ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 1 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 1 במרץ 2023

הממשלה מציגה: כאוס, הצתות, פרעות ומהומות בחדרי הישיבות

הפוגרום בחווארה ופייק תקציב המדינה בירושלים מספרים את אותו הסיפור – ממשלת נתניהו השישית לא מצליחה לשלוט באף חזית ● הקואליציה נכשלת במבחני משילות בסיסיים, משני צדי הקו הירוק, ומחיר הכישלון ברור לכולם – ובייחוד לראש הממשלה ● פרשנות

ביום ראשון, בשעה 16:08, העיתונאי יוסי יהושוע פרסם בטוויטר כרזה שהוכנה על־ידי קבוצת מתנחלים קיצוניים לקראת צעדה המונית לעיירה הפלסטינית חווארה, שבה נורו למוות שני צעירים ישראלים על־ידי מחבל כמה שעות לפני כן.

הכרזה הציגה את מטרת הצעדה בבהירות גמורה. בחלקה העליון, באותיות גדולות, נכתב: "דורשים הכרעה! דורשים נקמה! דורשים להשיב מלחמה!" הצעדה, נכתב בכרזה, תצא לחווארה בשש בערב, ובעקבותיה – בשעה שבע – תוכננו "הפגנות מסביב לעיר המרצחים שכם".

יהושוע, הפרשן הצבאי של ידיעות אחרונות, ציין את המובן מאליו כשהזהיר כי הצעדה הזאת תהיה "אתגר אבטחתי מורכב לצה"ל". ובכל זאת, מה שהיה מובן מאליו ליהושוע שעתיים לפני הצעדה, היה ככל הנראה פחות מובן מאליו למפקדי הצבא באזור אפילו שעתיים לתוכה.

כשהלילה ירד וקבוצות של מפגינים נכנסו לעיירה והחלו להצית את בתיה, התגובה של צה"ל הייתה לקויה להחריד. החיילים שנשלחו לכפר היו מעטים מדי – ומופתעים מדי מהתגלגלות האירועים – מכדי לעצור את הפורעים הישראלים.

מבט על חווארה ביום שאחרי הפוגרום, 27 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)
מבט על חווארה ביום שאחרי הפוגרום, 27 בפברואר 2023 (צילום: Erik Marmor/Flash90)

כשהלילה ירד וקבוצות של מפגינים נכנסו לעיירה והחלו להצית את בתיה, התגובה של צה"ל הייתה לקויה להחריד. החיילים שנשלחו לכפר היו מעטים מדי – ומופתעים מדי – מכדי לעצור את הפורעים

הדבר הזה יצר סצנות סוריאליסטיות, שבהן רואים קצינים בדרגת סרן או רב־סרן רצים לחלץ קשישה פלסטינית מבית שהוצת על־ידי המון ישראלי. כשהאבק שקע ביום שני, חלק מהסיפור התבהר: שני שרי הממשלה האחראים על ההתנחלויות ועל אכיפת החוק בגדה המערבית נעלמו.

בצלאל סמוטריץ', "השר הממונה על עניינים אזרחיים במשרד הביטחון", כלומר, הגורם בממשלה האחראי על ההתנחלויות – שמר על שתיקה כמעט מוחלטת במהלך הלילה. שעות לאחר תחילת המתקפה, ב־22:25, הוא הגיב בטוויטר – אבל לא הביע שום גינוי.

תחת זאת הוא גילה הבנה ל"כאב הגדול" שעורר פיגוע הטרור באותו הבוקר, קרא להמון לא "לקחת את החוק לידיים" והבטיח כי הממשלה תיתן "מענה אמיתי לטרור, גם צבאית וגם התיישבותית".

זמן קצר קודם לכן סמוטריץ' גם סימן "לייק" לציוץ של סגן ראש המועצה האזורית שומרון דוידי בן ציון, שטען כי את "הכפר חווארה צריך למחוק". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – האחראי על כוחות המשטרה, לרבות בגדה – אפילו לא חלק ציוץ עם הציבור; שום הצהרה, שום תגובה לתקשורת.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – האחראי על כוחות המשטרה, לרבות בגדה – אפילו לא חלק ציוץ עם הציבור; שום הצהרה, שום תגובה לתקשורת

אף אחד גם לא הצליח להשיג אותו. איש לא ידע אילו הוראות הוא נתן למשטרה בזמן ההתקפה על הכפר, או האם הוא בכלל נתן הוראות כלשהן. ביום שני, חבר הכנסת צביקה פוגל מעוצמה יהודית הציע סיבה להיעלמותו יוצאת הדופן. "את אפקט ההרתעה שהושג אתמול [בהתקפה על חווארה]", הוא אמר, "מדינת ישראל לא השיגה מאז "חומת מגן". את התוצאה אני רואה בעין יפה מאוד".

זה היה רגע יוצא דופן של בהירות עבור שני השרים, שהעבירו חלק גדול מהחודשיים האחרונים בדרישה לפקח ולקבל את האחריות על הביטחון ועל אכיפת החוק בגדה המערבית. כשהגיע הזמן להפעיל את סמכותם, פעילותם הסתכמה ביצירת ציוץ בודד בשעה שחלקים של עיירה פלסטינית עולים בלהבות.

רק ב־11:48 ראש הממשלה בנימין נתניהו הבחין סוף סוף בחלל שנפער בניהול האירוע. לשכתו פרסמה הצהרה לכתבים, שניסתה, סוף כל סוף, לשדר יד חזקה על ההגה. "ראש הממשלה נתניהו מכנס כעת הערכת מצב ביטחונית, בעקבות פיגוע הטרור והפרעות הסדר ברחבי יהודה ושומרון", נאמר בהצהרה.

היא אף מנתה את משתתפי הדיון: שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המועצה לביטחון לאומי, ראשי אגפי המודיעין והמבצעים ועוד. שני אנשים נעדרו מהרשימה: סמוטריץ' ובן גביר.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר במליאת הכנסת, 15 בנובמבר 2022 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת, 15 בנובמבר 2022 (צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)

"ליל הממשלה"

שבוע קודם לכן – ושנת אור תודעתית מהגדה המערבית הבוערת – ממשלת נתניהו ניצבה בפני סוג אחר של משבר, פחות קטלני אבל לא פחות משמעותי לעתיד המדינה. היא ניהלה את המשבר הזה בצורה אומללה לא פחות מאשר את גל הטרור הפלסטיני או את ההתפרעויות בחווארה.

מדובר בדיונים על תקציב הממשלה, שהמחישו עד כמה הקואליציה מתקשה במילוי תפקידה. במסגרת הטקס הקבוע, שמתקיים אחת לשנתיים, הממשלה מתכנסת לקבל החלטות גורליות בנושא עתיד המדינה.

ממשלת נתניהו ניצבה שבוע לפני כן בפני סוג אחר של משבר, פחות קטלני אבל לא פחות משמעותי לעתיד המדינה. היא ניהלה את המשבר הזה בצורה אומללה לא פחות מאשר את גל הטרור הפלסטיני

עשרות אנשים, בהם שרי ממשלה, עוזריהם וכלכלני אגף התקציבים של משרד האוצר, מסתגרים למשך 24 שעות לדיוני בזק, שמניבים את טיוטת תקציב המדינה הראשונה של הממשלה.

האירוע הזה נקרא "ליל הממשלה", והוא תמיד מתחיל באותו אופן: בשעה 11:00 בבוקר של יום חמישי, כלכלני האוצר מציגים את התמונה הגדולה של מצב המשק הישראלי. אחרי המצגת, צוותי התקציב של האוצר מתמקמים בפינות שונות בחדר הישיבות ומתקהלים שם עם השר הרלוונטי ועוזריו הבכירים.

יריב לוין, בנימין נתניהו וניר ברקת במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יריב לוין, בנימין נתניהו וניר ברקת במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כל התקהלות כזאת מניבה שעות של התמקחויות קשות. במהלך השעות האלה הצוותים מרכיבים אט אט את תקציב המדינה לשנתיים הבאות. הדברים מתנהלים מהר יותר עבור השרים המאורגנים יותר, שדואגים להגיע להבנות כתובות עם אגף התקציבים מבעוד מועד; רוב השרים לא מאורגנים עד כדי כך.

בינתיים, בהמשך המסדרון יושב "צוות מאקרו" של משרד האוצר, מעין אגף תקציבים פנימי של אגף התקציבים. כל הסכמה מובאת לאישור צוות המאקרו, שאמור להבטיח שסך ההוצאות לא ייצא משליטה. תקציב הנוסף לאחד המשרדים חייב לבוא על חשבון אחרים. מדובר בתן–וקח מורכב ומתוח שנמשך כל הלילה.

ואז, בשבע או בשמונה בבוקר של יום שישי, הדיונים בדרך כלל מסתיימים. מדובר ברגע של הקלה. ותיקי "לילות הממשלה" זוכרים את הרגעים האלה כחגיגיים; הדפסתה המוצלחת של הצעת התקציב הסופית מלווה במחיאות כפיים.

בשבוע שלאחר מכן, הצעת התקציב מוצגת לפני הכנסת כדי להתחיל בתהליך המפרך של הפיכתה לחוק. קשה להפריז בחשיבות "ליל הממשלה" לניהול התקין של ענייניה הפיסקליים של ישראל

לאחר מכן כולם הולכים הביתה. בשבוע שלאחר מכן, הצעת התקציב מוצגת לפני הכנסת כדי להתחיל בתהליך המפרך של הפיכתה לחוק. קשה להפריז בחשיבות "ליל הממשלה" לניהול התקין של ענייניה הפיסקליים של ישראל. ברגע הזה הבטחות הבחירות ושאיפות המורשת של השרים נתקלות במציאות הפיסקלית – וסדר העדיפויות של הממשלה מתבהר במונחים שקליים קשיחים.

ראש הממשלה נתניהו מגיע עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לישיבת הממשלה, 23 בפברואר 2023 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
נתניהו וסמוטריץ' בדרך לישיבת הממשלה, 23 בפברואר 2023 (צילום: קובי גדעון /לע"מ)

ב"ליל הממשלה" האחרון, ממשלת נתניהו לא הצליחה להשלים את העבודה. בפעם הראשונה הזכורה אי־פעם, ליל הממשלה הסתיים ללא תקציב.

"אישור התקציב של ארה"ב"

בתחילת הדיונים, הכלכלן הראשי של משרד האוצר הצביע על משבר פיסקלי ממשמש ובא: ההכנסות ממסים צפויות לעלות ב־0.3% בלבד בשנה הקרובה, דבר שפירושו ירידה של 3.5% במונחים ריאליים לנוכח האינפלציה והיחלשות השקל.

שר הכלכלה ניר ברקת – משקיע בהייטק בעברו – אמר לעמיתיו השרים כי הוא נפגש עם "עשרות" בכירי הייטק, ו"כולם הזהירו ממפולת". "מצב המשק טוב", אמר נגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון אבל הזהיר, "בשל רמת האינפלציה ולנוכח הסיכונים בסביבה הבינלאומית והמקומית, חשוב לשמור על תקציב אחראי".

אולם, כשהדיונים החלו, שר אחרי שר, כל אחד קולני יותר מקודמו, סירבו לשחק את המשחק. השר בן גביר – שבהסכמים הקואליציוניים הובטחו לו מיליארדים שכנראה לא יקבל – החרים את הלילה כולו.

נגד בנק ישראל אמיר ירון במסיבת עיתונאים בירושלים, 11 באפריל 2022 (צילום: Flash90)
נגד בנק ישראל אמיר ירון במסיבת עיתונאים בירושלים, 11 באפריל 2022 (צילום: Flash90)

כשהדיונים החלו, שר אחרי שר, כל אחד קולני יותר מקודמו, סירבו לשחק את המשחק. השר בן גביר – שבהסכמים הקואליציוניים הובטחו לו מיליארדים – החרים את הלילה כולו

כך עשתה גם השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן; שר התיירות חיים כץ יצא החוצה בסערה באמצע הדיונים; שרת התחבורה מירי רגב העבירה את הלילה במחאה על סירובו של האוצר לכלול בחוק התקציב את דרישתה לסבסוד נרחב של התחבורה הציבורית.

צוותי התקציב נאבקו להשאיר את השרים בתוך הדיונים. באמצע הלילה צוותי המשא ומתן קיבלו הוראה להפסיק בניסיונות האלה. בבוקר, נתניהו מצא את עצמו ספון במשרדו כשתור של שרים משתרך מחוץ לדלתו, כל אחד ממתין לתורו להתלונן או לאיים.

בסביבות השעה 10:30, זמן רב אחרי שהצעת חוק התקציב הייתה אמורה להיות מאושרת בהצבעת הממשלה המסורתית, החגיגית, נתניהו המודאג הגיע למסקנה כי המחזה הזה גורם נזק ממשי למשק הישראלי.

ישראלים מהשורה לא מודעים ל"ליל הממשלה", אך המשקיעים היו רואים בכישלונו כסימן למעידה משמעותית במחויבות הממשלה לריסון פיסקלי. נתניהו נתן לשרים הנחיה פשוטה. תתקיים הצבעה על הצעת חוק התקציב – אישור עקרוני להצעת האוצר המקורית במקום הצעת חוק מסודרת – וכולם צריכים לחייך למצלמות ולהעמיד פנים שהדיונים השיגו את מטרתם.

שרי הממשלה מצטלמים בעת אישור תקציב המדינה, 24 בפברואר 2023 (צילום: משרד ראש הממשלה)
שרי הממשלה מצטלמים בעת אישור תקציב המדינה, 24 בפברואר 2023 (צילום: משרד ראש הממשלה)

משקיעים זרים מחפשים סימנים לכאוס; נתניהו היה נואש לשדר סדר. כך עלתה הצעת החוק להצבעה לצד דרישה אחת של נתניהו: חיוכים מקיר לקיר בתמונה קבוצתית, זו שפורסמה על־ידי לשכת ראש הממשלה

תוכנה האמיתי של הצעת החוק אינו רלוונטי, חזות הדברים היא החשובה. משקיעים זרים מחפשים סימנים לכאוס; נתניהו היה נואש לשדר סדר. כך עלתה הצעת החוק להצבעה לצד דרישה אחת של נתניהו: חיוכים מקיר לקיר בתמונה קבוצתית, זו שפורסמה על־ידי לשכת ראש הממשלה כדי להרגיע את המשקיעים.

משום שתוכן הצעת החוק לא היה חשוב, הוצאות רבות נכללו בחוק ללא קשר להיתכנותם הפיסקלית – והשרים יכלו להתגאות ב"הישגים" רבים.

ברקת, שאזהיר מפני "מפולת", התגאה בתוספת של מיליארד שקלים למשרדו; מיליארדים נוספים הלכו לבריאות; מיליארד לשר התרבות; חצי מיליארד לשר המדע; תשעה מיליארד למשרד של בן גביר; 10 מיליארד לשר הביטחון; שני מיליארד למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי; 10 מיליארד בפריסה לכמה שנים – ומסילת רכבת לאילת – למשרד התחבורה; ומיליארדים נוספים להרחבת חינוך חינם לגיל הרך, מגיל שלוש לגיל שנתיים.

על התוספת האחרונה הכריז נתניהו בעצמו, שלא התכוון להחמיץ את הבוננזה. "הממשלה אישרה בטעות את התקציב של ארה"ב", הקניטה כותרת באתר "דה מרקר", שפורסמה בשבת שלאחר ההצבעה.

מליאת הכנסת, 5 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת, 5 במרץ 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ממשלת נתניהו, כך נחשף, לא הצליחה לנסח את הצעת התקציב שלה. הכדור עבר לכנסת, שכנגד כל הסיכויים ולמרות כישלונם של ראשי מפלגות הקואליציה, תצטרך להפגין אחריות פוליטית ופיסקלית

ממשלת נתניהו, כך נחשף, לא הצליחה לנסח את הצעת התקציב שלה. הכדור עבר לכנסת, שכנגד כל הסיכויים ולמרות כישלונם של ראשי מפלגות הקואליציה, תצטרך להפגין אחריות פוליטית ופיסקלית כדי לייצר את התקציב שממשלת נתניהו הוכיחה שהיא לא מסוגלת להתדיין עליו בעצמה.

כישלון במבחני משילות בסיסיים

בגדה המערבית, כנופיות של ישראלים מצליחות להצית כפר פלסטיני שעות ארוכות לאחר שהודיעו על כוונתם – בזמן שהשרים האחראיים לזירה נעלמים ונאלמים. בחדר ישיבות מיוזע בירושלים, שרים עייפים מתיישבים לתמונת ניצחון לכבוד הצעת תקציב מזויפת.

קצב הפיגועים מתגבר והמהפכה המשפטית נחקקת במהירות מסחררת על־ידי שר משפטים שסירב במשך חודשיים להתראיין בתקשורת. בינתיים, רשימה מתארכת של חברות השקעות ובנקים זרים בוחנים מחדש את הציונים הגבוהים שנתנו בעבר לכלכלה הישראלית.

בממשלה טוענים שמדובר בספין, שדירוג האשראי לא נפגע ולא ייפגע. הם צודקים במובן הזה שלבנקים הבינלאומיים לא ממש אכפת מסדרי הממשל בישראל, כל עוד המדינה מצליחה לייצר יציבות כלכלית וודאות רגולטורית.

מפגינים נגד ההפיכה המשפטית ליד הכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
מפגינים נגד ההפיכה המשפטית ליד הכנסת, 20 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

התחושה הגוברת שאין מושל ואין מדיניות, שהעסק מתחיל לגלוש לאנדרלמוסיה, היא זרז לשיח אחר בשווקים הבינלאומיים. ממשלת נתניהו נכשלת במבחני משילות בסיסיים, משני צדי הקו הירוק

הם לא שחקנים בוויכוח הפוליטי, אבל זה לא אומר שהם לא מודאגים. התחושה הגוברת שאין מושל ואין מדיניות, שהעסק מתחיל לגלוש לאנדרלמוסיה, היא זרז לשיח אחר בשווקים הבינלאומיים.

ממשלת נתניהו נכשלת במבחני משילות בסיסיים, משני צדי הקו הירוק. מחיר הכישלון ברור לכולם – ובייחוד לנתניהו. אם החודש האחרון מהווה אינדיקציה כלשהי, ייתכן שאין לו מרחב תמרון פוליטי כדי לשנות את המצב.

עוד 1,628 מילים
סגירה