שריפת פסולת בטייבה, 14 במאי 2023 (צילום: באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי")
באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי"

טייבה בלהבות

תושבי השרון המזרחי כבר רגילים לנשום עשן שריפות, אבל מה שקורה בשבועות האחרונים שובר את כל השיאים ● מערך פינוי הפסולת בעיריית טייבה קרס, האשפה נערמת בפאתי העיר וכמעט מדי יום מעלים אותה באש ● תושב צור יצחק השכנה: "אני אומר לממשלה - תעזבו את החקיקה ומשבר האקלים ואת הדברים ברומו של עולם ותדאגו לטפל במה שקורה בשטח עכשיו. אנחנו נחנקים"

תושבי החגורה המזרחית של השרון – צור יצחק, כוכב יאיר, טייבה ויישובי הסביבה – כבר רגילים לנשום אוויר טבול בניחוח עשן שחור ומזהם, תוצאה של שריפות הפסולת הרבות שמתחוללות באזור. אבל מה שקורה שם בימים ובשבועות האחרונים מאיים לשבור את כל השיאים.

מדי יום מושלכות ערמות ענק של פסולת בפאתי אזור התעשייה של טייבה, סמוך לצור יצחק, ובשלב מסוים מישהו מבעיר אותן. "השריפות נדלקות כל הזמן", אומר כפיר ממן, תושב צור יצחק, "העירייה שקועה בגירעונות ואין כסף לשלם לקבלן שמפנה את האשפה. אז הוא הפסיק לעבוד, ובמקום לפנות לאתר הטמנה לוקחים את הפסולת של העיר ומעבירים אותה לאזור התעשייה.

"ברמדאן היו שם כמויות מטורפות. כשהפסולת עומדת, מתחילות בעיות של ריח נוראי וחולדות, אז פשוט שורפים אותה. גדלתי בצפון מוקף בפרדסים, שבע שנים חייתי בארצות הברית, וכשהגעתי לכאן לפני 12 שנה גיליתי בפעם הראשונה בחיים שלאוויר יש ריח.

"כשאני בא לקחת את הילדים מהגן אני רואה שהם עם דלתות וחלונות סגורים והגננת אומרת שלילדים שורף בעיניים. יש לי ארבעה ילדים שנושמים את הדברים האלה, אני מפחד שיום אחד אתעורר ואגלה שגרמתי להם לנזק בלתי הפיך".

עשן מיתמר משריפת פסולת בטייבה, 16 במאי 2023 (צילום: באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי")
עשן מיתמר משריפת פסולת בטייבה, 16 במאי 2023 (צילום: באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי")

גם למוחמד, נהג משאית מטייבה, נמאס להיחנק. במהלך נסיעותיו הוא מתעד כמעט באובססיביות את ערימות הפסולת ותימרות העשן, ומעלה את התמונות בקבוצת הווטסאפ של עמותת "אזרחים למען אוויר נקי" בה חברים אנשי סביבה ותושבים מהאזור.

"כל העשן אצלי בבית, צריך טרקטור שיכסה את הפסולת עם חול", הוא כותב על אחת התמונות המעושנות, ועל אחרת: "צור יצחק דרום טייבה זיהום אוויר כבד. עיריית טייבה הוכיחה את הכישלון מול שריפות הפסולת, אבל המשרד להגנת הסביבה מתעקש להחזיר את הטיפול לעירייה וככה במשך שנים של שריפות אין שינוי".

"עיריית טייבה הוכיחה את הכישלון מול שריפות הפסולת, אבל המשרד להגנת הסביבה מתעקש להחזיר את הטיפול לעירייה וככה במשך שנים של שריפות אין שינוי"

השריפות בתקופה האחרונה בטייבה הן רק קצהו הבוער של קרחון גדול, שיקוף של אחת מבעיות העומק של החברה הישראלית: הפערים הגדולים בין החברה היהודית לערבית, וקריסתן הכלכלית של רבות מהרשויות המקומיות הערביות.

כשאין כסף לשלם על שירותי פינוי אשפה, הפסולת מצטברת – וכשהפסולת מצטברת מעלים אותה באש. כשזה קורה בעיר גדולה כמו טייבה (46 אלף תושבים), הנזק עצום.

חוסר היציבות הכלכלית של טייבה הוא בעיה כרונית. היו שנים שבהן העירייה נוהלה על ידי ועדה קרואה והוצמד לה חשב מלווה. ראש העירייה הנוכחי, שועאע מנצור מסארווה, נמצא תחת איומים ובמהלך עיד אל פיטר הגיעו חמושים לביתו ורצחו את מאבטחו האישי.

ראש עיריית טייבה שועאע מנצור מסארווה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
ראש עיריית טייבה שועאע מנצור מסארווה (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

"אני מבין את הקשיים של ראש העירייה ובהחלט יכול להיות שהאיומים קשורים גם לעברייני פסולת", אומר יניב בלייכר, שמנהל את המאבק נגד השריפות כבר כעשור וייסד את עמותת "אזרחים למען אוויר נקי". "אבל בשורה התחתונה, העירייה מתקשה לתפקד.

"אני מבין את הקשיים של ראש העירייה ובהחלט יכול להיות שהאיומים קשורים גם לעברייני פסולת. אבל בשורה התחתונה, העירייה מתקשה לתפקד"

"אפשר לראות את זה בעיניים: כל יום הפסולת נערמת בדיוק באותה נקודה, ואחר כך שורפים אותה. אם העירייה לא מסוגלת להתמודד עם פינוי הפסולת, יש משרדי ממשלה. תפקיד המשרד להגנת הסביבה לאכוף ותפקיד משרד הפנים להתערב. הם לא עושים את זה".

עוד לפני המשבר הגדול בטייבה, במשרד להגנת הסביבה שוברים בשנים האחרונות את הראש איך להתמודד עם הבעיה שהוגדרה על ידי המשרד עצמו "מכת מדינה".

בקדנציה של תמר זנדברג גובשה תכנית להקצאת חצי מיליארד שקל לטובת טיפול בפסולת ברשויות המקומיות הערביות, אבל רק חלק קטן הספיק לחלחל לשטח. אחד המהלכים החשובים הוא הקמת יחידת הפיקוח ינשו"ף, המשותפת לרשות הטבע והגנים ולמשרד להגנת הסביבה.

שריפת פסולת לא חוקית. אילוסטרציה (צילום: עדן אוליאל, רשות הטבע והגנים)
שריפת פסולת לא חוקית. אילוסטרציה (צילום: עדן אוליאל, רשות הטבע והגנים)

"הם עושים עבודה טובה והלוואי והיה אפשר לשכפל אותם", אומר בלייכר, "אבל יש להם רק 12 פקחים בכל הארץ ועוד שבעה שמחכים כבר שנה לאישורים וחתימות".

"לפקח של ינשו"ף מגיע פרס נובל על המאמצים שהוא עושה כאן", מוסיף כפיר ממן מצור יצחק, "אבל עם תקציב אפסי ומעט כוח אדם, מה הסיכוי שלו?"

עודד נחמיה, מנהל יחידת ינשו"ף, מאשר את טענות התושבים באשר לחומרת המצב: "שריפות יש תמיד, אבל בזמן האחרון יש בעיה בפינוי הפסולת וזה משליך מיד על הסטטיסטיקה של השריפות. יש לנו פקח אחד באזור, אבל בתקופה הזו תגברנו את כוח האדם וברור לנו שמדובר באירוע גדול ומשמעותי.

"שריפות יש תמיד, אבל בזמן האחרון יש בעיה בפינוי הפסולת וזה משליך מיד על הסטטיסטיקה של השריפות. יש לנו פקח אחד באזור, אבל בתקופה הזו תגברנו את כוח האדם וברור לנו שמדובר באירוע גדול ומשמעותי"

"ברור שהפתרון צריך להיות מהשורש – פינוי הפסולת – אבל ברגע שכבר יש שריפות, המטרה שלנו כפולה: להגיע לכל מוקד ודיווח כדי לתפוס את העבריינים, והכי חשוב – לכבות כמה שיותר מהר ולצמצם את זמן הסבל של התושבים".

עבד מחאמיד, סגן מנהל המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה, מסביר איך התחילו הימים השחורים של תושבי השרון המזרחי: "כשנכנס חשב מלווה לעיריית טייבה, הוא הורה לבצע כל מיני קיצוצים, ביניהם קיצוץ בתקציב פינוי הפסולת. זה השליך מייד על קצב פינוי הפסולת ברמה היומיומית, ועל שירותי הפינוי שמקבלים העסקים באזור התעשייה.

ערמות פסולת בטייבה, 14 במאי 2023 (צילום: באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי")
ערמות פסולת בטייבה, 14 במאי 2023 (צילום: באדיבות עמותת "אזרחים למען אוויר נקי")

"ברור שהפתרון טמון באיסוף הפסולת, כי ברגע שהיא כבר נערמת בשטח היא תפריע למישהו והוא יצית אותה. באנו בדברים עם העירייה, לשמחתנו נחתם לאחרונה חוזה עם קבלן חדש שבימים האחרונים התחיל לעבוד. הוא עדיין לא הצליח להשתלט על כל הפסולת בעיר, אבל זה אמור לקרות בהדרגה בתקופה הקרובה".

ברשימת החברים בקבוצת הווטסאפ הסוערת של תושבי האזור יש גם שם מפתיע: עידית סילמן. היא חברה בקבוצה עוד טרם מינויה לשרה, כך שהיא אמורה להכיר את המצוקה היטב. בכל זאת, כשפעילי סביבה פנו אליה בתחינה שתטפל, תשובתה הייתה "המשרד להגנת הסביבה לא מפנה פסולת".

עידית סילמן חברה בקבוצה עוד טרם מינויה לשרה, כך שהיא אמורה להכיר את המצוקה היטב. בכל זאת, כשפעילי סביבה פנו אליה בתחינה שתטפל, תשובתה הייתה "המשרד להגנת הסביבה לא מפנה פסולת"

בעיקרון זה נכון, משרד ממשלתי לא אמור לשלוח משאיות לפינוי אשפה במקום העיריות בישראל, אבל מצופה ממנו לטפל בבעיה באופן מערכתי, בשילוב של חקיקה, תקצוב ואכיפה – ובכל אלה הוא נכשל כבר שנים.

באשר למשטרה הירוקה, כזכור השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פיזר אחרי הבחירות הצהרות חגיגיות על כוונתו לקחת עליה פיקוד כדי לדאוג למשילות. בינתיים, בשטח, המשילות עולה באש ולהבטחות של בן גביר אין זכר.

סאאידה סדיק מסארוה (צילום: עמוד הפייסבוק של סאאידה סדיק מסארוה)
סאאידה סדיק מסארוה (צילום: עמוד הפייסבוק של סאאידה סדיק מסארוה)

סאאידה סדיק מסארוה, תושבת טייבה, לא מחכה לרגע שבו הפסולת תישרף כדי למחות. היא מעלה לרשתות החברתיות תמונות של ערימות אשפה פזורות ברחבי העיר. "עוד לפני שמתחילה השריפה זה פוגע בנו", היא אומרת, "יש שם פגרים ומכרסמים. איך אפשר לחיות ככה?"

מסארוה מפציצה את העירייה בציוצים ותמונות בחשבון הטוויטר שלה. כשהעלתה צילומים של ערימות הפסולת באזור התעשייה, כתבה: "תמונות קשות לצפייה. מדובר באזור התעשייה המכוער בעולם. לאן פנינו, ראש העירייה? מה עובר עליך? לאן מתאדים התקציבים? למה אני צריכה לעשות סיור ולא עובדי העירייה? עד מתי תימשך אוזלת ידך? קומו ותתפטרו!"

בעקבות הביקורת החריפה שהיא משמיעה, הגיעו אליה לטענתה איומים מצד בכירים בעירייה. "הם חשבו שאני אפחד", היא אומרת, "בשלב מסוים שקלתי להתבטא בעילום שם, אבל למה בעצם? שהם ידברו בעילום שם".

בעקבות הביקורת החריפה שמסארוה משמיעה, הגיעו אליה לטענתה איומים מצד בכירים בעירייה. "הם חשבו שאני אפחד. בשלב מסוים שקלתי להתבטא בעילום שם, אבל למה בעצם? שהם ידברו בעילום שם"

לכפיר ממן יש חלום. "בפנטזיה שלי מחר בבוקר שולחים פקחים שעוצרים את זה, מפסיקים את השריפות עכשיו. עברנו כבר את כל הגלגולים והשרים, כולם היו פה ועם כולם דיברנו, ואני אומר להם עזבו רגע את החקיקה ואת האקלים ואת הדברים שברומו של עולם ותדאגו למה שקורה בשטח עכשיו.

"אנחנו מנהלים את המאבק הזה כבר עשור, וכשאני מסתכל באיזה נקודה היינו אז ואיפה אנחנו היום – אנחנו באותו מקום. זה מייאש. אלפי אנשים היו שותפים במאבק, רבים מאוד התייאשו ועזבו. מדברים על קרן הארנונה שתדאג לרשויות החלשות? אז הנה משהו שקורה בשטח שבאמת צריך לדאוג לו".

מעיריית טייבה נמסר: "עיריית טייבה עושה מאמצים כבירים לצורך שמירה על הניקיון ואיכות הסביבה. בסוף השבוע האחרון, בזמן שהפיקוח העירוני היה בחופש, עבריין פסולת שפך פסולת באחד מכבישי אזור התעשייה בקרבת היישוב צור יצחק. בעירייה חושדים שהמעשה הינו בזדון בגלל התקרבות מועד הבחירות לראשות העיר, על מנת להכפיש את העירייה ולפגוע בתדמיתה.

"מייד עם הגעת הידיעה על המעשה, צוותי העירייה וקבלן הניקיון דאגו לנקות את המקום. יש להצר על כך שבני עוולה מוכנים לעשות הכול לצרכים פוליטיים זולים".

על אף שאלות נוספות שהופנו לעירייה, לא נמסרה התייחסות לסוגיית השריפות ולעובדה שהן מתרחשות כבר תקופה ושלא מדובר באירוע חד-פעמי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
בתגובה לסאאידה סדיק מסארווה אני בתור תושב/ילד טייבה מתבייש בדמויות כמוך שמנסות להצטייר כנאורה הצודקת אני חי בעיר הזאת כבר 40 שנה ומעולם לא ראיתי התנהגות כזאת כמו שרשמו בכתבה ואת גבר ... המשך קריאה

בתגובה לסאאידה סדיק מסארווה
אני בתור תושב/ילד טייבה מתבייש בדמויות כמוך שמנסות להצטייר כנאורה הצודקת
אני חי בעיר הזאת כבר 40 שנה ומעולם לא ראיתי התנהגות כזאת כמו שרשמו בכתבה
ואת גבר סאאידה , מי שיש לו בית מזכוכית לא רוגם בתים של אחרים
או בקיצור ! לא טוב לך בטייבה ?
בדרום תל אביב ישמחו לחבק אותך ולקבל אותך לדעות שלהם

כתבה יפה. סוף סוף צדיק אחד הרים הכפפה. אכן. קיבלתי איומים בעריפת הראש וכריתת לשון!! נאלצתי להוציא צו הגנה בבית משפט השלום בכפר סבא. אמשיך לפעול למען טייבה נקייה וירוקה. סאאידה סדיק מסאר... המשך קריאה

כתבה יפה. סוף סוף צדיק אחד הרים הכפפה. אכן. קיבלתי איומים בעריפת הראש וכריתת לשון!! נאלצתי להוציא צו הגנה בבית משפט השלום בכפר סבא. אמשיך לפעול למען טייבה נקייה וירוקה. סאאידה סדיק מסארוה

עוד 1,266 מילים ו-2 תגובות
סגירה