הפעולה בשכם הייתה נדרשת, אבל המחיר שלה יהיה גבוה

הפעולה בשכם אתמול התרחשה לאור יום בגלל מידע מודיעיני מדויק והזדמנות מבצעית שאסור היה לפספס ● לא כך קיוו במערכת הביטחון להגיע לרמדאן: למבצע קדמו מסרים שהועברו למבוקשים כי ישראל לא תתנקש בהם אם יסגירו את עצמם, וכן ניסיון כושל לשכנע את הרשות לעצור אותם ● וגם: טרם נמצא המבוגר האחראי שיורה לבן-גביר לעצור את המבצע במזרח ירושלים ● פרשנות

עימותים בין צה"ל ופלסטינים בשכם במהלך המבצע הצבאי שם, 22 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
AP Photo/Majdi Mohammed
עימותים בין צה"ל ופלסטינים בשכם במהלך המבצע הצבאי שם, 22 בפברואר 2023

בתוך פחות מחודש מסיימת ישראל פעולת מעצרים נוספת בגדה עם עשרה הרוגים פלסטינים. רובם חמושים שהתעמתו עם הכוחות. לא כך קיוו בירושלים להגיע לישורת האחרונה לפני רמדאן הנפיץ.

במבצע המעצר אתמול (רביעי), האצבע הישראלית לא הייתה קלה על ההדק: קדמה לה התייעצות ביטחונית שבמהלכה עלתה השאלה האם לפעול באור יום בעיר צפופה, רוויית אמצעי לחימה, שמתנהלת כבר כמה חודשים בוואקום ביטחוני. ההחלטה לפעול נבעה מהעובדה ששב"כ הדגיש את חומרת ההתראה ואיכות המודיעין.

במשך שבועות התחקו בשב"כ אחרי חברי חוליה ששניים מחבריה נחשבים לבכירים בהתארגנות "גוב האריות". הם אלו ששלחו את חוליית הירי שהרגה את סמ"ר עידו ברוך ליד שבי שומרון, ומאחוריהם עשרות פיגועי ירי לעבר מטרות ישראליות.

המידע על בית המסתור בקסבה היה מדויק והצטלב עם מודיעין על כך שחברי החוליה עמדו לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי. במונחים של האינתיפאדה השנייה, זו פצצה מתקתקת והזדמנות מבצעית שאסור לפספס.

המידע על בית המסתור בקסבה היה מדויק והצטלב עם מודיעין על כך שחברי החוליה עמדו לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי. במונחים של האינתיפאדה השנייה, זו פצצה מתקתקת והזדמנות מבצעית שאסור לפספס

פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל במרכז הקסבה של שכם (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
פלסטינים מתעמתים עם כוחות צה"ל במרכז הקסבה של שכם (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

זה לא שלא נוסו דרכים אחרות בשבועות האחרונים. לשניים מהמבוקשים שנהרגו אתמול הועבר מסר כי ישראל לא תתנקש בהם אם יסגירו עצמם למנגנוני הביטחון הפלסטינים. הם סירבו. בשלב מסוים העבירה ישראל לרשות הפלסטינית מידע על תנועות השניים בתקווה שהיא תפעל נגדם. אבל גם זה לא קרה.

המנגנונים הפלסטינים שוב חוששים לפעול בתוך שכם, אחרי תקופה שבה היה נראה כי יש מגמת שיפור. וכך לא נותרה לישראל ברירה אלא לפעול, גם אם זה אומר באמצע היום, עם קרבות ירי, מול עשרות חמושים. גם אם העיתוי והמיקום בעייתיים.

המנגנונים הפלסטינים שוב חוששים לפעול בתוך שכם, אחרי תקופה שבה היה נראה כי יש מגמת שיפור. וכך לא נותרה לישראל ברירה אלא לפעול, גם אם זה אומר באמצע היום, עם קרבות ירי, מול עשרות חמושים

מיד אחרי שיצאו הכוחות משכם והתבררו מספרי הנפגעים הפלסטינים, נכנסה מערכת הביטחון הישראלית לכוננות. זה רפלקס מותנה, במיוחד אחרי האירוע הקודם במחנה הפליטים בג'נין. כרגיל, הג'יהאד האסלאמי – שאחד ההרוגים מגיע משורותיו – מיהר לאיים. חמאס לא נותר מאחור והצטרף גם הוא חצי רשמית לאיומים.

הבוקר כבר נורו שש רקטות מרצועת עזה לכיוון ישראל – חמש יורטו על ידי כיפת ברזל ואחת נפלה בשטח פתוח – וחיל האוויר תקף בתגובה מטרות ברצועה. למרות זאת, אפשר לומר שישראל מודאגת פחות מהאיומים מעזה – והרבה יותר מהנעשה ביהודה ושומרון, כל שכן בירושלים.

מרכז הקסבה בשכם אחרי פעולת צה"ל בעיר, 22 בפברואר 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
מרכז הקסבה בשכם אחרי פעולת צה"ל בעיר, 22 בפברואר 2023 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

שלושת הפיגועים הקשים אחרי אירועי ג'נין – הפיגוע בנווה יעקב, פיגוע הירי בעיר דוד ופיגוע הירי באוטובוס בשועפאט, בוצעו כולם על ידי פלסטינים תושבי מזרח ירושלים בעלי תעודות זהות כחולות שנעים בעיר באופן חופשי.

אף פיגוע לא צלח ביהודה ושומרון. שם הענן המודיעיני כבד מאוד ויושב נמוך, פריסת הכוחות נרחבת, ואין ויכוחי סמכות בין הכוחות המבצעיים לפיקוד הישיר ולשר הממונה.

אף פיגוע לא צלח ביהודה ושומרון. שם הענן המודיעיני כבד מאוד ויושב נמוך, פריסת הכוחות נרחבת, ואין ויכוחי סמכות בין הכוחות המבצעיים לפיקוד הישיר ולשר הממונה

בישראל מביטים בדאגה גדולה על חודש רמדאן הקרוב. בשבועיים האחרונים נערכו מספר דיונים בעניין, בהם השתתפו גם בכירי מערכת הביטחון. שליחים ומסרים יצאו גם לירדן, כדי להבטיח שמנוף הלחץ הזה יהיה זמין בעת הצורך. ההמלצה החד-משמעית של גורמי המקצוע היא להקל ככל הניתן על האוכלוסייה הפלסטינית כדי להוריד את המתח ברחוב הפלסטיני.

דיונים בטונים גבוהים

אחיזה ביטחונית כן, ענישה לא: המשפט הזה אמנם לא נאמר במפורש, אבל הוא ריחף בחדר, כשהכתובת שלו ברורה: השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר. גורם שנכח באחד הדיונים תיאר באוזניי שיחת צעקות עם השר: ראשי מערכת הביטחון היו מאופקים אבל חדים מאוד, בן-גביר עלה לטונים.

השר איתמר בן גביר בחפ"ק המשטרתי בירושלים לצד מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן. 20 בפברואר 2023 (צילום: דוברות השר לביטחון לאומי)
השר איתמר בן גביר בחפ"ק המשטרתי בירושלים לצד מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן. 20 בפברואר 2023 (צילום: דוברות השר לביטחון לאומי)

ולמרות זאת, בינתיים לא נמצא המבוגר האחראי שיורה לו לעצור את המבצע במזרח ירושלים. בצר לו, גם אחרי שהרמטכ"ל, ראש אמ"ן ומתאם הפעולות בשטחים יישרו איתו קו בכל הדיונים האחרונים, למפכ"ל קובי שבתאי לא נמצא מזור במאבק מול בן-גביר.

בצר לו, גם אחרי שהרמטכ"ל, ראש אמ"ן ומתאם הפעולות בשטחים יישרו איתו קו בכל הדיונים האחרונים, למפכ"ל קובי שבתאי לא נמצא מזור במאבק מול בן-גביר

בשבוע הקרוב ישראל אמורה להחליט עד כמה רחוק היא יכולה ללכת ביטחונית לקראת הפלסטינים ועד כמה היא מוכנה לעשות זאת פוליטית. חבילת הטבות שהוכנה על ידי מתאם הפעולות בשטחים הוצגה לדרג המדיני, אבל ספק אם היא תיושם במלואה – במיוחד לנוכח התחזית על פיגועי נקמה בעקבות אירועי שכם אתמול.

המסר הזה עבר גם לרשות הפלסטינית וירדן. ישראל מוכנה להקלות, אבל הן תלויות במצב הביטחוני שבינתיים, בניגוד לבוא האביב, דומה יותר לחשרת עבים.

עוד 682 מילים
סגירה