אילוסטרציה: גבר בוחן את חלציו עם זכוכית מגדלת (צילום: Juleta Martirosyan; iStock by Getty Images)
Juleta Martirosyan; iStock by Getty Images

במערך הגיור הממלכתי הצטברה רשימה ארוכה של גברים הממתינים חודשים לבדיקת ברית מילה בת עשר שניות כדי להיחשב ליהודים בגלל מחסור במוהל ● משרד ראש הממשלה: "מקווים שהעיכוב יטופל בשבועות הקרובים" ● מתגייר חדש מספר לזמן ישראל: "רבנים מכובדים ומוהל ידוע כבר פיקחו על המילה שלי ואישרו שהיא כשרה, אז למה אני צריך להיבדק?"

מי שלא נולד יהודי נדרש לשנים של לימודים הכוללים מסירות ושינוי קיצוני באורח החיים כדי לעמוד במבחן גיור, שנערך על־ידי שלושה דיינים אורתודוקסים שהוסמכו על־ידי הרבנות הראשית.

עד לאחרונה, כשמישהו עבר את המבחן הוא האמין כי צלח את המשוכה האחרונה בדרך להגשים את חלומו ולעלות לישראל מתוקף חוק השבות. אולם, מתגייר חדש (שהעדיף להישאר בעילום שם כדי לא לפגוע בתהליך) מספר לזמן ישראל כי ההצלחה התגלתה כהתחלה של קרב חדש.

הגיור וההתאזרחות שלו הוקפאו במשך חודשים בגלל הליך פורמלי שהוא ואחרים במצבו לא יכולים להשלים מאז אשתקד – בדיקת ברית מילה על־ידי מוהל, שאורכת כעשר שניות. העיכוב, כך נטען, נגרם בשל היעדרות של עובד ממערך הגיור, שלכאורה מונע מעשרות אנשים להתקדם בתהליך הגיור ולהמשיך לאבני דרך משמעותיות נוספות בחייהם, כמו נישואים.

המבקרים טוענים כי עיכוב התהליך על־ידי המערך הוא חלק מהאדישות ומחוסר הכשירות המאפיינים את טיפול המדינה בגיור, ומהווה הוכחה לצורך במהפכה.

צוות מערך הגיור, גורמים ממשלתיים ונציגי צה”ל נפגשים לדיון בגיורים בצבא, תל אביב, 22 בדצמבר 2021 (צילום: באדיבות מערך הגיור)
אילוסטרציה: צוות מערך הגיור, גורמים ממשלתיים ונציגי צה"ל דנים בגיורים בצבא, תל אביב, 22 בדצמבר 2021 (צילום: באדיבות מערך הגיור)

מערך הגיור הממלכתי, שהוקם בשנת 2000 כדי לייעל ולרכז תהליכי גיור המוכרים על־ידי המדינה, "הדגים שוב ושוב כיצד הוא מציב מכשולים בירוקרטיים מיותרים בפני האנשים המעוניינים להתגייר"

מערך הגיור הממלכתי, שהוקם בשנת 2000 כדי לייעל ולרכז תהליכי גיור המוכרים על־ידי המדינה, "הדגים שוב ושוב כיצד הוא מציב מכשולים בירוקרטיים מיותרים בפני האנשים המעוניינים להתגייר, במקום לקבל אותם בברכה ולנהל את התהליך שלהם בצורה חלקה", אומר שאול פרבר, רב אורתודוקסי העומד בראש ארגון עתים לסיוע במפגש עם שירותי הדת.

על פי המקורות של פרבר, המוהל היחיד שעובד בשירות מערך הגיור הפסיק לבצע את חובותיו מסיבות לא ידועות. בעקבות פניות מצד זמן ישראל, דובר מטעם משרד ראש הממשלה הממונה על מערך הגיור הודה כי שירותי ברית המילה הושהו, אך התעקש כי הם יחודשו בקרוב.

הדובר סירב להתייחס לטענות לעיל או לשאלה מדוע לא ניתן לגייס מוהלים אחרים כדי לשחרר את צוואר הבקבוק. בהודעת הדובר, שהתקבלה לאחר פניות כתובות רבות מצד עתים, נאמר:

לאחרונה, בשל שילוב של סיבות שאינן בהכרח בשליטת מערך הגיור, לא היה ניתן לבצע בדיקות וברית מילה לגברים העוברים גיור. אנו שמחים לדווח כי נמצא פתרון הולם ואנו מקווים כי העיכוב יטופל בשבועות הקרובים.

אילוסטרציה: בניין הרבנות הראשית לישראל בירושלים. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש 90)
אילוסטרציה: בניין הרבנות הראשית לישראל בירושלים. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש90)

מערך הגיור "עושה את מרב המאמצים כדי להבטיח שהמועמדים יגוירו בכבוד, תמיכה והדרכה מרבית", הוסיף הדובר. המתגייר ששוחח עם זמן ישראל מתאר חוויה שונה. "אף פעם לא אמרו לי איפה אני עומד מול מערך הגיור. הרגשתי כאילו מתחמקים ממני בלי בהירות", הוא אומר.

משרד ראש הממשלה סירב להתייחס לטענות לעיל או לשאלה מדוע לא ניתן לגייס מוהלים אחרים כדי לשחרר את צוואר הבקבוק: "אנו מקווים כי העיכוב יטופל בשבועות הקרובים"

עבור המתגייר, שמחזיק באשרת תייר ועליו לצאת מהארץ מדי שלושה חודשים בשביל לחדש אותה, משמעות הדבר הייתה להתחיל חיים בישראל מבלי לדעת אם יוכל להישאר.

עשרות אחרים, רבים מהם אזרחים ישראלים שגדלו כאן לאחר שהיגרו מברית המועצות לשעבר, מחכים לאותה בדיקה כדי שיוכלו להינשא לנשותיהם היהודיות בחתונה דתית – טקס הנישואים היחיד האפשרי בישראל – משום שישראל אינה מכירה בנישואיהם האזרחיים.

המתגייר הוסיף כי חודשים של תהיות האפילו על הספקות הראשוניים שהיו לו בדבר נחיצות הבדיקה. "מצד אחד, אני לגמרי מבין שהם צריכים הוכחה", הוא אומר. "אבל מצד שני, רבנים מכובדים ומוהל ידוע כבר פיקחו על המילה שלי ואישרו שהיא כשרה, אז למה אני צריך להיבדק? זה נראה כמו חוסר כבוד, לא כל כך כלפיי אלא כלפי הסמכות של הרבנים שערבו לה", הוא אומר.

הרב שאול פרבר, יושב ראש ארגון עתים (צילום: באדיבות המצולם)
הרב שאול פרבר, יושב ראש ארגון עתים (צילום: באדיבות המצולם)

גם פאבר רואה צורך בבדיקה, לפחות בחלק מהמקרים. "זאת סיטואציה רגישה ואולי לא נעימה. אבל אני באופן אישי הייתי מעורב במקרים שבהם יומיים לפני החתונה התברר שהחתן בכלל לא נימול", הוא אומר.

"רבנים מכובדים ומוהל ידוע כבר פיקחו על המילה שלי ואישרו שהיא כשרה, אז למה אני צריך להיבדק? זה נראה כמו חוסר כבוד, לא כל כך כלפיי אלא כלפי הסמכות של הרבנים שערבו לה"

"בחלק מהמקרים זה מוצדק לחלוטין, אפילו הכרחי. אבל במקרים אחרים זה לא. כאן צריכות להיכנס למשוואה רגישות ותשומת לב פרטנית לכל מקרה, דברים החסרים במערך הגיור". המתגייר אומר כי הוא עדיין מחזיק בתקווה שהגיור וההתאזרחות שלו יושלמו השנה.

לדבריו, הוא רואה את עתידו בישראל. הוא מצא קהילה יהודית אורתודוקסית שקיבלה אותו. מעגל חברתי נוסף נוצר עבורו במועדון הספורט שהצטרף אליו. תחושת הקהילה הזאת היא יקרת ערך וחיונית עבור המתגייר, שהחליט להפוך ליהודי כשחי בחו"ל, במדינה דוברת אנגלית, לאחר שהחל להשתלב יותר ויותר בחיים הרוחניים של חבריו היהודים.

אולם, חוסר הוודאות גובה את מחירו, והמתגייר מתכונן לאפשרות שמאמציו וחלומותיו יסוכלו בסופו של דבר על־ידי הבירוקרטיה, שבמקרים מסוימים מסתבכת בשל הגישה הנוקשה מצד רבנים המבקשים לערער את סמכות מקביליהם בתפוצות, פעמים רבות על חשבונם של מתגיירים כנים.

יהודים אורתדוקסים וקונסרבטיבים ישראלים ואמריקאים מפגינים ליד הרבנות הראשית בירושלים במחאה על פסילת גיוריהם, יולי 2016 (צילום: Hadas Parush/Flash90)
אילוסטרציה: יהודים אורתודוקסים וקונסרבטיבים ישראלים ואמריקאים מפגינים ליד הרבנות הראשית בירושלים במחאה על פסילת גיוריהם, יולי 2016 (צילום: Hadas Parush/Flash90)

"יש לי מחשבה שאולי זה לא יעבוד, שאולי אני פשוט אצטרך לבלות שנה במדינה כתייר – בלי שירותי בריאות, בלי אפשרות לעבוד, כשאני צריך לצאת ולהיכנס מדי כמה חודשים", אומר המתגייר. "החלטתי שאתן לזה שנה, ואם זה יעבוד – אז נהדר. אם לא, אז הייתה לי חוויה מדהימה בירושלים".

עוד 740 מילים
סגירה