הרצוג איחד את הימין

בסביבת נתניהו טוענים שלא ידעו מה הנשיא עומד להציג עד שהחל את נאומו שלשום בערב ● קשה להבין איך זה אפשרי, בהינתן שמזה שבועות רבים אנשי הקואליציה ניהלו דיונים ממושכים עם אנשי הרצוג ● כך או אחרת, מרגע שהתפרסם מתווה הנשיא - ניתנה האות למתג את הרצוג כאחד ממובילי המחאה ● מבחינת נתניהו, זו הטקטיקה להחזרת כל המתלבטים בימין הביתה ● פרשנות

נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס בתל אביב, 13 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס בתל אביב, 13 במרץ 2023

שעות ארוכות התרוצצו כל אנשי ראש הממשלה ביום רביעי בערב סביב לשכתו בכנסת. אנשים יצאו ובאו, חזרו ונכנסו, הסתובבו עם מסמכים ודפי עבודה, צעקו והתלחשו.

הרושם היה שהולך לקרות משהו גדול באותו ערב לקראת נאומו של הנשיא יצחק הרצוג בשעה 20:30, וכל הרחש בחש מבשר פשרה היסטורית, שתשים קץ למשבר החוקתי שמאיים על שלמות המדינה.

אבל בפועל לא קרה בעצם כלום, לפחות על פי גרסת האנשים הקרובים ביותר לבנימין נתניהו.

"ישבנו שם והתבחבשנו עם עצמנו", אומר לזמן ישראל אחד מהם. "עד לרגע שבו הרצוג עלה לנאום לא ידענו מה הוא הולך לומר. לא היו אצלנו שום מחלוקות פנימיות סביב המתווה, כי לא ראינו כלום. אף אחד לא שלח לנו אפילו בדל נייר מוקדם.

"עד לרגע שבו הרצוג עלה לנאום לא ידענו מה הוא הולך לומר. לא היו אצלנו שום מחלוקות פנימיות סביב המתווה, כי לא ראינו כלום. אף אחד לא שלח לנו אפילו בדל נייר מוקדם"

"גם הידיעות כאילו נתניהו רצה להתפשר על המתווה ורב עם יריב לוין שאיים להתפטר הן שטויות. איך אפשר לריב על נייר שאף אחד לא יודע מהו? איך מתווכחים על גודל הביצה לפני שיש תרנגולת?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא מלשכתו בכנסת, 15 במרץ 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא מלשכתו בכנסת, 15 במרץ 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)

לדברי המקורב, נתניהו וכל החבורה שסביבו הוכו בתדהמה כאשר שמעו את דברי הנשיא, שאימץ במתווה שלו את רוב עמדות המחאה נגד הרפורמה.

המקורב מודה כי במהלך הערב הארוך, שבו החליט נתניהו לדחות בשעות ארוכות את נסיעתו לברלין, הם עשו תסריטים ותכננו איך להגיב למתווה, ורק כאשר הבינו לאן זה הולך שלפו את המתקפות הקשות על הנשיא "שהתחבר לשמאל ורק מנציח את המצב הקיים".

המקורב מודה כי במהלך הערב הארוך הם עשו תסריטים ותכננו איך להגיב למתווה, ורק כאשר הבינו לאן זה הולך שלפו את המתקפות הקשות על הנשיא "שהתחבר לשמאל ורק מנציח את המצב הקיים"

אפשר לעצור כאן ולהעלות כמה תמיהות. כל מקורבי נתניהו ניהלו משא ומתן עם שלושה-ארבעה אנשים ששלח אליהם נשיא המדינה. בתמונה היו גם אנשי פורום קהלת. יריב לוין, יואב קיש, רון דרמר, יוסי פוקס וצחי ברוורמן העבירו וקיבלו מסרים דרך השלושה.

האם בתוך כל האירוע האינטנסיבי הזה לא ידעו אנשי נתניהו לאיזה כיוון הדברים הולכים? האם עד כדי כך הופתעו? האם לא הכינו את כל התגובות ותיאמו אותן מראש כדי לדחות כאיש אחד את המתווה וכך לאחד את השורות בימין?

בכל מקרה, נשיא המדינה הציג בסוף מתווה שמקובל על האופוזיציה, זה נכון, אבל הנשיא אמר גם כי המתווה שלו הוא בסיס להידברות נוספת של שני הצדדים. נתניהו ואנשיו דחו לחלוטין את האפשרות הזו ומיתגו את הרצוג כאחד ממובילי המחאה.

אפשר להבין למה. אילו היה נתניהו פונה להידברות על בסיס המתווה של הרצוג הוא היה סופג ביקורת קשה מתוך המחנה שלו. ברגע שהוא קטלג את הרצוג כשותף של יאיר לפיד הוא הופך את עצמו קורבן של הקומבינה הזו ומחזיר את כל המתלבטים בימין הביתה. איך אמר לי אתמול מקורב לנתניהו? הרצוג איחד את הימין.

ברגע שנתניהו קטלג את הרצוג כשותף של יאיר לפיד הוא הופך את עצמו קורבן של הקומבינה הזו ומחזיר את כל המתלבטים בימין הביתה. איך אמר לי אתמול מקורב לנתניהו? הרצוג איחד את הימין

ואכן, ביומיים האחרונים מאז ההודעה על המתווה חוזרים מנהיגי הליכוד והשותפים הקואליציוניים לעמדות הפתיחה המיליטנטיות שלהם. המסר הוא שהרצוג לא הצליח לכופף את הימין ולכן אימץ את המתווה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

פה ושם נשמעים קולות אחרים, כמו זה של ח"כ דוד ביטן שתומך בעצירת החקיקה לשבועיים-שלושה לצורך הידברות בין הצדדים. זה כנראה כבר לא יקרה. שאלתי אתמול את אחד מאנשי נתניהו הקרובים מדוע בכל זאת לא יעצרו את כל העסק וינהלו מו"מ על בסיס המתווה של הרצוג.

דוד ביטן בישיבת ועדת הכלכלה שבראשה הוא עומד, 31 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דוד ביטן בישיבת ועדת הכלכלה שבראשה הוא עומד, 31 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"זה מגוחך", ענה המקורב, "תאר לך שמתקיים ויכוח אם להחיל ריבונות על השטחים, או לשמור על הסטטוס קוו. הולכים לנשיא כדי שיגשר בין הצדדים, ואז הוא חוזר עם מתווה שקובע שצריך להחיל את הריבונות רק על תקוע או יצהר. לך תתחיל מו"מ מהנקודה הזו. נו, באמת".

אז אתם לא מתכוונים לעצור את החקיקה?
"אפילו לא לשעה".

עוד 596 מילים
סגירה