דניאל שיינרט ודניאל קוואן עם פסלוני האוסקר שקיבלו על פרס הבימוי הטוב ביותר לסרט "הכול בכל מקום בבת אחת", 12 במרץ 2023 (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
Jordan Strauss/Invision/AP

חגיגה של אאוטסיידרים

מישל יאו היא לא רק אחת הנשים המבוגרות ביותר שזכתה בפרס האוסקר לשחקנית הראשית, היא גם האסיאתית הראשונה ● וזו לא ההיסטוריה היחידה שנקבעה הבוקר ● המנחה ג'ימי קימל נפטר מבדיחות הסטירה המתבקשות כבר בהתחלה, המארגנים נאלצו להחליף את שטחי השמפניה בגלל גשם ובוץ, וכולם חוששים מהמיתון הממשמש ובא להוליווד ● עמנואל לוי מסכם את טקס האוסקר ה-95

"הכול בכל מקום בבת אחת" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי האוסקר ה-95 שהתקיים היום (שני) לפנות בוקר, וסיים עונת פרסים יוצאת דופן על רקע חוסר ודאות כלכלית בתוך תעשיית הקולנוע ומחוץ לה.

הסרט האקסצנטרי – הרפתקת מדע בדיוני על בעלת מכבסה סינית-אמריקאית שמתמודדת עם ביקורת של מס הכנסה ונלחמת בתוקפים בין-ממדיים – זכה בשבעה פסלונים, בהם על התסריט המקורי ועל הבימוי של יוצריו, דניאל שיינרט ודניאל קוואן (הידועים יחד כ"דניאלס").

הזכייה היא ניצחון ל-A24, האולפן העצמאי שדחף את הסרט הקומי המטורף לרווחים מרשימים של 100 מיליון דולר בקופות, הישג מדהים בתקופה שבה שוק הסרטים העצמאיים הולך ומצטמק.

האולפן גם הצליח לרשום את ההישג הנדיר של גריפת כל ארבעת פרסי המשחק – שלושה מהם על "הכול בכל מקום בבת אחת" ואחד על "הלווייתן".

זה היה לילה של קאמבקים, של וידויים ושל הבטחות. כוכבת "הכול בכל מקום בבת אחת", מישל יאו, הפכה לשחקנית האסיאתית הראשונה ובגיל 60 אף לאחת מהנשים המבוגרות ביותר שזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית.

מישל יאו מקבלת את פרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר בתאטרון דולבי בלוס אנג'לס, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
מישל יאו מקבלת את פרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר בתאטרון דולבי בלוס אנג'לס, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)

הזכייה הגיעה לאחר קריירה ארוכה שהחלה כנערת ג'יימס בונד ("מחר לנצח", לצדו של פירס ברוסנן) והתפתחה בתפקידים רבים בסרטי אמנויות לחימה ופעולה כמו "נמר דרקון" ו-Yes, Madam.

"גבירותיי, אל תיתנו לאף אחד להגיד לכן שהשיא שלכן מאחוריכן", אמרה יאו בנאום הזכייה שלה. "לכל הילדים והילדות שנראים כמוני וצופים הערב, זה מגדלור של תקווה ואפשרויות", היא הוסיפה.

"גבירותיי, אל תיתנו לאיש להגיד לכן שהשיא שלכן מאחוריכן", אמרה יאו בנאום הזכייה. "לכל הילדים והילדות שנראים כמוני וצופים הערב, זה מגדלור של תקווה ואפשרויות"

ברנדן פרייזר זכה בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר על תפקידו כגבר הומוסקסואל הלוקה בהשמנת יתר קיצונית, שאיבד את בן הזוג שלו ומנסה לחדש את הקשר עם בתו המנוכרת ב"הלווייתן".

פרייזר, בעבר כוכב מוביל שהתפרסם בשל תפקידיו בסרטי פופקורן כמו "הג'ונגל מת מצחוק" ו"המומייה", התרחק מאור הזרקורים בשנים האחרונות בשל התמודדות עם קשיים בריאותיים ואישיים. הזכייה שלו ממשיכה את תחייתו המדהימה.

ברנדן פרייזר זוכר בפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר בתאטרון דולבי בלוס אנג'לס, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
ברנדן פרייזר זוכר בפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר בתאטרון דולבי בלוס אנג'לס, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)

"התחלתי בעסק הזה לפני 30 שנה, ודברים בהחלט לא באו לי בקלות, אבל הייתה לי הזדמנות שלא הערכתי בזמנו עד שזה נפסק", אמר פרייזר בהתייחס למכשולים בקריירה שלו. הוא הודה לבמאי דארן ארונופסקי על כך ש"זרק לי חבל הצלה יצירתי ומשך אותי אל הסיפון".

קי הוי קואן זכה בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו כבעלה השחוק של יאו ב"הכול בכל מקום בבת אחת". קואן, שהשתתף כילד כוכב בסרטים "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" ו"הגוניס", ויתר על משחק בשנים האחרונות, מתוך תסכול על מחסור בהזדמנויות.

כשקיבל את הפרס הוא נאבק בדמעות בזמן שחלק את סיפורו האישי. "המסע שלי התחיל על אונייה", הוא אמר. "ביליתי שנה במחנה פליטים, ואיכשהו בסוף הגעתי לכאן, לבמה הכי גדולה בהוליווד. אומרים שסיפורים כאלה קורים רק בסרטים. אני לא יכול להאמין שזה קורה לי. זה החלום האמריקאי".

"ביליתי שנה במחנה פליטים, ואיכשהו בסוף הגעתי לכאן, לבמה הכי גדולה בהוליווד. אומרים שסיפורים כאלה קורים רק בסרטים. אני לא יכול להאמין שזה קורה לי. זה החלום האמריקאי"

"חלומות הם משהו שאתה צריך להאמין בו", הוא הוסיף. "אני כמעט ויתרתי על שלי. כולכם שם, בבקשה תשמרו על החלומות שלכם חיים".

קי הוי קואן אחרי הטקס, עם פסלון האוסקר שקיבל על פרס שחקן המשנה הטוב ביותר, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/John Locher)
קי הוי קואן אחרי הטקס, עם פסלון האוסקר שקיבל על פרס שחקן המשנה הטוב ביותר, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/John Locher)

ג'יימי לי קרטיס, כוכבת ותיקה של להיטי אימה כמו "האלווין" ובתם של האגדות ההוליוודיות ג'נט לי וטוני קרטיס, זכתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על תפקידה כמפקחת מס הכנסה ב"הכול בכל מקום בבת אחת".

קרטיס הקדישה את הפסלון שלה "לכל האנשים שתמכו בסרטי הז'אנר שעשיתי במשך כל השנים האלה" ואף ציינה את ההיסטוריה המשפחתית שלה בעסקי הבידור.

"אמי ואבי", אמרה, "היו שניהם מועמדים לפרסי אוסקר בקטגוריות שונות" (ג'נט לי זכתה במועמדות כשחקנית המשנה בסרטו המפורסם ביותר של היצ'קוק, "פסיכו", ב-1960). היא סיימה את דבריה בקול חנוק: "זכיתי באוסקר".

"אמי ואבי", אמרה, "היו שניהם מועמדים לפרסי אוסקר בקטגוריות שונות". היא סיימה את דבריה בקול חנוק: "זכיתי באוסקר"

זכייתו של "הכול בכל מקום בבת אחת", עם קו העלילה הרב-יקומי וההברקות הבלתי שגרתיות שלו – כמו דמויות עם ידי נקניקיות ושימוש באביזרי מין ככלי נשק – מסמנת סטייה רדיקלית מסרטי היוקרה הרציניים, ביוגרפיות ואפוסים היסטוריים ששלטו באוסקר באופן מסורתי.

ג'יימי לי קרטיס עם פסלון האוסקר אחרי זכייתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/John Locher)
ג'יימי לי קרטיס עם פסלון האוסקר אחרי זכייתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/John Locher)

אולם ההרכב הדמוגרפי והגזעי של האקדמיה האמריקאית לקולנוע השתנה באופן דרמטי בשנים האחרונות.

בעקבות מחאת #OscarsSoWhite ("האוסקרים כל כך לבנים") שפרצה לאחר ששום שחקן לא לבן לא זכה במועמדות לפרס במשך שנתיים ברציפות, האקדמיה עשתה מאמץ גדול ב-2016 לגוון את מאגר המצביעים. בשנים שלאחר מכן קהל החברים בה הפך צעיר יותר, והוא כולל כעת יותר לא-לבנים ונשים ויותר אמנים לא-אמריקאים מבעבר.

כאשר מיתון אפשרי אורב בפתח, ואולפנים מסובכים במשא ומתן על הסכמי עבודה עם האיגודים המייצגים תסריטאים, במאים ושחקנים – מה שיכול להוביל להשבתת העשייה של עיר הסרטים – העננים הכהים שהצטברו היו עלולים להעיב על הנימה העליזה והחגיגית של פרסי האוסקר, אבל הם לא עשו זאת.

כעת מיתון אפשרי אורב בפתח, והאולפנים מסובכים במשא ומתן על הסכמי עבודה עם האיגודים המייצגים תסריטאים, במאים ושחקנים – מה שיכול להוביל להשבתת העשייה של עיר הסרטים

מי שניצח על כל זה ושמר על אווירה קלילה ונינוחה היה ג'ימי קימל, ששב והנחה את הטקס בפעם השלישית. הקומיקאי ומגיש תוכנית האירוח הלילית לא בזבז זמן, והזכיר בדברי הפתיחה שלו את הרגע הגדול מהטקס של השנה שעברה שבו ויל סמית התפרץ לבמה וסטר לכריס רוק, לאחר שרוק התבדח על חשבונה של אשתו, ג'יידה פינקט סמית.

"אם מישהו באולם הזה יבצע מעשה אלימות בשלב כלשהו של המופע הזה, הוא יזכה באוסקר לשחקן הטוב ביותר ויורשה לשאת נאום באורך 19 דקות", התבדח קימל.

"אם יקרה משהו לא צפוי או אלים במהלך הטקס, פשוט תעשו מה שעשיתם בשנה שעברה – כלום", הוא הוסיף. "תשבו שם ואל תעשו ממש כלום. אולי אפילו תנו חיבוק לתוקף".

"אם יקרה משהו לא צפוי או אלים במהלך הטקס, פשוט תעשו מה שעשיתם בשנה שעברה – כלום. תשבו שם ואל תעשו ממש כלום. אולי אפילו תנו חיבוק לתוקף"

"במערב אין כל חדש", עיבוד לרומן של אריך מריה רמרק על החיים בשוחות במלחמת העולם הראשונה, גרף ארבעה פרסים, בהם לסרט הבינלאומי הטוב ביותר ולצילום הטוב ביותר.

בין הזוכים העיקריים הנוספים נמנים "פינוקיו", סרט האנימציה המוזיקלי של גיירמו דל טורו, שזכה בפרס הסרט המונפש הטוב ביותר, ו"נשים מדברות", שזיכה את שרה פולי בפרס התסריט המעובד הטוב ביותר.

זוכת האוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר, שרה פולי, 12 במרץ 2023 (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
זוכת האוסקר לתסריט המעובד הטוב ביותר, שרה פולי, 12 במרץ 2023 (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)

"נבלני", שמספק מבט על מנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, זכה בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר. יוליה נבלני, אשתו של הפוליטיקאי הכלוא, עלתה לבמה לאחר ההכרזה ומסרה לבעלה: "אני חולמת על היום שבו אתה תהיה חופשי והמדינה שלנו תהיה חופשית", היא אמרה.

מנהלי הטקס בכל זאת העדיפו שלא להתבוסס בעניינים בינלאומיים. בשנה השנייה ברציפות התוכנית דחתה את הצעתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לדבר בפני הקהל העולמי על המאבק של ארצו נגד פלישתה הבלתי חוקית של רוסיה.

בשנה השנייה ברציפות התוכנית דחתה את הצעתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לדבר בפני הקהל העולמי על המאבק של ארצו נגד פלישתה הבלתי חוקית של רוסיה

רשימת המועמדים לסרט הטוב ביותר כללה השנה גם סרטים קטנים יותר כמו "טאר המנצחת", לצד כמה פייבוריטים פופולריים כמו "אהבה בשחקים: מאווריק" ו"אווטאר: דרכם של המים".

לא ברור כמה זה יעזור לשיעורי הצפייה בטקס השנה, אבל האוסקר רשם מגמת צלילה ברייטינג. השידור של השנה שעברה זכה ל-16.6 מיליון צופים, המדרוג השני הנמוך ביותר בהיסטוריה של הטקס. זאת לעומת הטקס ב-2014, שמשך 43 מיליון צופים – סימן לצניחה בפופולריות של השידור הטלוויזיוני.

אפילו המנקים לובשים טוקסידו. שאיבה אחרונה של שטיח השמפניה לפני תחילת טקס האוסקר ה-95, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Ashley Landis)
אפילו המנקים לובשים טוקסידו. שאיבה אחרונה של שטיח השמפניה לפני תחילת טקס האוסקר ה-95, 12 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Ashley Landis)

בטקס בלטו כמה שינויים קוסמטיים, כגון החלפת השטיח האדום המפורסם בשטיח בצבע שמפניה. אולם הבחירה הזאת הובילה לכמה תיקונים של הרגע האחרון, היות שסוף שבוע גשום אילץ את המארגנים לחתוך חלקים מהשטיח שנהרסו בגלל מזג האוויר הגרוע וסוליות נעליים מלוכלכות.

החלפת השטיח האדום המפורסם בשטיח בצבע שמפניה הובילה לכמה תיקונים של הרגע האחרון, היות שסוף שבוע גשום אילץ את המארגנים לחתוך חלקים מהשטיח שנהרסו בגלל הגשם וסוליות נעליים מלוכלכות

עם זאת, היו כמה אסונות שנמנעו. ביום שבת, "אוביישן הוליווד" – מתחם הקניות והבידור שמארח את טקס פרסי האקדמיה – סבל מהפסקות חשמל. אולם עד יום ראשון השמיים כבר התבהרו, והסימן היחיד לאורות מהבהבים היה הבזקי המצלמות שקידמו את פניהם של הכוכבים הלבושים באלגנטיות שעשו את דרכם אל האולם.

עוד 1,208 מילים
סגירה