השחקן אלדן ארנרייך בפסטיבל סאנדנס, 21 בינואר 2023 (צילום: Taylor Jewell/Invision/AP)
Taylor Jewell/Invision/AP

ריאיון הכול דוב

ארנרייך חותם שנה חלומית ● השחקן המבטיח מופיע בשורה מרשימה של תפקידים, בין היתר בקומדיה האפלה "חומר דוב", ב"אופנהיימר" של כריסטופר נולאן וב"איירון הארט" של אולפני מארוול ● בריאיון לזמן ישראל הוא מספר על העצה שקיבל מרוברט דאוני ג'וניור ("פרויקטים מסחריים ב'מינון מיקרו' לצד פרויקטים אומנותיים") ועל העבודה לצד ריי ליוטה ("עצוב שלא תהיה לנו היזדמנות נוספת לעבוד ביחד")

כשהשחקן אלדן ארנרייך יהרהר בצילומי "חומר דוב" הוא ייזכר קודם כל בצמד המפיקים שהפתיעו אותו ביום הראשון על הסט של הבמאית אליזבת בנקס באירלנד – ולאו דווקא בריקוד עם הדוב.

המפיקים – פיל לורד וכריס מילר – ליהקו את ארנרייך כמה שנים לפני כן לתפקיד האן סולו ב"סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". השניים עזבו את הסרט בסופו של דבר לקראת סוף הצילומים (הם פוטרו בעקבות "חילוקי דעות אומנותיים" והוחלפו על־ידי הבמאי הוותיק רון הווארד, ע"ל).

"היום הראשון שלי על הסט היה יום מיוחד עבורי. פיל לורד וכריס מילר, שעבדתי איתם בעבר ב'סולו', היו שם. לא ידעתי שהם הולכים להיות שם, בסצנה הראשונה שלי באירלנד. הם הפתיעו אותי. עמדנו בפינה קטנה באירלנד, בגשם, והיינו שוב ביחד על הסט. זו הייתה מן תחושה של שיבה הביתה".

נוכחות הבמאים מורגשת בכל סצנה, כשדוב הקוקאין (שם הסרט במקור הוא: "Cocaine Bear") תוקף את הדמות שמגלם ארנרייך – אדי, אלמן שחוזר בעל כורחו לעסקי הברחת הסמים של אביו (בגילומו של ריי ליוטה המנוח).

אלדן ארנרייך, 2018 (צילום: Willy Sanjuan/Invision/AP)
אלדן ארנרייך, 2018 (צילום: Willy Sanjuan/Invision/AP)

ארנרייך יופיע בקרוב על המסך בשורה מרשימה של תפקידים, בין השאר ב"אופנהיימר" של כריסטופר נולאן, ב"משחק הוגן" ("Fair Play") של קלואי דומונט וב"איירון הארט" של אולפני מארוול

הסצנות הללו מזכירות את המפגש הראשון של האן עם צ'ובאקה (יונאס סואוטאמו) ב"סולו", מהסצנות הבודדות בבימוים של לורד ומילר שנשארו בעריכה האחרונה.

ארנרייך יופיע בקרוב על המסך בשורה מרשימה של תפקידים, בין השאר ב"אופנהיימר" של כריסטופר נולאן, ב"משחק הוגן" ("Fair Play") של קלואי דומונט וב"איירון הארט" של אולפני מארוול.

בעת צילומי האפוס ההיסטורי של נולאן, השחקן – יליד לוס אנג'לס – פיתח יחסי ידידות עם רוברט דאוני ג'וניור. מאוחר יותר הוא הציג אותו בפני כוכבת "איירון הארט" דומיניק ת'ורן. הדמות שהיא מגלמת, רירי ויליאמס, שאבה השראה רבה מאיירון מן/טוני סטארק בגילומו של דאוני ג'וניור, כך שההיכרות הזאת הייתה כמעט מתבקשת מאליה.

"דיברתי איתו ב'פייסטיים' ושאלתי, 'יש משהו שאני צריך לדעת לפני שאני חותם על זה?' חשבתי האם הוא יגיד לי 'אל תעשה את זה?'" אומר ארנרייך. "אבל דאוני לא אמר את זה, ואפשר להגיד שהיה לי הכבוד להכיר בין דאוני ג'וניור ות'ורן. הוא כל כך רחב לב, מתוק ונדיב מבחינת הזמן שלו – הוא כל כך שמח לדבר איתה ולעודד אותה".

השחקן רוברט דאוני ג'וניור בבכורת הסרט התיעודי על אביו, "רוברט דאוני סיניור", 4 בנובמבר 2022 (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
השחקן רוברט דאוני ג'וניור בבכורת הסרט התיעודי על אביו, "רוברט דאוני סיניור", 4 בנובמבר 2022 (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)

ארנרייך מספר בריאיון לזמן ישראל על ה"טלטלה" שהרגיש כשעבד עם ליוטה, מה שהתברר כאחד התפקידים האחרונים שלו; ומספר איך הסט של "אופנהיימר" העניק לו השראה כשיצר סרט קצר משלו אחרי סיום הצילומים.

"חומר דוב", התחייבת לסרט הזה מייד?
"לא לגמרי, אבל קצת אחר כך הייתה לי שיחה טובה עם הבמאית אליזבת בנקס. דיברנו על הפרשנות שלה לסיפור. אבל הכותרת עצמה – והקטע המטורף, האדיר, הנועז של הסרט – בהחלט היו חלק גדול ממה שהלהיב אותי. זה די נדיר שסרט אולפנים גדול הוא כל כך ביזארי, ייחודי ולא שגרתי".

"הקטע המטורף, האדיר, הנועז של הסרט – בהחלט היו חלק גדול ממה שהלהיב אותי. זה די נדיר שסרט אולפנים גדול הוא כל כך ביזארי, ייחודי ולא שגרתי"

אם "חומר דוב" יהפוך לשובר קופות, יהיו עוד סרטים על בעלי חיים על קוקאין?
"בהחלט! יהיה מן יקום קולנועי של גן חיות שלם על קוקאין".

ב"חומר דוב" ארנרייך מוכיח שוב עד כמה הוא מיומן במשחק קומי. סטיבן ספילברג גילה את ארנרייך דרך סרטון בת מצווה של חבר משותף, אחרי שהתרשם מהכישורים הקומיים שלו. ואז הוא ליהק אותו לתפקיד הראשי (טוני) בגרסה המחודשת שלו ל"סיפור הפרברים" מ־2021.

או'שאה ג'קסון ג'וניור ואלדן ארנרייך, מתוך הסרט "חומר דוב" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט)
או'שאה ג'קסון ג'וניור ואלדן ארנרייך, מתוך הסרט "חומר דוב" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט)

אתה מרגיש נוח בקומדיות?
"לא ממש. אני מרגיש שהחומרים האהובים עליי הם שילוב של קומדיה ודרמה. במובן מסוים, הסרט הזה הוא דרמתי בשבילי כמו כל דבר אחר שעשיתי. אתה צריך לשחק את הדברים האלה באמת, ומה שהדמות שלי עוברת הוא די טרגי.

"לכל השחקנים שהערצתי תמיד הייתה מן דינמיות בין חומרים דרמתיים וקומיים – וזה המרחב שאני הכי אוהב לשחק בו".

כשאמרת את המשפט: "הדוב עשה קוקאין!" ידעת שזה ייכלל בקדימון?
"כן, הייתה לי הרגשה כזאת. כל אחד היה יכול להגיד את זה בסרט, אז שמחתי מאוד שנתנו את זה לי".

בקדימון רואים שהדוב נופל על אדי.
"הוא [הפעלולן] היה בחליפה שחורה צמודה – והייתה לו קסדה עם פרצוף של דוב. הוא היה מעולה. קוראים לו אלן הנרי – והוא ממש שכב מעליי. ואז הם פשוט זרקו עליי חפץ ענק וכבד".

הכרת את הסיפור האמיתי של המבריח אנדרו ת'ורנטון?
"לא, וזה ממש מטורף. זה סיפור לא ייאמן. התקופה הזאת הייתה פרועה למדי והיא שימשה השראה לסרט שלנו, ששינה קצת את העובדות".

"חומר דוב" היה אחד הסרטים האחרונים של ריי ליוטה.
"כשאתה מעריץ את העבודה של מישהו ואז אתה מקבל מושב בשורה הראשונה כדי לשחק איתו, אתה מרגיש מכלי ראשון את העוצמה שיש לאדם הזה כשחקן. עשינו סצנות קטנות כאלה, אבל גדולות ודרמתיות.

"אלה היו דברים של אב ובן. זה היה מהנה מאוד. ליז נתנה לנו להשתעשע עם זה ולהיכנס לזה ולאלתר. הוא עשה קצת אלתורים ואני חטפתי מן טלטלה כשנזכרתי איך ראיתי כילד את 'החבר'ה הטובים' או את 'נארק'. מעציב אותי שלא תהיה לי הזדמנות לעבוד איתו יותר".

"כשאתה מעריץ את העבודה של מישהו ואז אתה מקבל מושב בשורה הראשונה כדי לשחק איתו, אתה מרגיש מכלי ראשון את העוצמה שיש לאדם הזה כשחקן"

השם "סארי", הדמות שמגלמת קרי ראסל, זה במקרה גם השם של אמך.
"זה צירוף מקרים לחלוטין, אף שזה לא שם נפוץ. זה באמת ביזארי. זה היה לי מוזר כשקראתי את זה בתסריט".

ריי ליוטה מגיע לפסטיבל הסרטים ניופורט ביץ', 24 באוקטובר 2021 (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
ריי ליוטה, 24 באוקטובר 2021 (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)

צילמתם באירלנד אירועים שמתרחשים בג'ורג'יה?
"כן, בשנתיים האחרונות צילמתי את 'חומר דוב', שמתרחש בג'ורג'יה, באירלנד; את 'משחק הוגן', שמתרחש במנהטן, בסרביה; את 'אופנהיימר', שמתרחש בוושינגטון הבירה, בסנטה פה; ואת 'איירון הארט', שמתרחש בשיקגו, באטלנטה.

"אבל תמיד רציתי לבקר באירלנד. אני קצת אירי, טיפ־טיפונת. אני גם מעריץ גדול של כותבים אירים כמו ג'יימס ג'ויס וייטס. זה היה ממש מרגש. יצא לי לבקר בתיאטרון אבי המפורסם. אני גם פשוט אוהב את האנשים שם. זה אחד המקומות האהובים עליי".

אתה ואושיי ג'קסון ג'וניור דיברתם על הסצנות שהוא עשה בתור אובי־ואן קנובי עם אשתו לעתיד של האן סולו, ליאה?
"הוא דיבר על זה. לי אין כרגע היכרות כל כך טובה עם כל היקום שבא אחרי זה שלי, אבל הוא היה בעניין של זה. וקרי [ראסל] משחקת גם ב'מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר'. זה היה ממש מפגש של בוגרי 'מלחמת הכוכבים'".

"חומר דוב" הוא לא הסרט היחיד של אולפני יוניברסל שהשתתפת בו.
"'אופנהיימר' היה פשוט נפלא. יצא לי לעבוד עם אשפי קולנוע וזה היה מרגש בגלל איך שאנשים הרגישו על הסט. זאת איכות אחרת. כולם היו סופר מרוכזים. הם נותנים את המשחק הכי טוב שלהם.

השחקן אלדן ארנרייך בלוס אנג'לס, 22 בפברואר 2022 (צילום: John Salangsang/Invision/AP)
השחקן אלדן ארנרייך בלוס אנג'לס, 22 בפברואר 2022 (צילום: John Salangsang/Invision/AP)

"כולם הרגישו כבוד להיות חלק מזה. אתה פשוט מרגיש שאתה בידיים של מאסטר. כל הסצנות שלי הן עם רוברט דאוני ג'וניור ופיתחנו יחסי ידידות נחמדים. ואז, כשהגיע 'איירון הארט' מייד אחר כך, התקשרתי אליו ודיברתי איתו על זה לפני שהתחלתי.

"גם כתבתי וביימתי סרט קצר של 15 דקות מייד אחר כך. להיות בסביבתו של כריסטופר נולאן ממש לפני כן היה השראה עצומה".

למה יצא לנולאן כזה מוניטין?
"רמת הדיוק והפרטים והשליטה שיש לנולאן על הסט, לצד המחויבות העיקשת והמוחלטת שלו לכל זה, הן כל כך מעוררות השראה. הוא לא פוחד לדרוש שכל פיסה תהיה בדיוק כמו שהוא רוצה. הכול מאוד חסכוני; אין ממלאי מקום לשחקנים. אין שומן על העצם.

"ככה – פחות או יותר – כולם מרגישים בזמן העבודה עם נולאן. אין לאנשים טריילרים גדולים ומפוארים, הוא שולט בכל היבט על פי טעמו. כשאתה נכנע לחזון של מישהו כמו כריס ופשוט סומך עליו – זה עושה הבדל עצום".

השחקנית קרי ראסל, מתוך "חומר דוב" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט)
השחקנית קרי ראסל, מתוך "חומר דוב" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט)

"רמת הדיוק והפרטים והשליטה שיש לנולאן על הסט, לצד המחויבות העיקשת והמוחלטת שלו לכל זה, הן כל כך מעוררות השראה. הוא לא פוחד לדרוש שכל פיסה תהיה בדיוק כמו שהוא רוצה"

הופתעת מהתגובות ל"משחק הוגן"?
"זאת הייתה אחת החוויות הנדירות והבאמת נפלאות שבהן משהו זוכה למן חיים ותגובה שלא בהכרח צפית. החוויה של פסטיבל סאנדנס הייתה מגניבה. אתה מדבר עם אנשים בשטח שכרגע צפו בסרט והייתה להם חוויה רגשית אמיתית מהסרט ומסיפור.

"אני הכי אוהב שמישהו לוקח מסרט משהו ברמת עומק כזאת, וזאת באמת הייתה פריווילגיה להיות מסוגל לשמוע את זה בגוף ראשון".

בנוגע ל"איירון הארט", איזו עצה נתן לך רוברט דאוני ג'וניור?
"זאת לא הייתה ממש עצה. הוא דיבר על פרויקטים מסחריים ב'מינון מיקרו' לצד פרויקטים אומנותיים, ואז ממש לפני שהסכמתי לתפקיד רק דיברתי איתו ב'פייסטיים' ושאלתי, 'יש משהו שאני צריך לדעת לפני שאני חותם על זה?'

"חשבתי האם הוא הולך להגיד, 'אל תעשה את זה?' אני חושב ששאלו את הריסון פורד לפני 'סולו' מה הוא היה אומר להאן סולו הבא, והוא אמר: 'אל תעשה את זה'. אבל דאוני לא אמר את זה. אפשר להגיד שהיה לי הכבוד להכיר בין דאוני ג'וניור ות'ורן.

דוב על קוקאין. מתוך "חומר דוב" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט)
דוב על קוקאין. מתוך "חומר דוב" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט)

"הם לא הכירו אחד את השני, ועוד לא דיברו, אז קישרתי ביניהם. הוא כל כך רחב לב, מתוק ונדיב מבחינת הזמן שלו – והוא כל כך שמח לדבר איתה ולעודד אותה. אז זה היה ממש נחמד".

"אני חושב ששאלו את הריסון פורד לפני 'סולו' מה הוא היה אומר להאן סולו הבא, והוא אמר: 'אל תעשה את זה'. אבל דאוני לא אמר את זה. הוא דיבר על פרויקטים מסחריים ב'מינון מיקרו' לצד פרויקטים אומנותיים"

יש דמיון בין העבודה במארוול ובלוקאס פילם?
"ב'איירון הארט' התחושה הייתה ממש שונה. היום, היקום של 'מלחמת הכוכבים' הוא הרבה יותר רחב, אבל בתקופה של 'סולו' היה רק סרט אחד בשנה. אז 'איירון הארט' הייתה חוויה הרבה יותר נינוחה מהרבה סיבות, אבל באופן דומה, האנשים שם נרגשים וכיפיים כשהילד שבהם מתעורר לחיים".

הייתה לך שנה עמוסה: קומדיה מסעירה ב"חומר דוב", שובר קופות יוקרתי ב"אופנהיימר", להיט סאנדנס ב"משחק הוגן" וסדרה של מארוול ב"איירון הארט".
"זה בעיקר פשוט מזל. אני כל כך אסיר תודה על ההזדמנות לעבוד כל כך הרבה. החוויה של 'חומר דוב' הייתה כזאת תקופה מהנה והייתי ממש תוסס ונרגש לחזור לשחק. גם לא הייתי ממש מעוניין לעבוד לפני שהתחסנתי.

במאית הסרט "חומר דוב" אליזבת בנקס בהקרנת הבכורה בלוס אנג'לס, 21 בפברואר 2023 (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
במאית הסרט "חומר דוב" אליזבת בנקס בהקרנת הבכורה בלוס אנג'לס, 21 בפברואר 2023 (צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)

"זה פשוט נראה כמו דבר אחד יותר מדי שצריך לקחת בחשבון על הסט. כל זה באמת מרגש, אבל זה לא היה מתוכנן בכוונה. אלה פשוט היו הפרויקטים והתפקידים שהזדמנו לי ושפשוט אהבתי אותם. אני מאוד־מאוד אסיר תודה על זה שיש לי את כל הפרויקטים האלה באותה שנה".

"חומר דוב" עלה לאקרנים ב־23 בפברואר.

עוד 1,522 מילים
סגירה