הלבה רותחת בליכוד

כל חברי הליכוד יצביעו בעד שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בשבוע הבא, אבל בתוך המפלגה השסעים מתרחבים ● קו פרשת המים יהיה בהחלטת בג"ץ: בעוד ששר המשפטים הודיע נחרצות שהממשלה לא תכבד החלטה לפסול את החוק - אחרים בליכוד מסמנים שם קו אדום ברור ● נתניהו, בינתיים, לא מעז לצאת נגד לוין ● פרשנות

ישיבת סיעת הליכוד בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
ישיבת סיעת הליכוד בכנסת

השפיץ בישיבת סיעת הליכוד שלשום (שני) היה ח"כ עמית הלוי. הלוי, אחד מחברי הכנסת המיליטנטים נגד מעמד בתי המשפט, ביקש משר המשפטים יריב לוין – הדמות הדומיננטית בישיבה ובסיעה בכלל – לקיים דיון על הדרכים שצריך לנקוט מול בג"ץ אם וכאשר הוא יפסול את הצעת החוק על הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

"צריך לתכנן את המהלכים שלנו אחרי שבג"ץ יפסול את החוק", אמר הלוי, ובקרב הנוכחים נרשמה אי נוחות. שרים וח"כים כמו ניר ברקת, אבי דיכטר או דני דנון – שלא מעלים על דעתם אי-ציות להחלטה של בג"ץ – קפאו במקומם, לפי עדות אחד המשתתפים. אף אחד לא פצה פה. הם העיפו מבט לעברו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל גם הוא שתק.

"צריך לתכנן את המהלכים שלנו אחרי שבג"ץ יפסול את החוק", אמר הלוי, ובקרב הנוכחים נרשמה אי נוחות. שרים וח"כים כמו ברקת, דיכטר או דנון – שלא מעלים על דעתם אי-ציות להחלטה של בג"ץ – קפאו במקומם

הדיון בנושא לא התקיים בסוף, אבל מייד אחרי ישיבת הסיעה התראיין לוין לערוץ 14 והודיע שם כי  הממשלה לא תקבל החלטה כזו של בית המשפט העליון. השר ברקת אזר אומץ אתמול בבוקר והודיע כי יהיה מה שיהיה, הוא יעמוד לצד החוק ויכבד כל החלטה של בג"ץ – וכך אולי הציל מעט את שארית הממלכתיות של הליכוד ההיסטורי, שהיה פעם סמל בהגנה על עצמאות המשפט.

אתמול גם נתניהו יצא לאור ונקט עמדה שכבר לא מפתיעה איש. גם הפעם הוא לא העז לצאת נגד שר המשפטים והמנטור שלו לוין, וניצב לצדו במאבק שמתפתח בינו ובין ברקת.

שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה ניר ברקת במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר המשפטים יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הכלכלה ניר ברקת במליאת הכנסת, 22 בפברואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"לבג"ץ אין שום סמכות או עילה להתערב בתיקון לחוק יסוד שקובע כיצד ימונו השופטים, בדיוק כפי שלא התערב בעבר כאשר החוק תוקן לפני למעלה מעשור", נאמר בהודעה שהוציא דובר הליכוד יונתן אוריך – הודעה שלא הייתה יוצאת לעולם ללא אישור מוקדם של יו"ר התנועה נתניהו.

הליכוד על הקצה, אבל אף אחד לא חוצה את הקווים לכאן או לכאן. בכנסת כולם יצביעו בסוף בעד השינוי לחוק יסוד השפיטה המשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כשזה יעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הבא.

הלבה בפנים רותחת. רוב חברי סיעת הליכוד תומכים ברפורמה, אבל יש לה גם מתנגדים, מהססים ומפקפקים שחרדים מתגובת המתפקדים שיושבים להם על הצוואר. כל ציוץ נגד עלול לעלות להם ביוקר, והם מעדיפים לשתוק.

רוב חברי סיעת הליכוד תומכים ברפורמה, אבל יש לה גם מתנגדים, מהססים ומפקפקים שחרדים מתגובת המתפקדים שיושבים להם על הצוואר. כל ציוץ נגד עלול לעלות להם ביוקר, והם מעדיפים לשתוק

שר הביטחון יואב גלנט הוא דוגמא מצוינת לבכיר בליכוד שלא שלם עם כל מה שקורה. גלנט שמע את מיטב המפקדים שמסרבים היום לרפורמה שמאיימת על הדמוקרטיה. הוא נפגש גם עם להטב"ים לפני גיוס שאמרו לו שהם חוששים למעמד שלהם בצבא ויעדיפו להישאר בחוץ אם הרפורמה תעבור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הביטחון יואב גלנט וראש אכ"א יניב עשור בביקור בבקו"ם עם מתגייסים לגולני, 21 במרץ 2023 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הביטחון יואב גלנט וראש אכ"א יניב עשור בביקור בבקו"ם עם מתגייסים לגולני, 21 במרץ 2023 (צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)

גלנט הגיע לנתניהו עם ההשגות והאזהרות. הוא לא באמת איים להתפטר, אבל לנתניהו היה נוח להשתמש בשמועה הזו שהפיצו מקורביו כדי לרכך לכאורה את הצעת החוק על הרכב הוועדה לבחירת שופטים. קשה לומר אחרי הסאגה הזו שהיחסים בין נתניהו וגלנט תקינים לחלוטין, למרות הביקור המתוקשר של השניים אתמול בבקו"ם.

המריבות בליכוד לא פוסקות לרגע אבל בכנסת כולם יתנהלו בהתאם להחלטת הסיעה, כאמור. יולי אדלשטיין מדבר בינתיים בעד הידברות, והתקזז על דעתו באחת ההצבעות בכנסת.

דוד אמסלם ודוד ביטן השתוללו על נתניהו ולוין בישיבת הסיעה כי לא התייעצו איתם. אמסלם הצביע נגד הריכוך המדומה וביטן בעד. ביטן מנהל סדר יום מתון משלו, ובסיעה קושרים את הדברים למשפט הפלילי המתנהל נגדו.

אמסלם וביטן השתוללו על נתניהו ולוין בישיבת הסיעה כי לא התייעצו איתם. אמסלם הצביע נגד הריכוך המדומה וביטן בעד. ביטן מנהל סדר יום מתון משלו, ובסיעה קושרים את הדברים למשפט הפלילי המתנהל נגדו

גם לוין חוטף. הוא מוקף אמנם בחברי המחנה שלו – בהם אמיר אוחנה, יואב קיש, מיקי זוהר, חיים כץ, מאי גולן ואתי עטיה – אבל בכירים בליכוד דווקא רואים את הדרך שבה הוביל את הרפורמה ככישלון.

אחד מהם אמר אמש לזמן ישראל: "יש כלפי לוין זעם רב. הוא קבע את הרפורמה לבד, ניהל את המשא ומתן לבד. מה יצא לנו מזה? כל המדינה נגדנו, הליכוד יורד בסקרים, איחדנו את האופוזיציה, אנשים יוצאים לרחובות בהמונים, הנזקים עצומים – והכול בשביל מה? למנות שני שופטים חדשים? איילת שקד בזמנו הביאה שני שופטים מהימין בלי כל המשבר הלאומי הזה".

"כל המדינה נגדנו, הליכוד יורד בסקרים, איחדנו את האופוזיציה, אנשים יוצאים לרחובות בהמונים, הנזקים עצומים – והכול בשביל מה? איילת שקד בזמנו הביאה שני שופטים מהימין בלי המשבר הלאומי הזה"

ויש גם אנשים צוהלים ושמחים. השר שלמה קרעי הוא אחד מהם. את חג הפסח הוא הולך לציין בליל הסדר. "חג החירות מבג"ץ", הוא מכנה את הרפורמה. בכיר בליכוד אומר שהדבר הכי חשוב לו הוא ההדחה השקטה של השופט יצחק עמית, שנוא נפשם של פעילי הליכוד. עמית כבר לא יוכל להתמנות לנשיא בית המשפט העליון.

ודבר אחרון: אחד ממקורביו של ראש הממשלה העלה את האפשרות שנתניהו ידרוש בפומבי מנשיא בית המשפט העליון החדש שתבחר הקואליציה שלא למנות את השופטים אשר ידונו בערעור על הכרעת הדין במשפט שלו. זה יהיה הניסיון האחרון להשיג הסכמה רחבה על שינוי הרכב הוועדה. ספק אם זה כבר יעזור במשהו, גם אם זה יקרה.

עוד 790 מילים
סגירה