מנדלבליט: חובתו של העליון לבטל את ההפיכה המשטרית

דיווח: בן גביר התעמת עם נתניהו על כך שלא הוזמן לדיון ביטחוני וראש הממשלה השיב שהדבר לא יקרה שוב ● חודשיים לפני ההילולה בהר מירון השר מאיר פרוש התפטר מתפקידו כממונה על האירוע ● משה סעדה: ישראל צריכה לפצות את תושבי חווארה ● צביקה פוגל: מקומו של לפיד מאחורי סורג ובריח; יושב ראש יש עתיד: "זה מה שעושים בדיקטטורות לראשי האופוזיציה"

אביחי מנדלבליט בכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון בתל אביב, 28 בפברואר 2023 (צילום: יאיר ולר)
יאיר ולר
אביחי מנדלבליט בכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון בתל אביב, 28 בפברואר 2023

הבוקר הותר לפרסום כי אילן גנלס הוא הצעיר בן ה-27 שנרצח אמש בפיגוע הירי בכביש 90. גנלס, אזרח אמריקאי, פונה לבית החולים "הדסה הר הצופים" בירושלים תוך פעולות החייאה וכשהוא מחוסר הכרה, אולם שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

גנלס הגיע לישראל להשתתף בחתונה.

בישראל היום מדווחים הבוקר כי גורמי ביטחון בכירים מאשימים את השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר ואת חברי הכנסת שלהם במתן "רוח גבית לפורעים" היהודים שהשתוללו שלשום בחווארה, ובדרדור המצב הביטחוני ביו"ש.

הביקורת הושמעה לאחר שבן גביר סירב לגנות שלשום את האירועים האלימים בחווארה, ואילו סמוטריץ' תמך בציוץ טוויטר שקרא למחוק את הכפר. צביקה פוגל מעוצמה יהודית תמך באירועים בראיונות ברדיו. "מי שצריך היה להבין את המסר הבין אותו", אמר אחד הבכירים. "האירועים בחווארה היו מאורגנים. צעירים הגיעו אליהם כשהם חמושים בבקבוקי תבערה שהוכנו מראש. הם באו להרוג. רק בנס זה לא נגמר באירוע ברוך גולדשטיין 2." לדבריו, "בעקבות האירועים האלה יש עכשיו עלייה חדה בהתרעות לפיגועי נקם של פלסטינים".

הבכיר אמר כי מי שפעל בחווארה "מבין שיש לו גיבוי של גורמים בכירים בדרג המדיני, שלא ייתנו לגעת בהם". גורם אחר אמר כי בן גביר "מעורר אנרכיה בשטח". הוא הצביע על הגעתו אתמול למאחז באביתר – יחד עם חברי סיעתו – והוסיף: הם שוברים את שרשרת הפיקוד. הבכיר הזהיר: "לא נוכל להתנהל כך עוד זמן רב. השטח בוער, ובמקום שנרדוף אחרי החוליות שמבצעות את הפיגועים אנחנו צריכים להקצות כוחות כדי לטפל ביהודים ובחברי כנסת שמתסיסים את השטח".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כתב הלילה כי "המחווה שהעניקה ממשלת ישראל לפלסטינים, שבה התחייבה להגביל פעילות התקפית יזומה של צה"ל במרכזי ערים היא שגיאה קשה ומסוכנת. לא משנה מה הלחצים המדיניים, אסור להתפשר על ביטחון אזרחי ישראל. בהגנה אי אפשר לנצח טרור. בממשלה שהובלתי, עם כל המורכבויות והלחצים, מעולם לא הסכמתי לקבל לחץ חיצוני שיגביל את פעילות צה"ל בשום גיזרה. אני קורא לממשלת ישראל להשיב לצה"ל ולכוחות הביטחון את כל חופש הפעולה לרדוף אחרי מחבלים, ולפגוע בהם בכל מקום ובכל זמן". בליכוד הגיבו: "בנט שוב משקר. צה"ל פועל בכל העוצמה ובכל גזרה, בגיבוי מלא של הממשלה ובלי שום הגבלה".

יאיר לפיד קובע הבוקר בראיון לגל"צ: "יש פה כאוס שלטוני שמתרגם לכאוס בשטח. את התוצאות הנוראיות אנחנו רואים כל בוקר כשאנחנו משתתפים בצערה של משפחה אחרת".

לדברי יו"ר האופוזיציה, "יש פה ממשלת חולשה וכאוס, כל אחד אומר משהו אחר ועושה משהו אחר. רה"מ לא מכנס קבינט כי הוא יודע שהכל ידלוף. נתניהו לא יכול לקרוא לשותפיו לסדר, הוא לא שולט בהם – הם שולטים בו".

לפיד הוסיף: "הדבר הראשון שצריך לעשות זה לוודא שיש מדיניות אחת. השב"כ לא יודע למי להקשיב וכך גם מג"ב, משרד הביטחון מחולק לשני שרים וחלק מהתוצאות זה שהצבא מותקף על ידי אנשים שיש להם גיבוי".

לפיד התייחס לקריאה של נתניהו להידברות בדברים – "אין שקר גדול מזה. בזמן שעם ישראל כולו בוכה על שני הילדים שנרצחו – ועדת החוקה ממשיכה לרוץ"

במעריב מדווחים כי שופטי בג"ץ מחקו אתמול את העתירה של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, נגד הנוהל לעליית חברי כנסת להר הבית.
בן גביר הגיש את העתירה בין היתר נגד השר לביטחון פנים, שבן גביר יושב היום בכסאו, ולשאלת השופטים ענה שאינו עומד על עתירתו.

סגירה