שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו, 25 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
יונתן זינדל, פלאש90

ההזיה המסוכנת של סמוטריץ' הפכה לתוכנית עבודה באוצר

לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' נותרו שתי אפשרויות: או שהוא פועל להפסקת חקיקת המהפכה המשפטית ומחזיר את האמון בכלכלה – או שהוא מורה למשרדו להיערך לקראת ההשלכות הכלכליות בעקבות המהפכה ● סמוטריץ' החליט לא לעשות דבר משתי האופציות בגלל תירוץ הזוי במיוחד ● פרשנות

אחד הכללים החשובים הנלמדים בדרך כלל בשיעורי מנהיגות או ניהול הוא אחידות המסר. כלומר, לא משנה איזה מסר אתם מעבירים לעובדים שלכם, לחברי המפלגה שלכם, לתושבים שלכם; זה יכול להיות מסר קשוח, מסר רך, מתירני או סתם שמרני – חשוב קודם כל שזה יהיה מסר אחיד וברור ושתעמדו מאחוריו.

כלומר, על המנהיגים לשאת בהשלכות החיוביות והשליליות של המסר. אחרת, במקרה הטוב, נוצר בלבול, או, במקרה הרע – כאוס שבו כל אחד פועל בצורה שונה. בצלאל סמוטריץ' כנראה מעולם לא נכח בשיעור כזה. מאז שנכנס לתפקיד שר האוצר המסרים שלו כל כך מבולבלים וסותרים עד שגם עובדי משרדו נאלצים לשאול את עצמם מה הוא רוצה מהם.

כך, למשל, ב־10 במרץ תקף סמוטריץ' בנחרצות את התקשורת שביקרה את הצוות שלו באוצר. "תורידו את הידיים והמקלדת מעובדי הציבור המסורים! בואו אליי בטענות. את המשרד אני מנהל, וכנבחר ציבור אני זה שצריך לתת לכם דין וחשבון", כתב השר בצורה מעוררת הערכה והשראה.

אלא מה? לא עברו שבועיים עד שסמוטריץ' עשה בדיוק את ההפך. הוא צייץ טור מכפיש שפורסם בתקשורת נגד אותו "צוות מסור", שרק לפני רגע קרא לעזוב אותו בשקט כי הוא האחראי שצריך לתת דין וחשבון. זה קרה אחרי שהצוות שלו לא היה איתו בדיוק באותה הדעה.

לא עברו שבועיים עד שסמוטריץ' עשה בדיוק את ההפך. הוא צייץ טור מכפיש שפורסם בתקשורת נגד אותו "צוות מסור", שרק לפני רגע קרא לעזוב אותו בשקט כי הוא האחראי שצריך לתת דין וחשבון

סמוטריץ' לא פעם ציין שהוא בעד שיח פתוח בתוך משרדו. כך, למשל, הוא הורה לצוותו להכין חוות דעת על השלכות המהפכה המשפטית. הבעיה הייתה שברגע שנכח לדעת שחוות הדעת לא תואמת את השקפת עולמו – הוא עשה לעובדי משרדו רצח אופי. הוא הציג אותם כשקרנים וכמי שמשמשים בחוות הדעת ככלי במאבק במהפכה המשפטית – ועל הדרך מוכנים לשרוף כאן הכול.

סמוטריץ' הגדיל לסתור את עצמו ביום חמישי האחרון. זה קרה כאשר יצא בציוץ נגד הערכות כלכליות הנובעות לראייתו מיהירות ומפוזיציה – רק כי אלה היו נגד עמדתו. זה לא מנע ממנו לסיים את אותו הציוץ עם הערכה משלו שכל כולה הייתה שילוב של יהירות ופוזיציה בעד עמדתו.

המסרים הסותרים של סמוטריץ' לא הפסיקו באותו יום. הוא טען שהמהפכה המשפטית תזניק את הכלכלה ונימק זאת על־ידי שתי דוגמאות. אחת דיברה על ייעול ועל הוזלת תהליך ייבוא התרופות מחו"ל, השנייה על האפשרות לייעול תהליך הקמת המבנים הציבוריים בישראל.

לטענתו, בשני המקרים היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה חסמה את אישור הרפורמות ללא כל נימוק משפטי רציני. עד פרסום טור זה טרם קיבלנו התייחסות מהיועצת המשפטית על המקרים האלו.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני, פלאש90)

אותו סמוטריץ' דאג להוציא מהתקציב רפורמות ענק שבאמת יכלו להזניק פה את הכלכלה. למשל, הרפורמה לפיצול המונופולים. אף יועץ משפטי לא מנע ממנו להעביר את הרפורמות האלו

אבל גם אם, נניח, שהם תוארו על־ידי סמוטריץ' במדויק – ואכן מדובר ברפורמות חשובות שיקלו על הכיס והשירותים הניתנים לאזרח, המרחק מכאן ועד לטענה שזה מה שיזניק את הכלכלה גדול מהמרחק לשלום בתוך עמנו.

לעומת זאת, אותו סמוטריץ' דאג להוציא מהתקציב רפורמות ענק שבאמת יכלו להזניק פה את הכלכלה. למשל, הרפורמה לפיצול המונופולים. אף יועץ משפטי לא מנע ממנו להעביר את הרפורמות האלו.

כך, עם צוות מבולבל באוצר, הציג סמוטריץ' ביום חמישי האחרון פתרון מבולבל במיוחד להשלכות הצפויות לכלכלה על־ידי המהפכה המשפטית. יש שיגידו כי מדובר אפילו בפתרון הגובל בהזיה של סמוטריץ'.

גם אם סמוטריץ' חולק על הערכת ראשי משרדו שהמהפכה המשפטית תחליש את הכלכלה, הוא לא מתכחש לעובדה שהנזק יכול להיגרם דווקא כתוצאה מהציפיות בשווקים ובקרב כלל הציבור להשלכות השליליות של המהפכה.

סמוטריץ' יודע שלמתנגדי המהפכה יש דרישה אחת ויחידה והיא לא נוגעת לשום ריכוך ולא תלויה באף "פרטנר להרגעה". מדובר בדרישה לעצירה מוחלטת של החקיקה

"הרפרמה תפחית בירוקרטיה, ותחזק עוד יותר את הכלכלה הישראלית".צילום: ניב אהרונסון, באדיבות וואלה

Posted by ‎בצלאל סמוטריץ'‎ on Wednesday, March 22, 2023

סמוטריץ' טוען שהפתרון שלו להרגעת הפחדים האלו יעשה על־ידי הסברה והרגעת המתנגדים למהפכה. איך יעשה את זה? לטענתו, הוא כבר האט את קצב החקיקה וריכך אותה.

נוסף על כך הוא פועל לגייס "פרטנרים להרגעה". מדובר באנשים בעלי השפעה שירגיעו את המתנגדים ויסבירו להם ש"זה לא סוף העולם. לא סוף הדמוקרטיה. לא סיפורה של שפחה. שלא יתפתו להפחדות, לשקרים ולקמפיינים".

אז למה מדובר בהזיה? סמוטריץ' יודע שלמתנגדי המהפכה יש דרישה אחת ויחידה והיא לא נוגעת לשום ריכוך ולא תלויה באף "פרטנר להרגעה". מדובר בדרישה לעצירה מוחלטת של החקיקה. אם היה צורך לקבל תזכורת, אז  גם השווקים הוכיחו ביום חמישי האחרון שזה התנאי שלהם להחזרת האמון בכלכלה הישראלית.

זה קרה כשהסוחרים מיהרו לרכוש שקלים כשנפוצה השמועה על כך שבנימין נתניהו יעצור את החקיקה באותו הערב. שלוש שעות בלבד אחר כך הם כבר מיהרו להיפטר מאותם שקלים, אחרי שנתניהו הצהיר על המשך החקיקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לאומה, 23 במרץ 2023 (צילום: צילום מסך, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לאומה, 23 במרץ 2023 (צילום: צילום מסך, לע"מ)

סמוטריץ' מתעקש לבנות את תוכנית העבודה באוצר על סמך הערכה הזייתית אישית כי יצליח להביא להרגעת הכלכלה באמצעות פרטנרים דמיוניים

עכשיו מדובר במצב של שחור או לבן, אחד או אפס: או שסמוטריץ' פועל להפסקת החקיקה ולהחזרת הוודאות לשווקים, או שהוא מסכל כל אפשרות לעצירה, כפי שעשה ביום חמישי לפני הצהרת נתניהו, אבל אז מורה למשרדו להיערך לקראת ההשלכות הכלכליות הדרמטיות של המהלך.

הבעיה היא שסמוטריץ' לא עושה לא את זה ולא את זה. הוא מתעקש לבנות את תוכנית העבודה באוצר על סמך הערכה הזייתית אישית כי יצליח להביא להרגעת הכלכלה באמצעות פרטנרים דמיוניים, שלום ואחדות בעם סביב המהפכה המשפטית "המרוככת והמאוזנת".

ברור שאין שום תרחיש הגיוני, חברתי, כלכלי, פיזיקלי, כימי, טכני, שדבר כזה יקרה. תחת ההנחה ההזויה הזו של סמוטריץ', מדינת ישראל למעשה צועדת במודע אל תוך משבר כלכלי ומתנהלת כאילו לא קורה כלום והכל יהיה בסדר. זה מזכיר אולי במשהו את התנהלות השרים בממשלה שהייתה פה בשנת 1973.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
כמו באוסלו, שהשמאל חלם על 'מזרח תיכון חדש ' וזה התפוצץ לו בפנים. כך גם עכשיו תכפישו את האנשים הטובים האלו בלי לבדוק בכלל לעומק מה הם אומרים ועושים, ורק מתוך התנשאות, של השמאל, וזה התפ... המשך קריאה

כמו באוסלו, שהשמאל חלם על 'מזרח תיכון חדש ' וזה התפוצץ לו בפנים.

כך גם עכשיו תכפישו את האנשים הטובים האלו בלי לבדוק בכלל לעומק מה הם אומרים ועושים, ורק מתוך התנשאות, של השמאל, וזה התפוצץ לכם בפנים, כשעם ישראל יגלה שאין לכם מושג מה אתה מדברים, ואתם מונעים משנאה בלבד.

הגיע הזמן שנתניהו יקח את המושכות אליו, ויעמיד את שותפיו הקיצוניים במקום, הם הורסים לו את הניהול. עושים לו נזק שקשה לתקן. שיתמכו מחוץ לממשלה, ושישים שרים עם ניסיון ידע הקשבה ושפיות. כמה ... המשך קריאה

הגיע הזמן שנתניהו יקח את המושכות אליו,
ויעמיד את שותפיו הקיצוניים במקום, הם הורסים לו את הניהול.
עושים לו נזק שקשה לתקן.
שיתמכו מחוץ לממשלה, ושישים שרים עם ניסיון ידע הקשבה ושפיות.
כמה שיותר מהר.

עוד 843 מילים ו-3 תגובות
סגירה