מבחן המפכ"לות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יחד עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, 9 במרץ 2023 (צילום: דוברות השר)
דוברות השר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יחד עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, 9 במרץ 2023

משמרתו של רב-ניצב קובי שבתאי היא אחת המשמרות המכריעות לעתיד המפכ"לות במדינה, זאת לאור כוונתו של שר הביטחון הלאומי איתמר בן גביר להקים יחידות משמר לאומי, או במילים אחרות: פלנגות לאומיות.

משמרתו של רב-ניצב קובי שבתאי היא אחת המשמרות המכריעות לעתיד המפכ"לות במדינה, זאת לאור כוונת שר הביטחון הלאומי בן גביר להקים יחידות משמר לאומי, או במילים אחרות: פלנגות לאומיות

שבתאי החל את המשמרת שלו בטיפול באירועי אסון הר מירון, שומר החומות, הפשיעה בחברה הערבית ומחאת המהפכה המשפטית.

המבחן הבא לפני הקמת הפלנגות של בן גביר הוא ירושלים, המקום שמשקף את ישראל באזור ובעולם, המקום המסוקר במצלמות העולם והמרושת במצלמות המשטרה. המקום בו יוכרע עתיד יחסי השכנות עם מדינות הסכמי אברהם ברמת המיקרו, כלומר יעצב את יחסי החברות בין המדינות.

שלשום בערב נהרג ואולי נרצח מוחמד אלעסיבי בן ה-26 מכפר חורה בנגב, סטודנט לרפואה שעמד לסיים את לימודיו ברומניה, בירי שוטרים בכניסה למסגד אלאקצא.

הוא מיד תויג כמחבל שביצע פיגוע, ובהודעה אומללה נמסר מהמשטרה כי הצעיר חטף נשק מאחד השוטרים וירה בו שני כדורים עד שנוטרל. עדי ראייה מהמקום מספרים סיפור לפיו נחלץ לעזרתה של אישה שהתעמתה עם השוטרים במקום. כמו כן, נמסר כי המקרה עצמו אינו מתועד במצלמות האבטחה, למרות שהמקום מרושת היטב במצלמות וכבר תועד בעבר אירוע באותו מקום. כזכור, גם במקרה רצח איאד אלחלק לא נמצא תיעוד של האירוע ממצלמות המשטרה.

להנהגת החברה הערבית, שהתכנסה בכפר בעקבות הרג אלעסיבי, אין אמון במערכת אכיפת החוק. ההנהגה שוללת את התרחיש שבו השוטרים היורים, אם אכן ביצעו רצח, יבואו על עונשם וישבו מאחורי סורג ובריח, וזאת מתוך ניסיון עשיר במקרים דומים. אך ההנהגה מצפה להודעה מרוככת, בה תטיל המשטרה על עצמה אחריות חלקית על הרג אלעסיבי ותקים ועדת בדיקה של האירוע, וזאת לנוכח התנהגות פרובוקטיבית של חלק מהשוטרים בכניסה למתחם.

כמו כן, המקרה האחרון  מעיד על הצורך בשינוי מנגנון בידוק הנשים המוסלמיות בכניסה למסגד, כדי להימנע ככל האפשר מהטרדות בשאלות.

למרות כל האירועים במשמרת של המפכ"ל, השקט היחסי בשער שכם נשמר, לא מעט בזכות התנהלות חכמה של המשטרה, אך המשך מאמצי שר "הפלנגות" להטיל אימה על אנשי מקצוע במשרדו תגבה מחיר כבד.

למרות כל האירועים במשמרת של המפכ"ל, השקט היחסי בשער שכם נשמר, לא מעט בזכות התנהלות חכמה של המשטרה. אך המשך מאמצי שר "הפלנגות" להטיל אימה על אנשי מקצוע במשרדו תגבה מחיר כבד

למפכ"ל, בשונה מן השר, יש ניסיון רב בהתמודדות עם ועדות חקירה ובדיקה. הצורך המיידי הוא בהקמת צוות בדיקה מקצועי בהשתתפות נציגים מהחברה הערבית לבחינת האירוע, מהלך בונה אמון בצל משבר המהפכה המשפטית והקמת המשמר הלאומי.

משפחת אלעסיבי, כמו רבים בחברה הערבית, תלתה תקוות רבות במנוח הצעיר מוחמד, שהיה אמור להיות חלק מקהילת הרופאים בחברה בנגב, ולטפל בערבים ויהודים כאחד. כעת נדרש טיפול שירפא שוטרים יורים, שאולי באחד הימים יזדקקו לטיפול רפואי מידיו של מוחמד אחר.

בהא שחאדה הוא קריין חדשות בערבית במכאן, עורך תוכן ותסריטאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 428 מילים
סגירה