ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרדו בירושלים, 5 בפברואר 2023 (צילום: ALEX KOLOMOISKY/POOL)
ALEX KOLOMOISKY/POOL

התגובה הסעודית להכשרת המאחזים בישראל מוכיחה: החלום של נתניהו מתרחק

הכשרת המאחזים מקטינה את הסיכוי לכינון נורמליזציה עם ערב הסעודית ● הסיוע ההומניטרי בסוריה נשלח לשווקים במקום לנפגעי רעידת האדמה ● באיראן מקווים לשקם את הכלכלה באמצעות תיירות רפואית ● השלטונות בעיראק יצאו למלחמה נגד משפעיני הרשת ● והשבוע ב־2005 – "מר לבנון" נרצח ע"י אנשי חזבאללה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

החלום הסעודי של נתניהו ממשיך להתרחק

השבוע – זמן קצר אחרי שהממשלה הכריזה על הכשרה של תשעה מאחזים בשטחי הגדה המערבית – ערב הסעודית שברה שתיקה. "אנו מגנים בתוקף את הרחבת הבנייה בהתנחלויות ואת הפגיעה בזכות של העם הפלסטיני", נכתב בהודעה של משרד החוץ הסעודי.

מאז כינון הממשלה בחודש דצמבר, בערב הסעודית מרבים להתבטא נגד פעילות ממשלת ישראל, שלדעתם מסכנת את האזור כולו, כמו הביקור של איתמר בן גביר בהר הבית – וההכשרה הנוכחית של המאחזים הלא חוקיים.

דווקא המדינה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא מפסיק לדבר עליה בחודשים האחרונים ורואה בה פרס נחשק, הישג דיפלומטי אדיר שאולי יזכה אותו בפרס נובל לשלום – יוצאת נגד המדיניות הישראלית בירושלים ובשטחים ומחדדת את המסר: לא מוותרים על הנושא הפלסטיני. לא מוותרים לנתניהו.

מי שכן שמר על זכות השתיקה היו מדינות "הסכמי אברהם" – איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. ייתכן שגם הן העבירו מסרים בערוצים המתאימים, אך מבחינתן מדובר באתגר כפול – גם להביע ביקורת וגם לשמור על שיתוף הפעולה הפורה עם ישראל.

מאחז באזור ההתנחלות איתמר, 14 בפברואר 2023 (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
מאחז באזור ההתנחלות איתמר, 14 בפברואר 2023 (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

דווקא המדינה שראש הממשלה נתניהו לא מפסיק לדבר עליה בחודשים האחרונים ורואה בה פרס נחשק, הישג דיפלומטי אדיר שאולי יזכה אותו בפרס נובל לשלום – יוצאת נגד המדיניות הישראלית בירושלים

ערב הסעודית, שטרם הצטרפה ל"הסכמי אברהם" בניגוד לתחזיות של נתניהו, מרגישה הרבה יותר משוחררת וחופשית. גם מעמדה באזור שונה: המדינה – המופקדת על המקומות הקדושים, שרואה בעצמה מנהיגה אזורית חזקה ועצמאית – לא יכולה להרשות לעצמה לזנוח את הסוגיה הפלסטינית, גם אם בסתר ליבם הם היו רוצים לעשות זאת.

ערב הסעודית, כמובן, דורשת הרבה יותר משקט תעשייתי בזירה הפלסטינית, שכרגע נראה יותר כמו חלום רחוק. היא רוצה נשק מתקדם מארה"ב ושזאת תפסיק לבקר אותה על הפרות בתחום של זכויות אדם. ייתכן שהתוכנית היא בכלל לחכות עד שתתחלף ההנהגה בוושינגטון – וגם בריאד. אולם, בזמן שהרחובות בירושלים ובגדה המערבית בוערים, הסבירות לכינון נורמליזציה רק הולכת וקטנה.

הסיוע ההומניטרי בסוריה מגיע לשווקים

מדינות רבות העניקו סיוע משמעותי לטורקיה אחרי רעידת האדמה. אולם, סוריה – מדינה שמזמן ניתן להגדיר כ"מדינה כושלת"  – נהנתה מזרם הרבה יותר דליל של סיוע בינלאומי.

כמה מדינות כמו ערב הסעודית וירדן אומנם שלחו סיוע על מנת לשפר את היחסים עם דמשק, אך המצב הקשה במדינה והלחץ הרוסי לדחיית סיוע שהתקבל במעברי גבול שאינם נשלטים על־ידי הצבא הסורי – הביא לכך שנפגעים רבים באזור אידליב נותרו לבד.

מחלצים במחוז אידליב שבסוריה, בקרבת הגבול עם טורקיה, עורכים חיפוש לאחר רעידת האדמה שפקדה את האזור, 6 בפברואר 2023 (צילום: Ghaith Alsayed, AP)
מחלצים במחוז אידליב שבסוריה עורכים חיפוש אחרי רעידת האדמה, 6 בפברואר 2023 (צילום: Ghaith Alsayed, AP)

לנוכח המחסור החמור בביגוד חם, שמיכות, מזון ותרופות – התיעוד המוכיח כי סיוע הומניטרי מצא את דרכו לשווקים בערי סוריה גרם לזעזוע ולזעם

לנוכח המחסור החמור בביגוד חם, שמיכות, מזון ותרופות – התיעוד המוכיח כי סיוע הומניטרי מצא את דרכו לשווקים בערי סוריה השונות גרם לזעזוע ולזעם עצום נגד הגורמים האחראים על חלוקת הסיוע. גולשים סורים רבים האשימו את אנשי כוחות הביטחון בהשתלטות כוחנית על חבילות הסיוע ושיווקו לסוחרים.

באופן דומה, בתחילת שנות ה־90 סיוע ההומניטרי מארה"ב לרוסיה מצא את דרכו לשווקים ולחנויות. פקידי ממשל הרוויחו הון תועפות. למדינות התורמות ולארגונים ההומניטריים יש מעט מאוד אפשרויות לווסת ולפקח על חלוקת הסיוע. בסוריה פיקוח כזה ככל הנראה בלתי אפשרי.

איראן מנסה למשוך אליה תיירות רפואית מסין

אחרי שנים של ציפייה לחתימה מחודשת על "עסקת הגרעין" עם המערב והסרת הסנקציות, בטהרן השלימו סופית עם העובדה שהתסריט הזה כבר לא אפשרי, במיוחד לנוכח הדיכוי האלים של המחאה שפרצה בספטמבר 2022 בעקבות מותה הטרגי של מהסא אמיני.

בינתיים, האינפלציה ממשיכה לדהור והמטבע האיראני ממשיך להתרסק. בניסיון לחפש מקורות מימון נוספים לקופת המדינה המתדלדלת, השלטונות האיראניים החליטו לנסות ולמשוך למדינה תיירים מסין. איראן הינה מדינה יפיפייה ועשירה מאוד באתרי מורשת מרתקים, ארכיטקטורה נהדרת, שווקים ססגוניים ואוכל טעים.

מחאה ברחובות טהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני שהוכתה למוות על ידי משטרת המוסר באיראן, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)
מחאה בטהרן בעקבות מותה של מהסה אמיני, 1 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Middle East Images)

האינפלציה ממשיכה לדהור והמטבע האיראני ממשיך להתרסק. בניסיון לחפש מקורות מימון נוספים לקופת המדינה המתדלדלת, השלטונות האיראניים החליטו לנסות ולמשוך למדינה תיירים מסין

אולם, הרפובליקה האסלאמית מנסה כעת למצב את עצמה דווקא כממלכת תיירות רפואית. תעשיית הניתוחים הפלסטיים באיראן ידועה ומוכרת היטב. לרופאים האיראנים יש מוניטין טוב, המחירים לא גבוהים והתשתיות – לטענת הסוכנויות הממשלתיות – מספיק טובות כדי לשרת את הלקוחות מסין וממדינות דרום־מזרח אסיה.

לפני כמה שנים איראן חלמה להגיע ליעד של 25 מיליון תיירים בשנת 2025. המצב הכלכלי הקשה, הסנקציות הבינלאומיות והמחאה המתמשכת לא תורמים ליצירת תדמית חיובית של איראן כמדינה המתאימה לתיירים. מאז תחילת המלחמה באוקראינה, איראן מתמקדת בתיירים משתי מדינות – סין ורוסיה.

קשה להאמין כי תיירות סינית או רוסית אכן תמלא את בתי המלון באספהאן ושיראז, ושהמשטר האיראני יוכל לעמוד ביעד השאפתני שהציב לעצמו.

עיראק נגד משפיעני הרשת

האם משפיעני הרשת פוגעים בתרבות ובערכים של החברה העיראקית? השלטונות במדינה הוציאו לאחרונה צווי מעצר נגד כמה משפיעני רשת והאשימו אותם ב"פגיעה חמורה" בערכים העיראקיים המסורתיים ובהתנהגות "בהמית" ברשת.

כבר בתחילת ינואר נוצר מאגר מיוחד שנועד לתלונות ודיווחים על תוכן "אינו ראוי". כעבור חודש השלטונות החלו לפעול כנגד יוצרי תוכן ביוטיוב, אינסטגרם ורשתות חברתיות אחרות. בלוגרים אחדים נשפטו למאסר בכלא, אחרים קיבלו קנס גבוה ואזהרה.

בלוגרים אחדים נשפטו למאסר בכלא, אחרים קיבלו קנס גבוה ואזהרה. הגולשים במדינה האשימו את השלטונות בסתימת פיות ובניסיון לצמצם את מרחב חופש הביטוי

הגולשים במדינה האשימו את השלטונות בסתימת פיות ובניסיון לצמצם את מרחב חופש הביטוי. בתוך כך, לפני כמה ימים הכתב והמגיש של הרשת הגרמנית DW ג'עפר עבד אל־כרים נאלץ לעזוב את עיראק לפני שהוא וצוותו החלו לצלם פרק חדש עבור התוכנית המצליחה שלו Jaafar Talk.

ג'עפר שטח את המקרה בחשבון הטוויטר שלו וסיפר שהוא והצוות שלו קיבלו איומים והיו תחת לחץ של בכירים במשטר העיראקי, כנראה בגלל תכנים הקשורים בזכויות נשים, אבטלה וקיצוניות אסלאמית.

היום בתולדות מזה"ת: רפיק אל־חרירי נרצח בפיגוע בביירות

ב־14 בפברואר 2005, השיירה של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל־חרירי עברה במרכז ביירות, לא רחוק מהטיילת היפה והאזור ששוקם על־ידו. פיצוץ עז הרעיד את המקום. בקטע הכביש שבו נסע רכבו של חרירי נוצר בור ענקי.

חרירי וחמשת שומרי ראשו נרצחו במהלך הפיגוע, שתוכנן ובוצע על ידי אנשי חזבאללה (כפי שהראתה חקירה שהתנהלה בחסות הטריבונל המיוחד שהוקם למען המטרה הזאת). אחרי הפיגוע לבנון התאבלה על האיש החייכן, שהיה ידוע בכינוי "מר לבנון".

רפיק אל-חרירי, 2003, ליד תחנת הטלוויזיה שלו שהותקפה בטילים ע"י אלמונים (צילום: AP Photo/str)
רפיק אל־חרירי, 2003 (צילום: AP Photo/str)

בעקבות מותו התקיימו בלבנון מספר הפגנות ענק של מתנגדי חזבאללה ושל תומכי ארגון הטרור השיעי. מחנה חרירי – שכעת הונהג על ידי בנו – סעד אד־דין – דרש עונש לרוצחים

מאות־אלפי לבנונים ליוו אותו בדרכו האחרונה. בלוויה הממלכתית השתתפו ראשי מדינה בכל רחבי העולם. בעקבות מותו התקיימו בלבנון מספר הפגנות ענק של מתנגדי חזבאללה ושל תומכי ארגון הטרור השיעי. מחנה חרירי – שכעת הונהג על ידי בנו – סעד אד־דין – דרש עונש לרוצחים, צדק לחרירי וגירוש של חיילים סורים שנכנסו ללבנון בשנת 1975, בעיצומה של מלחמת אזרחים.

במאי 2005 הצבא הסורי עזב את לבנון וסיים את הכיבוש. הרוצחים שתכננו וביצעו את הפיגוע לא נתפסו מעולם אף ששמם נחשף. הטריבונל הבינלאומי שפט אותם בהעדרם. רבים מהם נהרגו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, שם לחמו אנשי חזבאללה יחד עם הכוחות של המשטר הסורי.

עוד 1,034 מילים
סגירה