סמוטריץ' ובן-גביר הם כאב הראש של נתניהו

הסיפור המדיני-משפטי וההשלכות הקשות שלו מעסיק את נתניהו ומטריד את מנוחתו, ולא יעזרו ההצגות ● אבל את כאב הראש האמיתי שלו ושל מקורביו עושים שני השותפים הבכירים בממשלה, בצלאל סמוטריץ' ובעיקר איתמר בן-גביר ● קשה לאמוד את מידת החשש ואת כמות הזמן והאנרגיות שמקדישים ראש הממשלה ואנשיו בשני השרים הללו, שניהם ביחד וכל אחד לחוד ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בכנס בחירות בשדרות, 26 באוקטובר 2022 (צילום: פלאש90)
פלאש90
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בכנס בחירות בשדרות, 26 באוקטובר 2022

ראש הממשלה בנימין נתניהו זרק את סיפור הרפורמה המשפטית לפתחו של שר המשפטים יריב לוין. הוא מפנה את כולם אל לוין ואל יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ומסתפק באמירות הכלליות הידועות שהרפורמה רק מחזקת את הדמוקרטיה ולכן היא תעבור, ואחרי הקריאה הראשונה בכנסת יהיה מו"מ על הסעיפים השונים.

את המבקרים החריפים של התוכנית, בארץ ובחו"ל, מאשים נתניהו בכך שאינם בקיאים בחומר. את הביקורת של הנשיא עמנואל מקרון הוא דחק לפינה וטען שהיא נאמרה רק בשולי הביקור שלו בצרפת.

הסיפור המדיני-משפטי וההשלכות הקשות שלו מעסיק את נתניהו ומטריד את מנוחתו, ולא יעזרו ההצגות. אבל את כאב הראש האמיתי שלו ושל מקורביו עושים שני השותפים הבכירים בממשלה, בצלאל סמוטריץ' ובעיקר איתמר בן-גביר.

קשה לאמוד את מידת החשש ואת כמות הזמן והאנרגיות שמקדישים ראש הממשלה ואנשיו בשני השרים הללו, שניהם ביחד וכל אחד לחוד. אפשר לחוש את זה אצל כולם, כולל כולם, בסביבה המיידית והרחבה נתניהו, בכל מקום, בכל שעה, בארץ ובחו"ל.

הציונות הדתית בראשותו של סמוטריץ' ועוצמה יהודית בהנהגתו של בן-גביר רצו ביחד בבחירות האחרונות בנובמבר, אחרי שנים של עימותים ומריבות שלא נפסקו מעולם, והם מתנהלים גם ברגע זה.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אחרי הבחירות, שבהן זכתה רשימתן המשותפת ב-14 מנדטים, הם התפצלו לשלוש סיעות (כולל סיעת נעם) – והציונות הדתית ועוצמה יהודית מתנהלות היום בכנסת כמו שתי מפלגות יריבות שפונות אל אותו קהל מצביעים, רק עם הרבה יותר איבה ותשוקה שמטפסות באמת לפתחם של ראש הממשלה ואנשיו.

נתניהו משלם מחיר גם על החלוקה והפיצולים הבלתי אפשריים במשרדי הממשלה, שעליהם ביסס את ההסכמים ואת קווי היסוד של הממשלה שלו. שימו לב במה ראש הממשלה מתעסק עכשיו:

סמוטריץ', שהוא גם שר במשרד הביטחון, ובן-גביר רוצים להכשיר ולטפל במאחזים הלא חוקיים שזכו לכינוי המלבין ההתיישבות הצעירה. הקשר עם המאחזים הללו חשוב ביותר לשתי המפלגות, שרוצות להפגין את היעילות שלהן מול המתנחלים לקראת הבחירות הבאות.

בהסדרה יש שלושה שלבים. השר במשרד הביטחון סמוטריץ' אמור לקבוע את המעמד הסטטוטורי של המאחזים, דרך מנהלת ההתיישבות. ברגע זה מתנהל קרב סמכויות אדיר בין שר הביטחון יואב גלנט וסמוטריץ' סביב הנושא.

נתניהו אמר לזמן ישראל בסוף השבוע כי שני הצדדים הגישו לו מסמכים והוא מתכוון להכריע ביניהם בזמן הקרוב. נתניהו אמר גם כי בעבר כבר כיהנו שני שרים במשרד הביטחון והוא לא מתחרט על המינוי של סמוטריץ'.

נתניהו אמר לזמן ישראל בסוף השבוע כי יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ' הגישו לו מסמכים והוא מתכוון להכריע ביניהם בזמן הקרוב

שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023
שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפגישה עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן. 12 בינואר 2023

בשלב השני, אם יסתיים השלב הראשון, מתחיל התכנון של המאחזים באמצעות ועדות התכנון של המנהל האזרחי, שעליהן יהיה ממונה סמוטריץ', אם נתניהו יכריע לטובתו. במקרה כזה, רק סמוטריץ' יאשר את התוכניות.

בשלב השלישי מתחילה הכנת התשתיות למאחזים. לתמונה הזו נכנס השבוע שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, שכבר חורש את השטח.

וסרלאוף מבקש להכשיר ולפתח את המאחזים באמצעות הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות, שאותה משכה המפלגה שלו ממשרד החקלאות, מה שמרתיח עד היום את שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר. ביום ראשון אישרה הממשלה את סיפוח הרשות הזו למשרד הנגב והגליל.

וסרלאוף מבקש להכשיר ולפתח את המאחזים באמצעות הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות, שאותה משכה המפלגה שלו ממשרד החקלאות, מה שמרתיח עד היום את שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר

ויש באמצע גם את אורית סטרוק, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, שמבקשת לסייע לכולם באמצעות החטיבה להתיישבות.

לטענת אנשי ראש הממשלה, ריב הסמכויות בין כולם לא פוסק לרגע, ונתניהו מתקשה למצוא פתרון. "אנחנו עדיין באמצע המשא ומתן הקואליציוני", אומר אחד מהם. "כאילו שזה לא נגמר מעולם".

השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

השרה סטרוק מצידה אומרת לזמן ישראל: "כולנו נשמח כאשר ההתיישבות הצעירה תסודר. כל אחד יבצע את חלקו ואף אחד לא יפריע לשני. אין לנו כוונה כזו, וכך יהיה בסוף בעזרת השם".

כך או אחרת, בסביבה של נתניהו יש מי שמכנה את סמוטריץ' ובן-גביר "שני המשוגעים". סיפור הבית בוואדי קאדום בירושלים והדרישה של בן-גביר להרוס אותו נתפס שם כמו פגיעה בביטחון המדינה, בגלל העיתוי הרגיש.

הבית, שנגדו הוצא צו הריסה כבר ב-2014, מאכלס קרוב ל-100 בני אדם. בן-גביר דרש להרוס אותו תיכף ומייד. ההריסה אמורה הייתה להתבצע אתמול (שלישי), אבל נתניהו החליט לבטל את המהלך בעקבות לחץ אמריקאי ואירופאי שהופעל עליו.

"מה ההיגיון להרוס את הבית הזה עכשיו?" שאל אתמול אחד מאנשי נתניהו. "אנחנו באמצע אירועים בג'נין וביריחו, נלחמים בטרור, תופסים ומחסלים מחבלים שביצעו פיגועים קשים. השטח רותח.

"מה ההיגיון להרוס את הבית הזה עכשיו?" שאל אתמול אחד מאנשי נתניהו. "אנחנו באמצע אירועים בג'נין וביריחו, נלחמים בטרור, תופסים ומחסלים מחבלים שביצעו פיגועים קשים. השטח רותח"

"עכשיו בן-גביר רוצה להביא מאות שוטרים, חיילים וכוחות ביטחון כדי להרוס בניין כזה עם כלים כבדים. מה זה נותן עכשיו, חוץ מעוד תסיסה עצומה והסלמה שרק תפריע למלחמה השוטפת בטרור? ותחשוב גם איך הריסת הבית הייתה נראית על רקע רעש האדמה בטורקיה, עם כל המשפחות הפלסטיניות שהיו מצולמות שם עם השמיכות שלהן".

חיילי צה"ל ביריחו, 4 בפברואר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ביריחו, 4 בפברואר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

בסביבת נתניהו מזהים כבר את המאבק בין שר האוצר סמוטריץ' ובין בן-גביר על התקציבים שדורש השר לביטחון לאומי. סמוטריץ' לא יענה לדרישות ויעכב תקציבים, גם מסיבות פוליטיות, ונתניהו שוב יאלץ להתערב.

מבין השניים, סמוטריץ' נחשב בעיני נתניהו ואנשיו פיקח ומתוחכם יותר. יש אפילו מי שמכנה אותו שם "גאון", אחד שמצליח להבין במהירות את מה ששרים אחרים באוצר לא ילמדו לעולם.

"סמוטריץ' חכם, רציני, מנוסה, הוא יודע איך הדברים עובדים ובסוף משיג את מה שהוא רוצה בלי איומים, אבל עם הרבה נחישות", אומר אחד מאנשי ראש הממשלה. "נתניהו יכול להתנגד, אבל הוא יודע להגיע למטרה".

"סמוטריץ' חכם, רציני, מנוסה, הוא יודע איך הדברים עובדים ובסוף משיג את מה שהוא רוצה עם הרבה נחישות. נתניהו יכול להתנגד, אבל הוא יודע להגיע למטרה"

בן-גביר, לעומת זאת, נחשב לאימפולסיבי, מי שמסכן יותר את קיומה של הממשלה. ביום שישי האחרון פרסמנו כאן כי בן-גביר ביקש לפטר מהיום למחר את כל עובדי המחלקה במשרד לביטחון פנים שעוסקת במתן אישורים לכלי ירייה, וכי מייד אחרי הפיגוע בנווה יעקב לפני שבוע וחצי הוא ביקש לגייס את עובדי המשרד כדי לאטום את הבית של המחבל בשכונת א-טור.

גם המלחמה שניהל בן-גביר ביועצת המשפטית לממשלה בסוף השבוע שעבר נראית לאנשים של נתניהו הזויה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מוסר הצהרה לתקשורת בכניסה לבית החולים שערי צדק, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר מוסר הצהרה לתקשורת בכניסה לבית החולים שערי צדק, 28 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

"אתה יוצא מבית החולים שערי צדק, אחרי פיגוע כל כך נוראי, כל המדינה מצפה לשמוע את התגובה שלך, איזה מסר ממלכתי של השר לביטחון לאומי. ובמה אתה מתעסק? ביועצת המשפטית לממשלה? זה מה שיש לך לומר?"

"אתה יוצא מבית החולים שערי צדק, אחרי פיגוע כל כך נוראי, כל המדינה מצפה לשמוע את התגובה שלך, איזה מסר ממלכתי של השר לביטחון לאומי. ובמה אתה מתעסק? ביועצת המשפטית לממשלה? זה מה שיש לך לומר?"

וכך, כל הרעיון הוא למתן את בן-גביר, לרצות אותו, להרגיע ולפייס, בעיקר אחרי שחצו שם את העלייה שלו להר הבית. המשימה קשה מאוד, נתניהו יודע שבן-גביר הפך בתקופה קצרה מאוד לסמל, והמעמד החדש מחייב אותו להקצין, להוכיח את עצמו בשטח ולא לוותר על שום דבר.

אתמול לעגו פעילי ימין לבן-גביר וטענו שנתניהו קיפל אותו בעניין הבית בוואדי קדום, מה שכבר הכניס לתזזית את אנשי ראש הממשלה שחרדים לתגובה הבאה של השר שלהם. בן-גביר מצדו התחייב אתמול שוב כי "הבניין ייהרס עוד שבוע, עוד שבועיים, אבל בסוף הוא לא חוקי והוא ייהרס".

עוד 1,070 מילים
סגירה