בבקשה לקחת אוויר לפני הקריאה

עישון, אילוסטרציה (צילום: Jeffrey Glas / iStock)
Jeffrey Glas / iStock
עישון,אילוסטרציה

אני לוקחת נשימה עמוקה ומבינה, שלצערי כנראה שהמעשנים שבינינו ידליקו סיגריה מיד בתום קריאת הטור שלי, בהנחה שהם לא אוחזים סיגריה ברגע זה ממש. אתכם הסליחה, אבל אין לי אש לתת לכם.

זו לא תורה מסיני. הנתונים המספריים המחרידים האלו מופיעים ברחבי הרשת: מידי שנה מתים ברחבי העולם 8 מיליון נשים וגברים מעישון. מחציתם ימצאו את מותם ממחלות וסיבוכים הקשורים בעישון. בישראל מוצאים את מותם מעישון מידי שנה 8,000 נשים וגברים.

אם לכמת במספרים כמה זה עולה לנו: למערכות הבריאות העולמיות – 2 טריליון דולר לטפל בחולים. לעומת זאת תעשיית הטבק מרוויחה מידי שנה למעלה מ-60 מיליארד דולר.

מידי שנה מתים ברחבי העולם 8 מיליון נשים וגברים מעישון. כמה זה עולה לנו: למערכות הבריאות העולמיות – 2 טריליון דולר לטפל בחולים. לעומת זאת תעשיית הטבק מרוויחה מידי שנה למעלה מ-60 מיליארד דולר

מידי שנה נכרתים כ-600 מיליון עצים לטובת ייצור סיגריות. כ-84 מיליון טון פחמן דו-חמצני נפלטים לאטמוספירה, מזהמים אותה ומשפיעים על ההתחממות הגלובלית ומ-22 מיליארד טון של מים המשמשים בתהליך ייצורן של הסיגריות.

קחו עוד נשימה: תחשבו על הריסוס של גידולי הטבק, הזיהום בתהליך הייצור, ההפצה, השינוע. קחו רגע לספור את בדלי הסיגריות המעוכים סביבכם.

נשאר לכם עוד אוויר? 15% מקרב בני הנוער התנסו בעישון סיגריות וכ-25% בעישון סיגריות אלקטרוניות – לעיתים ההתנסות הזו מתחילה כבר בגיל 12. 25% נוספים, יותר בנים מאשר בנות, מדווחים על עישון נרגילה. סקרים בינלאומיים מלמדים כי העישון פחות נפוץ בקרב נשים. הפער גדול אף יותר בקרב האוכלוסייה הערבית. בעוד שיעור העישון בקרב גברים יהודים גבוה פי 1.7 בהשוואה לנשים יהודיות, בקרב גברים ערבים העישון נפוץ פי 7.9 בהשוואה לנשים ערביות.

לנשים יש פחות שאיפות, בעישון סיגריות, הכוונה. הן מעשנות פחות סיגריות, השאיפות שלהן פחות עמוקות והן נוטות להתחיל לעשן בגיל מאוחר יותר והסיגריות שהן צורכות מכילות פחות ניקוטין. נשים נהנות יותר מעישון סיגריות מאשר גברים למרות שעישון מסוכן יותר לבריאותן של נשים, בעיקר ביחס למחלות מסוימות כמו סרטן, שבץ מוחי והתקפי לב, וקשה להן יותר להיגמל.

שמי ד"ר יעל פורת. אני מדענית ומייסדת Biogencell שמפתחת פתרון חדשני למניעת קטיעת גפיים. מדי יום אני פוגשת במעבדה בבית החולים מטופלים שניצבים בפני סכנת קטיעת גפיים כתוצאה מעישון.

החולים האלו סובלים ממחלת הרגל האיסכמית ונמצאים בסכנה למיידית לקטיעה. הם אינם מסוגלים להשלים הליכה קצרה ביותר של 50 מטר, סובלים מכאבים ברגליים גם בעת מנוחה ובשעות הלילה, הם מקבלים תרופות משככות כאב, אינם מסוגלים לעבוד וככלל התפקוד היומיומי קשה להם במיוחד.

הכימיקלים שאנחנו שואפים בזמן העישון גורמים לנזק ללב ולכלי הדם. כתוצאה מכך עלולה להתפתח טרשת עורקים או הצטברות של פלאק בעורקים. שגורמים לחסימת כלי הדם ולאי אספקה סדירה של דם לאיברים מה שעלול להוביל לנמק לקטיעת איבר.

היום, 31.5.23, יציינו ברחבי העולם את היום הבינלאומי ללא עישון וזו סיבה משמעותית עבורי לחלוק איתכם מידע מטלטל מתוך מאמר שהתפרסם לאחרונה. במחקר זה העידו מטופלים.ות, שנמצאים לפני קטיעת רגל, שהם מעדיפים להתעוור ואפילו למות ובלבד שלא לאבד רגל.

היום מצויין היום הבינלאומי ללא עישון, הזדמנות לחלוק מידע מטלטל שהתפרסם במחקר לאחרונה. מטופלים.ות שנמצאים לפני קטיעת רגל, העידו שהם מעדיפים להתעוור ואפילו למות ובלבד שלא לאבד רגל

ואני אומרת שאף אחת מהאפשרויות – עיוורון, קטיעה או מוות לא רצויה. אפשר לכבות את הסיגריות ולשאוף לחיים בריאים וטובים יותר.

ד"ר יעל פורת היא מדענית בינלאומית, מייסדת ומנכ"לית BioGenCell שפיתחה פתרון חדשני למניעת קטיעת גפיים. המעבדה של ד"ר פורת נמצאית בלניאדו. הם נמצאים בשלב הניסויים הקליניים בשני בתי חולים בארץ - לניאדו וברמב"ם בחיפה, בקרוב יהיה גם בסורוקה. הניסויים נעשים גם בארה"ב - ב- UCSF, ייל וג'ון הופקינס.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 497 מילים
סגירה