מה למדנו מאירוויזיון 2023?

הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל מסמנים חד קרן בפגישה עם נועה קירל, 27 באפריל 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
עמוס בן גרשום/ לע"מ
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל מסמנים חד קרן בפגישה עם נועה קירל, 27 באפריל 2023

תם ונשלם המונדיאל של הקהילה הגאה (הכותב נמנה עם הקהילה הנהדרת). אז מה היה לנו? באירוויזיון 2023 היה הכל מהכל, עניין תקשורתי וציבורי, מתח ודרמה עד הרגע האחרון, סיכויי זכייה לא מבוטלים לישראל ובעיקר הרבה זיופים, דאנס ברייקים ונצנצים מסנוורים.

אבל אם נשים את כל אלה בצד, לאירוויזיון הנוכחי הייתה גם השפעה ניכרת עלינו כחברה. בתקופת של פילוג ושסע בחברה הישראלית, כולנו התאחדנו תחת קרנו וכוחו של החד-קרן הפנומנלי שלנו.

לאירוויזיון הנוכחי הייתה גם השפעה ניכרת עלינו כחברה. בתקופת של פילוג ושסע בחברה הישראלית, כולנו התאחדנו תחת קרנו וכוחו של החד-קרן הפנומנלי שלנו

כל הרשתות החברתיות הוצפו באין סוף תכנים הקשורים לאירוויזיון ובדגש על נועה קירל ויוניקורן. לא הייתה חלקה טובה אחת שלא נגעה בפנומה פנומה פנומנל תוך כדי הנפת היד לכיוון המצח.

רבות כבר נכתב, כולל על ידי, על ההחלטה של כאן, על השיר, על הצוות מאחוריה, ועל התופעה ששמה נועה קירל, והיא בהחלט ראויה לכך. מדובר בבחורה מיוחדת במינה שמגיע לה הרבה כבוד והערכה על המסע שאליו יצאה באוגוסט 2022, אשר הסתיים השבוע, וכבר החל המסע הבא שלה, המסע לכיבוש אירופה ואוסטרליה (נספחת תמידית) ואחריה ארה"ב.

אך אם יש מישהו שלא קיבל עדיין מספיק קרדיט, זה מנהלה האישי של נועה – רוברטו. בתחכומו הרב, הוא הבין את מה שלא השכילו להבין מנהלים של אומנים רבים אחרים.

בעבר הלא רחוק, מאז תחילת שנות האלפיים ועד 2015, אומנים רבים קיבלו הזמנה אישית ובלעדית מרשות השידור (ערוץ 1 דאז, שלימים הפך לתאגיד – כאן 11), לייצג את ישראל באירוויזיון. אלו בתורם בחרו לסרב להצעה, כיוון שתפסו את האירוויזיון כמחרב קריירות, אירוע בזבזני, כזה שפונה בעיקר לקהל ההלהט"בי, ובכלל ככזה שההשתייכות אליו נתפסה לא מכובדת במיוחד, וגם כטרחה שלא ברור מה תועלתה.

רוברטו, לעומתם, הבין את הכוח שבזכות לייצג את ישראל דרך בחירה ישירה וללא כל ווג'ראס של ריאליטי שירה, שבסופו אפילו לא בחרנו את השיר אלא רק את הפנים האנונימיות לגמרי, או דרך קדמי אירוויזיון מיושנים ודלי תקציב, אשר לרוב הביאו זמרים סוג ד', כאלה שנשכחו בתהומות הנשייה.

אומנים רבים קיבלו הזמנה לייצג את ישראל באירוויזיון ובחרו לסרב, כי תפסו אותו כמחרב קריירות, בזבזני, פונה בעיקר לקהל הלהט"בי, וככזה שההשתייכות אליו נתפסה לא מכובדת במיוחד, וכטרחה שתועלתה בספק

חריגה לכך הייתה נטע ברזילי, שהצליחה להביא לישראל את ניצחונה הרביעי. אבל נטע היא תופעה יוצאת דופן והסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה. לא נדב גדג' לא חובי סטאר, לא עדן אלנה, ובטח ובטח שלא קובי מרימי, אימרי זיו או מיכאל בן דוד היו קרובים להשיג את התוצאה של קירל (מקום 3).

כעת, אחרי חודשים של עבודה קשה וסזיפית מאין כמוה, וכפי שנחשפנו ביתר שאת בדוקו של כאן "נועה קירל בדרך לאירוויזיון", רוברטו וקירל הולכים לגזור את הקופון השמנמן על הבחירה הנועזת והחכמה במיוחד.

קירל הפכה השנה לאחת הדמויות הישראליות הכי מוכרות באירופה, שמקדימות אותה, אולי, רק דנה אינטרנשיונל ונטע ברזילי בשל זכייתן בתחרות. כדי להגיע לתוצאה הנ"ל, קירל גייסה את התותח האירוויזיוני הכי כבד שהצליחה – דורון מדלי; גורו אירוויזיון מבריק, שאולי לא פיצח לגמרי את הנוסחה לנצח באירוויזיון, אך הוא בהחלט הישראלי שהגיע הכי קרוב לזה.

אחרי 7 השתתפויות באירוויזיונים שונים כבמאי או בצוות של יוצרי השיר, מדלי הבין את ה-DNA של התחרות האירופאית הוותיקה, זו ששברה את כל השיאים האפשריים, כולל שיא גינס למופע הטלוויזיוני שרץ הכי הרבה זמן, כאשר השנה היחידה שבה לא נערך הייתה 2020, בעקבות התפרצות הקורונה.

כולי תקווה שהתאגיד ימשיך באותה שיטת בחירה. יוותר על המשדרים המתישים והמיותרים להפליא, וימשיך לבחור לשגר לתחרות הזמר האירופאית את הכוכבים הכי גדולים שמופיעים כיום בישראל, את אלו שיצליחו להביא את הניחוח הישראלי דוך לווריד האירופאי.

ומצדם של האומנים ומנהליהם אני מקווה שיקבלו את הפנייה, יעשו את השיקולים הנכונים, ישכילו להשתמש בהזדמנות שנפלה בחיקם ולא יתנו לפחד לשתק אותם.

מצדם של האומנים ומנהליהם אני מקווה שיקבלו את הפנייה, יעשו את השיקולים הנכונים, ישכילו להשתמש בהזדמנות שנפלה בחיקם ולא יתנו לפחד לשתק אותם

לעמוד מול 10,000 צופים בממוצע באולם, ועוד מול מספר זעום של 180,000,000 צופים בבית, יכול להפחיד כל אחד ואחת, על אחת כמה וכמה כשכל תדמיתה של ישראל מונחת על כתפיו או כתפיה. אך במבחן הזמן, כמעט כל מי שהסכים ונכנס לחוויית "ייצוג ישראל באירוויזיון", מספר על כך בערגה ולפעמים אף זוכה להגיש את הניקוד מטעם ישראל אחרי 50 שנה מאז שהשתתפו.

מי שזה לא יהיה, שיהיה המון בהצלחה לנציג ישראל לאירוויזיון 2024 בשוודיה.

מיכאל שמייצר הוא יועץ תקשורת ומנהל שיווק, יח״צ וסושיאל מרמת גן, מומחה לענייני אירוויזיון וחובב למעלה מ-10 שנים. ביקר בלא מעט תחרויות אירוויזיון וביניהם האירוויזיון האלמותי בתל אביב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 666 מילים
סגירה