אריה דרעי הוא המנצח הגדול של תקציב המדינה

בניגוד לחבריו ביהדות התורה, יו"ר ש"ס לא התבזה בדיונים על התקציב - והשיג את כל מבוקשו כבר בשלבים המוקדמים של המו"מ ● קשה להעריך כמה מיליארדים דרעי העביר למשרדים בשליטת ש"ס, אך הוא עצמו אמר לאחרונה: "עמדנו בכל היעדים שהצבנו לעצמנו" ● ואת כל זה עשה בשקט, בלי דרמה - ומבלי לחטוף ביקורת ציבורית ● פרשנות

יו"ר ש"ס אריה דרעי משועשע בשעות הקטנות של הלילה, לקראת העברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית, 24 במאי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו"ר ש"ס אריה דרעי משועשע בשעות הקטנות של הלילה, לקראת העברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית, 24 במאי 2023

אריה דרעי ישב אתמול לשמאלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחגיגת התקציב הגדולה שעשה עם ראשי הקואליציה באולם ירושלים בכנסת. דרעי לא דיבר, רק שילב ידיים וחייך. הוא ידע למה.

את ההישגים שלו ושל ש"ס, דרעי גרף מזמן, הרבה לפני שעמיתיו במפלגות החרדיות משה גפני ויצחק גולדקנופף התקוטטו על הכסף הקואליציוני, והפכו לאנשים הכי מושמצים בציבור האזרחי שיצא להפגין בהמוניו נגד הביזה של קופת המדינה.

דרעי הוא המנצח הגדול של התקציב הזה, אולי אחד הבעייתיים בתולדות המדינה. נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' חילקו הכול וחטפו מכל עבר. יהדות התורה חטפה כספים קואליציוניים, וראשיה התחרו ביניהם על הסכומים וההישגים שכל אחד הביא למגזר. דרעי, לעומת זאת, עשה את הכול באיפוק ובשקט והצליח לחמוק מחיצי הביקורת כל הדרך אל הבנק.

דרעי, בניגוד לעמיתיו ראשי המפלגות החרדיות – שלא הפסיקו להתלונן על קיפוח מדומה יותר או פחות כדי לקבל עוד מאות מיליונים לחינוך החרדי ולישיבות – נקט בדרך שונה, הביע שביעות רצון ולא התלונן אפילו פעם אחת.

דרעי, בניגוד לעמיתיו – שלא הפסיקו להתלונן על קיפוח מדומה יותר או פחות כדי לקבל עוד מאות מיליונים לחינוך החרדי ולישיבות – נקט בדרך שונה, הביע שביעות רצון ולא התלונן אפילו פעם אחת

אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ בישיבת סיעות הקואליציה לכבוד העברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אריה דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעות הקואליציה לכבוד העברת תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כבר בסוף פברואר פרסמה ש"ס הודעה שמשבחת את ההישגים הגדולים של דרעי, שאינו שר בממשלה, אבל הצליח להרים את התקציבים למשרדים החברתיים השונים וכמובן לש"ס.

"לאחר מאבק שקט ונחוש השגנו למשרד הבריאות תקציבים אדירים כפי שלא היו מעולם לשיפור שירותי הבריאות בפריפריה והגדלת סל התרופות", נאמר אז בהודעה, "השגנו תקציבים משמעותיים להעלאת שכר המורים והמורות והענקת שוויון לרשתות החינוך, הסמינרים וגני הילדים במגזר החרדי, וכן תקציבים עבור ארגוני תרבות, ארגוני נוער, גרעינים תורניים וכן החזרת גובה המלגות לאברכים ותלמידי ישיבות.

"ש"ס הביאה הישגים משמעותיים בתחום חיזוק הזהות היהודית ושירותי הדת עבור מבני הדת בישראל, מועצות דתיות, בתי עלמין ושיפור מעמדם ותנאי שכרם של רבני ערים, רבני שכונות, רבני התיישבות ורבני הקהילות".

"ש"ס הביאה הישגים משמעותיים בתחום חיזוק הזהות היהודית ושירותי הדת עבור מבני הדת בישראל, מועצות דתיות, בתי עלמין ושיפור מעמדם ותנאי שכרם של רבני ערים, שכונות, התיישבות וקהילות"

ש"ס מודה בהודעה ליו"ר התנועה הרב אריה דרעי אשר "בהנהגתו הנמרצת והנחושה הביא לבשורות חברתיות עצומות בתקציב המדינה שיביאו בעזרת השם ברכה גדולה לעם ישראל, ושינוי סדר העדיפויות לטובת צדק חברתי וזהות יהודית".

אריה דרעי ומשה גפני במליאת הכנסת, 19 באפריל 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אריה דרעי ומשה גפני במליאת הכנסת, 19 באפריל 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

קשה להעריך כמה מיליארדים העביר דרעי בסך הכול למשרדים בשליטת ש"ס ולש"ס עצמה. צריך להזכיר גם את מיליארד השקלים שהשיג עבור תלושי המזון השנויים במחלוקת, הישג שנרשם על שמו.

בישיבות האחרונות של סיעת ש"ס אמר דרעי כי "עמדנו בכל היעדים שהצבנו לעצמנו". הוא הורה לכל השרים וחברי הסיעה לשתוק ולא לומר מילה מיותרת שתפנה זרקורים ושאלות מיותרות לתקציבים שהשיגה ש"ס. "מי שיש לו בעיה, שיבוא אליי ואני אפתור לו אותה", הזהיר דרעי את הנוכחים.

דרעי הורה לכל השרים וחברי הסיעה לשתוק ולא לומר מילה מיותרת שתפנה זרקורים ושאלות מיותרות לתקציבים שהשיגה ש"ס. "מי שיש לו בעיה, שיבוא אליי ואני אפתור לו אותה", הזהיר דרעי את הנוכחים

דרעי עצמו מסודר. הוא לא שר אבל הוא שולט במשרדים של ש"ס (פנים, בריאות, רווחה, שירותי דת ושר במשרד החינוך) ביד רמה מהמשרד המפואר שלו במטה ש"ס בהר חוצבים. בניגוד למפלגות האחרות בקואליציה שמתנצחות כל היום בתוכן וגם עם ראש הממשלה והשרים האחרים, בש"ס אין לדרעי בעיית משילות. משה ארבל, השר שדרעי מינה לרשת אותו בשני המשרדים שנאלץ לעזוב בהחלטת בג"ץ, מגלה כשרון ויוזמות עצמאיות – אבל נזהר שלא לחצות את הגבול.

אגב, אחרי החלטת בג"ץ נגד המשך הכהונה של דרעי כשר, ארבל לא הגיע למשרדי הפנים והבריאות בסוג של מחאה שקטה. היום הוא עובד בשני המשרדים בכל הכוח.

שר הפנים ושר הבריאות משה ארבל בטקס חילופי שרים במשרד הפנים, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הפנים ושר הבריאות משה ארבל בטקס חילופי שרים במשרד הפנים, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דרעי בינתיים השלים עם סילוקו מהממשלה. חוק דרעי 2 מוכן לקריאה שנייה ושלישית, אבל הוא לא יעלה בזמן הקרוב. דרעי, אולי גם בשליחות נתניהו, הוא אחד התומכים בהשהיית החקיקה של חוקי המהפכה המשפטית, ולכן הוא לא ירצה להעלות חוק פרסונלי שמסמל את הבעייתיות הגדולה של הרפורמה.

חוק דרעי 2 מוכן לקריאה שנייה ושלישית, אבל הוא לא יעלה בזמן הקרוב. דרעי הוא אחד התומכים בהשהיית המהפכה המשפטית, ולכן הוא לא ירצה להעלות חוק פרסונלי שמסמל את הבעייתיות הגדולה של הרפורמה

 

אחרי ההישגים שלו בתקציב שאושר הבוקר, דרעי מתפנה היום לנהל את המאבק של ש"ס על הרבנות הראשית ואת הבחירות המוניציפליות של המפלגה.

דרעי מעורב בקמפיינים בכל עיר וקובע את המועמדים של ש"ס למועצות העיר. ש"ס לא מריצה בדרך כלל מועמדים לתפקידי ראש העיר. סוס המרוץ היחידי של דרעי כרגע הוא ברק סרי, יועצו לשעבר, שמתמודד על ראשות העיר אשדוד. בקרוב ש"ס תודיע על תמיכה במועמדותו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 690 מילים ו-1 תגובות
סגירה