שחקניות הפועל ירושלים בכדורגל, 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
ברני ארדוב, הפועל ירושלים
שחקניות הפועל ירושלים בכדורגל, 2023

סינדרלה בנעלי פקקים

קבוצת הנשים של הפועל ירושלים כבר עשתה השנה היסטוריה כשעלתה לליגת העל אחרי שלוש עונות בלבד על המגרש ● עתה, באמצע עוד עונה חלומית, אומרות השחקניות כי הגיע הזמן להשוות את התנאים למקביליהם הגברים: "זה מבאס שאנחנו לא מקבלות את אותם התנאים. אנחנו משקיעות בדיוק אותו דבר"

מדובר בסיפור סינדרלה קלאסי, אך הנסיכה לא עוטה שמלות וכתרים, אלא גופיות, נעלי פקקים ומגני שוקיים.

לפני שלוש שנים לא הייתה בירושלים קבוצת כדורגל נשים מקצועית ברמה גבוהה. קבוצת הפועל ירושלים – שהוקמה ב־2020 – עלתה כנגד כל הסיכויים לליגת העל לנשים וכעת אף מדורגת במקום השני בארץ.

בעונה הנוכחית הקבוצה לא הובסה עד המשחק ה־14, שבו הפסידה למ.ס. קריית גת, המדורגת ראשונה. הדרך לליגת העל הייתה רצופת קרבות עבור הקבוצה, מייסדיה, תומכיה ואוהדיה.

במדינה שבה ספורט נשים נתפס כבעל חשיבות משנית, כדורגל נשים זוכה לרוב להתעלמות מצד תקשורת המיינסטרים, נתון במאבק כלכלי ולעתים נתקל בהתנגדות מצד גורמים שמרניים.

שחקניות, אנשי צוות ואוהדים של קבוצת הנשים של הפועל ירושלים, 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
שחקניות, אנשי צוות ואוהדים של קבוצת הנשים של הפועל ירושלים, 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

לראשונה בהיסטוריה יש קבוצה ירושלמית בליגת העל לנשים. הפועל ירושלים הוא המועדון הראשון שיש לו ייצוג גם בליגת העל לנשים וגם בליגת העל לגברים

הפועל ירושלים התחילה את המסע לקבוצת הנשים בשנת 2011, מהתחתית. בהתחלה היא הקימה ליגות שכונתיות ולאחר מכן נבחרות לנערות וליגות חובבניות לנשים ברחבי העיר. "לפני שהתחלנו בפעילות שלנו, אם היית נערה או אישה ורצית לשחק כדורגל בירושלים – לא היו לך שום אופציות", אומר אורי שרצקי, מנכ"ל מועדון הפועל ירושלים, הכולל גם את קבוצת הגברים המקצוענית.

בעונה הנוכחית, לראשונה בהיסטוריה, יש קבוצה ירושלמית בליגת העל לנשים. הפועל ירושלים הוא המועדון הראשון (ואחד מתוך שניים) במדינה שיש לו ייצוג גם בליגת העל לנשים וגם בליגת העל לגברים.

אהבת המשחק

בערב ירושלמי מקפיא באמצע ינואר, השחקניות התאספו לאחד האימונים התלת־שבועיים שלהן. השחקניות – שהגיעו אחרי יום עבודה או לימודים – בירכו את אחת השחקניות לרגל יום הולדתה; צפו בסרטון מהמשחק שלהן בשבוע הקודם ולבסוף יצאו למגרש להתאמן עד שעות הערב המאוחרות.

הקבוצה – שמקורות ההכנסה שלה דלים עד לא קיימים – נתמכת על־ידי מענקים מקומיים וזרים, בכלל זאת השקעה גדולה מצד סניף של הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID).

נשיא המדינה לשעבר ראובן רובי ריבלין מעניק את אות מגן הכבוד למנכ"ל הפועל קטמון ירושלים אורי שרצקי (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין מעניק את מגן הכבוד למנכ"ל הפועל קטמון ירושלים אורי שרצקי (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

הקבוצה – שמקורות ההכנסה שלה דלים עד לא קיימים – נתמכת על־ידי מענקים מקומיים וזרים, בכלל זאת השקעה גדולה מצד סניף של הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי

אף שהיא משחקת בליגה הבכירה ביותר במדינה, הקבוצה – וכדורגל נשים בכלל – לא זוכה אפילו לחלקיק מתשומת הלב התקשורתית הניתנת לקבוצת הגברים המתוקשרת.

הקבוצה הוקמה לקראת עונת 2021/2020 בעזרתה של זיוה אסייג בניון, המנהלת המייסדת והנוכחית שלה, שפרשה לפני שלוש שנים מקריירה ארוכה בעיריית ירושלים, שם עבדה על פרויקטים לקידום נשים.

כילדה שגדלה בירושלים, מספרת אסייג בניון, היא השתוקקה לשחק כדורגל, אבל אביה עמד בדרכה. כמה עשרות שנים מאוחר יותר היא סייעה בהקמת קבוצת הכדורגל המקצוענית לנשים של הפועל ירושלים.

"הבנתי שזה היה החלום שלי. זה היה משהו שמנעו ממני לעשות כילדה – אבא שלי לא הרשה לי לשחק כדורגל; הוא חתך חור בכדור שלי ואמר לי שאני לא יכולה לשחק יותר", היא משחזרת. שנים רבות לאחר מכן היא קפצה על ה"הזדמנות לתמוך בכל כך הרבה נשים שרוצות לשחק כדורגל היום".

מנהלת קבוצת הנשים של הפועל ירושלים זיוה אסייג בניון, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
מנהלת קבוצת הנשים של הפועל ירושלים זיוה אסייג בניון, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

"הבנתי שזה היה החלום שלי. זה היה משהו שמנעו ממני לעשות כילדה – אבא שלי לא הרשה לי לשחק כדורגל; הוא חתך חור בכדור שלי ואמר לי שאני לא יכולה לשחק יותר"

מסע לפסגה

קבוצת הנשים של הפועל ירושלים, או בשמה הרשמי הפועל בנות קטמון ירושלים, הוקמה לקראת עונת 2021/2020 והצטרפה לליגה הארצית התחתונה. בסוף העונה הראשונה שלה היא סיימה במקום השני ועלתה לליגה הלאומית לעונת 2022/2021.

בשנה שעברה הקבוצה שוב סיימה את העונה במקום השני בליגה הלאומית ועלתה לליגת העל, הליגה הבכירה בישראל. נכון להיום הקבוצה מדורגת שנייה בארץ בליגת העל, עם 7 ניצחונות, 7 תוצאות תיקו ושני הפסדים.

"כשהגענו לכאן [לליגת העל] לא חשבנו שנגיע לנקודה הזאת", אומרת אסייג בניון. "אנחנו רוצות להגיע רחוק ככל שנוכל – אנחנו עדיין לא יודעות איפה זה יהיה". הקבוצה מורכבת מאוסף מגוון של נשים המעוניינות במטרה אחת: לשחק כדורגל.

השחקניות נעות בין גיל 16 ל־40 – נוצריות, מוסלמיות, יהודיות, חילוניות ודתיות – ויש אפילו ספורטאית חרדית המשחקת בחצאית מיוחדת שאושרה על־ידי ההתאחדות לכדורגל בישראל.

שחקניות קבוצת הנשים של הפועל ירושלים בכדורגל במשחק נגד קריית גת בנס ציונה, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
שחקניות הפועל ירושלים במשחק נגד קריית גת בנס ציונה, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

הקבוצה מורכבת מ"נשים שלא סביר שהייתי פוגשת על בסיס יום־יומי, אבל אנחנו נפגשות כאן, מדברות, לומדות להכיר אחת את השנייה", אומרת השחקנית אדווה בוכהולץ, בת 17 מההתנחלות אפרת, שמשחקת בקבוצה מאז שהייתה בכיתה ז'. "כולנו מעולם הכדורגל אז אנחנו מתחברות על הבסיס הזה, גם אם אנחנו מגיעות ממקומות שונים מאוד".

נורה אבו שנב, בת 35, ילידת ג'דיידה־מכר, הצטרפה להפועל ירושלים בתחילת העונה הנוכחית אחרי ששיחקה קרוב ל־20 שנה במגוון קבוצות ישראליות אחרות. לדבריה, הקבוצה מגוונת מבחינת הגיל והרקע של השחקניות, אבל כולן עובדות יחד בצורה חלקה.

"אני ערבייה, אבל אני לא מרגישה שאף אחת מסתכלת עליי בצורה שונה או מתייחסת אליי בצורה שונה – להפך. יש בינינו כימיה וסנכרון, וזה מבוסס על כבוד הדדי"

"הנשים בקבוצה הזאת, הכימיה בינינו, זה כמו פאזל שכל החתיכות שלו מתחברות", אומרת אבו שנב. "כל עוד יש כבוד אחת לשנייה, זה לא משנה. אני ערבייה, אבל אני לא מרגישה שאף אחת מסתכלת עליי בצורה שונה או מתייחסת אליי בצורה שונה – להפך. יש בינינו כימיה וסנכרון, וזה מבוסס על כבוד הדדי".

ג'אנט אגייר מגאנה היא אחת מחמש השחקניות הזרות שהצטרפו לקבוצה העונה, יחד עם ספורטאיות מברזיל ומניגריה. אגייר, בת 30, שיחקה בעבר באופן מקצועי באיסלנד וכן במולדתה.

ג'אנט אגייר במהלך משחק נגד קריית גת בנס ציונה, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
ג'אנט אגייר במהלך משחק נגד קריית גת בנס ציונה, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

"אף פעם לא הייתי בישראל. קראתי בתנ"ך הרבה סיפורים על ישראל – וכשאמרו לי שהמועדון בירושלים, שמחתי מאוד", אומרת אגייר. "אני מאוד מרוצה כאן – המועדון באמת ממש דאג לי… קיבלו אותי כמו משפחה".

אגייר אומרת כי בינתיים הזמן שבילתה עם הקבוצה עלה על ציפיותיה. "יש לנו קבוצה צעירה מאוד, ואנחנו להוטות לשחק", היא אומרת. "המטרה בעונה הזאת היא להישאר בליגה, ובינתיים מצבנו מצוין".

בוכהולץ אומרת כי מאז שהקבוצה הצטרפה לליגת העל, "הרמה הרבה יותר גבוהה, הרבה יותר מקצועית, הרבה יותר תובענית. אבל עבדנו קשה כדי להגיע לכאן במהלך השנתיים האחרונות, וזה נפלא להיות כאן".

שלום דרך כדורגל

מנכ"ל המועדון שרצקי אומר כי המועדון מוציא כ־1.7 מיליון שקלים בשנה על קבוצת הנשים, לעומת כ־15 מיליון שקלים על קבוצת הגברים. לדבריו, קבוצת הנשים קיבלה כ־300 אלף שקלים מאתנה, המרכז לקידום ספורט הנשים בישראל.

אדווה בוכהולץ במהלך משחק נגד קריית גת בנס ציונה, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
אדווה בוכהולץ במהלך משחק נגד קריית גת בנס ציונה, 19 בינואר 2023 (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

USAID העניקה להפועל, בפרק זמן של שנתיים וחצי, 828,263  דולר (2.8 מיליון שקלים) עבור כל פעילויות כדורגל הנשים שלה, וכן מענק לקבוצות מעורבות של יהודים וערבים בני 9 עד 17 דרך התוכנית שלה לניהול ומיתון סכסוכים.

הפעילות של הפועל "מקדמת שוויון וכבוד הדדי, מורידה מחסומים ומנפצת סטיגמות", אמרה בהצהרה איימי טוהיל־שטול, מנהלת הנציגות של USAID בגדה המערבית ובעזה. הקבוצות המקומיות והמקצועיות של הנשים "העצימו נערות ונשים כדי לסלק חילוקי דעות, לצמצם מחסומים פוליטיים ולהפחית חסמים תרבותיים".

לדברי טוהיל־שטול , USAID סוגרת את התוכנית שלה לניהול ומיתון סכסוכים ותעביר את "כספי המימון לבניית שלום" לתוכנית החדשה לשותפות לשלום במזרח התיכון (MEPPA). דובר מטעם USAID אמר כי הפועל לא קיבלה עדיין שום מענק מ־MEPPA אבל יכולה להגיש בקשה למימון בעתיד.

שרצקי אומר כי הקבוצה אמורה לקבל מימון מהמועצה להסדר ההימורים בספורט וכן מעיריית ירושלים, אם כי אף אחת מהן לא הודיעה על גובה הסכום. "העירייה עדיין לא החליטה", אומר שרצקי.

שחקניות קבוצת הנשים של הפועל ירושלים בכדורגל (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
שחקניות הפועל ירושלים בכדורגל (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

אף שקבוצת הגברים קיבלה 1.5 מיליון שקלים מהעיר, "אין סיכוי שנקבל את זה, זה ככל הנראה יהיה מקסימום 400 אלף שקל. העירייה עדיין לא החליטה"

אף שקבוצת הגברים קיבלה 1.5 מיליון שקלים מהעיר, "אין סיכוי שנקבל את זה, זה ככל הנראה יהיה מקסימום 400 אלף שקל". כמו כן, קבוצת הנשים מקבלת העונה חסות מלוקס (Loox), חברת סטארטאפ מרמת גן.

"התמיכה בקבוצת הנשים של הפועל ירושלים בכדורגל תואמת בצורה מושלמת את הערכים שלנו כחברה המתעדפת איכות והכללה. אנחנו גאים להיות חלק מהמאמצים של המועדון להשפיע בצורה חיובית באמצעות ספורט", מסר מנכ"ל לוקס יוני אלבז.

"כחברה ללא תמיכת משקיעים אנחנו חולקים עם הפועל ירושלים את הרוח של בניית משהו גדול בעזרת עבודה קשה, נחישות ותמיכה מצד הלקוחות שלנו, בדומה למועדון הממומן על־ידי האוהדים שלו".

להישאר מעל המים

השורה התחתונה, אומר שרצקי, היא שהפעלת קבוצת כדורגל נשים בישראל היא פשוט לא החלטה כלכלית נבונה. "המועדון נמצא כרגע בגירעון של כ־500 אלף שקלים – ומה שמממן אותו הוא [ההכנסות] מקבוצת הגברים", הוא אומר.

אוהדים של הפועל ירושלים במשחק בליגת העל לגברים נגד בית"ר ירושלים באצטדיון טדי, 12 בספטמבר 2022 (צילום: Oren ben Hakoon/Flash90)
אוהדי הפועל ירושלים במשחק בליגת העל לגברים נגד בית"ר ירושלים באצטדיון טדי, 12 בספטמבר 2022 (צילום: Oren ben Hakoon/Flash90)

"לכן כל קבוצות הגברים המקצועיות בישראל, כמו שלנו, לא תומכות גם בקבוצות נשים כי זה כרוך בהפסד, זה משהו שגורם לך לקחת כסף מהצד של הגברים, שזה הצד היחיד שמביא הכנסה כלשהי. כדורגל נשים כשלעצמו לא מייצר שום כסף".

הפועל ירושלים יוצאת דופן לא רק בכך שהיא מפעילה קבוצת נשים, אלא גם באופן הניהול של המועדון. הקבוצה נמצאת בבעלות האוהדים שלה ומנוהלת על־ידי ועד מנהל שנבחר על־ידי עמותת "קטמון מועדון אוהדים", התומכת במועדון.

נכון להיום זו קבוצת הכדורגל היחידה בליגת העל לגברים שנמצאת בבעלות האוהדים. גם למועדון בית"ר ירושלים יש קבוצת כדורגל נשים, שפעילותה חודשה ב־2019 וכיום היא משחקת בליגה הלאומית.

אסייג בניון אומרת כי היא מאמינה שמעמדו של ספורט הנשים בישראל ישתנה רק אם גם קבוצות אחרות ב־14 המועדונים של ליגת העל לגברים יתמכו בקבוצות נשים

אולם, הקבוצה לא רשמה הצלחה רבה, וכרגע היא מדורגת תשיעית מתוך עשרת המועדונים של הליגה, אחרי 11 הפסדים וניצחון אחד. אסייג בניון אומרת כי היא מאמינה שמעמדו של ספורט הנשים בישראל ישתנה רק אם גם קבוצות אחרות ב־14 המועדונים של ליגת העל לגברים יתמכו בקבוצות נשים.

אוהדי בית"ר באצטדיון טדי בירושלים, 31 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)
אוהדי בית"ר באצטדיון טדי בירושלים, 31 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)

"השינוי הכי גדול יקרה אם מכבי תל אביב תפתח [קבוצת נשים]. או מכבי חיפה", היא אומרת. "אם המועדונים הגדולים יפתחו קבוצות נשים, כמו שעשתה הפועל ירושלים, אז אנחנו באמת נרגיש את זה".

השוואות והנגדות

בשונה ממשחקי הגברים, הכניסה למשחקי הנשים היא חינם אין כסף. ובכל זאת, רק כ־100 אוהדים מגיעים בכל משחק. אף שליגת העל לנשים הוקמה ב־1998, אף אחד מהמשחקים שלה לא שודר מעולם בשידור חי בטלוויזיה עד 2021, אז ערוץ הספורט חתם על הסכם שבמסגרתו הוא משדר כמשחק אחד בשבוע.

היעדר תשומת הלב לספורט נשים מעורר כעס אצל רוב השחקניות, שמשאירות על המגרש דם, יזע ודמעות. למעט השחקניות הזרות, כל חברות סגל הקבוצה לומדות, עובדות או שהן עדיין תלמידות תיכון. זאת משום שכמעט בלתי אפשרי להתקיים ממשכורת של שחקנית, גם מקבוצה בליגת העל.

למעט השחקניות הזרות, כל חברות סגל הקבוצה לומדות, עובדות או שהן עדיין תלמידות תיכון. זאת משום שכמעט בלתי אפשרי להתקיים ממשכורת של שחקנית, גם מקבוצה בליגת העל

השכר הממוצע של השחקניות בקבוצת הנשים הוא סביב שכר המינימום – 5,400 שקלים בחודש. "זה מתסכל אם את משווה את זה למה שהגברים מקבלים, או אפילו למה שנשים אחרות מקבלות במקומות אחרים בעולם", אומרת רחל שטיינשניידר, בת 28, ילידת בית שמש, ששיחקה בעבר בכמה קבוצות אחרות בארץ ובחו"ל – בדנמרק ובצרפת.

רחל שטיינשניידר באחד המשחקים האחרונים של הפועל ירושלים בכדורגל (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
רחל שטיינשניידר באחד המשחקים האחרונים של הפועל ירושלים בכדורגל (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

"שם הדברים מתקדמים, אבל כאן זה ממש איטי", היא אומרת. "אין מספיק חשיפה או תשומת לב רצינית… אבל יש לזה פוטנציאל ענקי. זה מבאס שאנחנו לא מקבלות את אותם תנאים [כמו הגברים]. אנחנו משקיעות בדיוק אותו דבר – אנחנו מתכננות את החיים שלנו סביב זה, אנחנו מתאמנות עד מאוחר בלילה, מגיעות הביתה מאוחר, זה לא קל".

לפעמים נראה שהקרב על הרלוונטיות היא שאלה של ביצה ותרנגולת קלאסית: אנשים לא מגיעים למשחקים, בין השאר, מפני שהתקשורת לא מקדישה לכך תשומת לב וערוץ הספורט לא משדר אותם. אולם, ערוצי התקשורת מתעלמים מהמשחקים, בין השאר, משום שלא מגיעים אליהם אוהדים.

"היחס של התקשורת לכדורגל נשים הוא קטסטרופה – הוא כמעט לא קיים, אני צריך להילחם על כל אייטם בעיתונות המקומית", אומר שרצקי.

יחס שווה

השחקניות כולן אומרות כי התמורה והתנאים שהן מקבלות בהפועל ירושלים עולים על אלו של כל קבוצת נשים אחרת בישראל.

נורה אבו שנב באחד המשחקים האחרונים של הפועל ירושלים (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)
נורה אבו שנב באחד המשחקים האחרונים של הפועל ירושלים (צילום: ברני ארדוב, הפועל ירושלים)

החתימה בהפועל ירושלים היא "הדבר הכי טוב שקרה לי בזמן האחרון… אני מאוד מרוצה", אומרת אבו שנב. "בהשוואה למה שקיבלתי בקבוצות אחרות, המתקנים, התנאים, התמיכה שאנחנו מקבלות – אין את זה בשום מועדון אחר. זה היה שדרוג אמיתי לבוא לכאן".

"מה שהביא אותי לכאן היא התוכנית שהם פתחו, וזה שאת יודעת שיש לך דרך – משהו שנבנה וימשיך להיבנות. אנחנו מקבלות כל מה שאנחנו צריכות"

שטיינשניידר אומרת כי ההצעה של הפועל ירושלים הייתה אחת הסיבות לכך שחזרה הביתה אחרי תקופה שבה שיחקה באופן מקצועי בחו"ל. "מה שהביא אותי לכאן היא התוכנית שהם פתחו, וזה שאת יודעת שיש לך דרך – משהו שנבנה וימשיך להיבנות. אנחנו מקבלות כל מה שאנחנו צריכות, את כל התשתיות, כל המתקנים, הצוות".

שטיינשניידר אומרת שהפועל נותנת "אפילו יותר מהנבחרת הלאומית [של ישראל]", שגם בה היא משחקת, "שזה מדהים. ככה זה צריך להיות". שרצקי אומר כי המועדון קיבל החלטה עקרונית "לנסות להבטיח שכל מה שהגברים מקבלים – גם הנשים מקבלות" בכל הנוגע לצוות, למתקנים ולציוד.

"אני שומעת סיפורים מנשים בקבוצות אחרות וזה גורם לי לרצות לבכות", בגלל היעדר התמיכה והתשתיות, אומרת אסייג בניון. "זה לא כמו פה".

משחק להטוטנות

למרות כל זאת, כל הנשים בקבוצה – למעט השחקניות הזרות – מודעות לכך שהן לא יכולות להתקיים מספורט בלבד. "קשה מאוד להיות שחקנית כדורגל ולהתפרנס רק מכדורגל", אומרת אסייג בניון, ומציינת כי אפילו שכרה כמנהלת הקבוצה מצריך השלמה פנסיונית, שהיא מקבלת אחרי שנים של עבודה בעירייה.

"למרבה הצער, אין הרבה עתיד לכדורגל בישראל בכלל ולכדורגל נשים… בשלב מסוים את צריכה להתחיל לחשוב על הצעדים הבאים ועל היום שאחרי"

אבו שנב לומדת תזונה; שטיינשניידר עובדת כמהנדסת תעופה וחלל בג'נרל מוטורס; ואחרות עדיין לומדות בבית הספר, משלימות תארים אקדמיים או עובדות. שטיינשניידר אומרת כי משפחתה תומכת בקריירת הספורט שלה, "אבל זה לא קל, כי אין באמת עתיד כלכלי. אז הם מודאגים".

"דחיתי את הלימודים כמה פעמים, כי תמיד העדפתי לשים את הכדורגל במקום הראשון", אומרת אבו שנב. אבל היא גם יודעת ש"למרבה הצער, אין הרבה עתיד לכדורגל בישראל בכלל ולכדורגל נשים… בשלב מסוים את צריכה להתחיל לחשוב על הצעדים הבאים ועל היום שאחרי".

כשהיא רואה את המשכורות, את התנאים ואת התשתיות שמקבלים שחקני הכדורגל הגברים בישראל, זה "ממש מכעיס אותי, בעיקר בעונה הזאת, כשאנחנו באמת נותנות את כל מה שיש לנו, באות מרחוק, מגיעות הביתה מאוחר, קמות למחרת לעבודה או ללימודים.

אוהדים של הפועל ירושלים במשחק בליגת העל לגברים נגד בית"ר ירושלים באצטדיון טדי, 7 בינואר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)
אוהדי הפועל ירושלים באצטדיון טדי, 7 בינואר 2023 (צילום: Oren Ben Hakoon/Flash90)

"אם רק הייתה לי האפשרות פשוט להתרכז בכדורגל. זה ממש מרתיח. זה פשוט לא הוגן". נותרו עוד שבעה משחקים בעונה הסדירה לפני משחקי הפלייאוף, ואף אחת בקבוצה לא מוכנה להמר איך המועדון יסיים את העונה הראשונה שלו בליגת העל.

כשהיא רואה את המשכורות, את התנאים ואת התשתיות שמקבלים שחקני הכדורגל הגברים בישראל, זה "ממש מכעיס, בעיקר בעונה הזאת, כשאנחנו באמת נותנות את הכל"

"יש לנו קבוצה מדהימה, שחקניות שהן מקצועיות ושרוצות את זה ונותנות את כל כולן", אומרת אסייג בניון. "אני באמת מאמינה בהן". אבו שנב אומרת כי התקופה שלה בהפועל ירושלים אחרי כל כך הרבה שנים בקבוצות ישראליות אחרות מעוררת בה אופטימיות זהירה לגבי כדורגל הנשים בישראל.

"יש קצת תזוזה [בכיוון הנכון], אבל זה עדיין לא מספיק", היא אומרת. "יש התקדמות מסוימת, אבל היא עדיין לא מספיקה [כדי להניע] נערות צעירות לבוא ולומר, 'החלום שלי זה לשחק כדורגל'".

עוד 2,185 מילים
סגירה