תמונות הניצחון של הג'יהאד האסלאמי 

לוחמי הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים שאטי מערבית לעיר עזה, 24 ביוני 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
Attia Muhammed/Flash90
לוחמי הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים שאטי מערבית לעיר עזה, 24 ביוני 2022

הפסקת האש בין ארגוני הג'יהאד וחמאס ובין ישראל נכנסה לתוקפה. מהרגע הראשון של תחילת מבצע מגן וחץ, שני צדדי הלחימה חתומים על ערוץ תקשורת אחד, המתווך המצרי, שהוא בעל הריבונות על מעבר רפיח ברצועת עזה הנתונה תחת מצור ימי ויבשתי, והמתווך בין ישראל לרשות הפלסטינית בנושא פיתוח מאגר הגז "מרין" מול הרצועה. הוא זה שקבע את כללי המשחק והמשך הלחימה, אך במבצע הזה, בשונה ממלחמות קודמות, אין דרישות חדשות מצד הג'יהאד, חוץ מהתחייבות ישראלית להפסקת מדיניות החיסולים והחזרת גופת האסיר חאדר עדנאן שמת משביתת הרעב.

התמונה שהצטיירה מהרגע הראשון של המבצע היא שנפתחו המקלטים ברחבי הארץ, הושבתה מערכת החינוך בעוטף ובישובים רבים בדרום, הייתה דריכות רבה במערכת הביטחון, פרשנים אומללים ישבו בטלים באולפנים, כתבים מובטלים הסתובבו בשטח, וכולם התקשו להתמודד עם התסכול כתוצאה מהשתיקה הרועמת של הג'יהאד האסלאמי במשך אותו יום. כמו כן, צה"ל נאלץ להתמודד עם הרג הילדים הפלסטינים בתקיפה הישראלית.

התמונה שהצטיירה מהרגע הראשון של המבצע היא של דריכות רבה במערכת הביטחון, פתיחת המקלטים ברחבי הארץ, השבתת ממערכת החינוך ביישובים בדרום, ותמונות הילדים הפלסטינים שנהרגו

במערכת הביטחון מבינים שהימנעות הג'יהאד באותו יום מתגובה ישירה לחיסול שלושת מנהיגיו מסמלת חוסן וחוזקה של הארגון, יכולת תפקוד ושליטה בשטח, לצד תכנון אסטרטגי עתידי.

הארגון אינו רואה עין בעין עם ישראל את העימות הבא איתה. הוא מודע לעובדה שהשמיים שלו פתוחים בפני ישראל ולכך שחופש פעולת שיגור הרקטות שלו מוגבל נוכח הלחץ המצרי, וחשש מפגיעה בדרגיו המדיניים ומחשיפת כוח המערך הרקטי והיבשתי. לכן התגובה שלו הייתה שונה מקודמותיה, סמלית יותר יחסית לפוטנציאל התגובה שלו, עם הפגנת כוח רקטי בדרום ובגוש דן.

למרות ההפגזות הישראליות, הארגון הפלסטיני הצליח בשתיקתו הראשונית להשבית אזורים שלמים בנגב המערבי ובדרום למשך יום וחצי, עוד לפני שירה כדור אחד, ובמערכת הביטחון הודו כי יצטרכו להיות ערוכים לתרחיש בו יכולת התגובה הישראלית תהיה מוגבלת לאור הזעם של המתווך המצרי.

הארגון קבע כללים חדשים מול המתווך: השמירה על זכות, עיתוי ואופי התגובה הלא רקטית, תחילה תוך הימנעות מגרירת הרצועה למעגל התקפות אוויריות ישראליות, שגובה מחיר אבדות כבד בשטח האזרחי הצפוף ביותר בעולם.

אומנם מגן וחץ היא פעולה פוליטית לחיזוק מעמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולטובת החוסן הימני מפני מתקפות האופוזיציה הבלתי פוסקות מאז הקמת הממשלה, אך כוח ההרתעה הישראלי כבר נפגע, יום אחרי שהג'יהאד החליט לשדר ביום הראשון שגרת חיים רגילה.

תמונת ניצחון נוספת של הג'יהאד כבר הופצה מבחינתו לפני הפסקת האש – מטחי רקטות לעבר הדרום וגוש דן, יירוטים בשמי האזור, הרוג, נפגעי חרדה ופצועים קל בדרך לחדרים מוגנים.

נראה שהדרג הצבאי יצטרך לשנות כיוון ולהתעלם מהיגררות לאקטים שנובעים מצרכים פוליטיים, כי היכרות הארגונים הפלסטינים עם ישראל מספיק טובה ומקנה להם יכולת לפתח כלים חדשים לניהול הלוחמה הפסיכולוגית מולה.

תמונת ניצחון נוספת של הג'יהאד כבר הופצה מבחינתו לפני הפסקת האש – עם מטחי הרקטות לעבר הדרום וגוש דן, היירוטים בשמי האזור, ההרוג והפצועים ונפגעי החרדה והפצועים בדרך לחדרים מוגנים

במקביל, ארגון חמאס המייצג את הג'יהאד במו"מ בקהיר נהיה מתון יותר. נוכחותו היא הכרה ישראלית בריבונות שלו ברצועה, אולי לקראת המערכה הבאה של ישראל מול הרשות על חלוקת רווחי הגז והדרישה שלו לשותפות. בכל התרחישים העתידיים ארגון הג'יהאד העניק מתנה לחמאס, להיות "האב הרוחני" למו"מ עתידי.

שינוי המפה האזורית מחייב את ישראל לבחון מחדש את אופן הפעולה שלה ברצועה ככוח המטיל את המצור. היחסים עם המתווך המצרי הם ערך שאסור לפגוע בו. חיזוק חמאס הפך להיות מטרה, נוכח התעצמות כוחו של הג'יהאד והיחלשות הרשות, ולכן מוקדם מדי לקבוע את הניצחון המדיני-צבאי של ישראל במבצע.

בהא שחאדה הוא קריין חדשות בערבית במכאן, עורך תוכן ותסריטאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 533 מילים
סגירה