מה קודם למה - איראן או הבעיה הפלסטינית

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שוטרי משמר הגבול בבסיס בית חורון, 6 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שוטרי משמר הגבול בבסיס בית חורון, 6 במרץ 2023

בימים האחרונים נכרכו אלה באלה כמה אירועים שכאילו לא קשורים זה בזה, אבל אי אפשר להבין אותם אלא במקשה אחת. הכוונה לחידוש יחסי סעודיה עם איראן, ביקורו חסר התקדים בישראל של שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, שלא יכול היה לצאת מתחום שדה התעופה בגלל ההפגנות, ופיטוריו של מפקד מחוז תל אביב במשטרה עמי אשד, וביטול פיטוריו.

בימים אלה נכרכו אירועים כאילו לא קשורים אך שיש להבינם כמקשה אחת. חידוש יחסי סעודיה ואיראן, ביקור שר ההגנה האמריקאי שלא יכול היה לצאת מתחום שדה התעופה בשל ההפגנות, פיטורי ממ"ז ת"א וביטולם

בשורש העניין – מה קודם למה – איראן או הבעיה הפלסטינית.

ארצות הברית ומדינות ערב הסוניות מעדיפות למקד את העיסוק בסכנה של איראן ולא בבעיה הפלסטינית, אבל ישראל בהנהגת היהדות הפוליטית מעדיפה את הבעיה הפלסטינית. מן הזווית שלה – קידום ההתנחלויות ו"משילות יהודית" על הפלסטינים ובעיקר הר הבית.

סדר היום של היהדות הפוליטית הוא נפיץ מאוד לקראת חגי פסח ורמדאן. זו תקופה שבה היהדות הפוליטית לא מתכוונת לוותר על הנוכחות היהודית הפרובוקטיבית על הר הבית, ולהעמיד את ענייני חאן אל-אחמר ואביתר גבוה על סדר היום של הממשלה, מייד אחרי ההפיכה המשפטית.

המטרה העיקרית של ביקור שר ההגנה האמריקאי אוסטין הייתה לברר אם בנימין נתניהו באמת שולט על השרים שלו, כפי שהתחייב, והאם הוא מוכן לתת יד להרגעת הזירה הפלסטינית לקראת רמדאן.

גם הרגעת זירת הפנים הישראלית, כדי להתמקד באתגר מול איראן, היא חלק מן המאמץ האמריקאי. דברי השגריר בישראל, תומס ניידס, בשבח מאמצי הנשיא יצחק הרצוג מעידים על הקו האמריקאי להרגיע את שתי הזירות – הישראלית והפלסטינית.

המטרה העיקרית של ביקור שר ההגנה האמריקאי אוסטין הייתה לברר אם בנימין נתניהו באמת שולט על השרים שלו, כפי שהתחייב, והאם הוא מוכן לתת יד להרגעת הזירה הפלסטינית לקראת רמדאן

גם סעודיה המתינה לדעת מהי התשובה של ישראל. חידוש היחסים שלה עם איראן הוא תוצאה של הערכה כי נתניהו אינו יכול לשלוט בשרים או ששיקר גם לארצות הברית שהוא באמת רוצה בהרגעה. הוא אולי יעשה ספינים של הרגעה, אבל המעשים בשטח אינם נוטים לכיוון הזה.

מבחינת סעודיה, היא לא רוצה להיסחף לתוך המערבולת שישראל מובילה לתוכה את האזור בחגי האסלאם והיהדות, והיא תשמור לצד איראן על מרחק בטוח.

הביטוי הדרמטי ביותר לכוונתו האמיתית של נתניהו הייתה ההדחה חסרת התקדים של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, בעיצומן של ההפגנות בתל אביב.

יש להעריך כי סעודיה לא מאמינה שזה לא היה על דעתו של נתניהו, מכיוון שרק כמה ימים קודם לכן נתניהו ואיתמר בן גביר הצטלמו ביחידת מג"ב, וכמו כל מה שנתניהו עושה – שום דבר אינו מתרחש סתם.

המסר העולה מן הפוטו אופ הוא, שבמשבר המתקרב בין הרשות השופטת לבין הרשות המחוקקת והממשלה, המשטרה תהיה לצד הממשלה והכנסת, וזה פשר השתתפותו של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, באירוע.

פיטורי אשד נועדו לסמל למפקדי המשטרה איפה עליהם להתייצב ביום פקודה.

מבחינת ארצות הברית והמדינות הסוניות, המסר הוא שאולי יהיו ספינים לפיהם נתניהו מרגיע את שתי הזירות, אבל זהו רק מסך עשן לקראת התנגשות רבתי.

גם סעודיה המתינה לדעת מהי התשובה של ישראל. חידוש היחסים שלה עם איראן הוא תוצאה של הערכה כי נתניהו אינו יכול לשלוט בשרים או ששיקר גם לארצות הברית שהוא באמת רוצה בהרגעה

וסעודיה ראתה את הקולות, וסיכמה על פיוס עם איראן. יהיה פיוס או לא יהיה, זה כבר עניין אחר. כאשר תהיה ההתנגשות – סעודיה תהיה הרחק מישראל – במקום בטוח.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 515 מילים
סגירה