חיילי תותחנים במילואים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב, 1 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90

המחאה מפוררת את מערך המילואים ובצה"ל מתקשים לעצור את הסחף

בצה"ל מודאגים מהמחאה של אנשי מילואים בשלל יחידות ובהוראת הרמטכ"ל יצאו בימים האחרונים בסבב שיחות לפעילים בולטים בתחינה להימנע מעירוב שמות החילות והיחידות בהפגנות ● באחת השיחות, הבהיר קצין בכיר במילואים למפקדים: "אם הרפורמה תעבור, הלכידות והאחדות תהיה הצרה האחרונה שלכם, כי לא יישארו יחידות" ● פרשנות

קצין תותחנים ראשי עשה סבב שיחות טלפון בימים חמישי-שישי. הוא פנה לקציני מילואים, אלופי משנה, סגני-אלוף ורס"נים במילואים.

"תפסיקו להשתמש בסמלי ושמות היחידות", הוא אמר לקצינים. "השימוש שאתם עושים בשם צה"ל, בשמות היחידות, פוגע אנושות בלכידות ובתחושת השייכות וזה כבר מחלחל לחיילי הסדיר".

קצין התותחנים הראשי לא היחיד. הרמטכ"ל הורה לכל מפקדי החילות, למפקדי חטיבות במילואים (שחלקם אנשי קבע), לכל האחראים על יחידות המילואים לצאת בסבב טלפונים מקיף.

אחת השיחות הללו, שאל תוכנה נחשפנו בזמן ישראל, הייתה ממושכת. לא שיחה של הורדת פקודות כי אי אפשר להכתיב לסא"ל במילואים שילדיו כבר נמצאים בשירות צבאי בעצמם, מה לחשוב ואיך להתנהג. אבל שיחה של תחינה. "תפסיקו. אנחנו דואגים ליום שאחרי".

אחד הקצינים הסביר מהצד שלו, שהוא לא יחדל מלמחות, ואף לא יחדל מהתארגנות על בסיס הקבוצה החברתית שלו, כלומר חבריו למילואים. הוא (המילואמניק) לא מתכוון להפסיק לעשות שירות מילואים, אך השטח של אותה היחידה קיצוני בהרבה.

אנשי מילואים מפגינים נגד המהפכה המשפטית, 1 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אנשי מילואים מפגינים נגד המהפכה המשפטית, 1 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

חלק מהאנשים כבר אומרים בקבוצות בצורה גלויה שהם שלחו הודעות ליחידות על הפסקת שירות. אחרים מתכוונים להתחמק. העדויות העולות מהשטח מובהקות. "אם הרפורמה תעבור, הלכידות והאחדות תהיה הצרה האחרונה שלכם, כי לא יישארו יחידות", נאמר בשיחה.

ואף מעבר לכך: "אם בצבא חושבים שאנשים שחטפו מכות בקפלן או מכת"זית בהפגנה יבלעו את הרוק ויתייצבו למילואים בתוך חודש-חודשיים, אז הם לא מחוברים למציאות. כדאי להם להתעורר", כך נאמר בשיחה בין קצין המילואים לקצין הקבע.

"אם בצבא חושבים שאנשים שחטפו מכות או מכת"זית בהפגנה יבלעו את הרוק ויתייצבו למילואים בתוך חודש-חודשיים, אז הם לא מחוברים למציאות. כדאי להם להתעורר"

חלק מאנשי המילואים רוצים לשמוע אמירה ברורה מצה"ל, שמפקדיו יעמדו לצידו של בית המשפט העליון במקרה של התנגשות חוקתית – כמו במצב שבו החקיקה המבטלת את סמכות בג"ץ לפסול חוקי יסוד תעבור בקריאה שלישית, ולכשתוגש עתירה נגד אותה חקיקה, בית המשפט יפסול את חוקי ההפיכה המשטרית באופן תקדימי. מי יעמוד אז לצידו של בג"ץ?

המפגינים עושים מה שהם רוצים

"יום השיבוש הלאומי" ברביעי שעבר היה מוצלח מאוד מבחינת ארגוני המחאה. הבחירה במילה "שיבוש" הייתה מדויקת. זו מילה שאינה טעונה במטענים שליליים ואינה מאיימת. זו מילה שמתלבשת היטב על עולם ההייטק: השקתו של מוצר חדש שמשבש את מבנה השוק הקודם. קוראים לזה Disruption.

פעולות "יום השיבוש הלאומי", 1 במרץ 2023 (צילום: מחאת קפלן)
פעולות "יום השיבוש הלאומי", 1 במרץ 2023 (צילום: מחאת קפלן)

יום ההפגנות ברביעי התאפיין בשיבוש סדר היום של בכירי הממשלה. שר הביטחון יואב גלנט לא הצליח להגיע לכנס אסטרטגי. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הגיע לטקס סיום קורס חובלים. ובסוף היום, אשת ראש הממשלה שרה נתניהו שמעה את צעקות המוחים בעת ששהתה במספרה בכיכר המדינה.

יש משהו שונה במחאות הללו של פברואר 2023. נדמה שבקרב ציבורים רחבים ניטעה החלטה: לא ניתן למכונת הרעל מימין להישאר ללא מענה. אם צריך לשבש לגלנט, נשבש. אם זה אומר שבסוף יום ההפגנות נגיע עצמאית וללא ארגון למספרה בכיכר המדינה כדי לצעוק על שרה נתניהו "בושה, בושה" – כך ייעשה.

נדמה שבקרב ציבורים רחבים ניטעה החלטה: לא ניתן למכונת הרעל מימין להישאר ללא מענה. אם זה אומר שבסוף יום ההפגנות נגיע עצמאית וללא ארגון למספרה כדי לצעוק על שרה נתניהו "בושה, בושה" – כך ייעשה

ההפגנות מתנהלות עם יד מכוונת כללית, אך בשטח האירועים מתנתקים מאיזה ניהול ריכוזי. קבוצות גדולות של אנשים שזורמות לכל נקודת הפגנה לא יכולות להיות מנוהלות. המפגינים עושים מה שהם רוצים.

אתמול בלילה (מוצ"ש) זרמו כ-160 אלף איש לצומת הרחובות בגין וקפלן בתל אביב. אין אף אחד בפיקוד של ההפגנות שיכול להתקשר אליהם ולומר להם, אל תרדו לכביש איילון או אל תפריעו לח"כים בביתם הפרטי. זה לא עובד ככה, המחאה הזו צומחת מלמטה.

מפגינים מוחים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 4 במרץ 2023 (צילום: מחאת קפלן)
מפגינים מוחים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 4 במרץ 2023 (צילום: מחאת קפלן)

בצד השני, נערכות במשך שנים מתקפות מאורגנות ואגרסיביות. נבחרי ציבור מהשמאל והמרכז הגדירו זאת כ"מכונת הרעל". נפתלי בנט סבל מכך, בני גנץ סבל קשות. באו והלכו מנהיגים במחנה השמאל, המרכז ואף הימין וספגו את מכונת הרעל של נתניהו: אהוד ברק, איילת שקד, עידית סילמן, יצחק הרצוג, סילבן שלום.

הפעם יש תחושה שהמפגינים החליטו לא להגיש את הלחי השנייה. העדויות מהשטח מלמדות על כך. ההפגנות רצות בין ביתו של אבי דיכטר, לביתו של גלנט, לשיבושים מול הופעות ציבוריות של סילמן, להוצאת תסכולים בשבת תרבות עמק חפר כאשר ח"כ חנוך מיליבצקי עולה על הבמה. וכן, גם הפגנה מול שרה נתניהו בשעה שהיא צובעת את שיערה. גם זה היה חלק מהשיבוש.

ההפגנות רצות בין ביתו של אבי דיכטר, לביתו של גלנט, לשיבושים מול הופעות ציבוריות של סילמן, להוצאת תסכולים בשבת תרבות עמק חפר כאשר ח"כ חנוך מיליבצקי עולה על הבמה

חלק מן האירועים מיליטנטיים. יש דגש רב של אנשים ששירתו יחד במילואים, אבל "יום השיבוש הלאומי" לא היה מצליח אם הדברים היו יותר מדי מתוכננים ומבוקרים. ההפגנות קיבלו חיים משל עצמן, בזכות האנשים, השטח ומה שהם מבקשים להשיג: לא עוד מכונת רעל, בלי שהיא מקבלת תשובה חדה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
זה שהרמטכ"ל מסרב להודיע בקול גדול שללא דמוקרטיה לא יהיה מערך מילואים ראוי (וללא אנשי המילואים אין צה"ל). אם לא יתריע שאנחנו בדרך לאבדון מיד עכשיו הוא לא יוכל להגיד שעשה כל שהיה יכול בזמ... המשך קריאה

זה שהרמטכ"ל מסרב להודיע בקול גדול שללא דמוקרטיה לא יהיה מערך מילואים ראוי (וללא אנשי המילואים אין צה"ל). אם לא יתריע שאנחנו בדרך לאבדון מיד עכשיו הוא לא יוכל להגיד שעשה כל שהיה יכול בזמן אמת. הנסיון המביך שלו לייצר איזון מדומין בין הצדדים גורם לרמט"כל הטרי להיות זה שאחראי על הרס צה"ל – לא פחות.

עוד 709 מילים ו-2 תגובות
סגירה