יואב גלנט בעת כניסתו לתפקיד שר הביטחון, 1 בינואר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

גלנט הפך לסמן השמאלי של הממשלה, והוא ישלם את המחיר

ריב הסמכויות בין גלנט וסמוטריץ' מבעבע מהיום שהממשלה הושבעה ● מאז גלנט הספיק להורות על פינוי המאחז אור חיים - ואתמול על הרס הכרם בשילה ● הבעיה של גלנט היא שנתניהו לא יכול לפטר את סמוטריץ', בעוד שגלנט עצמו מאבד תמיכה בתוך הליכוד ● אתמול כבר כתב לו אחד הפעילים: "כמו שהפלת עצים בישראל כך תיפול מהכיסא הרם שאנחנו הושבנו אותך עליו" ● פרשנות

עירא רפפורט, חבר במחתרת היהודית שפעלה כאן בשנות השמונים, תושב שילה, עוקב במשך שנים רבות אחרי המטעים שבעמק שילה ומסייע בגידולם. בשבועות האחרונים, דווקא אחרי שעלתה לשלטון ממשלת הימין, הדאגה שלו לגורל 1,100 עצי הזית והברושים במטע התגברה.

המטעים ניטעו על אדמה שלא ברור עד היום למי היא שייכת. אין טעם להיכנס לכל תולדות ההתדיינות המשפטית האינסופית, אבל בג"ץ קבע שמדובר בקרקע פרטית והורה כבר לפני שנה וחצי להרוס את המטעים.

רפפורט, חבר מרכז הליכוד, פנה לשר הביטחון יואב גלנט וביקש ממנו למנוע את הרס המטעים. "המנהל נהנה להרוס את כל מה ששייך ליהודי. אתה יכול להקפיא את ההרס לצורך בירור כפי שעשית בחאן אל-אחמר", כתב רפפורט.

גלנט לא ענה, ורפפורט פנה אליו שוב, הפעם קרוב למועד ההריסה. "בחרנו בך כאן ביו"ש ותמכנו בך בליכוד. אתה יכול למנוע את זה", הפציר רפפורט. גם זה לא עזר. אתמול (רביעי) בבוקר שיגר רפפורט צילומים מהמטע ההרוס בשילה. "כמו שהפלת עצים בישראל כך תיפול מהכיסא הרם שאנחנו הושבנו אותך עליו", הבטיח רפפורט לשר הביטחון.

גלנט ידע שהוא עלול לשלם מחיר בליכוד אחרי שקיבל את תיק הביטחון. גלנט הוא איש ימין, אך הוא רואה את התמונה הכללית וחרד מהנזקים הבינלאומיים שיכולות לגרום קבוצות של מתנחלים בשטח. גלנט רוצה להרחיב את ההתיישבות אבל מבקש לעשות את הכול בצורה מושכלת.

גלנט הוא איש ימין, אך הוא רואה את התמונה הכללית וחרד מהנזקים הבינלאומיים שיכולות לגרום קבוצות של מתנחלים בשטח. גלנט רוצה להרחיב את ההתיישבות אבל מבקש לעשות את הכול בצורה מושכלת

ועם זאת, מראות כמו פינוי המאחז אור חיים לפני חודש והרס המטעים אתמול מעוררים התנגדות קשה בליכוד ורפפורט הוא רק הקול הזועם בשטח. לא ירחק היום וגלנט, שכבר מכונה גלנץ אצל מתנגדיו, יזכה לכינוי השמאלן של הליכוד. זה כנראה בלתי נמנע.

גלנט גם מעולם לא השלים עם הרעיון שעוד שר – ועוד יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' – ישב במשרד הביטחון. הוא התריע מן התוצאה בכל מקום, אבל איש לא ענה לו. בשלב מסוים הוא חשב שסמוטריץ' דווקא יכול לסייע לו, אם יאלץ לפנות מאחזים או לעצור מתנחלים שעולים להפגין.

גלנט האמין שהוא יוכל להפיל את האשמה על סמוטריץ', או לפחות לגרור אותו לתוך המחלוקת בכל מקרה של פינוי, וכך להסיר מעליו את האש. אתמול התברר לו שזה לא ילך. האירוע במטע בשילה חשף שוב שני עולמות שמתנגשים בתוך משרד הביטחון, מכיוון שאיש לא מצליח לפשר ביניהם, וכנראה שגם לא יצליח.

שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקור בפיקוד צפון, 10 בינואר 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקור בפיקוד צפון, 10 בינואר 2023 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

לפני שבועיים, במהלך הביקור של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפריז, שאלתי אותו אם הוא לא מתחרט על המינוי הכפול והבעייתי במשרד הביטחון, שגורר ריב סמכויות ועימותים אינסופיים. נתניהו אמר שזו לא הפעם הראשונה שבה מכהנים שני שרים במשרד הביטחון, וכי הוא ביקש משני השרים להגיש לו מסמכים עם הדרישות של כל אחד, ואז אפשר יהיה להגיע לעמק השווה.

השרים אכן הגישו את המסמכים שלהם, שתי ישיבות הקדיש ראש הממשלה לנושא הטעון הזה, ועדיין לא נמצא פתרון שתואם גם את המחויבות בהסכמים הקואליציוניים. אתמול, אגב, אחרי האירוע בשילה ישב נתניהו שעה ארוכה בארבע עיניים עם גלנט.

גלנט חוזר ואומר כי לקצין בצבא לא יכולים להיות שני מפקדים. סמוטריץ' טוען שאם גלנט לא רוצה להעביר לו את הסמכויות, שישים את המפתחות. גלנט יודע היטב שהמפתחות הפוליטיים נמצאים דווקא בידיים של יריבו.

גלנט חוזר ואומר כי לקצין בצבא לא יכולים להיות שני מפקדים. סמוטריץ' טוען שאם גלנט לא רוצה להעביר לו את הסמכויות, שישים את המפתחות. גלנט יודע היטב שהמפתחות הפוליטיים נמצאים דווקא בידי יריבו

נתניהו לא יכול לפטר את סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר – שגם הוא נכנס אתמול לתוך התסבוכת, ותבע להעמיד לרשותו את כוחות מג"ב ביו"ש, אלה שעסקו אתמול במלאכת הפינוי. אם נתניהו יפטר אותם, אין לו ממשלה. גלנט זה סיפור אחר, אבל לא כל כך מהר מפטרים שר ביטחון, שגם תפס את המקום השלישי בפריימריז בליכוד.

בצלאל סמוטריץ' מגיע לכנסת, 15 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' מגיע לכנסת, 15 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

פתרון מוסכם לא יכול להיות. המציאות לא מאפשרת חלוקת סמכויות בין הביטחוני (גלנט) לאזרחי (סמוטריץ'). נניח שיש מאחז אזרחי שסמוטריץ' מסרב לפנות, אבל בצה"ל אומרים שאם הוא לא יפונה הדבר יהיה כרוך בסיכון ביטחוני. "מה זה, בטחוני או אזרחי? מי מחליט?" שואלים בסביבתו של שר הביטחון.

שני הצדדים דיברו אתמול על הקמת מנגנון מוסכם, שבו יגיעו סוגיות מהותיות לשולחנו של ראש הממשלה והוא זה שיכריע. אתמול זה לא עבד. גלנט החליט להרוס את הכרם, סמוטריץ' התנגד, נתניהו הורה להפסיק באמצע, אבל ובינתיים הכרם הושמד כמעט לחלוטין – והציונות הדתית התפוצצה מזעם, יחד עם עירא רפפורט והפעילים בליכוד. אולי בפעם הבאה זה יתנהל טוב יותר. הסיכוי נמוך.

עוד 682 מילים
סגירה