לבקש סליחה מעמר בר לב

השר היוצא לביטחון פנים, עמר בר-לב, בטקס חילופי השרים שבו הוחלף, 1 בינואר 2023 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
השר היוצא לביטחון פנים, עמר בר-לב, בטקס חילופי השרים שבו הוחלף, 1 בינואר .2023

כשלושה חדשים אחרי תחילת כהונתה של ממשלת בנימין נתניהו, ברור כי היא הולכת אחורנית בנושא ביטחון הפנים והדבר מטריד מאד. מה קורה כאן?

על כיסאו של השר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר לב התיישב איתמר בן גביר, דמות הזויה, חסר כל ניסיון בתחום הביטחוני (למעט היותו יעד ארוך-שנים של שב"כ), עם אינספור תיקים פליליים והרשעות פליליות רבות, שיצר ציפיות גבוהות מאד. כגודל הציפיות כך עוצמת הכישלון. הבה נלך אחורנית ונשווה מה עשה בר לב אל מול מחדלי השר הנוכחי.

על כיסא השר לביטחון הפנים לשעבר בר לב התיישב בן גביר, דמות הזויה, חסר כל ניסיון בתחום הביטחוני (למעט היותו יעד ארוך-שנים של שב"כ), שיצר ציפיות גבוהות מאד. כגודל הציפיות כך עוצמת הכישלון

כיאה לאיש צבא בכיר, הבין בר לב כי כדי להצליח במשימתו העיקרית, שהיא החזרת הסדר הציבורי במגזר הערבי – הוא, יחד עם סגנו יואב סגלוביץ', הכינו תכנית סדורה להתמודדות עם אתגרי ביטחון הפנים ובראשם הפשיעה במגזר הערבי.

מתחילת הדרך היה ברור להם כי ייקח זמן עד שייראו התוצאות בשטח. התכנית המקיפה ("מסלול בטוח") קיבלה תקציב משמעותי וגיבוי מששה משרדים ממשלתיים, שחברו אליה לשיתוף פעולה פורה. אחת מאבני היסוד של התכנית הייתה שיתוף פעולה עמוק עם שב"כ.

השלישיה: בר לב, סגלוביץ וקובי שבתאי הלכה לכיוון ברור והתחילו לראות תוצאות. ואכן, בשנת 2022, נרשמה ירידה של 16% במקרי הרצח בחברה הערבית לעומת 2021.

ב-2022 היו למשטרה ביצועים מרשימים: סוכלו 73 חיסולים ממש טרם התרחשותם, הוגשו כתבי אישום נגד 507 מחוללי פשיעה מרכזיים בחברה הערבית שהוגדרו במסגרת המבצע, 37 מהם חברי ארגוני פשיעה בחברה הערבית.

בדבר אחד כשל בר לב – הוא לא צפה את הקמפיין הפופוליסטי של בן גביר ש"חרך" את המדיה החברתית וערוצי הטלוויזיה וסימן את בר לב והמשטרה ככישלון במניעת הפשיעה הערבית.

בדבר אחד כשל בר לב – הוא לא צפה את הקמפיין הפופוליסטי של בן גביר ש"חרך" את המדיה החברתית וערוצי הטלוויזיה וסימן את בר לב והמשטרה ככישלון במניעת הפשיעה הערבית

בחינת הפעילות בתקופת בן גביר מראה כי מצב סיכול הפשיעה במגזר הערבי הורע משמעותית. בן גביר נכנס למשרד לביטחון פנים ולא הקדיש רגע ללימוד האתגרים הקשים העומדים לפניו. הדבר הראשון שעשה היה להפסיק את התכנית של בר לב.

הוא התמקד בנושאים שוליים כגון שינוי שם המשרד, התעמת עם המפכ"ל וקציני משטרה בכירים ופעל באופן אגרסיבי וחסר הבחנה כדי לנהל בפועל את המשטרה ולא הסתפק בהתוויית מדיניות (איזו מדיניות יש לו?).

מאפיין בולט של התנהלותו הוא הפניית אצבע מאשימה לאחרים, למצבה הרע של המשטרה כפי שלדבריו קיבל מבר לב, כלפי קציני המשטרה, וזריית חול בעיניים בכך שהבעיה היא חוסר שוטרים וכי אם רק יקבל תקציב גדול ויקים משמר לאומי הדברים יראו אחרת.

נראה שבן גביר מתקשה להבין את משמעות האחריות הרחבה שהוטלה עליו. הדוגמה התרחשה לנגד עיננו זה עתה. ההחלטה על הפריצה להר הבית והפינוי האלים של המתפללים המוסלמים שגרמה לישראל נזק תדמיתי עצום וגם ליחסינו עם מדינות האזור והציתה עימות צבאי עם החמאס וחיזבאללה, הייתה בניגוד ללקחי "שומר חומות".

ב"שומר חומות" הוחלט כי בגין הרגישות העצומה של הר הבית, כל פעילות משטרתית משמעותית בהר הבית תעשה רק לאחר תיאום עם שב"כ והמל"ל והמשטרה לא תפעל על דעת עצמה. הפעם זה לא קרה. איך התקבלה ההחלטה? מי נתן את ההוראה לפרוץ להר הבית? מדוע לא פעלו על פי לקחי "שומר חומות"? ספק רב אם כך הייתה פועלת המשטרה תחת המשמרת של בר לב וסגלוביץ'.

הוא התמקד בנושאים שוליים כגון שינוי שם המשרד, התעמת עם המפכ"ל וקציני משטרה בכירים ופעל באופן אגרסיבי וחסר הבחנה כדי לנהל בפועל את המשטרה ולא הסתפק בהתוויית מדיניות (איזו מדיניות יש לו?)

לא בלתי נמנע כי חוסר תכנית לסיכול הפשיעה במגזר הערבי בעידן בן גביר היא מכוונת כדי שלא ניתן יהיה לבקר את המשטרה על ביצועיה. אבל את הנתונים הסטטיסטיים אי אפשר לנצח – הם מצביעים על הכישלון כבר אחרי שלושה חדשים. נתוני הפשיעה מראים כי מספר הנרצחים בחברה הערבית ב-2023 הוא פי שניים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד (46 מול 23 ב-2022) ומגמת היעדר פענוח מקרי הפשיעה והרצח החריפה עוד יותר.

נראה כי בניגוד לתקופת בר לב, בהעדר תכנית סדורה, המשטרה יורה לכל הכיוונים ולא מצליחה להקטין את הפשיעה. אם המגמה תמשך – אנחנו עומדים לפני קטסטרופה.

חשוב להבין כי הפשיעה במגזר הערבי זולגת לרחוב היהודי ויכולה להפוך לאיום אסטרטגי ותשפיע גם על האצת הטרור נגד ישראל. רק עיוור לא רואה את הכיוון שאליו אנחנו הולכים.

על ראש הממשלה לכנס בהקדם את הקבינט הביטחוני ולדון במשמעויות של המשך העלייה בפשיעה במגזר הערבי וההשלכות האפשרויות של מגמה זו על גידול בפעולות טרור. אם לא תגובש במהרה תכנית פעולה סדורה כפי שהייתה בתקופת עמר בר לב, הרי שבתוך תקופה עלולה הפשיעה במגזר הערבי להשפיע על יכולת השב"כ (בשיתוף המשטרה) לסכל טרור פלסטיני.

נראה כי בניגוד לתקופת בר לב, בהעדר תכנית סדורה, המשטרה יורה לכל הכיוונים ולא מצליחה להקטין את הפשיעה. אם המגמה תמשך – אנחנו עומדים בפני קטסטרופה

הטיפול בעצירת הפשיעה במגזר הערבי צריך להיות בעדיפות גבוהה. על ראש הממשלה לשקול ברצינות למנות לתפקיד השר לביטחון פנים את אבי דיכטר המנוסה. ולבסוף – אפשר לשער שאם בר לב היה ממשיך להוביל את המשטרה וביטחון הפנים היינו היום במקום אחר.

ד"ר אבנר ברנע הוא עמית מחקר במרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, בכיר לשעבר בשב"כ ואוהד ספורט.(אוהד מנצ׳סטר יונייטד מילדות). מתגורר בתל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 784 מילים
סגירה