שר החוץ אלי כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

אלי כהן מתבדל משאר הממשלה - עד שזה מגיע למהפכה המשפטית

אחרי 40 שעות בדרכים, שר החוץ ישוב היום לישראל מביקורו באוקראינה, שם היה לשר הישראל הראשון שפגש את נשיא אוקראינה זלנסקי מאז פרצה המלחמה לפני שנה ● למרות רגעים מביכים בבוצ'ה, שם נמנע מלנקוב בשמם של הרוסים כאחראים לטבח, כהן מסתמן כאי של שפיות בממשלה הזויה ● רק על ההפיכה המשטרית הוא נמנע מלדבר - ומעדיף לטמון את הראש בחול ● פרשנות

ארבעים שעות נסיעה לקייב, בירת אוקראינה, הגיעו לסיומם. שלושים שעות בילינו בטיסות וברכבות, ועשר שעות על הקרקע – בקייב עצמה. הכניסה לארמון הנשיאות בו שוהה הנשיא וולודימיר זלנסקי עדיין מורכבת. נכנסים לשם בתעלות עם פנסים, עם שרשראות אבטחה רבות ושקי החול המונחים מכל עבר.

כשהוא נמצא בתוך המצור הזה ועם חששות מפני מתקפה רוסית גדולה בשבוע הבא – ביום בו יציינו שנה לפלישה הרוסית, ב-24 בפברואר, זלנסקי הוא נשיא של עם תחת מתקפה. ככזה, הוא מבקש ודורש מכל בינו שיחו להתחייב: לספק נשק, תרומות, תשתיות, מודיעין. כך הוא גם עשה אתמול בפגישה עם שר החוץ אלי כהן – הפגישה הראשונה של שר בממשלת ישראל עם הנשיא, מאז החלה המלחמה.

כהן שמע את הבקשות ולא השיב בשלילה, אך גם לא בחיוב. זה עניין להחלטת ממשלה, הוא אמר לזלנסקי. ישראל תספק לאוקראינים במהלך ששת החודשים הבאים מערכות התראה אזרחיות מפני טילים, אך את מערכות כיפת ברזל או סוג אחר של מערכות הגנה אווירית ישראל עדיין לא עומדת לתת.

עבור כהן, הנסיעה לאוקראינה הוגדרה כאחד היעדים המיידיים של תחילת כהונתו במשרד החוץ. למרות אמירה מוזרה שלו לפני שישה שבועות שצריך לדבר פחות בנוגע לאוקראינה, כהן חזר מנסיעתו לפורום הכלכלי בדאבוס והבין שהעיסוק באוקראינה הוא העיסוק המרכזי של כל המדינות המערביות – ושאם ישראל רוצה להיות בת-שיח למערב אירופה וארה"ב, עליה להתייצב מהר וחזק בעד אוקראינה.

כהן חזר מהפורום הכלכלי בדאבוס והבין שהעיסוק באוקראינה הוא העיסוק המרכזי של כל המדינות המערביות – ושאם ישראל רוצה להיות בת-שיח למערב אירופה וארה"ב, עליה להתייצב מהר וחזק בעד אוקראינה

שר החוץ אלי כהן בפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב, 16 בפברואר 2023 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
שר החוץ אלי כהן בפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בקייב, 16 בפברואר 2023 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

"זלנסקי הוא היום היהודי המשפיע ביותר בעולם", אומרים בצמרת משרד החוץ. אחרי שנה של מלחמה, הוא הפך לכוכב-על במערב – והוא מגן בפועל על האזרחים של גרמניה, פולין, הונגריה ועוד, מפני שאם קייב תיפול, כולם יהיו תחת איום.

כך רואים את זלנסקי בבירות המערב ועם התובנה הזו, הוא גם הפך לאחד המנהיגים המשפיעים. זה האופן בו רואים את מעמדו של זלנסקי כיום בממשלת ישראל, ובעקבות כך התגבשה המסקנה בירושלים שאפשר לרתום את זלנסקי להשפיע על העולם בנושא הגרעין האיראני.

זלנסקי רוצה סיוע מישראל, הוא מבין שכטב"מים איראניים הורגים את בני עמו וישראל רוצה שכל העולם המערבי יתאחד נגד איראן. זו המשוואה. ואת התהילה של זלנסקי, ישראל רוצה לרתום ליעד-העל.

זלנסקי רוצה סיוע מישראל, הוא מבין שכטב"מים איראניים הורגים את בני עמו וישראל רוצה שכל העולם המערבי יתאחד נגד איראן. זו המשוואה. ואת התהילה של זלנסקי, ישראל רוצה לרתום ליעד-העל

עד מתי ישראל תשתוק בעניין רוסיה?

במהלך ביקורו של כהן באתר הטבח וקבר האחים בבוצ'ה, שר החוץ נמנע מלהזכיר את רוסיה – עוד גול עצמי של ממשלת ישראל. קבר האחים הסמוך לכנסייה מכוסה. הרחבה הסמוכה נוקתה. אך בפעמים קודמות שביקרו במקום כתבים ישראלים, עוד ניתן היה לראות חלקי גופות, ואת ההרס והנזק שהותירו שם הרוסים.

שר החוץ אלי כהן (במרכז) בעת ביקור בזירת קבר האחים בבוצ'ה, אוקראינה, 16 בפברואר 2023 (צילום: שלום אמסלם, לע"מ)
שר החוץ אלי כהן (במרכז) בעת ביקור בזירת קבר האחים בבוצ'ה, אוקראינה, 16 בפברואר 2023 (צילום: שלום אמסלם, לע"מ)

בתוך הכנסייה מוצגות תמונות הזוועה: גופה מתחת לאופניים, גופה במורד מדרגות, גופה קשורה. זוועת עולם שצולמה ותועדה מכל זווית. איך ישראל תוכל להמשיך לדרוש מכל העולם גינוי לגילויי אנטישמיות, אך לא לנקוב בשמה של רוסיה כמבצעת הטבח המחריד?

כהן אמר במקום שהטבח נורא ושישראל עומדת בסולידריות ודאגה לאוקראינים. היא רק לא מוכנה לספר לעולם מי עומד מאחורי הפשע הנורא.

בסביבת שר החוץ דבקים באותה המדיניות בה החלו ראשי הממשלה הקודמים, נפתלי בנט ויאיר לפיד: מעדיפים שלא לעצבן את ולדימיר פוטין, בשל היותו השכן דה-פקטו (כן, עדיין) בגבולה הצפוני של ישראל.

שבחים לקודמיו

מי היה מאמין, אבל בצמרת משרד החוץ תחת כהן ניתן לשמוע אפילו שבחים להתנהלות המדודה של ראשי הממשלה הקודמת. העובדה שבנט ולפיד הקפידו שלא להתכסח חזיתית עם פוטין זוכה אצלו להערכה.

מי היה מאמין, אבל בצמרת משרד החוץ תחת כהן ניתן לשמוע אפילו שבחים להתנהלות המדודה של ראשי הממשלה הקודמת. העובדה שבנט ולפיד הקפידו שלא להתכסח חזיתית עם פוטין זוכה אצלו להערכה

בהיבט הזה, כהן מתנהג באופן שונה משרי הממשלה ה-37. כל אחד מהשרים בממשלתו של בנימין נתניהו נכנס בתעופה עצמית לתפקיד ותוך רמיסת כל התוכניות של קודמיו, בין אם היו טובות ובין אם לאו. העיקר לרמוס. תאוות הנקם גברה על כל שיקול.

מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי (מעוז) (צילום: משרד החוץ)
מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי (מעוז) (צילום: משרד החוץ)

זה לא כך אצל כהן. כאמור, בלשכתו אפשר לשמוע מחמאות לפיד, אוזניים תבערנה. הוא גם השאיר בתפקיד חלק מהצוותים הבכירים של משרד החוץ, וכהן ממשיך להישען  על העצות והעבודה המקצועית של שגרירים וסמנכ"לים בכירים. מנכ"ל המשרד אמנם הוחלף, אך המנכ"ל החדש הוא מינוי מקצועי ורציני: רונן לוי, לשעבר איש שב"כ והשליח המיוחד שהביא לקשרים ולהישג של הסכמי אברהם.

כלומר, בהשוואה לשרים כמו מירי רגב, חיים כץ, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן-גביר, יואב קיש, דודי אמסלם, גלית דיסטל-אטבריאן ומיקי זוהר – אלי כהן הוא עוף מוזר. מתנהל במקצועיות, מקפיד על מינויים איכותיים ועוסק במשימה עצמה: קשרי החוץ של ישראל. בניגוד לשאר עמיתיו בליכוד, הוא לא עט על העיסוק במהפכה המשפטית.

אלי כהן הוא עוף מוזר. מתנהל במקצועיות, מקפיד על מינויים איכותיים ועוסק במשימה עצמה: קשרי החוץ של ישראל. בניגוד לשאר עמיתיו בליכוד, הוא לא עט על העיסוק במהפכה המשפטית

במהלך הביקור בקייב, כהן עשה הכול כדי להתחמק מלענות על שאלות בנוגע לפגיעה הכלכלית הצפויה לישראל. כזכור, כאשר נתניהו כינס באווירת חירום את מסיבת העיתונאים עם שר האוצר סמוטריץ' ושר הכלכלה ניר ברקת, גם שר החוץ כהן זומן לעמוד שם.

יממה אחרי שמאות כלכלנים חתמו על מכתב נגד מהלך ההשתלטות על מערכת המשפט, נתניהו לא הצליח למצוא כלכלן אחד שתומך בו. כהן ישב שם באירוע, אבל לא התבלט.

לכהן רקע כלכלי עשיר. הוא רואה חשבון בהשכלתו ומבין לעומק את המשמעויות של ההפיכה המשפטית. הוא עבד במגזר הפרטי, וכאשר נכנס לוועדת הרפורמות ואחר כך למשרדה כלכלה (דרך מפלגת כולנו) לא חסך שבטו מגופים עסקיים ומונופולים בשוק.

מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה: שר הכלכלה ניר ברקת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אלי כהן, 25 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה: שר הכלכלה ניר ברקת, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אלי כהן, 25 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל עכשיו – כאשר המהומה המתרחשת בענף ההייטק עשויה לפגוע בכלכלה הישראלית, כאשר ה-OECD מזהיר מפני ההפיכה המשפטית, כאשר נשיאים וראשי מדינות מתריעים, כשעיתוני כלכלה בעולם מציינים שישראל בדרך למטה – כהן מפזר אמירות כלליות היישר מדף המסרים, לפיהן הרפורמה המשפטית תשפר את הכלכלה הישראלית, ולא מוכן להשיב לשאלות בנוגע לסכנה בפגיעה בהפרדת הרשויות.

כהן מפזר אמירות כלליות היישר מדף המסרים, לפיהן הרפורמה תשפר את הכלכלה הישראלית, ולא מוכן להשיב לשאלות בנוגע לסכנה בפגיעה בהפרדת הרשויות

הוא שר חוץ רק שישה שבועות, יושב בתפקיד בכיר בממשלה. ולמרות שנתפס כאי של שפיות בתוך ממשלה הזויה, בכל הנוגע להפיכה המשטרית – כהן מעדיף לטמון את ראשו בחול.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הקואליציה הזו היא כמו בור שופכין שמערבב בתוכו את מה׳מפלגה׳ המתחזה לליכוד, שזה אסופה של פוליטיקאים מושחתים ו/טפשים, את הפשיסטים וצאן מרעתם הפסיכי, את חרדים - קבוצת קרועי נשמה שלא בידיעת... המשך קריאה

הקואליציה הזו היא כמו בור שופכין שמערבב בתוכו את מה'מפלגה' המתחזה לליכוד, שזה אסופה של פוליטיקאים מושחתים ו/טפשים, את הפשיסטים וצאן מרעתם הפסיכי, את חרדים – קבוצת קרועי נשמה שלא בידיעתם, יוצאי דופן באמונתיהם המגוחכות והפרימיטיביות, שרידים מימי הבייניים – ומנהיגיהם החולירות.
הקואליציה היא גם ביתם החמים של העארסים הנושמים את האוויר שלנו.

עוד 952 מילים ו-3 תגובות
סגירה