כנראה שהמטען נשלח מטעם עארורי להבערת הגדה ברמדאן

סאלח אל-עארורי ב-2017 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
AP Photo/Nariman El-Mofty
סאלח אל-עארורי ב-2017

אינני מצוי בפרטי "הפרשה הביטחונית" החדשה, אבל ממה שפורסם, יש לי כמה תובנות לגבי סכנות המלחמה עם חזבאללה או חמאס, והאפשרות החמורה שחמאס או חזבאללה חפרו מנהרות לתחומנו, שלא גילינו אותן.

אינני מצוי בפרטי "הפרשה הביטחונית" החדשה, אך ממה שפורסם, יש לי כמה תובנות לגבי סכנות המלחמה עם חזבאללה, והאפשרות החמורה שחמאס או חזבאללה חפרו מנהרות לתחומנו, שלא גילינו אותן

ראשית, על אף שאינני מכיר את נסיבות מותו של הטרוריסט שחדר מלבנון, חבל שלא נתפס חי. הוא היה יכול לשמש מקור חשוב ללמוד על חזבאללה או חמאס ועל מה שקורה מעבר לגבול. אני מקווה שלא נסחפנו תחת רוח המפקד לפיה קודם יורים ואח"כ כך חושבים.

שנית, אני לא חושב שיש מנהרות, כי אילו היו, חזבאללה לא היה שולח מחבל בודד אלא חולייה. אם בכלל החדיר חולייה, מה שלא נראה לי, הרי היא תופיע בהקשר של רמדאן. אבל אם רמדאן הוא העיקר, מדוע לחשוף חדירה על ידי משלוח מחבל בודד? כך שנראה לי על פי הנסיבות שהאירוע הזה הסתיים, ואני מקווה שאני לא טועה.

לדעתי, הסיכויים שהמחבל לא היה של חזבאללה, אלא פעל מטעמו של סאלח עארורי – גבוהים יותר. ואם אנו ממקדים את תשומת הלב על עארורי אנו יכולים להבין טוב יותר את האירוע.

סאלח עארורי הוא הממונה מטעם חמאס על גזרת הגדה המערבית. התפקיד שלו הוא לנצל את דמדומי הגסיסה של הרשות הפלסטינית כדי לרשת את אבו מאזן, והוא מנסה לעשות זאת באמצעות הסלמת הטרור נגד ישראל.

המוקד של הפעילות שלו, המקום היחיד למעשה שבו הוא הצליח, הוא בג'נין. שם נוצרה ברית בין חמאס, פתח של מחנה ג'נין, החזית העממית, והג'יהאד האסלאמי בתמיכה מאסיבית של איראן. עארורי פועל אומנם משיקוליו כמנהיג חמאס גדה, אבל הוא חלק מרשת איראנית הכוללת את הארגונים האחרים.

לדעתי, הסיכויים הם שהמחבל לא היה מחזבאללה, אלא מטעם סאלח עארורי, הממונה על חמאס בגדה. תפקידו לנצל את גסיסת הרשות כדי לרשת את אבו מאזן דרך הסלמת הטרור נגד ישראל

כאשר חדר עדנאן, ממנהיגי הג'יהאד האסלאמי בג'נין בא לשכם כדי להעתיק את דגם ג'נין לשכם, הוא גורש בידי גוב האריות, ונמלט כל עוד רוחו בו. המעוז של עארורי בג'נין מכותר בידי צה"ל.

נראה לי, כניתוח ללא מידע, שהמחבל הגיע למגידו עם מטען החבלה המשוכלל כדי להביאו לג'נין, כאמצעי של שבירת המשוואה בין צה"ל לג'נין, משוואה שלפיה הקואליציה של חמאס-ג'יהאד-תנזים לא מצליחה לשבור את הכיתור של צה"ל. אבל או שהמחבל חשב שהוא בג'נין, או שגילה שלא יוכל להגיע לג'נין, והניח את המטען היכן שיכול היה, ומיהר להסתלק.

ככל הידוע, עארורי נמצא בצור או בצידון, סמוך למחנות הפליטים הגדולים, שגם בהם עוברים תהליכי שינוי עמוקים המעניינים את חזבאללה. יש להניח שעארורי, גם בהקשר הזה, פוסע בנתיב אחד עם חזבאללה, כדי להסתייע בהם להעביר את מחנות הפליטים לידי חמאס בשירות חיזבאללה.

כוונת חמאס להשתלט על מחנות הפליטים בשירות חזבאללה נחשפה כאשר מחסן נשק גדול שלו עלה באש וגרם למותם של 10 פליטים בבורג' שמאלי בשנת 2021.

המטרה היא לא רק לסלק את פתח מן המחנות, אלא גם את אל-קאעידה הפעילה במחנות בשמות שונים, כמו עוסבת אל-אסלאם וכו'.

בעניין ההתארגנות נגד אל-קאעידה, כבר היה שיתוף פעולה של פתח עם לבנון, ואפילו עם חזבאללה, מה שגרם לקשיים ביחסים של אש"ף עם סעודיה והמפרץ, אבל עכשיו מדובר בסילוקו של אש"ף מן המחנות.

פעילותו של עארורי בגדה לא קשורה לעזה, שם יחיא סינואר מוצא את האינטרס שלו עם מצרים, אבל לסינואר יש בעיה קשה עם תומכי איראן בעזה, והם לא מעטים, ובראשם, מוחמד דף.

נראה לי, כניתוח ללא מידע, שהמחבל הגיע למגידו עם מטען החבלה המשוכלל כדי להביאו לג'נין, כאמצעי שבירת המשוואה בין צה"ל לג'נין, לפיה קואליציית חמאס-ג'יהאד-תנזים לא מצליחה לשבור את הכיתור של צה"ל

אנו מעריכים כי המטען נועד ל"חגיגות רמדאן" כדי להבעיר את הגדה כמענה לתפילות היהודים על הר הבית, ואם הספקולציה שלנו נכונה, המחבל לא הצליח להגיע לג'נין, ונפטר מן המטען במגידו על ידי פיצוצו וניסה לחזור הביתה בשלום. אולי דרך מנהרה שלא חשפנו, אולי דרך פרצה בגדר, וחבל שהמחבל לא אתנו כדי לדעת בדיוק מה האירוע.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 610 מילים
סגירה