צבא העם יש אך ורק בדמוקרטיה

.מחאת המילואימניקים, 2023 (צילום: Flash90)
Flash90
מחאת המילואימניקים, 2023

נתניהו וכל מי שמצטרף לקריאתו להשאיר בכל מחיר את הצבא מחוץ לפוליטיקה אינם לוקחים בחשבון שדרישה זו כלל אינה ערך דמוקרטי. במדינה דמוקרטית כוחות הביטחון לא אמורים לפעול ולציית באופן עיוור לכול ממשלה נבחרת, ודרישה כזאת אף נחשבת לערך פשיסטי שמזכיר משטרים אפלים.

בַּיּוֹם שֶׁבּוֹ פָּרְצוּ מְהוּמוֹת הַר הַבַּיִת

בְּאוֹקְטוֹבֶּר 1990 הַדֶּגֶל
הַכָּחֹל-לָבָן גָּלַשׁ
בְּמוֹרַד הַתֹּרֶן,
וּבִמְקוֹמוֹ הִתְנוֹסֵס דֶּגֶל
שָׁחֹר. הַר הַבַּיִת
כְּבָר אֵינוֹ בְּיָדֵינוּ.

עַל הַקִּירוֹת בְּמַחֲנֵה הַפְּלִיטִים
מְרֻסָּסוֹת כְּתוֹבוֹת גְּרָפִיטִי
בְּעַרְבִית מְסֻלְסֶלֶת,
דִּגְלֵי הַיָּרֹק שֶׁל חַמַאס
תְּלוּיִים עַל כַּבְלֵי חַשְׁמַל.

בִּמְקוֹם לְשַׂחֵק חָמֵשׁ אֲבָנִים
נִמְלַטְנוּ מֵאֲבָנִים קְטַנּוֹת,
שֶׁהִשְׁלִיכוּ רְעוּלֵי פָּנִים
בְּדַיְקָנוּת מַכְאִיבָה
בְּעֶזְרַת רוֹגַטְקָה מִגּוּמִי.

כַּדּוּרֵי גּוּמִי, שֶׁאִתָּם
שִׂחַקְנוּ מְסִירוֹת,
הָפְכוּ לִקְלִיעִים,
הַמְּנַקְּבִים דּוּדֵי מַיִם
וּמְפַזְּרִים הָמוֹן זוֹעֵם וּמְקַלֵּל:
"חַיָּל, אִמָּא שֶׁלְּךָ זוֹנָה"!

פעמים רבות סיכנו אני וחבריי את חיינו בפעילויות מבצעיות בעזה, מעבר לקו הירוק ובלבנון. אחד מחבריי לפלוגה, רם ענבר ז"ל, נהרג בפעילות מבצעית בלבנון. במהלך השנים חזרו רבים מהלוחמים בישראל לא רק עם פציעות גופניות, אלא גם עם צלקות נפשיות שלא נותנות מנוח.

פעמים רבות סיכנו אני וחבריי את חיינו בפעילויות מבצעיות. אחד מחבריי לפלוגה, רם ענבר ז"ל, נהרג בפעילות מבצעית בלבנון. רבים מהלוחמים חזרו לא רק עם פציעות גופניות, אלא גם עם צלקות נפשיות שלא נותנות מנוח

הלוחמים ממשיכים לשאת בליבם את צער הפרידה מחבריהם שנותרו צעירים לנצח, וכל הזמן חיים עם תחושות החמצה וכאב שילוו אותם עד יומם האחרון. תחושות אלו מכאיבות יותר, במיוחד בימים שלפני ואחרי יום הזיכרון הלאומי לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה.

כמו מאות אלפי מפגינים ומפגינות למען הדמוקרטיה בימים אלו ברחבי ישראל זורמים בעורקיי. בוורידיי ובנימיי תאי דם גנים ציוניים. אלה גורמים לכל אחד ואחת מאתנו לקחת את דגל ישראל שקנינו או קיבלנו במתנה מאחד העיתונים או המוסדות הציוניים בישראל. מדי מוצ"ש אנו מחברים את הדגל הלאומי שלנו למקל או למוט, אוחזים בו ומנופפים בו בגאווה באחת מיותר מ-120 הפגנות המתקיימות בכל מוצ"ש ובימים נוספים ברחבי הארץ והעולם בעד הדמוקרטיה ונגד ההפיכה השלטונית שמקדמת בימים אלו הממשלה בראשותו של בנימין נתניהו.

סבא שלי, אברהם גלילי ז"ל, שירת בצעירותו בצבא הפרסי, וסיכן לא מעט פעמים את חייו בשליחויות סודיות שביצע למען מלך פרס באותם ימים. אבא שלי, שמואל גלילי, ייבדל לחיים ארוכים, שירת כצנחן לוחם בארבע מלחמות: ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ולבנון הראשונה ובפעילויות מבצעיות רבות. הוא נפצע בפעילות מבצעית במלחמת ההתשה ואיבד רבים מחבריו במלחמות.

אני נקרא על שם יורם אלישיב ז"ל, שהיה מפקדו ונהרג כשעמד בראש הכוח הצבאי באחת מתעלות המוות בגבעת התחמושת בקרבות על שחרור ירושלים. בני הבכור קסם שירת בסדיר ועדיין משרת במילואים כקצין בהנדסה קרבית. גם הוא תרם ועודנו תורם עבור הביטחון הלאומי של המדינה הציונית.

אני נקרא ע"ש יורם אלישיב ז"ל, מפקדו של אבי, שנהרג בראש הכוח הצבאי באחת מתעלות המוות בגבעת התחמושת בקרבות שחרור ירושלים. בני הבכור קסם שירת בסדיר ומשרת במילואים כקצין בהנדסה קרבית

לוחמים כמוני, כמו אבא שלי וכמו בני הבכור נמצאים בקרב מאות אלפי הגברים והנשים המפגינים ומפגינות בכל הצמתים, הכבישים והמקומות ברחבי הארץ שבהם מתקיימות בימים אלו נגד ההפיכה השלטונית.

כל אחת ואחד מאיתנו נלחם עבור הדגל הכחול-לבן האהוב עלינו כל כך – בדרכים דמוקרטיות בלבד. אז איך מעזים לכנות אותנו בכינויים כמו: "אנרכיסטים", "טרוריסטים" ואפילו "פלוגות סער" – שרים בממשלה וחברי כנסת מהקואליציה שמעולם לא שירתו בצבא או שלא סיכנו את חייהם למען המדינה וגם אנשים כמו יאיר נתניהו.

זו פשוט בושה!

אנחנו נמשיך להילחם כמובן בדרכים חוקיות, לא אלימות ודמוקרטיות למען מדינת ישראל דמוקרטית ונמשיך להזכיר לממשלה שצה"ל הוא צבא העם, וכי מי שמשרתים בו – גברים ונשים, חילונים, דתיים וחרדים, יהודים, דרוזים, נוצרים וגם ערבים, מוכנים למסור את נפשם ולסכן את חייהם כדי להיות עם חופשי בארצנו. וכל דור ממשיך את השושלת של הדור שלפניו, כפי שנעשה במשפחתי ובמיליוני משפחות בישראל.

זו ההזדמנות להצדיע לכול אלפי החיילים והחיילות במילואים וגם בסדיר, שמצטרפים למחאה ומצהירים כי לא יתייצבו לשירות מילואים בהתנדבות (שזו לגמרי לא סרבנות!) במידה שהחקיקה האנטי דמוקרטית תימשך במלוא שיאה בכנסת. הם לגמרי צודקים כאשר הם מצהירים כי יסרבו לשרת בצבא של דיקטטורה, שבה הרשות המבצעת נמצאת מעל הרשות השופטת ומעל הרשות המחוקקת.

זו ההזדמנות להצדיע לכול אלפי החיילים והחיילות במילואים ובסדיר, שמצטרפים למחאה ומצהירים שלא יתייצבו לשירות מילואים בהתנדבות (לגמרי לא סרבנות!) אם החקיקה האנטי דמוקרטית תימשך

נתניהו הצהיר כי אין שום מקום לסרבנות, שלטענתו מסכנת את הביטחון הלאומי של המדינה ואת הביטחון האישי של כל אחד מאיתנו והוסיף כי אין הצדקה לסרבנות.

הבעיה היא שנתניהו וכל מי שמצטרף לקריאתו אינם לוקחים בחשבון שהדרישה להשאיר בכל מחיר את הצבא מחוץ לפוליטיקה כלל אינה ערך דמוקרטי. במדינה דמוקרטית כוחות הביטחון לא אמורים לפעול ולציית באופן עיוור לכל ממשלה נבחרת – רק מכיוון שהיא ממשלה נבחרת. למען האמת, דרישה כזאת לא רק שאינה נחשבת לערך דמוקרטי, אלא אף נחשבת לערך פשיסטי שמזכיר משטרים אפלים מההיסטוריה האנושית.

האם נתניהו וחברי ממשלתו (למרבה הצער נשים כמעט ולא מכהנות בממשלה אבל זה נושא למאמר אחר) מצפים שלכל מי שמשרתים בכוחות הביטחון במדינת ישראל לא יהיה עניין בכל הנוגע לשינויים קיצוניים בדמותה של המדינה שהם מגינים עליה?

הרי כוחות הביטחון מעורבים בכל הנוגע למאבק על דמותה של המדינה, כולל השתתפות פעילה של חיילות וחיילים בהצבעה בבחירות לכנסת במהלך השירות הצבאי בסדיר או במילואים.

מעבר למעורבות של כוחות הביטחון במדינת ישראל באופנים שונים, המעורבות החשובה ביותר שלהם באה לידי ביטוי במיוחד בימים אלו – בקביעת הגבולות של הציות שלהם לממשלה נבחרת ולרוב פרלמנטרי שהחליט לסטות מהנורמות הדמוקרטיות המקובלות.

המעורבות החשובה ביותר של כוחות הביטחון באה לידי ביטוי במיוחד בימים אלו – בקביעת גבולות הציות שלהם לממשלה נבחרת ולרוב פרלמנטרי שהחליט לסטות מהנורמות הדמוקרטיות המקובלות

דֻּבְדְּבָנִים מִלְּבָנוֹן 

כְּשֶׁהָיִיתִי חַיָּל, נָגַסְתִּי
בְּתַאֲוָה בְּדֻבְדְּבָנִים
חֲמוּצִים בְּאֶרֶץ הַלְּבָנוֹן.
הַחַרְצָנִים, שֶׁיָּרַקְתִּי
עַל הַשֶּׁלֶג הַצָּחֹר,
הוֹתִירוּ חֹרִים אֲדֻמִּים
מַמָּשׁ כְּמוֹ בַּנַּגְמָ"שׁ,
שֶׁנִּפְגַּע מִמִּטְעֲנֵי חַבָּלָה
שֶׁל הַחִזְבַּאלְלָה.

כְּשֶׁבָּגַרְתִּי הֵבַנְתִּי שֶׁהַצִּ'ימִידָן
הַמְּאֻבָּק, שֶׁסָּחַבְתִּי שָׁנִים
עַל כְּתֵפַי, הֵכִיל
לֹא רַק בְּשָׂמִים
מֻבְרָחִים מִשַּׁעַר פַאטְמָה,
אֶלָּא גַּם זִכְרוֹנוֹת יַלְדוּת
מֵרְחוֹב בְּרַנְדֵּס
וּמֵחֲבֵרַי לַמִּשְׂחָקִים
שֶׁבַּחֲצַר הַשְּׁכוּנָה.

כל מי שאינו מבין את הצעד האמיץ שבו נוקטים בימים אלו טייסים, לוחמי שריון, נ"מ, אנשי ונשות יחידות מחשוב ומודיעין – מוזמן לקרוא לעומק את המילים המופיעות בשבועת האמונים שכל מי שהתגייס לצה"ל אמר, צעק או הקריא יחד עם חיילים וחיילות אחרים מסביב:

"הִנְני נשבּע וּמתחייב בְּהן צִדקי לשמור אֱמוּנים לִמדינת ישראל לחוקֶיה וּלשלטונותֶיה המוסמכים, לקבל על עצמי ללא תנאי וּללא סְיָיג עוֹל מִשמעתו של צְבא הַהֲגנה לישראל, לציית לכֿל הפקודות וההוראות הניתנות על ידי המפקדים המוסמכים וּלהקדיש את כל כוחותיי ואף להקריב את חַיַּי לַהֲגנת המולדת וּלחירות ישראל".

צבא העם קיים אך ורק בדמוקרטיה, אבל אם החוקים הדיקטטוריים יעברו בקרוב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, והממשלה בראשותו של נתניהו תהפוך לרשות מבצעת עם כוח בלתי מוגבל – ללא בלמים ואיזונים משפטיים – היא תפר את החוזה החתום בדם בינה לבין חיילי וחיילות צה"ל שמשרתים בצה"ל במילואים ובסדיר.

צבא העם קיים רק בדמוקרטיה, אבל אם החוקים הדיקטטוריים יעברו, והממשלה בראשות נתניהו תהפוך לרשות מבצעת שכוחה בלתי מוגבל – היא תפר את החוזה החתום בדם עם המשרתים בצה"ל

מיותר לציין כיצד ייפגע קשות הביטחון הלאומי של ישראל, שלא לדבר על הלכידות הלאומית. זאת במיוחד כשחיילי וחיילות צה"ל יצטרכו להתמודד עם מציאות חדשה ולא מוכרת שבה אינם מוגנים מעמידה לדין בגין פשעי מלחמה על ידי בית הדין הלאומי הבינלאומי בהאג, ובעיקר כשבית המשפט העליון הישראלי כבר לא יוכל להגן עליהם.

אסיים עם שיר שכתבתי בתקופת הפגנות המחאה שנערכו בבלפור וברחבי הארץ, שכיום אקטואלי יותר מתמיד:

דֵּמוֹקְרַטְיָה? (חלק 1) 

שָׁדַיִךְ נָכוֹנוּ וּשְׂעָרֵךְ צִמֵּחַ
וְאַתְּ עֵירֹם וְעֶרְיָה
עַל מְנוֹרַת הַמִּקְדָּשׁ הַמְּחֻלֶּלֶת
בִּידֵי שָׂרִים גּוֹזְרֵי גְּזֵרוֹת.

לֹבֶן הַפֶּרַח, שֶבּוֹ אוֹחֶזֶת יָדֵךְ,
מַחְוִיר לְנֹכַח הַכָּחֹל-לָבָן
שֶׁל הַדֶּגֶל הַשָּׁמוּט מֵעַל
שִׁבְעָה קָנִים דְּהוּיִים.

אֶת חָזֵךְ כִּסִּית בְּדֶגֶל הַמַּהְפֵּכָה
נֹכַח מַבָּטִים מְבֻיָּשִׁים שֶׁל
הֲמוֹנֵי אָדָם, הַמְּבַקְּשִׁים
דֵּ מ וֹ קְ רַ טְ יָ ה!

יהורם גלילי הוא משורר, סופר, עיתונאי, עורך ספרותי ולשוני ומוציא לאור, מחבר "ראשונים תמיד" ספר המורשת של חיל הנדסה קרבית. בספר השירים "פוטו מלחמה" (חדרים הוצאה לאור) הוא חושף בשיריו חוויות רבות שעבר במהלך פעילויות מבצעיות בדרום לבנון, בעזה ומעבר לקו הירוק כלוחם ששירת במשך כ-20 שנה בסדיר ובמילואים כלוחם בהנדסה קרבית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,131 מילים
סגירה