האיום הדמוגרפי לא בכיס של אף אחד

יושב ראש אגודת ישראל יעקב ליצמן, מרכז האופוזיציה יריב לוין, יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו, יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יושב ראש ש"ס אריה דרעי ויושב ראש דגל התורה משה גפני, 30 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
יושב ראש אגודת ישראל יעקב ליצמן, מרכז האופוזיציה יריב לוין, יושב ראש הליכוד בנימין נתניהו, יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יושב ראש ש"ס אריה דרעי ויושב ראש דגל התורה משה גפני, 30 במאי 2022

אנשי קהלת הזחוחים ומשה גפני השחצן מרבים להבטיח שבאמצעות הדמוגרפיה הם ישנו את פניה של מערכת המשפט ואת אופייה של מדינת ישראל.

החיבור בין שני הענפים המוזרים האלה של יהדות חרדית, משתמטת, נצלנית ומתבדלת מחד, ויהדות הלכתית קיצונית לאומנית, שדוגלת במדיניות כלכלית ליברטיאנית קיצונית והפיכה משטרית טוטליטרית אנטי דמוקרטית מאידך, הוא חיבור מסוכן אבל בעיקר בלתי אפשרי בטווח הארוך.

החיבור בין שני הענפים המוזרים של יהדות חרדית נצלנית ומתבדלת עם יהדות הלכתית לאומנית, שדוגלת בליברטיאניות קיצונית והפיכה משטרית טוטליטרית, הוא חיבור מסוכן אך בעיקר בלתי אפשרי בטווח הארוך

לכאורה הם מסתמכים על הרחם החרדית ועל הרחם של נשות הימין חובשות השביסים. אלא שתינוקות נולדים בלי המטען האידאולוגי, אמוני, קלריקלי. בלי שנאה קיצונית לכל מה שאולי הוריהם נושאים משנים של שטיפת מוח, אמונות שהוטמעו בידי רבנים חשוכים ותועמלני ימין קולניים.

תינוקות נולדים עצמאים. החזון הדמוגרפי לא לוקח בחשבון את רצונם ודעותיהם של התינוקות הללו בעוד 20 שנה. הם לא לוקחים בחשבון שהמיעוט החרדי המשרת עשוי לצמוח גם הוא למסה משמעותית שתשתלב בחברה הישראלית למרות התעמולה והמגבלות ששמים עליהם כיום עסקניהם הפוליטיים.

הרבנים הקשישים של מועצות גדולי התורה יילכו לעולמם בעוד 20 שנה או 30 שנה. מחליפיהם עלולים להיתקל בדור חדש. דור שמאס בחיי עוני, מאס בהסתגרות בישיבות, שואף לפרנסה וחיים מודרניים. קורא בעברית גם שירה של יהונתן גפן, יהודה עמיחי, ח.נ. ביאליק ואפילו יונה וולך. דור שהתפילין יהווה עבורו אזיקים. דור שימרוד במסורת כמו שחלוצי הציונות מרדו בגולה ובבית המסורתי שלהם ולקחו את גורלם בידם ועלו לארץ ישראל לעבודת כפיים, למאבק בכנופיות ערביות, ייבוש ביצות ובניית חברה חדשה עצמאית. הם, החלוצים, עשו זאת בגיל 16 ו-18.

מדוע שהצעירים החרדים לא יהפכו לציונים חלוצים מהפכנים יום אחד?

האיום הדמוגרפי הוא שד שמנפחים כיום חברי כנסת ומנהיגים חרדים ודתיים כדי להשיג מהר שלל חש בז משלטון מבוהל שמפחד לאבד את תמיכתם הקואליציונית.

לכאורה הם מסתמכים על הרחם החרדית ועל הרחם של נשות הימין חובשות השביסים. אלא שהחזון הדמוגרפי לא לוקח בחשבון את רצונם ודעותיהם של התינוקות הללו בעוד 20 שנה

אבל בהפגנות קפלן כבר מופיעים כל שבוע צעירים וצעירות דתיים דמוקרטיים. 1000 מתגייסים חרדים לצה"ל מתוך מחזור של 11,000 מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) יהוו גם הם משפיע דמוגרפי כשיחזרו מהצבא וילדיהם הרבים יתגייסו גם הם.

אחוז גבוה של הנשים החרדיות מוצא כיום פרנסה בהייטק ובמקצועות חופשיים ומתנתק מהמטבח ומחדר הלידה. גם הילודה תתמתן כי העוני מאיים על משפחות חרדים לא פחות מהאיום הדמוגרפי של החרדים על כלכלת ישראל.

נבואה ניתנה כידוע לשוטים. קשה להתנבא מה יצביעו החרדים שיחיו כאן בעוד עשרים ושלושים שנה. המציאות הישראלית רותחת, משפיעה גם עליהם בין אם יסתגרו בישיבות ובכנסת ובין אם ייצאו לרחוב וחלילה יתקלו במחבלים בבני ברק או בירושלים. האירועים האלה ישפיעו גם על הדור הצעיר. לא רק הרבנים ולא רק גפני בנאומיו המסיתים.

צה"ל הופך לאט לאט לאבן שואבת אלטרנטיבית לחרדים מוכשרים ששואפים להרחיב את עולמם ולרכוש מקצוע והשכלה. גם הם ידאגו לדור הבא. לא גפני. לא יצחק גולדנקנופף.

הרחוב החרדי עדיין מאיים על מי שיוצא מהגדר ועל מי שמציב עמדה שמחפשת פשרות ושיתוף עם העולם החילוני. אבל זה לא בהכרח יישאר כך גם בדור הבא.
כמה שנים יוכל הציבור החרדי להעלים עין מהשחיתות של מנהיגיו? מחלוקת הג'ובים של אריה דרעי לילדיו? מחלוקת הדירות של גולדנקנופף לבני משפחתו? מחלוקת תלושי המזון למקורבי ש"ס על חשבון אחרים, גם על חשבון אחרים חרדים.

בהפגנות קפלן כבר מופיעים כל שבוע צעירים וצעירות דתיים דמוקרטיים. 1000 מתגייסים חרדים לצה"ל מתוך מחזור של 11,000 מועמדים לגיוס יהוו גם הם משפיע דמוגרפי כשילדיהם יתגייסו גם הם

וישנו עוד משתנה במשוואה על חזון הדמוגרפיה – הציבור החילוני. זה שיוצא כיום בהמוניו לרחוב ואומר לחרדים -די!

תשלחו את הבנים שלכם למלחמות שבהן אתם תומכים. תשלמו בעד הקצבאות שאתם דורשים ואל תיקחו את המיסים שלנו.

תפרידו את הדת מהמדינה או שתיפרדו מאיתנו. אנחנו שנושאים את עול השירות והכלכלה על גבנו.

המרד החילוני יילך ויחריף. יתפרץ לתוך רחובות מאה שערים, בית שמש, בני ברק, ויתר המעוזים החרדיים. הרוב החילוני מבין היטב מהו האיום הדמוגרפי. הוא לא רק איום בשינוי פני המדינה אלא איום קיומי על הפרנסה והחיים. אלא אם הדור הבא של החרדים ישנה את דרכו וימרוד בדור הרבנים והעסקנים.

גם את האפשרות הזו לא לוקחים קהלת וגפני את דרעי בע"מ בחשבון.

חיבור בין הדור החרדי הצעיר לדור החילוני הצעיר נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה משיחית, לאומנית, גזענית, כושלת ומנודה.

מה חושבים לעצמם רבני המועצות החרדיות, שהעילויים שלהם בתורה הם בעצם מטומטמים אזרחיים? שמי שיודע גמרא בעל פה לא ילמד את מגילת העצמאות בעל פה? לא ייחשף לתרבות שלמה שנכתבה בעשרות שנותיה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית?

גם את האפשרות הזו לא לוקחים קהלת וגפני את דרעי בע"מ בחשבון. חיבור בין הדור החרדי הצעיר לדור החילוני הצעיר נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה משיחית, לאומנית, גזענית, כושלת ומנודה

האיום הדמוגרפי הפך בפיהם של חוזי ההפיכה השלטונית לפורנוגרפיה פוליטית אידאולוגית. נדמה להם שההצעה שלהם קוסמת לדור הבא, מפתה אותו עד שהוא מוכן להוריד את מכנסיו ולהשתעבד להנאה הזמנית המובטחת בפיהם.

אבל גם עסקני החרדים יודעים שכשהזוגות הצעירים החרדים מביטים במקרר ובילדיהם הרבים הם רוצים עתיד אחר, שיש בו השכלה ופרנסה ואיכות חיים וחופש בחירה. כן, גם ביטחון כשהם שולחים אותם למירון והם חוזרים בארון.
הם לא בהכרח רוצים יותר את החיים שמבטיחים להם שוב ושוב עסקנים רובוטים בכנסת: כפייה של חיי עוני אינסופיים וציות עיוור לרבנים שמעולם לא מימשו את הברכות והתפילות הריקות שבהן הם מקשטים את חייהם.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 822 מילים ו-1 תגובות
סגירה