הרשות הפלסטינית איבדה את אמון הרחוב הפלסטיני

ארגון "גוב האריות" בעיר שכם (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
ארגון "גוב האריות" בעיר שכם

אירועי חודש רמדאן חשפו את היחלשותה הגדולה של הרשות הפלסטינית (הרש"פ) ברחוב הפלסטיני, שאיבד בה כל אמון ותומך ברובו בדרך ההתנגדות לישראל. היחלשותה של הרש"פ עלולה להביא לקריסתה וליצירת ואקום שלטוני וביטחוני בשטח, שאותו ימלאו מיליציות חמושות אשר החלו כבר לקום בצפון הגדה.

אירועי חודש רמדאן ממחישים היטב את הירידה הגדולה במעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני. נוצר הרושם כי הרש"פ נעלמה לחלוטין מהשיח התקשורתי, שאותו תפס ארגון חמאס. חמאס הוביל את המאבק נגד ישראל בהר הבית, מרצועת עזה ומדרום לבנון באמצעות ירי רקטות.

ברמדאן נוצר הרושם כי הרש"פ נעלמה לחלוטין מהשיח התקשורתי, שנתפס ע"י חמאס. חמאס הוביל את המאבק נגד ישראל בהר הבית, מרצועת עזה ומדרום לבנון באמצעות ירי רקטות

האווירה ברחוב הפלסטיני מזכירה את האווירה שהייתה בו בחודש מאי 2021 והובילה למבצע הצבאי הגדול של צה"ל ברצועת עזה ("שומר החומות").

ההדלפות ממסמכי הפנטגון בארה"ב הביכו מאוד את הרש"פ. הן חשפו כיצד מוליכה הרש"פ שולל את הציבור הפלסטיני וממשיכה בסתר את התיאום הביטחוני עם ישראל. עוד מכה לאמינות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

הרש"פ במבוכה. עדיין לא נקבע מועד לפגישה נוספת של הפורום הביטחוני המשותף של ארה"ב, ישראל, הרש"פ, ירדן ומצרים. זאת לאחר שני מפגשים בעקבה ובירדן לפני רמדאן בניסיון להרגיע את האלימות בשטח.

מעמדן של הקבוצות החמושות בצפון הגדה התחזק על חשבון מעמדה של הרש"פ ברחוב הפלסטיני, הסיבות לכך הן רבות, ורבים ברחוב הפלסטיני סבורים כי היא סיימה את תפקידה ההיסטורי. סקר דעת קהל פלסטיני של מכון מחקר ברמאללה שבראשו עומד ד"ר ח'ליל שקאקי קובע, כי 54 אחוזים מהציבור הפלסטיני סבורים כי קריסת הרש"פ או פירוקה הן לטובת העם הפלסטיני.

יותר מ-70 אחוזים מהציבור אינם מאמינים בתהליך המדיני עם ישראל ותומכים במאבק מזויין נגדה.

ההדלפות ממסמכי הפנטגון בארה"ב הביכו מאוד את הרש"פ. הן חשפו כיצד מוליכה הרש"פ שולל את הציבור הפלסטיני וממשיכה בסתר את התיאום הביטחוני עם ישראל. עוד מכה לאמינות היו"ר מחמוד עבאס

להיחלשות הגדולה בתמיכה הציבורית ברש"פ יש כמה סיבות:

1

כישלון הסכמי אוסלו לאחר 30 שנה. הרש"פ הייתה אמורה להיות ישות זמנית שתביא להקמת מדינה פלסטינית, אולם רבים ברחוב הפלסטיני סבורים כי מחמוד עבאס שנבחר ב-2005 ליו"ר הרש"פ הוביל באופן כושל את המאבק הפלסטיני לעצמאות.

2

השחיתות הרבה במנגנוני הרש"פ. הרחוב הפלסטיני חש כי את השחיתות מובילים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שני בניו והחבורה המקיפה אותם, תופעה שמשפיעה על כל מנגנוני הרש"פ.

3

שלטון הדיקטטורה של הרש"פ, הפרת זכויות האדם ודיכוי חופש הביטוי. הדוגמה הבולטת לכך היא רצח פעיל זכויות האדם ניזאר בנאת בחברון על ידי אנשי הביטחון של הרש"פ בגלל ביקורת קשה שמתח על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

4

המשך מדיניות ההתנחלויות של ישראל ועימותים בשטח בין מתנחלים לפלסטינים. הדוגמה הבולטת לכך היא האירועים בכפר חווארה, לאחר שבעקבות רצח שני אזרחים ישראלים תקפו מתנחלים בתים ורכוש פלסטיני בעיירה.

5

המשך כניסת כוחות צה"ל למרכזי הערים הפלסטינים כדי לסכל פיגועים מתוכננים על ידי הקבוצות החמושות הפלסטיניות ולצורך ביצוע מעצרי מבוקשים (מבצע "שובר גלים").

אחת הסיבות להיחלשות התמיכה ברש"פ היא השחיתות הרבה במנגנוניה. הרחוב הפלסטיני חש כי את השחיתות מובילים מחמוד עבאס, שני בניו והחבורה המקיפה אותם, תופעה שמשפיעה על כל מנגנוני הרש"פ

6

המשך התיאום הביטחוני עם ישראל. הלכי הרוח ברחוב הפלסטיני הם שהרש"פ הפכה לגוף מוניציפלי גדול שמנהל את חיי היום יום בגדה, אך גם הינו באופן מעשי קבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית.

*  *  *

האווירה הציבורית בגדה היא קשה. התסכול והייאוש גוברים בצד המצב הכלכלי הקשה. כ-20 אלף מורים שובתים מאז חודש פברואר ועד עתה בדרישה לפתור בעיות שכר. הגרעון בתקציב הרש"פ נמשך, מדינות ערב הפסיקו את הסיוע הכספי השנתי לרש"פ והמדינות התורמות אינן רוצות להעביר כספים בגלל השחיתות במנגנוני הרש"פ.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתחמק מעריכת בחירות כלליות לנשיאות ולפרלמנט ומאשים בכך את ישראל. האמת היא שהוא חושש מתבוסה אישית בבחירות לנשיאות ומהספד גדול של תנועת פת"ח בבחירות לפרלמנט, בדומה להפסדה בבחירות מול תנועת חמאס ב-2006.

היחלשותה של הרש"פ עלולה להביא לקריסתה וליצירת ואקום שלטוני וביטחוני בשטח שאותו ימלאו מליציות חמושות שהחלו כבר לקום בצפון הגדה. כיום יש כבר כ-9 מליציות כאלה שהבולטת בהן הינה קבוצת "גוב האריות" בעיר שכם.

לתרחיש כזה יהיו השלכות קשות על הפלסטינים שעלולים להיגרר לאנרכיה ביטחונית בכל שטחי הגדה ולמלחמת אזרחים וגם להביא להתגברות הטרור נגד ישראל.

היחלשות הרש"פ עלולה להביא לקריסתה וליצירת ואקום שלטוני וביטחוני בשטח, שאותו ימלאו מליציות חמושות שהחלו כבר לקום בצפון הגדה. כיום יש כבר כ-9 מליציות כאלה שהבולטת בהן היא "גוב האריות" בשכם

לישראל אין פתרון למצב וגם לא לקהילה הבינלאומית. בינתיים יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא הכתובת הרשמית החוקית של הפלסטינים, אך הדבר לא יחזיק עוד הרבה זמן בגלל גילו המתקדם (88) ומצבו הבריאותי. העתיד אינו מבשר טובות לפלסטינים ולישראל.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 701 מילים
סגירה