ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני, 10 במרץ 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
AP Photo/Andrew Medichini

היקום המקביל של בנימין נתניהו

נתניהו הולך ושוקע בתוך עולם משלו, שבו ראש הממשלה מטיל חרם על נשיא ארה"ב ובסופו ביידן יישבר ויזמין את נתניהו - ועוד איך ● עולם שבו הכלכלה לא בסכנת קריסה, החברה האזרחית לא נקרעת והעולם היהודי לא נוטש את ישראל ● וכל קפיצה קטנה לחו"ל רק מבצרת את נתניהו עוד יותר בעולמו ● בפעם האחרונה שנתניהו היה כך, זה נגמר בקריסה טוטאלית ● פרשנות

שלשום (שני), בסביבות שמונה בערב, יצא מלשכת ראש הממשלה בכנסת אחד האנשים הכי מקורבים לבנימין נתניהו והכי משפיעים בממשלה הזו.

האיש אף פעם לא מדבר עם התקשורת, אבל שאלתי אותו בכל זאת איך הוא מתייחס לחרם האמריקאי על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמסתובב בארצות הברית ואף אחד בממשל לא מוכן לדבר איתו. האיש הסתכל עלי כמה שניות ואמר "עזוב, זה לא אמיתי". אז ירד לי האסימון.

אם סמוטריץ' לא מתקבל בידי הממשל ונואם באנגלית לא מובנת – אין בעיה. החיים האמיתיים הם היחסים האסטרטגיים עם ארצות הברית. אם הנשיא ג'ו ביידן לא מזמין את נתניהו זה לא בסדר, אבל עברנו את זה גם עם ממשל קלינטון. בעולם האמיתי הוא יזמין את נתניהו ועוד איך, עד אז גם אנחנו נחרים אותו ואת הממשל.

הכלכלה בסכנת קריסה, המשקיעים בורחים, החברה האזרחית נקרעת, העולם היהודי נוטש, המשטר בישראל במשבר חוקתי שלא היה כמוהו, על סף מלחמת אזרחים, אבל אצל נתניהו ואנשיו כאילו כלום. וגם לא יעזור כלום. נתניהו מתנהל בעולם חשוב ואמיתי משלו, וכל השאר לא קיים, לא חשוב או סתם מזויף.

כל קפיצה קטנה לחו"ל רק מבצרת את נתניהו עוד יותר בעולמו. ביום שישי נפגש נתניהו ברומא עם שר הכלכלה אדולפו אורסו ועם 50 אנשים שראש הממשלה משוכנע שהם מחזיקים את הכלכלה האירופאית, וכולם ירוצו להשקיע עכשיו בישראל.

ביום שישי נפגש נתניהו ברומא עם 50 אנשי עסקים שראש הממשלה משוכנע שהם מחזיקים את הכלכלה האירופאית, וכולם ירוצו להשקיע עכשיו בישראל

נתניהו יצא מהפגישה הזו כשהוא בעננים. אפשר היה לזהות את הזחיחות בירידה במדרגות של המשרד המפואר ובדברים שאמר לאחר מכן. בעולם של נתניהו ישראל היא בעצם מרכז העולם, מעצמת גז שאיטליה זקוקה לה נואשות בגלל המלחמה באוקראינה, ולא מדינה שחוטפת ביקורת קטלנית על המהפכה המשטרית שהיא מבצעת בדרך לדמוקרטיה אוטוריטרית.

בעולם של נתניהו אף אחד מהתעשיינים האיטלקים לא יודע מה זו הרפורמה שלו. מה שחשוב זה שמדינת ישראל, שפעם רצתה להביא מכליות מים מטורקיה, הולכת לפתור עכשיו את בעיות המים של איטליה אחרי שהתגברה על בעיות היובש של עצמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם מנהלים בכירים במשק האיטלקי במשרד הכלכלה ברומא, 10 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם מנהלים בכירים במשק האיטלקי במשרד הכלכלה ברומא, 10 במרץ 2023 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

בעולם האמיתי של נתניהו הרפורמה לא מזעזעת את המערכות בארץ. בעולם שלו הוא הדמוקרט היחידי שבא לאזן את הרשויות והאחרים אנטי-דמוקרטיים ואנארכיסטים, ציבור ממומן בידי גורמים זרים, גם בידי ממשל הנשיא ביידן שלא מזמין את נתניהו לבית הלבן. ואם הוא אמר דברים הפוכים בעבר על עצמאות המשפט זה לא משנה. היום יורד בלוק בינו ובין כל מה שהיה ובין כל האחרים.

נתניהו חושב שהקהל שמתנגד לו שבוי בתוך מערכת של הון שמאלני, תקשורת מאזנת תודעה,  ומניפולציות, אבל הוא עצמו שבוי בתוך המשפט והחבורה המצומצמת שלו וכל מה שקורה מעבר לכך "לא אמיתי".

נתניהו חושב שהקהל שמתנגד לו שבוי בתוך מערכת של הון שמאלני, תקשורת מאזנת תודעה,  ומניפולציות, אבל הוא עצמו שבוי בתוך המשפט והחבורה המצומצמת שלו וכל מה שקורה מעבר לכך "לא אמיתי"

בכלל, בעולם המקביל הזה של נתניהו, איתמר בן-גביר מפגין "מדיניות שקולה ואחראית", כפי שאמר לעיתונאים גורם מדיני בכיר באיטליה.

ראיתי את נתניהו בימים כאלה. זה היה בינואר 2020, אחרי טקס ההשקה של דיל המאה בוושינגטון. הוא היה באופוריה, ריחף בעולמות משלו, ובעיני רוחו הפך את המזרח התיכון במחי יד והחיל כבר את הריבונות ישראלית בתמיכה אמריקאית על כל ההתנחלויות.

שרה נתניהו לוחצת את ידו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
שרה נתניהו לוחצת את ידו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

הנחיתה למציאות הכואבת הגיעה אחרי יום או יומיים. דיל המאה קרס. האמריקאים וגם המתנחלים בלמו במהירות את נתניהו והחלומות שלו.

לנתניהו אין לו בלמים הפעם. הוא מתנהל בתוך העולם שלו ושל יריב לוין, לא יכול ולא רוצה  להיפגש עם עולם המתנגדים. בעניין הזה לא יעזור כלום – גם לא נשיא המדינה יצחק הרצוג, אלא אם המתווה שלו יתאים לנתניהו. מבחינת נתניהו, הנשיא והיוזמות שלו שייכים כמובן לעולם האחר, הלא אמיתי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מהניו יורקר, 1998: when they met, in July, 1996, Clinton came out of the meeting saying that Netanyahu behaved and spoke in a tone that didn’t seem to let on that he knew that Clinton w... המשך קריאה

מהניו יורקר, 1998:
when they met, in July, 1996, Clinton came out of the meeting saying that Netanyahu behaved and spoke in a tone that didn't seem to let on that he knew that Clinton was the President of a friendly superpower and that Netanyahu was the leader of a small nation who needs the superpower's support." In short, Clinton felt he had been dissed by the leader of a country smaller than Vermont that gets three billion dollars in aid every year.

עוד 555 מילים ו-1 תגובות
סגירה