כפר חווארה עולה באש בעקבות התפרעויות של מתנחלים, 26 בפברואר 2023 (צילום: Wafa News Agency)
Wafa News Agency

הפעם ישראל - ולא הרשות - היא שאיבדה שליטה על השטח

ישראל לא הצליחה לעמוד באותה דרישה שהיא מציבה כל העת לרשות הפלסטינית: את מאות הפורעים שפשטו על חווארה, צה"ל והמשטרה לא הצליחו לעצור ● לעומת זאת, באותה שעה בדיוק, כוחות הביטחון הפלסטינים עמדו במבחן הראשון שלהם אחרי ועידת עקבה, כשהניסו עשרות פלסטינים שביקשו להצית כנקמה את קבר יוסף ● פרשנות

סוד גלוי הוא שוועידות בינלאומיות שבסופן הצהרה משותפת של הצדדים, מסוכמות עוד לפני שהתכנסו. הדברים נכונים במיוחד במפגשים מדיניים.

העקרון הזה נשמר שלשום (ראשון) בפגישה בעקבה בין נציגים של ישראל, הרשות הפלסטינית, ירדן, מצרים וארצות הברית. על הכל הוסכם מראש: חידוש התיאום הביטחוני, חיזוק כוחות הרשות, הקפאת בנייה והתנעה מחדש של התהליך לשיקום הכלכלה הפלסטינית בגדה.

כל ההסכמות האלה התקבלו מעל ראשם של שני שרים בממשלה: איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ'. לא בכדי הם היו הראשונים לצייץ נגד הוועידה, במיוחד אחרי שנודעו תוצאות הפיגוע הקשה בכפר חווארה.

מי שצלל לעומק ציוצי התגובה וההצהרות ששחרר ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות האיגוף היומי מימין של סמוטריץ'-בן-גביר יכול היה להבחין בזהירות: נתניהו למעשה הידהד את ההחלטה שהתקבלה לפני שבועיים על הכשרת תשעה מאחזים ובניית 9,500 יחידות דיור חדשות בשטחים.

עם הנתון הזה נתניהו הגיע לפגישה בעקבה ולמעשה, דה פקטו, קיבל את את אשרור ההחלטה מהפלסטינים והאמריקאים. את המהלכים בעתיד, ראש הממשלה הסכים להקפיא לשלושה עד ארבעה חודשים לבקשת ארצות הברית.

עקבה, ירדן (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
עקבה, ירדן (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

זהו בדיוק אותו המצב כמו לפני הסכמי אברהם – אז נתניהו העלה את עניין הסיפוח לשיח הציבורי, ואז הוריד אותו כביכול כתשלום מדיני למדינות המפרץ. העז שהוכנסה במערכה הראשונה הוצאה במערכה האחרונה. בן-גביר וסמוטריץ' יודעים זאת היטב ולכן יוצא קצפם.

זהו בדיוק אותו המצב כמו לפני הסכמי אברהם – אז נתניהו העלה את עניין הסיפוח לשיח הציבורי, ואז הוריד אותו כביכול כתשלום מדיני למדינות המפרץ. העז שהוכנסה במערכה הראשונה הוצאה במערכה האחרונה

ישראל נכשלה שלשום במבחן אחר, מבחן המשילות של עצמה. ירושלים בעצמה לא עמדה באותה דרישה שהיא מציבה כל העת לרשות הפלסטינית. את מאות הפורעים שפשטו על הכפר חווארה והציתו עשרות בתים ומכוניות, צה"ל והמשטרה לא הצליחו לעצור.

לעומת זאת, באותה שעה בדיוק כוחות הביטחון הפלסטיניים עמדו במבחן הראשון שלהם אחרי הוועידה בעקבה, כשהניסו עשרות פלסטינים ממחנה הפליטים בלאטה שביקשו להצית כנקמה את קבר יוסף.

ראשי מערכת הביטחון מקפידים להדגיש כל העת כי לא מדובר עדיין באינתיפאדה שלישית. אישית, אני אף פעם לא אוהב להגדיר את המצב העכשווי על בסיס העבר: זה משול לצבא שמתכונן למלחמה הבאה על בסיס מלחמת העבר. זה מתכון לכישלון. ישראל הבינה את זה על בשרה פעמיים – במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון השנייה.

לכן, עצם ניתוח האירועים העכשוויים על סמך מאפייני האינתיפאדה הראשונה והשנייה הן בבחינת טעות. המדד שעליו מסתמכים המומחים הוא הרחוב הפלסטיני. "ההמון לא נמצא שם", הם אומרים, "הוא ברובו עדיין אדיש למצב".

עשרות מכוניות שהוצתו בכפר חווארה, בבוקר שאחרי התפרעות המתנחלים שם, 27 בפברואר 2023 (צילום: Wafa News Agency)
עשרות מכוניות שהוצתו בכפר חווארה, בבוקר שאחרי התפרעות המתנחלים שם, 27 בפברואר 2023 (צילום: Wafa News Agency)

מספרית זה נכון: אנחנו לא בממדים של אירועי האינתיפאדות הקודמות. אבל אירוע כמו פרעות חווארה יכול בהחלט להוציא את ההמונים לרחוב ואז, כוחות הרשות הפלסטינית המקרטעים גם כך לא יוכלו לו. זה יצריך את צה"ל להיכנס לפעולה. במציאות הנוכחית, משמעות של מצב כזה הוא נפגעים רבים, עניין שבישראל רגישים לו מאד על סמך ניסיון העבר.

מיד אחרי הפיגוע הקשה בחווארה החלו ברשתות החברתיות בישראל קריאות להגיע להפגנה במקום. בצה"ל זיהו את זה וביקשו מראשי המתנחלים לרסן את המסר ואת האנשים. בצה"ל, במשטרה ובשב"כ לא העריכו נכון את הנחישות והכמות.

"חיכינו להם בכבישים ובצמתים, חשבנו שנעצור אותם שם. אבל הגיעו מאות ברגל, ירדו לשטח ונעלמו בתוך הכפר. תוך דקות איבדנו שליטה", מספר גורם צבאי.

"חיכינו להם בכבישים ובצמתים, חשבנו שנעצור אותם שם. אבל הגיעו מאות ברגל, ירדו לשטח ונעלמו בתוך הכפר. תוך דקות איבדנו שליטה", מספר גורם צבאי

במשך שעות צה"ל ניהל שני מאמצים במקביל, אחד מיותר ואחד נחוץ. הראשון מצוד אחרי המחבל, השני מצוד אחרי פורעי חוק ישראליים. מבחן האחריות הלאומית על פירושיה השונים בממשלה הנוכחית, הגיע לשטח מוקדם מהצפוי.

מאז תחילת השנה נהרגו 13 ישראלים מפיגועים, 33 רקטות שוגרו מרצועת עזה לעבר ישראל. מי שאוהב להגדיר תופעות ביטחוניות במספרים בהחלט יכול לכנות את זה גל טרור – על המושג אינתיפאדה יש, כאמור, מחלוקת.

כוחות ביטחון ליד זירת הפיגוע בצומת בית הערבה בעמק הירדן. 27 בפברואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
כוחות ביטחון ליד זירת הפיגוע בצומת בית הערבה בעמק הירדן. 27 בפברואר 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

נשאלת השאלה האם הידרדרות הבטחונית ביהודה ושומרון היא תולדה ישירה של גסיסת הרשות הפלסטינית, בצירוף הסתה מאסיבית של חמאס והג'יהאד האסלאמי מעזה? בהרבה מאד מובנים זו אכן התשובה.

יש כאן צירוף מסוכן של מספר תופעות: חולשת הרשות הפלסטינית בצל קרב ירושת אבו מאזן, השקט בעזה שמשרת את חמאס שמאפשר לו להתמקד בערעור – מרחוק – של הגדה, וממשלה ימנית בישראל שחלק מחבריה "מגמגם" לגבי פרעות חווארה. זה מתכון מתכון לדאגה. אגב, דאגה בשני הצדדים: ירושלים ורמאללה.

יש כאן צירוף מסוכן של מספר תופעות: חולשת הרשות הפלסטינית בצל קרב ירושת אבו מאזן, השקט בעזה שמשרת את חמאס שמאפשר לו להתמקד בערעור – מרחוק – של הגדה, וממשלה ימנית בישראל

הפרשנות של רבים מהפלסטיניים את אירועי חווארה היא כי ישראל במקרה הטוב מאבדת שליטה על המתנחלים, ובמקרה הרע מעודדת אותם. עיינו ערך דבריו של תא"ל במיל' צביקה פוגל בגלי צה"ל: "את אפקט ההרתעה שהושג אתמול, מדינת ישראל לא השיגה מאז חומת מגן. את התוצאה אני רואה בעין יפה מאוד".

הדברים האלה מחלחלים לרחוב הפלסטיני שמפרש אותם כאין-אונים. זה מצב מסוכן שקולע אותו לפינה. פחד בצירוף חוסר אופק מדיני וכלכלי, יכול להביא לפעולות נואשות.

עוד 741 מילים
סגירה