רון דה־סנטיס נואם בעצרת הבחירות של דונלד טראמפ בפלורידה, 26 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Brynn Anderson)
AP Photo/Brynn Anderson

ניקי היילי התייצבה מול טראמפ, אבל דווקא מושל פלורידה מככב בסקרים

השגרירה לשעבר לאו"ם מנהלת קמפיין מנומנם שבמסגרתו הציעה לערוך מבחנים מנטליים וקוגניטיביים לכל מועמד לנשיאות מעל גיל 75 ● אולם, הסקרים במפלגה לא נוטים להיילי חסד, ודווקא מושל פלורידה – שעוד לא הכריז על מועמדותו – משתווה לטראמפ ● לכולם ברור שלדה־סנטיס יש את הסיכוי הגבוה ביותר להביס את ביידן, אבל נאמני טראמפ עלולים לטרפד זאת ● פרשנות

ניקי היילי, לשעבר מושלת קרוליינה הדרומית, הכריזה לפני כשבוע על התמודדות לראשות המפלגה הרפובליקאית. אחרי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, היא הראשונה מבין המועמדים הימנים־שמרניים שקפצו למים הקרים.

היילי – בת המיעוטים הראשונה (הוריה הודים־סיקים) שכיהנה כמושלת; האישה הראשונה בעמדות שונות במפלגה הרפובליקאית ומי שכיהנה כשגרירת ארה"ב באו"ם תחת ממשל טראמפ – צריכה למצוא היום את המסר הפוליטי המדויק שיבדל אותה מהנשיא לשעבר.

היילי היא שועלת קרבות פוליטיים. בבחירות 2016 היא תמכה בסנטור הרפובליקאי מפלורידה מרקו רוביו. רוביו היה אז גם חביבו של התורם הפוליטי הגדול ביותר במפלגה הרפובליקאית שלדון אדלסון. אולם, התמיכה הזו לא התקדמה למציאות פוליטית. רוביו נאלץ לפרוש מהמרוץ אחרי ההצלחה של טראמפ במדינות הפריימריז – והיילי העבירה את תמיכתה אליו.

בתמורה היא זכתה במינוי הנחשק של שגרירת ארה"ב לאו"ם והפכה לדמות מדינית מעניינת ומובילה. בישראל מעריצים אותה. היא עקבית בתמיכתה בישראל. תמיד מדויקת, ישירה, לא מלפססת או מאפשרת למראיינים לדחוק אותה לפינות, ככל שזה נוגע לישראל.

ניקי היילי באירוע בחירות באיווה, 20 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall)
ניקי היילי באירוע בחירות באיווה, 20 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Charlie Neibergall)

מאז שהכריזה על התמודדותה, היילי מתקשה לתפוס נפח חדשותי בסדר היום הפוליטי בארה"ב. לפני כמה ימים היא פרסמה את אחת מהצעות הקמפיין שלה: כל מועמד שחצה את גיל 75 יעבור מבדקים מנטליים וקוגניטיביים

בניגוד לטראמפ של 2016, יש להניח שהיא לא תהפוך את הנושא הציוני־ישראלי לעניין מרכזי בקמפיין. טראמפ נזקק לזה (אז) כי עורר חשדנות רבה בחוגים יהודיים נרחבים. מאז שהכריזה על התמודדותה, היילי מתקשה לתפוס נפח חדשותי בסדר היום הפוליטי בארה"ב.

לפני כמה ימים היא פרסמה את אחת מהצעות הקמפיין שלה: כל מועמד שחצה את גיל 75 יעבור מבדקים מנטליים קוגניטיביים. טראמפ הוא בן 76 כיום ויתקרב לגיל 78 בקמפיין. ביידן הוא בן 80 כיום וימלאו לו 82 בחודש הבחירות (נובמבר 2024).

ההצעה של היילי תוקפת את שני המועמדים הקשישים – והיא מקובלת מאוד על רפובליקאים. הדמוקרטים פחות אוהבים את זה כי ביידן נתפס ציבורית כמי שיש לו בעיות הקשורות לגיל, יותר מאשר טראמפ.

הסקרים במפלגה הרפובליקאית לא נוטים להיילי חסד. בסוף השבוע האחרון התפרסם סקר משמעותי של הרדיו הציבורי NPR, שלראשונה שם את  מושל פלורידה רון דה־סנטיס וטראמפ במעמד שווה. לפי הסקר, דה־סנטיס, בשלב הזה, הוא לכל הפחות מוביל ביחד עם טראמפ".

מושל פלורידה רון דה־סנטיס, 15 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Wilfredo Lee)
מושל פלורידה רון דה־סנטיס, 15 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Wilfredo Lee)

טראמפ לא נמצא בצמרת הסקרים בעת הזו אלא חולק את קידמת הבמה עם מושל פלורידה. היילי עדיין לא מצליחה להרשים את הבוחרים של המפלגה

כלומר, טראמפ לא נמצא בצמרת הסקרים בעת הזו אלא חולק את קידמת הבמה עם מושל פלורידה. היילי עדיין לא מצליחה להרשים את הבוחרים של המפלגה. לפי פרסום בוושינגטון פוסט היא גם מתקשה לגייס סכומי תרומות משמעותיים. התורמים הרפובליקאים ממתינים לראות מי עוד ייכנס למרוץ לפני שיקבלו החלטה.

אולם, הצלחתו המוקדמת של דה־סנטיס ניכרת לשמחתו – או לצערו – בסטטוסים הרבים שטראמפ מעלה ברשת החברתית שלו "Truth Social". לשמחתו כי טראמפ מסייע לו להשיג בולטות והכרה; לצערו כי האירוע מלווה בעלבונות ובהשפלות, כפי שרק טראמפ יודע לעשות.

דה־סנטיס בכלל לא הכריז על מועמדות אבל הסטטוסים של טראמפ מעידים על עצבנות רבה אצלו. מה מרגיז אותו? ראשית, שעיתון הבית שלו לשעבר – הניו יורק פוסט – פרסם פרופיל ארוך ומחמיא מאוד על דה־סנטיס. הכתבה הארוכה מסתיימת במשפט המחץ הבא: "כשדה־סנטיס יוצא מהמקום [שבו נאם], אנשים ניגשים אליו כדי לומר לו: 'אתה צריך להתמודד לנשיאות'".

בסטטוסים שלו מכנה טראמפ את דה־סנטיס כ־RINO (כינוי לרפובליקאי מזויף): "הוא מסתיר את עברו. אני הפסקתי לקרוא את הניו יורק פוסט. הם הפכו לפייק ניוז כמו וול סטריט ג'ורנל ופוקס ניוז", כתב טראמפ והדביק לדה־סנטיס כינוי נוסף: Ron DeSanctimonious, שאומר משהו כמו "רון המתחסד" או "רון הצבוע", בגדול.

רון דה־סנטיס נואם בעצרת הבחירות של דונלד טראמפ בפלורידה, 3 בנובמר 2018 (צילום: AP Photo/Butch Dill)
רון דה־סנטיס נואם בעצרת הבחירות של דונלד טראמפ בפלורידה, 3 בנובמבר 2018 (צילום: AP Photo/Butch Dill)

דה־סנטיס בכלל לא הכריז על מועמדות אבל הסטטוסים של טראמפ מעידים על עצבנות רבה אצלו. מה מרגיז אותו? ראשית, שעיתון הבית שלו לשעבר – הניו יורק פוסט – פרסם  עליו פרופיל ארוך ומחמיא מאוד

"רון המתחסד רוצה לקצץ לכם בדמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות, לסגור את מדינת פלורידה ואת החופים שלה… הוא אוהב רפובליקאים מתחזים כמו פול ראיין, ג'ב בוש וקארל רוב – והם כולם היו קטסטרופליים", כתב טראמפ.

האם ההכפשות הללו מסייעות ומקדמות את טראמפ? הוא עדיין מוביל את ההתמודדות בצד הרפובליקאי. ככל שיהיו יותר מתמודדים, כך יצליח טראמפ לפתוח פער בעזרת ה־30% תומכים מהמפלגה. שאר הבוחרים מתפצלים לרסיסי תמיכה קטנים בהרבה.

דה־סנטיס לא מתייחס למתקפות של טראמפ. "אני מקדיש את הזמן שלי לציבור פלורידה ולמאבק נגד ג'ו ביידן. אני לא מקדיש את זמני להכפשת רפובליקאים אחרים", הוא כתב.

הסקר של NPR נערך בקרב 1,300 איש וממנו עולה שרוב הרפובליקאים סבורים שעדיף להם להגיע לבחירות 2024 עם מועמד שאינו טראמפ. התמיכה בדה־סנטיס נוטה להגיע יותר מרפובליקאים עם תואר ראשון, שהכנסתם גבוהה יותר והם מתגוררים בערים הגדולות ובפרברים.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ משוחח עם שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר ניקי היילי, 9 באוקטובר 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
טראמפ משוחח עם ניקי היילי בבית הלבן, 9 באוקטובר 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

טראמפ ממשיך להוביל בקרב מעמד העובדים הנמוך יותר, הצווארון הכחול – ובאזורים הכפריים. החלוקה הזו, בשלב כה מוקדם, עשויה להוביל למערכת פריימריז מפוצלת וארוכה במפלגה השמרנית. בצד הרפובליקאי של המפה צפוי להיות צפוף.

בחירות 2024 עוד רחוקות מאוד והשטח הרפובליקאי עוד לא שובץ במלואו. מדובר בשלב מקדמי ואין לדעת כיצד יתקדמו המועמדים. אולם, נושא אחד כבר ברור בעת הזו: השטח הרפובליקאי תוסס

מעבר להיילי, אומרים כי גם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו והסנטור השמרני השחור ריק טים סקוט יתמודדו לראשות המפלגה. אגב, הן היילי והן סקוט אינם הראשונים.

במפלגה הרפובליקאית התמודדו נשים ב־2016: חברת הקונגרס מישל בקמן ואשת העסקים קרלי פיורינה. איש העסקים הרמן קיין והנוירוכירורג בן קרסון היו המתמודדים השחורים לנשיאות ב־2012 ו־2016. קרסון אף התמיד עד ל"יום שלישי הגדול" לפני שפרש.

בחירות 2024 עוד רחוקות מאוד והשטח הרפובליקאי עוד לא שובץ במלואו. מדובר בשלב מקדמי ואין לדעת כיצד יתקדמו המועמדים. אולם, נושא אחד כבר ברור בעת הזו: השטח הרפובליקאי תוסס. אף שדה־סנטיס הוא בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להביס את ביידן, נאמני טראמפ מחזיקים את המפלגה – ויתכן שלא יתנו לכך לקרות.

עוד 865 מילים
סגירה