מודי'ס - אזהרה חמורה, בלשון המעטה

משרדי סוכנות האשראי מודי'ס בניו יורק (צילום: AP Photo/Mark Lennihan)
AP Photo/Mark Lennihan
משרדי סוכנות האשראי מודי'ס בניו יורק

חברת דירוג האשראי מודי'ס לא נקטה בלשון בנקאית יבשה אלא הטילה את כל כובד משקלה להבעת דעה על הרפורמה המשפטית. הנזק בלתי הפיך, גם אם הרפורמה תיעצר.

רשימת האזהרות המפורטות שפרסמה בשבוע שעבר חברת דרוג האשראי מודי'ס, מסעירה את המשקיעים שעוד ישבו על הגדר בצפייה.

לאחר שורת האזהרות של השבועות האחרונים מגופים פיננסים, חברות דירוג האשראי והבנקים הבינלאומיים, הגיע גם האזהרה הרשמית של מודי'ס, בצורה מפורטת, מקצועית, ושאינה משתמעת לשני פנים או לפרשנויות, אזהרה שכבר שום משקיע לא יכול להתעלם ממנה.

לאחר שורת האזהרות מגופים פיננסים, חברות דירוג האשראי והבנקים הבינלאומיים, הגיע גם האזהרה הרשמית של מודי'ס, מפורטת, מקצועית, שאינה משתמעת לשני פנים וששום משקיע לא יכול להתעלם ממנה

לפני מספר שבועות "פלט" אנליסט של S&P את דעתו על הרפורמה המשפטית בישראל כשעוד הייתה בתחילת דרכה. מאז הספיקו בנקים מרכזיים ויתר חברות הדירוג לומר את דעתם. ברשימה שצריכה לגרום לדאגה לכל מי שכלכלת ישראל חשובה לו, ניתן למצוא את בנק ברקליס הלונדוני, חברת ההשקעות והבנקאות הבינלאומית ג'יי פי מורגן צ'ייס, בנק HSBC הבינלאומי שפועל בישראל ומלווה מאות משקיעים בינלאומיים בהשקעות בישראל החל מתשתיות ועד להייטק, חברת דירוג האשראי פיץ' שפרסמה כמה ימים לפני כן את רשימת האזהרות החמורות שלה, ועוד רשימה של גופים ומוסדות פיננסים נוספים.

ועכשיו הגיעה תורה של מודי'ס, הנחשבת לחברת הדירוג הגדולה בעולם, יחד עם S&P, שמעניקה לנו כרטיס צהוב בוהק. במקום להעניק לישראל צפי של עליית דירוג, כפי שהיה מתוכנן לפני מספר חודשים, אנחנו מקבלים התרעה חמורה של ירידת דירוג עם רשימה מפורטת ומנומקת שיצאה תחת הכותרת "הערת מנפיק". זה דבר חריג שאינו במסגרת העדכון השנתי, אלא משדר לשוק את "דחיפות הפרסום", כמו לומר "שלא תגידו שלא אמרנו לכם".

האזהרות של מודי'ס כוללות בין היתר את כל ההתרעות המוכרות לנו מהשבועות האחרונים, אבל הפעם עם נימוקים והסברים. הן כוללות מיקוד עיקרי ברפורמה המשפטית, שהפעם מוצגת "כמהפכה משפטית" של ממש, עם דגש על חומרת המצב במעורבות של פוליטיקאים במינוי שופטים, ופירוט של סעיפי החקיקה השונים והאפקט ההרסני שבהם: "הרכב הועדה למינוי שופטים", "פסקת ההתגברות", "ביטול עילת הסבירות". זאת בנוסף לחשש הכבד משינוי מערך הכוחות בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת, בהטיה חמורה לכיוון הרשות המחוקקת. החלשה משמעותית של הרשות השופטת עלול להביא להרעה בדירוג האשראי של ישראל, כך לפי  מודי'ס.

עוד מזהירה חברת דירוג האשראי מפגיעה "באיתנות המוסדית", שעלולה להביא גם לפגיעה "באיתנות הכלכלית", החלשת פוטנציאל הצמיחה ואף לחיזוק סיכונים גיאו-פוליטיים. קרי, החברה מזהירה מפגיעה באיכות מוסדות השלטון, לרבות פגיעה באיזונים והבלמים המתחייבים כחלק מעקרון הפרדת הרשויות, בעצמאות הבנק המרכזי של ישראל ובעצמאות מערכת המשפט בכללותה. כל אלה יגרמו הן לפגיעה מיידית והן פגיעה בטווח הארוך. צפי כזה מחייב את חברות דירוג האשראי להתריע בפני המשקיעים שלה בצורה חמורה כפי שעשתה מודי'ס אתמול.

האזהרות של מודי'ס כוללות בין היתר את כל ההתרעות המוכרות לנו מהשבועות האחרונים, אבל הפעם עם נימוקים והסברים. הן כוללות מיקוד עיקרי ברפורמה המשפטית, שהפעם מוצגת "כמהפכה משפטית" של ממש

לנוכח האזהרה החמורה, גם אם יעצרו את החקיקה מחר בבוקר, הרי שנזק רב כבר נגרם וייקח זמן לשקם את הכלכלה בישראל, להרגיע את המשקיעים והמוסדיים הרב לאומיים. האזהרות של חברות הדירוג כבר בולמות כל משקיע שעוד חשב על ישראל. מדובר בנזק מיידי של אי כניסת השקעות ונזק לטווח ארוך בהשקעות שבינתיים הולכות למקומות אחרים.

אופיר אנג'ל הוא רואה-חשבון משנת 1999. מומחה במיסוי בינלאומי ומיסוי ישראלי עם התמקצעות בתחום מיסוי טכנולוגיה מתקדמת ויועץ בנושאי מס, חשבונאות וביקורת ופיתוח עסקי. בעל תואר שני במנהל עסקים עם התמחות בניהול פיננסי מאוני' ת"א. כיום בתפקיד היו"ר של פירמת הייעוץ הבינלאומית AUREN. כ"מחולל עסקים". אופיר מתמקד ביצירת פעילות עסקית חדשנית ומובילה (צילום: אלון סיגוי)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 500 מילים
סגירה