מפקד פיקוד העורף מיהר להאשים את קורבן הירי ברחובות במותה

רפי מילוא התעקש להטיל את האשם על מותה של תושבת רחובות מפגיעת רקטה בהפיכת המקלט הביתי למחסן ● הוא עשה זאת בנחרצות, בלי בדיקה ראויה ובלי לשמור על כבוד הנפגעים ● דווקא כשהתייחס למופע של אביב גפן הוא הוכיח שהוא יודע לערפל מידע, בהתאם למה שנוח באותו הרגע ● פרשנות

מפקד פיקוד העורף רפי מילוא בזירת נפילת הרקטה ברחובות, 11 במאי 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90
מפקד פיקוד העורף רפי מילוא בזירת נפילת הרקטה ברחובות, 11 במאי 2023

אומרים שפוליטיקאים, אנשי ציבור, אנשי צבא, עיתונאים – ובאופן כללי כל מי שאוחז במושכות ונושא באחריות – צריך להגיד לנו "אמת". אלא שגם לאמת המבוססת על עובדות יש דרגות אמינות המשתנות בהתאם לזמן, מקום ותרבות.

בעידן התגובה המיידית של הרשתות החברתיות, מה שמדווח ב"מבזק" או ב"תדריך ראשוני" חייב להיות מסויג וזהיר. לכן, מקובל לעיתים למהול מה שנראה כ"אמת" אבסולוטית באמצעי ריכוך נלווים – רגישות, טוב טעם, איפוק, זהירות, סיוג וכיו"ב.

קציני צבא ועיתונאים נזהרים מאוד כשמדובר בחללי או בפצועי כוחות הביטחון (לא למסור שמות, לא לפגוע בזכרם, לא להכביר בפרטים עד שיתבצע תחקיר מסודר). אבל את הכללים הללו הם נוטים משום מה לשכוח מהר מאוד כאשר עסקינן באזרחים.

האזרחים האלה – נפגעים סוג ב' שנקלעו לזירות פיגוע, לאסונות ולמטחי טילים – צריכים להתמודד לא רק עם ההלם, הפחד, הדם והאובדן, אלא גם עם הנטייה הנמהרת והטיפוסית לצלם את הזירה באופן כירורגי, להיכנס לתוך הבתים ההרוסים בתקריבים אינטימיים וכמובן – להסיק מסקנות נחפזות לגבי האופן שבו קיפחו את חייהם.

משטרה וכוחות הצלה בבניין ברחובות שספג פגיעה ישירה מרקטה מעזה. 11 במאי 2023 (צילום: Flash90)
משטרה וכוחות הצלה בבניין ברחובות שספג פגיעה ישירה מרקטה מעזה. 11 במאי 2023 (צילום: Flash90)

האירוע עוד לא תוחקר במלואו ואפילו האלוף הכי אלוף בעולם לא יכול לקבל תמונה מלאה של זירת אסון בשעה. אבל זה הספיק לו לא רק להסיק מסקנות, אלא גם לאתר אשמים

כשעה וחצי אחרי הפגיעה הישירה בבניין ברחובות שגבתה חיי אישה, פצעה חמישה, והותירה עשרות אנשים ללא קורת גג – התייצב אלוף פיקוד העורף רפי מילוא מלא ביטחון עצמי מול המצלמות, כשהבניין הפעור מאחוריו, וביקש "לשקף את המצב" לתושבים בבית.

בשלב הזה הוא כמובן ידע מעט יחסית. הרי האירוע עוד לא תוחקר במלואו ואפילו האלוף הכי אלוף בעולם לא יכול לקבל תמונה מלאה של זירת אסון בשעה. אבל זה הספיק לו לא רק להסיק מסקנות, אלא גם לאתר אשמים.

מילוא ביקש להבהיר שההישמעות להוראות פיקוד העורף מצילה חיי אדם, וכי החובה להיכנס למרחבים מוגנים מקטינה משמעותית את הסיכויים להיפגע, אפילו בעת פגיעה ישירה של טילים. עד כאן הכול נכון, וטוב שנאמר. דקות ספורות קודם לכן הדהד את המסר הזה גם המפכ"ל יעקב שבתאי: "להישמע להנחיות פיקוד העורף". ברור, חשוב, הכרחי.

אבל אז הכתבים דרשו פרטים ומילוא פשוט לא הצליח להתאפק. הוא היה חייב להאשים את הקורבנות: "בדירה [שנפגעה] יש מקלט ישן לא פעיל שהפכו אותו… אני אומר יש מקלט ישן, המקלט הזה לא היה בשימוש פעיל [הוא] הוסב למחסן. ובגלל שהפך למחסן ברגע שהייתה התרעה אנשים לא נכנסו אליו. זה מחזק כמה חשוב להשתמש במרחבים המוגנים שנותנים מענה, זה יכול להציל חיים".

הדירה שנפגעה מרקטה ברחובות, 12 במאי 2023 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
הדירה שנפגעה מרקטה ברחובות, 12 במאי 2023 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

מדובר גם בפזיזות וגם בחוסר רגישות קיצוני. אפילו אם היו הוכחות מובהקות לאשמת המתים, מוטב לחכות מעט לפני שמטיחים אותם בעוצמה כזאת. מקץ יממה התברר שגם ההוכחות היו לא ממש אפויות

היו כאלה שאהבו את הדוגריות הזאת. הינה סוף סוף מישהו שאומר לנו את האמת בפרצוף, לא מורח ולא מתחמק. אלא ש"האמת", כבר אמרנו, תלויה גם בנסיבות. יש הבדל בין הסקת לקחים כללית ("חשוב להיכנס למרחבים מוגנים") לבין הטלת אשמה בוטה בקורבנות ("בגלל שהפך למחסן").

מדובר גם בפזיזות וגם בחוסר רגישות קיצוני. אפילו אם היו הוכחות מובהקות לאשמת המתים, מוטב לחכות מעט לפני שמטיחים אותם בעוצמה כזאת. מקץ יממה התברר שגם ההוכחות היו לא ממש אפויות. פרטים חדשים שפורסמו הציבו את נסיבות אשמתם של "הדיירים שהסבו מקלט למחסן" למורכבות יותר.

התברר שאינגה אבמיאן ז"ל (שקרוביה המתינו לזיהוי גופתה במשך יממה בזמן שמילוא מתדרך את התקשורת), הייתה בת 82. עוד התברר, שגם בעלה סרגיי שנפצע הוא קשיש. כמו כן התברר שסרגיי הוא קטוע יד ורגל ולכן – לדברי המשפחה – הם לא הספיקו להגיע לממ"ד.

הגרסה הזאת של המשפחה לא נבדקה על־ידי מילוא בזמן אמת משום שלא ניתן לבדוק פרטים כאלה בתוך שעה, בזמן שהבניין נאטם על־ידי הרשויות מחשש לקריסה וכשהגופות עדיין ממתינות לזיהוי. מעבר לכך, לא ברור אם בדירה היה מקלט או ממ"ד.

.כוחות הצלה ליד הבניין ברחובות שספג פגיעה ישירה מרקטה מעזה. 11 במאי 2023 (צילום: Liron Moldovan/Flash90)
.כוחות הצלה ליד הבניין ברחובות שספג פגיעה ישירה מרקטה מעזה. 11 במאי 2023 (צילום: Liron Moldovan/Flash90)

הגרסה הזאת של המשפחה לא נבדקה על־ידי מילוא בזמן אמת משום שלא ניתן לבדוק פרטים כאלה בתוך שעה, בזמן שהבניין נאטם על־ידי הרשויות מחשש לקריסה וכשהגופות עדיין ממתינות לזיהוי

המשפחה אומרת שמדובר בממ"ד. ההבדל אינו רק מילולי – מרגע ששומעים ש"מקלט הוסב למחסן", מניחים שמדובר במקלט ציבורי ושבעצם רבים מתושבי הבניין, אם לא כולם, לא יכלו להגיע למרחב מוגן, מה שלא נכון כמובן. מילוא גם לא טרח להבהיר את הדברים.

בזמן שמילוא הטיל מומים ואשמות באנשים שאיבדו חייהם באופן טרגי על לא עוול בכפם, המשפחות שנתקעו מחוץ לבניין הרעוע ללא בגדים ותרופות (במשך שעות ארוכות נאסרה החזרה אליו מחשש להתמוטטות) היו צריכים לשמוע את ההערכות שמהם ניתן להסיק שמדובר בבניין של אנשים מופקרים, המסבים מקלטים למחסנים, כאילו הם חיים בהוואי ולא במזרח התיכון.

באמת שמצטער על המופע

כשזה פחות נוח, מילוא כנראה פחות להוט לדבוק באמת האבסולוטית. עובדה שכשהוא נשאל מחוץ לבניין המופגז על־ידי כתב חדשות 12 ברהנו טגניה איך מסתדרת הדרישה להישמר ולהיות ערניים עם אישור הופעה המונית של 40 אלף איש בתל אביב, הוא החליט להתמגן בכל האיפולים והערפולים המוכרים מז'רגון מערכת הביטחון, כדי לספק תשובה שאפשר להבין ממנה הכול ולא כלום:

זה החלטה שאנחנו עושים עליה הערכת מצב מתחילת היום עם הרבה מאוד מחשבה ולא מעט החלטות שלקחנו על איך אנחנו מאבטחים אירוע כזה. אנחנו, לאורך כל הלילה, ממשיכים גם דברים שעשינו כדי לוודא שההגנה על האירוע היא מקסימלית וגם כדי לוודא שההתנהלות שם אכן מאפשרת את זה. ולכן איפשרנו את האירוע ואנחנו כל הזמן עושים הערכת מצב ולהבין שזה באמת מתאפשר.

מה הבנתם פה בעצם? שבטוח לקיים את המופע או שלוקחים סיכונים? שמילוא תומך בשגרה מלאה בתל אביב או שזהו בלון ניסוי? כתבת גלי צה"ל הדס שטייף הקשתה: "מה הערכת המצב?" מילוא מיהר לסטות מתפוח האדמה הלוהט של הופעת אביב גפן אל הערכות הכלליות שלא מחדשות דבר:

אנחנו ממשיכים לתקוף, מבחינת צה"ל הוא כרגע בהתקפה. אנחנו מסתכלים על המערכה הזאת כיכולים להמשך עוד מספר ימים… ומבחינת פיקוד העורף הגנה על האזרחים. תלוי הרבה בנו ותלוי הרבה בהתנהגות האזרחים.

זאת מכבסת מילים כמובן, שכן מרגע שמאשרים מופע של עשרות אלפי אנשים התוצאה היא שמפקיעים מהאזרחים כל יכולת להתנהג כראוי. גם אם ההערכות מניחות שהסיכוי לפגיעה באזור הפארק הן נמוכות מים המלח, עדיין מתחמק מילוא מהצורך לספק הרגעה לרבבות אנשים הסגורים במתחם צפוף.

כשתישמע האזעקה הם אמורים "לשבת על הרצפה" – אף שהנטייה הטבעית היא לנסות ולהתרחק. ומה אם יהיו ירוטים או פיצוצים מעל או אפילו סתם פאניקה טבעית? יתכן שכל הסוגיות הללו נדונו לפרטי פרטים בפיקוד העורף. אם כן, לא קיבלנו ממילוא תשובה המעידה על כך.

עשרות אלפי אנשים חוגגים בהופעה של אביב גפן בתל אביב, 11 במאי 2023 (צילום: Koko/Flash90)
עשרות אלפי אנשים חוגגים בהופעה של אביב גפן בתל אביב, 11 במאי 2023 (צילום: Koko/Flash90)

גם אם ההערכות מניחות שהסיכוי לפגיעה באזור הפארק הן נמוכות מים המלח, עדיין מתחמק מילוא מהצורך לספק הרגעה לרבבות אנשים הסגורים במתחם צפוף

יתכן גם שהדרג הפוליטי (שר הביטחון או ראש הממשלה) סבר שההופעה צריכה להתקיים כי אסור להיכנע לטרור, ופיקוד העורף הכפוף להם רק ביצע. גם את זה לא נדע.

ויש כמובן גם שאלה של איפה ואיפה – כשפיקוד העורף ממליץ לבטל אירועים על ימין ועל שמאל מרחק קילומטרים בודדים מהפארק (בראשון לציון, במודיעין, בחולון ועוד) – האם לא ראוי לשקול גם את הנראות הציבורית של האישורים הללו? כאמור, לא נדע. כי לפעמים, מתברר, ה"אמת" פחות חשובה.

עוד 1,064 מילים ו-1 תגובות
סגירה