסטרטגיה שלו לחזרה בסיבוב הבחירות הבא בליכוד, ואז באה ההצעה מנתניהו, לעמוד בראשות המל"ל. 35 שנה אחרי שתכנן את הקמפיין הפוליטי של נתניהו כשהגיע לארץ אחרי הכהונה כשגריר באו"ם, וגם עמד בראש המטה שלו בפריימריז הראשונים לראשות הליכוד, נתניהו גומל להנגבי באחד התפקידים החשובים במדינה.

35 שנה אחרי שתכנן את הקמפיין הפוליטי של נתניהו כשהגיע לארץ אחרי האו"ם, וגם עמד בראש המטה שלו בפריימריז הראשונים לראשות הליכוד, נתניהו גומל להנגבי באחד התפקידים החשובים במדינה

ראש המל"ל צחי הנגבי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן בשיחת וידיאו עם היועצים לביטחון לאומי של איחוד האמירויות ושל בחריין, 19 בינואר 2023 (צילום: שלומי אמסלם/משרד החוץ)
ראש המל"ל צחי הנגבי עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן בשיחת וידיאו עם היועצים לביטחון לאומי של איחוד האמירויות ושל בחריין, 19 בינואר 2023 (צילום: שלומי אמסלם/משרד החוץ)

בעצם, נתניהו מקפיץ את הנגבי למרכז הבמה וכך גם לקדמת הרשימה בפריימריז הבאים בליכוד.

הנגבי עבר עד היום שלל תפקידים. הוא היה שר בכיר בממשלות רבות, כיהן כיו"ר ועדת חוץ וביטחון ומכיר היטב גם את האקווריום במשרד ראש הממשלה: הוא היה ראש הלשכה אצל יצחק שמיר, עכשיו הוא יו"ר המלל. רק בחדר השלישי באקווריום הוא עוד לא ישב: החדר של נתניהו.

2

הכל עובר חביב

בשיחה עם אנשי העסקים בפריז ביום שישי ישב בראש השולחן, ליד נתניהו ועוזריו, מאיר חביב. בסוף השבוע החליטה מועצת החוקה של הפרלמנט הצרפתי להדיח את חביב מחברותו בפרלמנט, עניין שעורר סערה גדולה בקרב יהודי צרפת. על פי נימוקי ההדחה, חביב הפר את חוקי הבחירות שאוסרים על תעמולה אלקטרונית ביממה האחרונה, אז המליצו עליו נבחרי ציבור ורבנים בישראל.

אגב, אחד הממליצים הגדולים על חביב היה נתניהו, שמכנה את חביב "אח שלי". בעבר התפרסם חביב כמי שמרעיף מתנות על נתניהו ובני משפחתו. הוא טען אז כי מדובר במתנות נימוסין בלבד.

אחד הממליצים הגדולים על חביב היה נתניהו, שמכנה את חביב "אח שלי". בעבר התפרסם חביב כמי שמרעיף מתנות על נתניהו ובני משפחתו. הוא טען אז כי מדובר במתנות נימוסין בלבד

איש העסקים הצרפתי מאיר חביב מגיע עם שקיות לבנות לבקר את משפחת נתניהו בבית המלון בו שהו בפריז, 3 בפברואר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
איש העסקים הצרפתי מאיר חביב מגיע עם שקיות לבנות לבקר את משפחת נתניהו בבית המלון בו שהו בפריז, 3 בפברואר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)

במידה רבה גנב חביב את הפוקוס של ביקור נתניהו בצרפת. ביום ששי בבוקר הגיע חביב נזעם ועצבני למלון קולקטסיונר ברובע השמיני, שנמצא בבעלות יהודית ושבו התארחה משפחת נתניהו. חביב אחז בידיו שתי שקיות לבנות, התווכח עם השוטרים ובסוף הורשה להיכנס למלון.

הוא נכח דקות אחדות בתדריך שהעניק נתניהו לעיתונאים שליוו את פמליית ראש הממשלה בביקור ואחר כך השתתף גם במפגש של ראש הממשלה עם אנשי העסקים והקהילה היהודית. חביב סייע לנתניהו ואנשיו לארגן שני המפגשים בהתראה קצרה מאד. בערב הוא השתתף בתפילת השבת שהתקיימה במלון.

חביב נכח דקות אחדות בתדריך שהעניק נתניהו לעיתונאים שליוו את ראש הממשלה ואחר כך השתתף גם במפגש של נתניהו עם אנשי העסקים והקהילה היהודית

במהלך המפגש עם ראשי הקהילה היהודית הציעו כמה מהם לנתניהו למנות את חבר הפרלמנט המודח לשגריר ישראל בצרפת במקום יעל גרמן שהתפטרה מתפקידה וסולקה מארגון הביקור.

המציעים טענו כי ראוי שיהיה לישראל שגריר דובר צרפתית רהוטה שגם מכיר היטב את המדיניות ואת הפוליטיקה הצרפתית והקהילה היהודית במדינה. למרות ההמלצות החמות, נתניהו לא הגיב ושמר על שתיקה מול חביב שישב לצדו ואנשי הקהילה.

מאיר חביב יושב לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בפגישה עם ראשי הקהילה היהודית בפריז, 3 בפברואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ‎)
מאיר חביב יושב לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בפגישה עם ראשי הקהילה היהודית בפריז, 3 בפברואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ‎)

נתניהו לא ימנה את חביב לתפקיד השגריר. הוא אוהב את חביב, אבל הוא לא ירצה לתקוע אצבע בעין של הפוליטיקאים בצרפת שהדיחו אותו.

מעבר לזה, כדי להתמנות לשגריר, חביב – שמחזיק גם באזרחות ישראלית – יצטרך לוותר על האזרחות הצרפתית, מהלך מאד לא נוח עבור מי שמנהל בצרפת עסקים בקנה מידה נרחב.

3

זו הכלכלה, טיפש

ומעל הכול, מה שמטריד את נתניהו ואנשיו הוא הסיפור הכלכלי הבינלאומי שכרוך ברפורמה המשפטית. כלפי חוץ שומר נתניהו על פאסון וטוען כי מדובר בעניין של אווירה חולפת, אבל דווקא האווירה הזו פוגעת במשק הישראלי והיא לא נותנת מנוח.

בסוף ההיגיון מנצח, אמר נתניהו בפריז. המשק הישראלי חזק לאורך זמן, המוסדות הכלכליים יציבים ושום דבר לא יערער אותם לאורך זמן, גם לא הרפורמה המשפטית שמנהיגים באירופה לא בקיאים בה, כפי שמנסה לשדר ראש הממשלה.

בסוף ההיגיון מנצח, אמר נתניהו בפריז. המשק הישראלי חזק לאורך זמן, המוסדות הכלכליים יציבים ושום דבר לא יערער אותם לאורך זמן, גם לא הרפורמה המשפטית

אמיר איל (צילום: עמוד הפייסבוק של אינפיניטי)
אמיר איל (צילום: עמוד הפייסבוק של אינפיניטי)

במהלך סוף השבוע חזרו וטענו בלשכת נתניהו כי השיחה עם הנשיא מקרון על הרפורמה המשפטית – שבה הזהיר מפני הפגיעה בערכים הדמוקרטיים המשותפים – עלתה רק בשולי הדברים, ואין לה משמעות מיוחדת.

המשמעות מבחינתו של נתניהו היא המשק האמיתי, היציב, וגם פגיעה זמנית לא יכולה לערער אותו. לצורך העניין מחפשים בלשכה מליצי יושר. אחד האנשים שעליהם נסמכים אנשי נתניהו בניתוחים שלהם הוא אמיר איל, הבעלים של קבוצת ההשקעות אינפיניטי ואחד המשקיעים המשתתפים בתוכנית הריאליטי "הכרישים" בערוץ 12.

מעבר לזה, יש בקרבת נתניהו מי שמספר על המניות שהוא קנה השבוע כאשר חלה ירידה זמנית, ובטווח הארוך הוא ירוויח בגדול. המקורב מדגיש שהוא לא יועץ השקעות, אבל זה מה שהוא מצא לנכון לעשות.

עוד 797 מילים
סגירה