הפגנת סולידריות עם המורים בהונגריה בדרישה לשפר את תנאי העבודה שלהם, בודפשט, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
AP Photo/Anna Szilagyi

בית ספר לעריצות

בשבוע שעבר, בזמן שהמוני ישראלים תומכי המהפכה המשפטית יצאו לרחובות כדי להגן על הזכות להפוך את ישראל להונגריה, מערך ההוראה בהונגריה סער משום שהממשלה איימה להשוות את תנאי המורים לאלה המקובלים במדינות הדיקטטוריות האפלות ביותר

"אנו מודאגים במיוחד מתיקון הצעת החוק בדבר מעמדם של עובדי החינוך הציבורי – וחוקים נלווים מסוימים ("חוקי המעמד") – שיגבילו באופן דרסטי את זכויות היסוד ואת חופש הביטוי של המורים – ויצמצמו אותם באופן משמעותי; וכן יפגעו באוטונומיה המקצועית של המורים ויצמצמו דרסטית את זכויות העובדים שלהם, כולל זכות השביתה", כך נכתב ‏במסמך‏ שנחתם על־ידי מנהיגי חמש המפלגות הגדולות בפרלמנט האירופי בשבוע שעבר נגד ממשלת הונגריה.

למנהיגי הפרלמנט האירופי יש סיבה אמיתית לדאוג לגורל זכויות מורי ואזרחי הונגריה. בחודש האחרון הממשלה ההונגרית מקדמת הצעת חוק שמעוררת סערה גדולה. על פי תוכניות הממשלה, מורים יאבדו את מעמדם כעובדי ציבור – ומעמדם יוגדר מחדש תחת מה שמכונה "חוק המעמד".

הממשלה ההונגרית מנסה להרגיע ולדברר את החוק כלפי חוץ כאילו שמדובר בכלל בחוק שנועד להבטיח את העלאת שכר המורים ולשפר את תנאיהם. בפועל, מטרת החוק שונה לגמרי והרבה פחות ידידותית מהצהרת דוברי הממשל ההונגרי.

כך, למשל, הסמכות לאשר תוכניות פדגוגיות תעבור על פי אותו חוק מצוות ההוראה למנהלים, שחלקם בכלל משמשים כבובות שמונו על־ידי מפלגת השלטון. החוק, למעשה, יבטיח כי התכנים שיועברו לתלמידים יאדירו את הממשל הקיים ויקדמו את מטרותיו.

הפגנת סולידריות עם המורים בהונגריה בדרישה לשפר את תנאי העבודה שלהם, בודפשט, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
הפגנת סולידריות עם המורים בהונגריה, בודפשט, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

הסמכות לאשר תוכניות פדגוגיות תעבור על פי החוק מצוות ההוראה למנהלים, שחלקם בכלל משמשים כבובות שמונו על־ידי מפלגת השלטון. החוק, למעשה, יבטיח כי התכנים שיועברו לתלמידים יאדירו את הממשל הקיים

החוק גם יבטיח הקצאה מחדש של שעות עבודת המורים. לפי החוק ניתן יהיה להעביד מורים גם 12 שעות ביום – כולל בימי ראשון (ימי השבתון בהונגריה). מורה שינסה לשבות כנגד תנאיו יימצא בסכנת גירוש זמנית מיישב מגוריו ליישוב מרוחק בהרבה.

הגירוש הזמני לא ייעשה בכוח אלא כהצעה "שלא כדאי לסרב לה". החוק, למעשה, נותן הרשאה לראשי המחוזות להעביר מורה ללא ילדים קטנים ללמד בבית ספר הנמצא אפילו בצדה השני של הונגריה, ללא התרעה. גם אם המורה המגורש יבחר להתפטר ולהימנע מהחוויה הלא נעימה זו – הוא  לא יוכל לעשות זאת.

החוק החדש יאלץ מורים להמשיך להחזיק במשרתם לפחות שישה חודשים נוספים עד שיוכלו לעזוב את תפקידם ולחזור ליישובם. כיום מורים בהונגריה חייבים לתת למעסיקיהם הודעה מוקדמת חודשיים מראש לפני התפטרות. לא ברור מהצעת החוק האם הממשלה בכלל תדאג למגורים למורים במקומם החדש.

במסגרת החוק, שר הפנים ההונגרי יקבל גם את הסמכות להאריך את שנת הלימודים עד 15 ביולי כדי לפצות על ימי שביתה, אם יהיו כאלה. החוק החדש יאסור על מורים להשמיע הצהרות ביקורתיות על החינוך הציבורי גם מחוץ לשעות הלימודים. החוק גם מציע שורה של צעדים משמעתיים נגד אותם מורים "מפרי חוק", שיביעו עמדה.

כרזה עם הכיתוב "אנחנו עומדים לצד המורים שלנו" במחאה למען שיפור תנאי העבודה של המורים, בודפשט, 2 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
כרזה עם הכיתוב: "אנחנו עומדים לצד המורים שלנו", בודפשט, 2 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

החוק, למעשה, נותן הרשאה לראשי המחוזות להעביר מורה ללא ילדים קטנים ללמד בבית ספר הנמצא אפילו בצדה השני של הונגריה, ללא התרעה

מורים שבכל זאת יפוטרו או יתפטרו יוחלפו על־ידי סטודנטים זולים ללא הכשרה מתאימה, שעדיין נמצאים בשלבי הלימודים. אבל זה לא הכול. על פי החוק ניתן היה לעקוב אחרי מורים על־ידי סריקת המחשבים והטלפונים הניידים שלהם. כמובן, לפי משרד הפנים ההונגרי, המעקב יהיה רק עבור צרכים "הקשורים לעבודה".

גובה השכר עצמו בחוק יהיה מבוסס על ביצועים עם דגש על "חיזוק המוניטין של המוסד בתקשורת והתנהגות אישית – כתובה ומקוונת". המסר של הסעיף הזה ברור לכל מורה: מי שיהיה נאמן לממסד ויתנהג יפה על פי הכללים – יזכה לתגמול כספי. מי שלא, יאלץ להסתפק במשכורת הרעב של המורים בהונגריה.

בממשל ההונגרי מודעים היטב לרגישות האיחוד האירופי לתנאים המחפירים של המורים במדינתם. לכן, הממשלה הציבה תנאי כי שכר המורים יעלה רק אם המענק שהאיחוד הבטיח להם ישולם – וגם אז הכסף יינתן רק עד 2030.

החוק שם למעשה את המורים בהונגריה כבני ערובה של הסנקציות שהוטלו על־ידי האיחוד האירופי. בדצמבר האחרון החליטו המדינות החברות באיחוד להשעות תשלומים בסך 22 מיליארד אירו עבור תקציב הונגריה לשבע שנים ו־5.8 מיליארד אירו המיועדים לכספי ההבראה של המדינה.

הפגנת סולידריות בהונגריה לשיפור תנאי המורים, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo)
הפגנת סולידריות בהונגריה לשיפור תנאי המורים, 23 באוקטובר 2022 (צילום: AP Photo)

משרד החינוך ההונגרי הודיע בתגובה כי לא מדובר עדיין בנוסח הסופי של החוק והוא צפוי לעבור מעט שינויים. המורים למודי הניסיון והארגונים המקצועיים לא קנו את התשובה

הסיבה: פגיעה בשלטון החוק; שחיתות והתנגדויות אחרות. כעת, הסיכוי שההונגרים יקבלו את הכסף אחרי העלאת "חוק המעמד" – אפסי. "חוק המעמד" בהונגריה מגיע כתגובה ממשלתית לניסיון בן יותר משנה של צוותי החינוך בהונגריה לשפר את תנאיהם העלובים.

"חוק המעמד", למעשה, מאיים להשוות את מערכת החינוך ההונגרית למערכות הנהוגות בדיקטטורות על מלא. ארגוני המורים בהונגריה כבר החלו לשבות חלקית במחאה על הצעת החוק, ו־4,700 מורים איימו להתפטר אם ההצעה תעבור.

גם ארגוני הסטודנטים איימו להצטרף למחאות. משרד החינוך ההונגרי הודיע בתגובה כי לא מדובר עדיין בנוסח הסופי של החוק והוא צפוי לעבור מעט שינויים. המורים למודי הניסיון והארגונים המקצועיים לא קנו את התשובה הזו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עוד 698 מילים ו-4 תגובות
סגירה