מה נשתנה מצב הקשישים בישראל?

התעללות בקשישים, אילוסטרציה (צילום: iStock / Hartmut Kosig)
iStock / Hartmut Kosig
התעללות בקשישים, אילוסטרציה

בקרוב נשב כולנו סביב שולחן ליל הסדר עם התא המשפחתי-חברתי שלנו ובבתים רבים בראש השולחן ישבו סבא וסבתא ליד משפחתם הענפה. לפני שנתיים לא יכולנו לחגוג את חג הפסח יחד עם הסבים והסבתות בגלל הקורונה, והבטחנו לעצמנו שאחריי שהכול ייגמר נפצה על הימים האבודים וכשנשאל "מה נשתנה?", נענה שהזקנים והקשישים עומדים להיות בראש סדרי העדיפויות החברתיות שלנו.

אלא שהנתונים מראים ששום דבר לא השתנה. בחג הפסח של שנת 2023 הקשישים במדינת ישראל בודדים יותר, עניים יותר ונדמה שנמצאים בתחתית סדרי העדיפויות החברתיות של מדינת ישראל.

הנתונים מראים ששום דבר לא השתנה. בחג הפסח של שנת 2023 הקשישים במדינת ישראל בודדים יותר, עניים יותר ונדמה שנמצאים בתחתית סדרי העדיפויות החברתיות של מדינת ישראל

רבות נכתב בשנים האחרונות על השפעת הבדידות על קשישים ועל היותה הגורם מספר אחד להידרדרות בריאותית נפשית-פיזית. רק לפני חודש נחשף בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת שקשישים מתאבדים פי שניים משאר האוכלוסייה.

בנוסף לבדידות, דו"ח ממדי העוני ואי-השוויון בהכנסות של ביטוח לאומי שפורסם רק לאחרונה דיווח על 212,000 אזרחים ותיקים עניים במדינת ישראל ואף הדגיש כי העלייה הגבוהה ביותר בתחולת העוני נרשמה בקרב אזרחים ותיקים.

יחד עם זאת, ועל אף הנתונים העגומים המלמדים על מצבם הרע של אזרחים וותיקים במדינת ישראל, יש גם אלומות אור שעושות טוב בכל מה שקשור בטיפול בקשישים. במדינת ישראל ישנם מסגרות רווחה רבות שתפקידם לתמוך בקשישים בישראל.

כ-160 מרכזי יום לקשיש שנותנים מענה לכ-15,000 קשישים, חלקם בודדים ויחידים בעולם, ומרכז היום לקשיש הוא המסגרת היחידה שנותנת להם חברה, קהילה ותקווה. למרכזי היום מגיעים מתנדבים ומטפלים מקצועיים שבמסירות רבה מעניקים תמיכה פיזית ונפשית ובעיקר מהווים קהילה בעבור קשישים בודדים.

בנוסף לבדידות, דו"ח ממדי העוני ואי-השוויון בהכנסות של ביטוח לאומי שפורסם לאחרונה דיווח על 212,000 אזרחים ותיקים עניים בישראל, והדגיש כי העלייה הגבוהה ביותר בתחולת העוני נרשמה בקרבם

בימים האחרונים פרסם משרד הרווחה והביטחון החברתי הודעה שהוא יארח במהלך הפסח קשישים ללא עורף משפחתי בבתי אבות במימון המדינה.

יש לברך על כל יוזמה למען קשישים, אך חובה עלינו להתריע ולשאול האם מדינת ישראל עושה מספיק למען הקשישים הבודדים בשגרה ובכל שאר ימות השנה. מה מדינת ישראל וממשלת ישראל עושה על מנת לחזק מסגרות תמיכה קהילתיות בקשישים בשגרה, בימים שאינם חג הפסח?

בדומה לכלל אזרחי מדינת ישראל, עשרות מרכזי היום לקשיש סובלים מהעלייה ביוקר המחיה. על יוקר המחיה יש להוסיף קשיים כלכליים ייחודים למרכזי היום ובראשם העובדה שהם אינם מתוקצבים בבסיס התקציב – הם חיים מיום ליום ו"מהיד לפה".

סוגיית התקציב נשמעת אולי אפורה ושולית, אך היא משפיעה על המשך היכולת שלהם להתקיים. צריך לומר בקול ישיר וברור, במידה שמדינת ישראל לא תטפל באופן מיידי במצבם של מרכזי היום לקשיש, הם עלולים לחדול מלהתקיים, ככה שלקשישים בודדים לא יהיה להיכן להגיע. המסגרת היחידה שנותנת להם מענה חברתי-קהילתי-משפחתי עלולה להיסגר.

עוד לא מאוחר. בואו נדאג לכך שלקשישים יהיה להיכן לחזור לאחר שליל הסדר ייגמר.

על כולנו לעמוד מול המראה ולשאול את עצמנו, כשנחזור לאחר החג לשגרה שלנו הכוללת תא משפחתי קהילתי חם, לעבודה שלנו ולחיי התרבות שלנו, האם אנחנו דואגים לכך שהאזרחים הוותיקים והקשישים חוזרים למקום יציב בטוח ותומך?

בדומה לכלל אזרחי המדינה, מרכזי היום לקשיש סובלים מהעלייה ביוקר המחיה. על כך נוספים קשיים כלכליים ייחודים למרכזי היום, ובראשם אי תקצובם בבסיס התקציב – הם חיים מיום ליום ו"מהיד לפה"

האם נוכל בליל הסדר בשנה הבאה לשאול סביב השולחן "מה נשתנה"? ולענות בבטחה – מצב הקשישים השתנה לטובה! על הממשלה להחליט.

 

שמואל קידר מנכ"ל איגוד העמותות לזקן בישראל

 

שמואל קידר הוא מנכ"ל איגוד העמותות לזקן בישראל - הל"ב. יו"ר מרכז יום בתל השומר ומנהל בית חולים השרון לשעבר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 526 מילים
סגירה