"ההידברות" הגיעה לנושאי הליבה - וכבר המו"מ תקוע

המחנה הממלכתי ויש עתיד דורשים שחוקי יסוד יעברו עם רוב של 80 ח"כים ● בליכוד לא מוכנים לשמוע על המספרים האלה בכלל ● שני הצדדים מאשימים אחד את השני בגרירת רגליים למטרות פוליטיות, והפרנויה מחלחלת: נתן אשל נצפה בבית הנשיא - וכבר עלה החשד באופוזוציה שמשהו מתבשל מאחורי גבם ● בליכוד מזהירים: הרפורמה תחזור לכנסת ותעבור במעמד הקואליציה בלבד

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023

המשא ומתן בין סיעות הקואליציה והאופוזיציה על פשרה אפשרית בחוקי המהפכה המשפטית בקושי החל, וכבר נפתח מחול האשמות סביב האחראים לכישלון הצפוי שלו.

את השיחות מנהלים נציגי הליכוד, המחנה הממלכתי ויש עתיד. השיחות שהתחדשו שלשום (שני) בבית הנשיא ונדדו אתמול למלון וולדורף אסטוריה בירושלים. מצד הליכוד נכחו מזכיר הממשלה יוסי פוקס, עו"ד טליה איינהורן והח"כים קטי שטרית וחנוך מיליבצקי. מטעם המחנה הממלכתי נכחו גדעון סער ואורית פרקש הכהן; ומטעם יש עתיד אורנה ברביבאי וקארין אלהרר.

הנשיא יצחק הרצוג הגיח למקום מטקסי יום השואה, דיבר עם המתדיינים קרוב לעשר דקות, הזכיר את האחדות המתחייבת בעם דווקא ביום השואה, והלך לדרכו.

נאום התוכחה של הרצוג לא השפיע על הנעשה בחדר הדיונים. כל אחד מהצדדים האשים את השני בהקשחת עמדות, והכל מסיבות פוליטיות.

הנשיא יצחק הרצוג בבית הנשיא בירושלים, 9 במרץ 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)
הנשיא יצחק הרצוג בבית הנשיא בירושלים, 9 במרץ 2023 (צילום: חיים צח, לע"מ)

הנושא המרכזי שנידון אתמול בין הצוותים היה עקרונות חוק יסוד החקיקה והביקורת השיפוטית – ובפרט, מה צריך להיות הנוהל להעברת חוקי יסוד  בכנסת – חוקים חדשים ותיקונים לחוקים קיימים.

בין הצדדים קיימת מחלוקת עזה על הפרוצדורה: אנשי יש עתיד והמחנה הממלכתי דורשים שחוקי יסוד ותיקונים לחוקי יסוד יעברו בשלוש קריאות ברוב של 61 חברי כנסת ובקריאה נוספת – רביעית – ברוב מיוחד של 80 חברי כנסת. בליכוד מסרבים לדון על המספרים האלה. מבחינתם, מספיק רוב של 61 חברי כנסת.

יש עתיד והמחנה הממלכתי דורשים שחוקי יסוד יעברו בשלוש קריאות ברוב של 61 חברי כנסת ובקריאה נוספת – רביעית – ברוב מיוחד של 80 חברי כנסת. בליכוד מסרבים לדון על המספרים האלה

המשתתפים בדיון טוענים כי בני גנץ והמחנה הממלכתי לא ממהרים לשום מקום. גנץ נמצא בפוזיציה פוליטית מצוינת, עם סקרים מחמיאים השמים את המחנה הממלכתי כמפלגה הגדולה לו הבחירות היו מתקיימות היום, ועם אחוזי התאמה גבוהים יותר מאלה של בנימין נתניהו לראשות הממשלה. ומבחינתו, אומרים בליכוד, השיחות יכולות להתקיים עד אין סוף.

לעומת זאת יאיר לפיד ויש עתיד, לטענת אנשי הליכוד בצוות במשא ומתן, רוצים לפוצץ את הכול כדי ליצור כאוס, להמשיך את המחאה ברחובות ולזרז כך את הפלת הממשלה.

צוות המו
צוות המו"מ שנשלחו לבית הנשיא מטעם יש עתיד והמחנה הממלכתי, 3 באפריל 2023

"הדרישות שלהם הזויות", אומר לזמן ישראל אחד מאנשי הליכוד, "אנחנו בכלל מתפשרים בכך שאנחנו באים לאירוע הזה, כי יש לנו 64 חברי כנסת. ואז אנחנו שומעים ורואים שם את הניסיונות לעכב או להפסיק את הכול".

אותן טענות נשמעו אתמול גם מן הצד השני. לפי גורמים במחנה הממלכתי, בליכוד לא מוכנים להגיע לשום פשרה מתוך חשש ליצור משבר קואליציוני, אם הרפורמה תשתנה באורח דרמטי. בחדרים הסגורים התחילו לדבר אתמול על כל מיני עסקאות פשרה בסגנון השוק בנוסח "תנו לנו 61 פסקת התגברות, קחו קריאה רביעית", אבל התחושה היא ששום דבר מעשי לא מתקדם.

ביום ראשון פרשו נציגי מפלגת העבודה מהשיחות בבית הנשיא בטענה שדברים נסגרים במחשכים, מאחורי גבם. זה לא הרושם שהתעורר אתמול סביב השולחן בוולדורף אסטוריה. התחושה היא שגם בשיחות סגורות לא ניתן לגשר מעל הפערים ולהתמודד עם מכלול האינטרסים של כל צד.

מה שכן, בלשכת הנשיא נראה מסתובב לאחרונה נתן אשל, ראש הסגל לשעבר של נתניהו, מה שהגביר את החששות בקרב אנשי לפיד ומפלגת העבודה שדברים נסגרים בין הליכוד ובין גנץ והמחנה הממלכתי.

בלשכת הנשיא נראה מסתובב לאחרונה נתן אשל, ראש הסגל לשעבר של נתניהו, מה שהגביר את החששות בקרב אנשי לפיד ומפלגת העבודה שדברים נסגרים בין הליכוד ובין גנץ והמחנה הממלכתי

נתן אשל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
נתן אשל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

אשל אישר אתמול בשיחה עם זמן ישראל כי נפגש עם נשיא המדינה, אבל לדבריו נושא הדיון היה "המורשת של ראש הממשלה הראשון, דוד בן-גוריון". אשל היה בצעירותו איש רפ"י ההיסטורית וזכה לקיים שיחות ומפגשים ארוכים עם בן-גוריון ורעייתו פולה.

כך או כך, ההערכה בצמרת הליכוד ואצל מקורבי נתניהו היא שהרפורמה תחזור לכנסת ותעבור במעמד הקואליציה בלבד, אבל רק אחרי שהליכוד יתקן אותה. לא תהיה שום פשרה או שיתוף פעולה עם האופוזיציה.

ההערכה בצמרת הליכוד ואצל מקורבי נתניהו היא שהרפורמה תחזור לכנסת ותעבור במעמד הקואליציה בלבד, אבל רק אחרי שהליכוד יתקן אותה. לא תהיה שום פשרה או שיתוף פעולה עם האופוזיציה

"הסיפור יהיה חד-צדדי. נעשה פשרה, נמתן את הרפורמה ככל שאנחנו יכולים", אמר אתמול מקורב לנתניהו. "ממילא ימשיכו להפגין נגדנו ברחובות, יהיה מה שיהיה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 609 מילים ו-1 תגובות
סגירה