ישראל כ"ץ ודוד ביטן בכנסת, 2016 (צילום: יונתן זינדל)
יונתן זינדל

דוד ביטן תמיד ישמח להסתער עבור ישראל כ"ץ. הפעם זה על יריב לוין

מאחורי ההתייצבות הנחרצת של ביטן נגד לוין ונתניהו עומדת ברית עתיקת יומין וסכסוך משפחתי שהותיר משקעים ● המפלגות החרדיות היו שמחות לדחות את חוק הגיוס ולהשיג קצת שקט, אבל מבחינת האדמו"רים "זה עכשיו או לעולם לא" ● ושיחות ההידברות על חוקי הרפורמה המשפטית שוב עוברות דירה

1

זה הכול בשביל כ"ץ

דוד ביטן מטרלל את הליכוד, מראש הממשלה ועד אחרון חברי המרכז. זה כבר ידוע. בצמרת הליכוד ביטן הוא שיחת היום. כולם מבקשים להבין מה הוא רוצה.

היבול של ביטן רק מהיומיים האחרונים הוא לא רע: מתקפה על בנימין נתניהו ויריב לוין שהתחילו והמשיכו עם הרפורמה הזו שהורסת את המדינה ואת הליכוד; מתקפה על לוין שגורר את נתניהו וכופה עליו מהלכים; מתקפה על החרדים שלא באמת נלחמים על יוקר המחייה. בנסיבות אחרות, ביטן יכול היה להיות נואם מרכזי במוצאי שבת בקפלן.

ובכל זאת, בליכוד מתקשים לכעוס על ביטן. הוא אחד האנשים השורשיים והאהובים בתנועה, מחובר לרוב הפעילים המרכזיים בליכוד.

יש שרים שטוענים שביטן עובד רק למען עצמו, והמתקפה שלו על הרפורמה נועדה להשיג לעצמו תוצאה טובה במשפט הפלילי שלו שמגיע כעת לשלבי ההכרעה. גם ההערות שלו כלפי החרדים נועדו להשיג תוצאה משפטית טובה, אחרי שהם הפכו לאחד היעדים המרכזיים של המחאה נגד הרפורמה.

אני מציע לשים לב דווקא למאבקי הכוח המתפתחים בליכוד ולהיסטוריה הרחוקה של המעורבים.

ביטן הוא בעל הברית החזק ביותר בליכוד של ישראל כ"ץ. הם לא נפרדים לעולם גם אם פונים למסלולים שונים בתנועה.

כאשר נתניהו איים לפטר את כ"ץ על רקע עבודות הרכבת בשבת, כאשר כיהן כשר התחבורה, ביטן ובזמנו גם חיים כץ התייצבו בכוח מול נתניהו ומנעו את ההדחה. כאשר כ"ץ ניהל מאבקים קשים מול ניר ברקת, ביטן ודוד אמסלם עמדו בפרונט, וכ"ץ חימם את שניהם מאחורי הקלעים.

היום כ"ץ רואה מולו את יריב לוין שעולה ופורח ומאיים על הירושה. היריבות כאן גולשת לימים רחוקים שבהם כ"ץ התמודד על מקום בכנסת מטעם מחוז המושבים מול יעקב שמאי המנוח, חמיו של יריב לוין. כ"ץ ניצח, המשקעים נותרו ועכשיו הם צפים מחדש. וביטן? הוא תמיד ישמח להסתער עבור כ"ץ. הפעם זה על לוין.

היריבות כאן גולשת לימים רחוקים שבהם כ"ץ התמודד על מקום בכנסת מטעם מחוז המושבים מול יעקב שמאי המנוח, חמיו של יריב לוין. כ"ץ ניצח, המשקעים נותרו ועכשיו הם צפים מחדש

דוד ביטן ויריב לוין ב-2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד ביטן ויריב לוין ב-2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

2

אין פיוס ואין גיוס

חוק הגיוס מכניס את החרדים לדילמה אמיתית. מצד אחד, יש להם עכשיו הזדמנות אדירה לחוקק את החוק שחלמו עליו תמיד, שיפטור אותם הלכה למעשה מגיוס לצה"ל. ההתחייבות הזו מעוגנת גם בהסכמים הקואליציוניים, והם דורשים לממש אותם.

מצד שני, המחאה נגד הרפורמה העמידה את החרדים בפרונט מול המפגינים בקפלן ובכלל. הדבר האחרון שהם רוצים זה להיות הפרזנטור של הרפורמה המשפטית הזו, שלא הכי מעניינת אותם.

המחאה נגד הרפורמה העמידה את החרדים בפרונט מול המפגינים. הדבר האחרון שהם רוצים זה להיות הפרזנטור של הרפורמה המשפטית הזו, שלא הכי מעניינת אותם

המודעות הענקיות שנתלו בסוף השבוע ברחבי הארץ עם הכתובת "אין פיוס בלי גיוס" עושה להם רע. הם לא רוצים באמת את העימות הקשה הזה מול החברה האזרחית.

אם חוק הגיוס יידחה בחצי שנה, אולי זה יוריד מהחרדים את קצב האש שהם סופגים כעת. ממילא הצבא לא מגיע אף פעם לישיבות ומוציא משם מלש"בים בכוח, אם יש חוק או אין חוק.

הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בבני ברק, 8 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)
הפגנת חרדים נגד חוק הגיוס בבני ברק, 8 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)

אבל, וכאן הסיפור האמיתי, החרדים לא מאמינים לנתניהו. ההתנגדות הנחרצת של האדמו"רים החסידיים לדחות את חוק הגיוס גם במחיר של פירוק הממשלה נובעת מהחשש שנתניהו ינצל את המצב ולא יעביר את חוק הגיוס בכלל.

החרדים לא מאמינים לנתניהו. ההתנגדות הנחרצת של האדמו"רים החסידיים לדחות את חוק הגיוס גם במחיר של פירוק הממשלה נובעת מהחשש שנתניהו ינצל את המצב ולא יעביר את חוק הגיוס בכלל

"זה עכשיו או לעולם לא", אומרים האדמו"רים. בינתיים הם בעמדת מיעוט, אבל קשה לקבל החלטה בלעדיהם.

3

בית חדש להידברות

הדבר היחיד שמעניין ברגע זה סביב שיחות ההידברות על הרפורמה שיתחדשו מחר (שלישי) הוא שינוי המקום ואולי גם המתכונת. השיחות החלו בבית הנשיא, עברו למלון ולדורף אסטוריה ליד מתחם ממילא ועכשיו הן ינדדו שוב.

לבית הנשיא נגמר כנראה התקציב לאירוח השיחות בוולדורף ומחר הם יתנהלו כנראה במכון ואן ליר, שסמוך לבית הנשיא.

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם צוותי המו"מ של הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי בבית הנשיא, 28 במרץ 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

שום התקדמות מהותית לא נרשמה עד היום בשיחות, למרות השעות הארוכות שהצדדים מתדיינים יחד במצטבר. לשיחות מחר הוקצו שלוש שעות, מתשע בבוקר עד 12 בצהריים. השיחות יימשכו כנראה בשיטת הדילוגים, כדי למנוע מצב של דיון פרונטלי שיערער את הכול, כפי שקרה כמעט במפגשים הקודמים.

רוצה לומר: קבוצת הליכוד תשב בחדר אחד, קבוצת המחנה הממלכתי ויש עתיד בחדר אחר, מרכז השיחות עובד יחזקאל ידלג מחדר לחדר כמו האמריקאים בוועידת מדריד, אחרי שיאסוף תשובות לשאלות חוקתיות ואחרות מכאן ומשם. כאשר הצדדים יתכנסו להסכמות, אם בכלל, הם ייכנסו לחדר משותף למפגש פרונטלי קר.

עוד 662 מילים
סגירה