כך הצליח הליכוד להציף את הרשתות החברתיות בקבוצות שתומכות בו

כיצד קרה שקבוצות פייסבוק בנושאים שאינם פוליטיים או מפלגתיים, כמו "פורום אוהבי האח הגדול VIP", "דירות להשכרה ללא תיווך" ו"אהבה נועזת" נהפכו לקבוצות להפצת מסרים מטעם הליכוד, כמו "ביבי מלך ישראל" ו"דווקא נתניהו ורק הליכוד"? ● אייל קימור, מנתח נתונים שחקר את התופעה, סבור שמדובר בשיטה: "תסתכלו על הכמות: זה לא יכול להיות מקרי, זאת שיטת עבודה״

כך הופך הליכוד קבוצות שלא קשורות אליו לקבוצות תמיכה
כך הופך הליכוד קבוצות שלא קשורות אליו לקבוצות תמיכה

כך מצליח הליכוד להציף את הרשתות החברתיות בתעמולת בחירות: הליכוד משתמש בדפים קיימים ובקבוצות פייסבוק וטוויטר "תמימות", כ"שלדים בורסאיים", והופך אותם בין-לילה לקבוצות להפצת מסרי התעמולה שלו – תוך שימוש בקהל החברים הקיים של הקבוצות.

דף הפייסבוק "מרוקאים הכי שבעולם", למשל, הוקם ב-2014 כדף ליוצאי מרוקו. ב-2015 השתנה שמו ואופיו והוא הפך ל"יהודים הכי בעולם", וביולי 2017 השתנה שמו שוב ל-"ביבי שלי – my bibi", ומאז הוא מפיץ על בסיס יומי פוסטים המבוססים על דפי המסרים של הליכוד, כמו תמיכה בחוק המצלמות, ומרבה בביטויי אהדה למשפחת נתניהו.

הקבוצה "אהבה נועזת" הפכה ל"ביבי מלך ישראל" שעוסקת, לפי הגדרתה, ב"רדיפה אחרי ר"מ ביבי נתניהו על ידי החמוצים מליליפוט"; "פורום האח הגדול VIP" הפך ל-"אוהבי בנימין נתניהו VIP"; עמוד החדשות המקומי הפייסבוקי "רמת גן באינטרנט" הפך ל-"הליכוד רמת גן"; ואילו קבוצת "דירות פרטיות ללא תיווך להשכרה בתל אביב", השתנתה אשתקד ל"איזה כיף להיות יהודי", והפכה השנה ל"האמת של ביבי".

היסטוריית הקבוצה "האמת של ביבי"
היסטוריית הקבוצה "האמת של ביבי"

אייל קימור, אנליסט מידע וסטודנט באוניברסיטה העברית שחקר ו"פיצח" את דרך העבודה של הליכוד ברשתות, סבור שמדובר בשיטה. "תסתכלו על הכמות: זה לא יכול להיות מקרי, זאת שיטת עבודה", אמר לזמן ישראל. "יש כאן שתי אפשרויות, ושתיהן מלוכלכות: שהליכוד פתח קבוצות ודפים 'תמימים' מראש, על מנת לשטות בקהל המצביעים, ושינה כיוון ביום הפקודה, באמצעות קניית דפים וקבוצות עם קהל קיים (מאות אלפי אנשים במצטבר), ושינוי שמותיהם ומסריהם. הטיית הבחירות לא מנוהלת מבונקר מאובק במוסקבה – אלא מחדרים ממוזגים ברחוב בלפור בירושלים".

לדבריו, "ההטעייה הכי בולטת היא קיומם של Shills ו-Sock Puppets – משתמשים שמקדמים את אג'נדת הליכוד בתשלום, לעתים תחת זהות בדויה. המדיום שבו זה מתרחש הכי הרבה הוא קבוצות מקומיות בפייסבוק, אבל זה קיים גם בטוויטר. אגב, חלק מהאדמינים של הקבוצות שמופיעים בפוסט שלי הינם בוטים. אדמין הקבוצה "ליכוד אחד גדול מול כל השמאל" הוא בוודאות בוט".

זה לא קיים גם במפלגות אחרות?
"לא בדקתי לגבי מפלגות אחרות, הליכוד היא מפלגת השלטון, ולכן אני חושב שהכי חשוב לבקר דווקא אותה. בכל אופן, לא ראיתי עוד עדויות לכך אצל מפלגות אחרות, אבל גם לא חיפשתי יותר מדי. כך או כך, הליכוד הוא מי שהוביל את ההתנגדות להחלת תקנות התעמולה על רשת האינטרנט, ויש סיבה לכך".

אפשר להסכים שזאת עבודה מלוכלכת של קמפיינרים, אבל כשאתה מגדיר את זה כ'הטיית בחירות' אתה לא מגזים?
"זאת גניבת דעת. גם אם זה חוקי  – אני עדיין לא עורך דין, אלא סטודנט למשפטים – ברור שקניית קבוצות אינה מדווחת על פי חוק מימון מפלגות, ומתרחשת במחשכים בהיקף שלא ניתן להערכה, ואינה נתונה לביקורת של מבקר המדינה".

אולי אף אחד לא שילם למנהלי קבוצות תמורת "הצטרפות לליכוד", אלא פשוט מדובר בליכודניקים שעשו את זה מרצונם?
"יש קבוצות של פעילי ליכוד בסושיאל מדיה, שלפעמים פשוט משתנות לפי הצרכים, והופכות, למשל, מקבוצה של גלעד ארדן או דוד ביטן לקבוצה של נתניהו, כפי שקרה אחרי הפריימריז. לצד אלה, יש קבוצות כלליות שאיגדו מצביעי ימין ופעלו תחת שם שפונה לכלל הציבור הימני בישראל, אבל בבת אחת הפכו לקבוצות מפלגתיות של הליכוד. גם לזה כדאי לתת את הדעת, כי לא כל מצביעי הימין הם תומכי ליכוד.

"אבל, כאמור, בחלק מהמקרים מדובר בקבוצות שבעבר לא היו פוליטיות בכלל. גם אם האדמין של קבוצה כמו 'הליכוד רמת גן' או 'אהבה נועזת' הוא ליכודניק, זה נכלולי מאוד שהיא הופכת ביום בהיר אחד לקבוצה עם שם כמו 'ביבי מלך ישראל'".

עד כה לא התקבלה תגובת הליכוד.

עוד 515 מילים ו-1 תגובות
סגירה