נשיא סוריה בשאר אל-אסד מקבל את פניו של שר החוץ הסעודי פייסל בן-פרחאן בביקורו הרשמי בדמשק, 18 באפריל 2023 (צילום: AP Photo)
AP Photo

חימום היחסים בין ערב הסעודית וסוריה משנה את מפת האינטרסים באזור

רק לפני שמונה שנים עמדה ערב הסעודית מאחורי מנהיג המורדים נגד משטר אסד - והנה השבוע הגיע שר החוץ הסעודי לביקור רשמי בדמשק והתקבל בכבוד רב בארמונו של אסד ● סעודיה עושה בחודשים האחרונים חישוב מסלול מחדש - היא משחקת על כל המגרש ולא נצמדת יותר לבריתות הוותיקות ● וסוריה, מבחינת הממלכה, היא כרגע כר פעולה נוח - אסטרטגית ובעיקר כלכלית ● פרשנות

כדי להבין עד כמה רחוק הלכה ערב הסעודית בחימום היחסים עם סוריה בביקור שלשום של פייסל בן פרחאן, שר החוץ הסעודי בדמשק, צריך ללכת שמונה שנים אחורה, לדצמבר 2015.

זהראן עלוש היה כוכב עולה בסוריה. בנו של המטיף הסלפי מפרבר רוטא ליד דמשק השתחרר בתחילת 2011 מהכלא הסורי אחרי שנאסר בשל פעילות דתית קיצונית. עלוש נטמע מהר מאוד במלחמת האזרחים. את השנאה למשטר העלווי הוא ספג בבית הסוני שבו גדל; בהמשך במשך חמש שנים של לימודי אסלאם בערב הסעודית; ולבסוף בכלא סידנאיא במדבר הסורי.

עלוש התגלה מהר מאוד כמנהיג מלידה, לוחם אמיץ ואסטרטג. תחתיו קם ארגון "צבא האסלאם", שמהר מאוד נישל את חיילי אסד משכונות טבעת דמשק, כשחייליו – סורים כולם – מפציצים לא פעם מטרות שלטון בלב הבירה הסורית.

עלוש הפך לבן הטיפוחים של ערב הסעודית. הממלכה תלתה תקוות במנהיג הסוני העולה, כפוטנציאל עתידי להנהגת סוריה שאחרי אגרוף הברזל העלווי.

עלוש הפך לבן הטיפוחים של ערב הסעודית. הממלכה תלתה תקוות במנהיג הסוני העולה, כפוטנציאל עתידי להנהגת סוריה שאחרי אגרוף הברזל העלווי

אפילו ארצות הברית החלה לגלות עניין בצעיר בשנות ה-40 לחייו, שנראה כמו הבטחה לעתיד טוב יותר בסוריה. עלוש העניק ראיונות לתקשורת האמריקאית וביטא בהם דברים שנעמו לאוזניים מערביות, כמו "חיים בשלום והרמוניה בין העדות השונות בסוריה".

זהראן עלוש (במרכז) באוגוסט 2014 (צילום: REUTERS/Bassam Khabieh via Alamy)
זהראן עלוש (במרכז) באוגוסט 2014 (צילום: REUTERS/Bassam Khabieh via Alamy)

אלא שבמקביל לעליית קרנו במערב, הוא החל לעורר ענין אצל פטרוניו של בשאר אל-אסד: רוסיה ואיראן.

בדצמבר 2015 כינסה ערב הסעודית מפגש בין הצדדים היריבים בסוריה כדי לנסות ולהגיע להסכם הפסקת אש. עלוש לא טס לריאד, אבל שלח משלחת. השיחות נכשלו ועלוש החל לצופף עוד יותר שורות לנוכח המעורבות הגוברת של רוסיה, איראן וחזבאללה בלחימה. בתמיכה סעודית מאסיבית, עלוש ביקש לחבר אליו מילציות נוספות כדי ליצור משקל נגד לחזית של אסד.

ב-25 בדצמבר 2015, שבועיים אחרי כישלון השיחות בריאד, כינס עלוש במזרח דמשק את ראשי הפלגים הסונים השונים לשיחות פיוס לקראת איחוד. המודיעין הסורי עלה על מקום המפגש, והבניין שבו שהה עלוש הופצץ על ידי מל"טים רוסים מהאוויר.

ב-25 בדצמבר 2015, כינס עלוש במזרח דמשק את ראשי הפלגים הסונים השונים לשיחות פיוס לקראת איחוד. המודיעין הסורי עלה על מקום המפגש, והבניין שבו שהה עלוש הופצץ על ידי מל"טים רוסים מהאוויר

החיסול הזה הוציא את הסעודים מהכלים והנקמה לא איחרה לבוא. בדיוק שבוע אחר כך – ב-2 בינואר  2016 – בית המשפט הסעודי הורה להוציא להורג את השייח' נימר א-נימר, מנהיג בכיר של המיעוט השיעי בערב הסעודית.

א-נימר, מבקר חריף של בית המלוכה, נעצר והועמד לדין בגין פעילות נגד הממלכה. יחד איתו הוצאו להורג 47 אזרחים נוספים באשמה דומה.

נשים איראניות מפגינות בטהרן אחרי הוצאתו להורג של השייח' נימר א-נימר על ידי ערב הסעודית. 4 בינואר 2016 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
נשים איראניות מפגינות בטהרן אחרי הוצאתו להורג של השייח' נימר א-נימר על ידי ערב הסעודית. 4 בינואר 2016 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

האיראנים השתוללו והבטיחו נקמה. השגריר הסעודי בטהרן נקרא לשיחה בהולה במשרד החוץ האיראני, וזו מתברר הייתה רק ההתחלה. עוד באותו יום נקבצו המונים סביב השגרירות הסעודית בטהרן והקונסוליה במשהד, והחלו לידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר המבנים. שירותי הביטחון האיראניים אמנם היו במקום, אבל גילו אדישות. בהמשך ההמונים פרצו למבנים והשחיתו אותם.

ערב הסעודית פינתה מיידית את הדיפלומטים שלה מאיראן וסגרה את הנציגויות, ומאז הן נותרו נטושות. איראן, בצעד מתריס, שינתה שבוע אחר כך את שם הרחוב שבו נמצאת השגרירות הסעודית לרחוב שייח' נימר א-נימר. בשבוע שעבר, יממה לפני הגעת משלחת החלוץ הסעודית לטהרן, הוסר השלט ותאריך היעד לפתיחת השגרירוריות ההדדית הוא כרגע 9 במאי.

אין ספק שלמרות משקעי העבר הללו, ערב הסעודית עושה בחודשים האחרונים חישוב מסלול מחדש. בית המלוכה בריאד מגיב לשינויים הטקטוניים באזור ומבין שבשלב הזה הוא לא יכול להמתין לכתף אמריקאית חמה. הגעת שר החוץ הסעודי לדמשק יחד עם המאמץ להחזיר את סוריה לליגה הערבית הוא בבחינת השלמה סעודית עם שלטונו של אסד.

למרות משקעי העבר הללו, ערב הסעודית עושה בחודשים האחרונים חישוב מסלול מחדש. בית המלוכה בריאד מגיב לשינויים הטקטוניים באזור ומבין שבשלב הזה הוא לא יכול להמתין לכתף אמריקאית חמה

מבחינת ריאד זה זמן לקצור פירות. סוריה בעיניה היא עכשיו כר פעולה נוח עם הזדמנויות ליצור מנופי השפעה, בעיקר כלכליים. יורש העצר מוחמד בן סלמאן עושה חשבון נכון מבחינתו. התקרבות שלו לסוריה תנגוס חלקים מההשפעה האיראנית והרוסית במדינה. ויש לו מה להציע: כסף, חברות בנייה ואנרגיה, ועוד.

נשיא סוריה בשאר אל-אסד מקבל את פניו של שר החוץ הסעודי פייסל בן-פרחאן בביקורו הרשמי בדמשק, 18 באפריל 2023 (צילום: AP Photo)
נשיא סוריה בשאר אל-אסד מקבל את פניו של שר החוץ הסעודי פייסל בן-פרחאן בביקורו הרשמי בדמשק, 18 באפריל 2023 (צילום: AP Photo)

ד"ר מיכל יערי, מומחית למדינות המפרץ מאוניברסיטת בן גוריון והאוניברסיטה הפתוחה, מכנה את זה "סיום השיח האנרכוניסטי של נגדנו או בעדנו". היא טוענת שאת הבריתות במזרח התיכון החליפו אינטרסים צרים של מדינות. כך ערב הסעודית יכולה לשכוח את חיסול עלוש, את המלחמה המתישה בתימן ואת ההתקפה האיראנית ההרסנית על מתקני הנפט שלה ב-2018.

"הסעודים, בשונה מהאיראנים, הם לא אימפריאליסטים. בראייתם, ההתקרבות עם סוריה היא אינטרס מדיני כלכלי שכרגע משרת את המטרה של הורדת מתחים אזורית", אומרת יערי.

"הסעודים, בשונה מהאיראנים, הם לא אימפריאליסטים. בראייתם, ההתקרבות עם סוריה היא אינטרס מדיני כלכלי שכרגע משרת את המטרה של הורדת מתחים אזורית"

ההסבר הזה יכול להתאים גם לחימום היחסים עם ישראל בשנים האחרונות. בראיה סעודית, הם משחקים על כל המגרש, כאשר עין אחת תמיד נשארת פקוחה על הגרעין האיראני.

מי שמביטה על ההתפתחות הזו מהיציע היא ארצות הברית. הסנטור הרפובליקאי לינדזי גרהאם, שהגיע לישראל מערב הסעודית בשבוע שעבר, הוא ביטוי לדאגה של חלקים מהימין האמריקאי על כך שוושינגטון הולכת ומאבדת אחיזה במזרח התיכון.

גם הממשל עצמו לא אדיש למהלכים הללו. ראש הסי-איי-איי ביל ברנס קיים לאחרונה שיחה ארוכה בריאד עם יורש העצר בן סלמאן, במטרה לגשש לאן מועדות פניה של ערב הסעודית במארג היחסים המתהווה. הנשיא ג'ו ביידן מבין, ואולי מאוחר מדי, שההתקרבות בין איראן לערב הסעודית בחסות סין היא משחק סכום אפס: הרווח הסיני הוא ההפסד של ארה"ב.

עוד 822 מילים
סגירה