טורקיה נכנסת לעידן חדש

משמעות תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות היא כי לחצי מהעם הטורקי נמאס מההקצנה הדתית והניסיון לבסס מעמד של סולטנות מודרנית ● גם אם ארדואן ינצח בסיבוב השני בעוד 12 יום, גם הוא מבין שהתוצאות הן בבחינת תמרור אזהרה ● פרשנות

תומכי ארדואן מניפים דגלים באיסטנבול (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
AP Photo/Emrah Gurel
תומכי ארדואן מניפים דגלים באיסטנבול

אם למישהו היה ספק לגבי התהום הפעורה בין שני המועמדים לנשיאות בטורקיה – רג'פ טאיפ ארדואן האסלאמיסט מול כמאל קיליצ'דראולו הסוציאליסט, עצרות הבחירות האחרונות של כל אחד מהשניים סיפקו את התשובה.

הנשיא ארדואן – שבפעם הראשונה מזה 20 שנה נדרש להיאבק על הנהגת טורקיה (עד 2007 כראש ממשלה ומ-2017 כנשיא – בחר במה שהייתה כנסיית "איה סופיה" בלב איסטנבול – הסמל האורתודקסי החשוב בעולם שהוסב למסגד ונבנה מחדש עם ארבעה צריחים גבוהים. קיליצ'דראולו החילוני בחר, לעומת זאת, במאוזוליאום של כאמל אטאטורק.

האסלאם הפוליטי מול דגל החילוניות: מאבק לא הוכרע בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות וימתין להכרעה בסיבוב השני שייערך בעוד 12 יום.

באופן טבעי, העיניים מופנות עכשיו לסינאן אוגאן, המועמד השלישי שזכה בקצת יותר מחמישה אחוזים בסיבוב הראשון. אוגאן, טורקי עם שורשים אזריים, נחשב לנץ טורקי. שני המועמדים משחרים כרגע לפתחו כדי שיכריז במי הוא תומך.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם באנקרה אחרי היוודע תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, 15 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נואם באנקרה אחרי היוודע תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, 15 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)

דווקא העמדות הפוליטיות של אוגאן קרובות יותר לאלו של ארדואן, מה גם שהוא בעל קשרים טובים מאוד באזרבייג'ן. העובדה הזו יכולה אולי להטות את הכף לטובת ארדואן, שהוא חברו הקרוב של הנשיא האזרי אילהם אלייב. ללא הסיוע הצבאי הטורקי והגיבוי החזק אל ארדואן, ספק אם אזרבייג'ן היתה מנצחת את המלחמה בנגורנו קרבאך. בינתיים אוגאן שותק.

ארדואן – מעודד כנראה מאחוזי ההצבעה הגבוהים עבורו, שעמדו על 49.2% – מבין שעוד מאמץ קטן בסיבוב השני יעניקו לו את הקדנציה עד 2028. זו, אגב, אמורה להיות הקדנציה האחרונה שלו על פי החוק הטורקי, אלא אם הוא ישנה אותו בדרך, בדיוק כפי שהפך את טורקיה למשטר נשיאותי.

ארדואן מבין שעוד מאמץ קטן בסיבוב השני יעניקו לו את הקדנציה עד 2028. זו, אגב, אמורה להיות הקדנציה האחרונה שלו על פי החוק הטורקי – אלא אם הוא ישנה אותו, בדיוק כפי שהפך את טורקיה למשטר נשיאותי

מייד אחרי שהסתמן כי טורקיה הולכת לראשונה בתולדותיה להכרעה בסיבוב שני, ארדואן שלח מסר מפייס לתומכיו: "לאורך חיינו הפוליטיים, ללא יוצא מן הכלל, תמיד כיבדנו את החלטת הרצון הלאומי. אנחנו מכבדים את זה גם בחירות האלה, ונכבד את זה בבחירות הבאות".

בישראל עוקבים בדריכות אחרי הבחירות בטורקיה. במערכות בחירות בעבר, מבצע כמו "מגן וחץ" לא היה עובר אצל ארדואן בשקט כזה. כביכול הייתה פה התלכדות אירועים שהייתה יכולה לשרת את ארדואן בדיוק בישורת האחרונה של מסע הבחירות, אבל הוא בחר לשתוק.

אזרח טורקי מצביע בבחירות בקלפי באיסטנבול, 14 במאי 2023 (צילום: Francisco Seco, AP)
אזרח טורקי מצביע בבחירות בקלפי באיסטנבול, 14 במאי 2023 (צילום: Francisco Seco, AP)

יכול להיות שאם היה מדובר בלחימה מול חמאס – התנועה האחות של מפלגת הצדק והפיתוח הטורקית בתנועת האחים המוסלמים – הדברים היו מנוהלים על ידו אחרת.

בנוסף, ירושלים ואל אקצא לא נכללו בעימות הזה, ואירועי הרמדאן הן בשעון הפוליטי הטורקי עבר רחוק. קשה להסיק מהמהלך הזה מסקנות עתידיות, מעבר לעובדה שהוא יכול להעיד על הביטחון של ארדואן בנצחונו, ומכאן ההחלטה שלא לשלוף את קלף הגינוי הישראלי והתמיכה האוטומטית בפלסטינים.

אבל בעוד שעל ישראל והעימות בעזה ארדואן בחר לדלג, מול ארצות הברית הוא הוריד את הכפפות. בעצרת הסיום של הקמפיין באיה סופיה, ארדואן שפך קיטונות רותחין על ארצות הברית והנשיא ג'ו ביידן, כמי שמתערב בבחירות בטורקיה לטובת היריב קיליצ'דראולו.

בעצרת הסיום של הקמפיין באיה סופיה, ארדואן שפך קיטונות רותחין על ארצות הברית והנשיא ג'ו ביידן, כמי שמתערב בבחירות בטורקיה לטובת היריב קיליצ'דראולו

ממשל ביידן לא הגיב, ולכן יהיה מעניין לראות כיצד הבית הלבן נוהג בשבועיים הקרובים בהקשר הטורקי. סביר להניח שהוא כדרכו לא יגיב רשמית כדי לא להצטייר כמי שמתערב בענייניה הפנימיים של טורקיה. השאלה היא האם ארדואן יניח לקמפיין הזה או רק יחזק אותו, בכדי ליצור קו הפרדה ברור בינו לבין קיליצ'דראולו.

המועמד לנשיאות טורקיה כמאל קיליצ'דראולו מצביע באנקרה בסיבוב הראשון של הבחירות, 14 במאי 2023 (צילום: AP Photo)
המועמד לנשיאות טורקיה כמאל קיליצ'דראולו מצביע באנקרה בסיבוב הראשון של הבחירות, 14 במאי 2023 (צילום: AP Photo)

גם בנאט"ו עוקבים בדריכות אחר הנעשה בטורקיה. בשנים האחרונות ארדואן איתגר את הברית, שלא ממש ידעה כיצד להגיב לדבריו ומעשיו. סביר להניח שאם קיליצ'דראולו ייבחר, יהיה מי שינשום לרווחה. רמז לקו המסתמן שלו, קיליצ'דראולו שיחרר במהלך הקמפיין שלו כשאמר: "נזכיר לרוסיה שטורקיה היא חברה בנאט"ו".

גם בנאט"ו עוקבים בדריכות אחר הנעשה בטורקיה. בשנים האחרונות ארדואן איתגר את הברית, שלא ממש ידעה כיצד להגיב לדבריו ומעשיו. סביר להניח שאם קיליצ'דראולו ייבחר, יהיה מי שינשום לרווחה

טורקיה נכנסה בשבוע האחרון לעידן חדש. משמעות תוצאות הסיבוב הראשון היא כי לחצי מהעם הטורקי נמאס מההקצנה הדתית והניסיון לבסס מעמד של סולטנות מודרנית.

גם אם ארדואן ינצח לבסוף, גם הוא מבין שהתוצאות הן בבחינת תמרור אזהרה. השאלה היא האם הוא יחשב מסלול מחדש או שאפילו יקצין את עמדותיו, בהנחה שזו עבורו קדנציה אחרונה, גם אם יאריך ימים.

עוד 654 מילים
סגירה