אילוסטרציה: גבר אוסף בקבוקי פלסטיק למחזור בניירובי, קניה, 5 בדצמבר 2018 (צילום: AP Photo/Ben Curtis, File)
AP Photo/Ben Curtis, File

היעד השאפתני של פריז: אולימפיאדה בלי פלסטיק

ראשת עיריית פריז הודיעה כי תאסור שימוש בפלסטיק חד־פעמי במשחקים האולימפיים ועל הכוונה לחתוך במחצית את טביעת הרגל הפחמנית בהשוואה לאולימפיאדת ריו ● לא ברור איך ההחלטה מסתדרת עם העובדה שהספונסרית הראשית של המשחקים היא מזהמת הפלסטיק הגדולה בעולם – קוקה קולה, אך לאן הידלגו יש קבלות אמיתיות במאבק במשבר האקלים

מארגני אולימפיאדת פריז, שתתקיים בבירת צרפת בקיץ הבא, לקחו על עצמם אתגר לא פשוט – משחקים אולימפיים בלי פלסטיק חד־פעמי. "החלטנו להפוך את המשחקים האולימפיים בפריז למגה אירוע העולמי הראשון בלי פלסטיק חד־פעמי", הודיעה השבוע ראשת עיריית פריז אן הידלגו, במהלך התכנסות של "פורום ראשי הערים נגד זיהום פלסטיק".

לפי ההודעה של המארגנים, האורחים שיגיעו לאתרים השונים של המשחקים לא יורשו להכניס בקבוקי פלסטיק. "פסולת פלסטיק היא בעיה עולמית משמעותית", הוסיפה הידלגו בהודעה רשמית שפרסמה. "בכל שנה, 14 אלף יונקים ימיים ו־1.4 מיליון עופות ים מתים בגלל בליעת פסולת פלסטיק".

המארגנים ציינו שהם רוצים לחתוך במחצית את טביעת הרגל הפחמנית של האולימפיאדה בהשוואה לאולימפיאדת ריו 2016. האולימפיאדה שנערכה בטוקיו בשנה שעברה אינה ברת השוואה משום שהיא נערכה בתנאי סגר ובידוד באדיבות הקורונה.

עיתוי ההודעה השאפתנית אינו מקרי – אחרי ההתכנסות של פורום ראשי הערים, יצא לדרך אתמול (שני) כנס של מדינות האו"ם בניסיון לגבש אמנה בינלאומית למאבק בזיהום העולמי של פסולת פלסטיק. גם הכנס הזה מתקיים בפריז ובעיר הוקמו כמה מיצבי מחאה נגד תעשיית הפלסטיק.

מייצג “מכונת פלסטיק תמידית” בפריז, 27 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)
מייצג המחאה "מכונת פלסטיק תמידית" בפריז, 27 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)

המארגנים ציינו שהם רוצים לחתוך במחצית את טביעת הרגל הפחמנית של האולימפיאדה בהשוואה לאולימפיאדת ריו 2016. האולימפיאדה שנערכה בטוקיו אינה ברת השוואה משום שנערכה בתנאי סגר

ההחלטה של הידלגו והמארגנים, כמובן, מבורכת אבל גם מעוררת שורה של סימני שאלה. התהייה הראשונה נגזרת מזהות הספונסרית הראשית של אולימפיאדת פריז – קוקה קולה. התחושה היא שבדיוק כמו בפסגת האקלים בשארם א־שייח', ענקית המשקאות ומזהמת הפלסטיק מספר אחד בעולם לוקחת טרמפ על הגב של אירועי פסגה כדי לצחצח בירוק את התדמית הבעייתית שלה.

קוקה קולה הודיע שהיא תפיץ במתקנים האולימפיים את המוצרים שלה – רבים מהם, כידוע, עתירי סוכר ומזיקים מאוד לבריאות – בבקבוקי זכוכית רב־פעמיים, ותתקין ברחבי פריז יותר מ־200 מזרקות סודה. במרוץ המרתון – שגם בארץ מוכר כאתגר לא קטן בפני מי שמבקש להימנע מתועפות של פסולת פלסטיק – ירעננו את הרצים באמצעות כוסות רב־פעמיות.

גם אם מתעלמים לרגע מפסטיבל ה"גרינווש" הצפוי של קוקה קולה, צריך להקטין ציפיות ולקחת את ההכרזה, החשובה כשלעצמה, בפרופורציות – גם בלי כלים חד־פעמיים, אולימפיאדה היא אירוע שרחוק מלהיות ירוק.

מיליוני בני אדם מגיעים ברבבות טיסות מזהמות מכל העולם – זו התנהלות אנושית מרגשת ומסעירה אבל כזו שמייצרת אימפקט משמעותי על הסביבה. ובעיקר, יש שאלות שהתשובות עליהן עדיין לא ברורות.

הטבעות האולימפיות ליד בניין עיריית פריז, 30 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)
הטבעות האולימפיות ליד בניין עיריית פריז, 30 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Aurelien Morissard)

הגישה הירוקה של הידלגו לא צריכה להפתיע לנוכח הרזומה שלה. מאז שנבחרה ב־2014 היא הבהירה שהיא מתכוונת להכין ולהתאים את פריז למשבר האקלים

למשל, אולימפיאדה היא מפעל הסעדה עצום של ספורטאים. האם כל ההסעדה בכפר האולימפי ובמתקנים השונים תיעשה באמצעות כלים רב־פעמיים בלבד? שטיפת כלים במספרים כאלה דורשת היערכות אחרת לחלוטין מבחינת לוגיסטיקה וכוח אדם.

ישראלי שעוסק בארגון אירועי ספורט גדולים בארץ אומר שהוא יעקוב בעניין אחרי ההתמודדות של הצרפתים עם האתגר החשוב שלקחו על עצמם. הגישה הירוקה של הידלגו לא צריכה להפתיע לנוכח הרזומה שלה. מאז שנבחרה ב־2014 היא הבהירה שהיא מתכוונת להכין ולהתאים את פריז למשבר האקלים.

היעד הרשמי – עד 2050 פריז תתבסס על אנרגיות מתחדשות ותהיה מאופסת פחמנית. כ־1,500 קילומטר של נתיבי אופניים נסללו במהלך הכמעט עשור שבו הידלגו מכהנת בתפקיד. כמה כבישים מרכזיים, כולל על גדות הסן, נסגרו לחלוטין בפני מכוניות, וזו התוכנית גם לגבי חלק מהרובעים של העיר.

כיכרות מפורסמות כמו מדלן והבסטיליה עוצבו מחדש, כך שהן הרבה יותר ידידותיות להולכי רגל. מהשנה הבאה תיאסר כניסת רכבי דיזל לעיר, ומ־2030, לפי התוכניות, גם מכוניות עם מנוע בנזין יישארו מחוץ לפריז.

ראש עיריית פריז אן הידלגו (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)
ראשת עיריית פריז אן הידלגו (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)

"העובדה שאני אישה שרוצה לצמצם את מספר כלי הרכב מרגיזה הרבה גברים. שני שלישים ממשתמשי התחבורה הציבורית הן נשים", אמרה והדגישה: "אי־אפשר לחיות כמו בעבר בעידן של שינוי אקלים מואץ"

חלק מהמהלכים, כצפוי, לא התקבלו באהדה על־ידי בעלי מכוניות פרטיות. מתברר שהידלגו ערה להיבט המגדרי של המשבר הסביבתי. "העובדה שאני אישה שרוצה לצמצם את מספר כלי הרכב מרגיזה הרבה גברים. שני שלישים ממשתמשי התחבורה הציבורית הן נשים", אמרה באחד הראיונות, והדגישה: "אי־אפשר לחיות כמו בעבר בעידן של שינוי אקלים מואץ".

בפועל, הפעולות שבהן נקטה העירייה גרמו לצמצום מספר הרכבים הנוסעים בעיר. מספר משקי הבית המחזיקים מכונית פרטית נחתך בחצי – מ־60% ב־2011 לכ־30% כיום. חלק מהחניונים התת קרקעיים בעיר התייתרו והפכו ביוזמת תושבים למשטחים לגידול פטריות ועלים ירוקים הנמכרים במכולות הסמוכות.

העירייה גם הכריזה על פרויקט לייעור העיר, במסגרתו נטעה רבבות עצים על גדות הנהר ובשדרות המרכזיות. גם 800 בתי הספר עוברים בהדרגה תהליך התיירקות – משטחי בטון מוחלפים בשטחים טבעיים שמחלחלים מי גשמים ויש בהם הרבה יותר צל.

בשורה התחתונה, כשראשת עיריית פריז צובעת את האולימפיאדה בירוק, צריך להתייחס לזה ברצינות – לא מדובר בעוד פוליטיקאי שמפיץ סיסמאות בלי כיסוי; אבל המשחקים האולימפיים הם מגה אירוע עתיר אילוצים, מגבלות וספונסרים ציניים – ויהיה מעניין לראות מה יוליד המפגש בין השאיפות של אן הידלגו והמארגנים לחיים עצמם.

עוד 724 מילים
סגירה