מי יגן על המנהיגים?

יוזמת "ברית אמונים" שואפת לשרטט גבולות ברורים במרחבים קהילתיים-אמוניים ובכך לאפשר למנהיגי הקהילות להרגיש בנוח יותר מול סיטואציות שנחשבות ל"תחום אפור". היוזמה מציעה לקהילות לאמץ אמנה ברורה אודות המותר והאסור ביחסים בין בני הקהילה וגורמי הסמכות.

שוו בנפשכם מקרה לא מאוד חריג מחייו של מנהיג קהילה, שרועה את צאנו בקדושה ושואף להניח כל אינטרס זר מחוץ לשיקול דעתו בכל הקשור להנהגותיו האישיות והציבוריות: האדם ההגון הזה מקבל שיחת טלפון או הודעת טקסט בשעת לילה מאוחרת מאחת הנשים בקהילתו, שמבקשת בשעה מוזרה זו לראות אותו בדחיפות ובפרטיות בכדי שיסייע לה במצוקה, או במצב חירום כזה או אחר שנקלעה אליו. לפני שנדון בדרך הראויה בה עליו לנהוג, נקדים ונדבר על המרחב הקהילתי ותרומתו הרחבה לחברים בו, לצד הסכנות הטמונות בו.

שוו בנפשכם מקרה מחיי מנהיג קהילה הגון, המקבל שיחת טלפון או הודעת טקסט בשעת לילה מאוחרת מאחת הנשים בקהילתו, שמבקשת בשעה מוזרה זו לראותו בדחיפות ובפרטיות בכדי שיסייע לה במצוקה

הצורך האנושי הבסיסי לחיות כחלק מקהילה נובע מתוך רצון מובנה לחיבור, שייכות ותחושת החום והביתיות הנלווים לכך. בני אדם הם יצורים חברתיים, ולאורך ההיסטוריה המין האנושי שגשג על ידי יצירת קהילות ושיתוף פעולה. קהילה מספקת לנו תחושת זהות, שייכות, תמיכה ומטרה משותפת.

שייכות לקהילה מקנה לנו יכולת לחוש חיבור אנושי עמוק ומספקת לנו את הצורך באינטראקציה חברתית, חברות ותמיכה רגשית. כאשר אנו מוקפים באנשים בעלי דעות דומות החולקים ערכים, מטרות ותחומי עניין משותפים, אנו חשים קבלה ואישור. הקשרים המתהווים במרחב הקהילתי מספקים לנו מערכת תמיכה, המציעים נחמה בזמנים מאתגרים וחוגגים את ההנאות וההישגים שלנו יחד, במרחב משותף.

קהילה גם מטפחת תחושה של חום וביתיות. במרחב הקהילתי, אנשים מפתחים קשרים אישיים, מכירים את שכניהם ומעורבים באינטראקציות חברתיות קבועות. תחושת היכרות זו יוצרת סביבה מנחמת שבה אנשים מרגישים שרואים, שומעים ומטפלים בהם.

שיתוף חוויות, מסורות וחגיגות עם אחרים בתוך קהילה מטפח תחושת אחדות ויוצר מרחב שבו אנשים יכולים למצוא נחמה וחיבור. עבודה משותפת למען מטרות זהות ועיסוק במאמצים קולקטיביים מקדמים תחושת מטרה והגשמה. בין אם זה באמצעות התנדבות, השתתפות באירועים קהילתיים או תרומה לפרויקטים קהילתיים, אנשים חשים תחושת גאווה וסיפוק ביצירת שינוי והשפעה חיובית על סביבתם.

עד כאן עסקנו בחברי הקהילה הנהנים מהמרחב המשותף. כמובן שלכל קהילה יש את הפרטים המובילים ומנהיגים אותה. בין אם מדובר בבעלי סמכות דתית רבנית כזו או אחרת, כלכלית, לוגיסטית ועוד. מנהיגים אלו נדרשים לנתב את דרכה של הקהילה בבטחה, תוך שמירה על אחדותה ושלמותה. בדרך, הם נאלצים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים המאיימים על השאיפה להרמוניה.

מנהיגי הקהילה נדרשים לנתב את דרכה של הקהילה בבטחה, תוך שמירה על אחדותה ושלמותה. בדרך, הם נאלצים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים המאיימים על השאיפה להרמוניה

כעת, נשוב אל הדמות בה עסקנו בראשית הדברים. מה יעשה מנהיג הקהילה ההגון אל מול בקשה שכזו? האם יאות להיפגש עימה ביחידות בשעה זו של הלילה? האם הפגישה צריכה להיערך במקום ציבורי, או שמא דווקא במקום הסמוי מן העין? האם הדבר תואם את האינטרס הקהילתי, יסודות ההלכה וגדרי הצניעות, או שמא הדבר מנוגד להם?

שאלות אלו ועוד רבות אחרות יתרוצצו במוחו של המנהיג ובעל הסמכות. שאלות כבדות משקל שאכן טוב וראוי שיעסיקו אותו, אך לא תמיד אפשר למצוא להן תשובה ברורה. בשל כך, ייאלץ בעל הסמכות לסמוך על עצמו ולהחליט את אשר יעשה ברגע הזה מתוך עמדה לא אובייקטיבית מספיק. על אותו משקל,  מה תעשה מנהיגת הקהילה בשעה שהיא נתקלת בבקשה דחופה של אחד מחברי הקהילה למצוא נחמה בנוכחותה בזמן ומקום שאינם מתאימים בדרך כלל?

כל זה, כאשר אנו עוסקים במנהיג קהילה בעל מניעים טהורים והגונים. כאשר המצב הוא אינו כזה, הרי שהנחיצות של כללים ברורים שלא משתמעים לשני פנים הינה קריטית אף יותר, ובמקרים מסוימים אף עשוי להציל את חייהם של נפשות שכל אשר ביקשו הוא עצה, תושייה ונחמה מאת האדם שעליו הם סומכים והדמות עליה הם משליכים את יהבם.

על אתגרים מעין אלו, בא מיזם "ברית אמונים" לתת מענה וכלים. המיזם הוקם על מנת להציג כללי התנהגות אחידים, ברורים ובעלי מענה רחב וכולל למגוון סיטואציות בהן המתח בין בעל הסמכות לבין חבר.ת הקהילה מגיע לכדי נקודת פגיעה פוטנציאלית.

מיזם "ברית אמונים" הוקם כדי לתת מענה וכלים, להציג כללי התנהגות אחידים, ברורים ובעלי מענה רחב וכולל למגוון סיטואציות, בהן המתח בין בעל הסמכות לבין חבר.ת הקהילה מגיע לכדי נקודת פגיעה פוטנציאלית

מטרת המיזם היא להגיע לכמה שיותר מרחבים קהילתיים-אמוניים, כך שקהילה שתקבל על עצמה את יישום האמנה, תהיה כולה מודעת לעקרונות שלה והיא תהווה עמוד תמך עליו נשענת הקהילה בימים שגרה וחלילה בזמני משבר.

נוסף למיצוב הכללים בציבוריות הקהילתית, ימונה "נאמן ברית", נציג מתוך הקהילה שתפקידו יהיה לוודא שמנהיגי וחברי הקהילה מודעים לכללי התנהגות החדשים, ובעת משבר חלילה, הוא יהיה האדם הממונה על ידי הקהילה על ניהול המשבר ושמירה על המרחב הקהילתי בטוח ומוגן בעתיד.

המיזם שיוצג לראשונה בפני רבנים ורבניות, מנהיגי.ות קהילות, אנשי ונשות טיפול מכל רחבי ישראל בכנס "ברית אמונים", שיתקיים בתאריך ה-5.6.2023 במכון הרטמן בירושלים, הוא פרי עבודה ושיתוף פעולה של מגוון אנשים העוסקים זה שנים בתחומים הנוגעים לעניין. ביניהם רבניות, רבנים, אנשי אקדמיה, אנשי טיפול ופעילים חברתיים ששמו להם למטרה לפתח כלי ייחודי ורגיש תרבותית ודתית, שיספק הגנה וביטחון לכל קהילה שתראה לעצמה לנכון לאמץ אותו לחיקה.

צביקי פליישמן הוא פסיכולוג בשירות הציבורי. ממייסדי "לא תשתוק" ומנהל שותף ב"ברית אמונים"

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 790 מילים
סגירה