ישראל נכשלת שוב בטיפול בפליטים ובמבקשי מקלט

אישה מפגינה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, ניו יורק,26 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Brittainy Newman)
AP Photo/Brittainy Newman
אישה מפגינה נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, ניו יורק,26 בפברואר 2022

לפני שנה בדיוק, ב-24.2.2022, פלשה רוסיה לאוקראינה ושינתה ללא הכר חיי מיליונים. לפי נתוני נציבות האו"ם לפליטים, רק באירופה לבדה תועדו יותר מ-8 מיליון פליטים אוקראינים שברחו מארצם בעקבות המלחמה, וכ-5,300,000 נוספים נעקרו מבתיהם ונמצאים עדיין באוקראינה.

לפני שנה פלשה רוסיה לאוקראינה ושינתה ללא הכר חיי מיליונים. לפי נתוני נציבות האו"ם לפליטים, רק באירופה תועדו יותר מ-8 מיליון פליטים אוקראינים שברח מארצם וכ-5,300,000 נוספים נעקרו מבתיהם

נשים, זקנים וטף ברחו מבתיהם והותירו מאחור את יקיריהם להילחם. בקשתם היחידה הייתה מדינת מקלט שתיתן להם הגנה. אל מול מיליוני הפליטים האוקראינים ששטפו את אדמת אירופה, למדינת ישראל הגיעו כמה רבבות בלבד, אבל מדינת ישראל לא הצליחה לגייס את מידת הרצון הטוב הדרושה כדי לתת מעטפת מגוננת מספיקה אפילו לכמות הקטנה הזאת של פליטים.

עם פרוץ המלחמה והגעתם של כמה עשרות אלפי פליטים אוקראינים לישראל, התרגשנו  מהתגייסות החברה האזרחית. אלפי ישראלים פתחו את דלתות בתיהם והזמינו פליטים להתארח במרחב בטוח ומוגן, וקבוצות אזרחים נרתמו לגייס תרומות מזון, ציוד רפואי, בגדים, וציוד לתינוקות למען הפליטים.

אך רצון טוב אינו מספיק, ומדינת ישראל עשתה מעט מאוד כדי להשלים את הסיוע של הפעילים והפעילות בשטח ולספק לפליטים (אלה שאינם זכאי שבות) את מעטפת הזכויות והשירותים הבסיסיים הדרושים להם.

יתרה מזו, לא די בכך שישראל לא סיפקה לפליטים את שירותי הבריאות והרווחה המינימליים הדרושים, אלא ששרת הפנים לשעבר, איילת שקד, הגדילה לעשות ונקטה פעולות שנועדו להקשות עליהם את חייהם כאן.

לא די בכך שישראל לא סיפקה לפליטים את שירותי הבריאות והרווחה המינימליים הדרושים, אלא ששרת הפנים לשעבר, איילת שקד, הגדילה לעשות ונקטה פעולות שנועדו להקשות עליהם את חייהם כאן

קצת אחרי פרוץ המלחמה, הנהיגה שקד מתווה שלפיו רק 5,000 אזרחים אוקראינים שאינם זכאי שבות יורשו להיכנס לישראל אם אין להם קרובי משפחה כאן, וכל אזרח אוקראיני שיבקש להגיע לישראל יידרש להגיש בקשה ולקבל אישור מראש לפני עלייתו למטוס.

לאחר שהמתווה הלא-חוקי נפסל על ידי בג"ץ, ביולי 2022, ומכיוון שלא יכלה עוד למנוע את עלייתם של אזרחי אוקראינה על מטוסים לישראל, החל משרד הפנים למנוע את כניסתם עם הגיעם לנתב"ג. לעכבם ולשלוח אותם חזרה לאירופה.

גם בתחום התעסוקה הערים משרד הפנים קושי על קושי: רק במאי 2022 הודיעה שקד כי רשות האוכלוסין לא תאכוף את האיסור על העסקת אזרחים אוקראינים בחלוף שלושה חודשים מהגעתם לישראל. אולם, זמן קצר לאחר מכן הודיע משרד הפנים כי נוהל "הערים האסורות" המגביל את התעסוקה של מבקשי מקלט ב- 17 ערים מרכזיות יחול גם על אזרחי אוקראינה.

ואז, ב-26.12.2022, שלושה ימים בלבד לפני שהממשלה החדשה הושבעה, פורסמה מדיניות חדשה של משרד הפנים שלפיה אזרחי אוקראינה שהגיעו לישראל אחרי ה-30.9.2022 לא יוכלו לעבוד גם בחלוף 90 יום מהגעתם.

לאחר שהמתווה הלא-חוקי של שקד נפסל בבג"ץ, ביולי 2022, ומכיוון שלא יכלה עוד למנוע את עלייתם של אזרחי אוקראינה על מטוסים לישראל, החל משרד הפנים למנוע את כניסתם עם הגיעם לנתב"ג

אי-מתן אשרות עבודה, הפעלת מדיניות עמומה של "אי-אכיפת איסור העסקה" והנפקת אשרות תייר לנמלטים מהמלחמה לחודש-חודשיים בכל פעם, מקשים על הפליטים למצוא עבודה ראויה וחוקית.

אם תוסיפו להם את הגזירות הנוספות המוטלות על העסקתם בדמות "נוהל הערים האסורות" ואיסור העסקה גורף למי שהגיעו מאז ה-30.9.2022, כל אלה ביחד מגבירים את הסיכון של הפליטים לעוני, אי-ביטחון תזונתי, החמרה במצב הבריאותי, העסקה פוגענית ומנצלת וסחר בבני אדם.

זו לא הפעם הראשונה שישראל נכשלת ביחס שלה לפליטים. לפני כ-15 שנים התחילו להגיע לכאן פליטים מאפריקה, אבל עד היום – אף שמדינת ישראל מעניקה להם הגנה קבוצתית מפני גירוש לארצם, כי היא מכירה בכך שצפויה להם סכנה אם יגורשו – היא מונעת מהם הכרה כפליטים וזכויות כלכליות וחברתיות מינימליות שיאפשרו להם לחיות בכבוד.

עכשיו, אנחנו צופות ב"שידור חוזר" – בכרוניקה מוכרת היטב – של התעלמות, הזנחה ואף התעמרות בא.נשים שנמלטו ממלחמה ומהרס, רובם נשים וילדיהן. אסור לישראל לחזור על טעויות העבר.

הגזרות שהטילה ישראל על הפליטים מאוקראינה מגבירות את הסיכון שלהם לעוני, אי-ביטחון תזונתי, החמרה במצב הבריאותי, העסקה פוגענית ומנצלת וסחר בבני אדם

על ישראל לפעול לאלתר להרחבת המענים המסופקים לפליטי אוקראינה כך שיוכלו לחיות בביטחון תזונתי, למצוא תעסוקה הוגנת וחוקית באמצעות מתן אשרות שהיה ל- 6 חודשים, לספק למי שזקוקים לכך קורת גג הולמת ובטוחה, ולהבטיח להם נגישות לשירותי בריאות ורווחה המותאמים לצרכים העדכניים שלהם. אחרת – מצפה לה שוב ציון "נכשל".

עו"ד אורלי לוינזון-סלע היא מנהלת המחלקה הציבורית בארגון א.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 647 מילים
סגירה