רשות השידור האיראנית מציגה שלושה סוגי צנטריפוגות להעשרת אורניום, ב-6 ביוני 2018 (צילום: IRIB via AP)
IRIB via AP

סבא"א קיבלה את ההסברים התמוהים של איראן - וזו סיבה לדאגה עבור ישראל

הדוח שפרסמה אתמול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא הפתיע את ישראל ● איראן, על פי הדוח, מחזיקה פי-23 יותר אורניום מועשר מהכמות המותרת על פי הסכם הגרעין הישן - מה שעשוי להספיק לשתי פצצות גרעיניות ● אבל יותר מכך, העובדה שסבא"א סגרה שתי חקירות נגד איראן בטיעונים קלושים מצביעה על האפשרות שארה"ב ששה אלי הסכם חדש עם טהרן ● פרשנות

הדוח העדכני של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם אתמול לא הפתיע את ישראל, אבל עדיין מספק לה סיבות לדאגה.

הדוח כלל עדכון לגבי כמויות האורניום המועשר שבידי איראן. בסה"כ מחזיק היום שלטון האייתוללות 4.74 טון אורניום מועשר לרמות שונות, פי-23 מהכמות המותרת על פי הסכם הגרעין.

אלא שאיראן לא רואה עצמה מחויבת להסכם אחרי פרישת ארצות הברית והחזרת חלק מהסנקציות הכלכליות, לכן היא חופשית בעיני עצמה לפעול בעניין האורניום. למעט מגבלה אחת: המשך הכפיפות לאמנה לאי-הפצת נשק גרעיני – NPT.

הפרה של האמנה הזו יכולה להביא את איראן לדיון חד-צדדי במועצת הבטחון של האו"ם ואיום בסנקציות שאפילו רוסיה וסין יתקשו לעצור. לכן ישראל התעקשה על סעיף "התיקים הפתוחים", שהם למעשה שורת הפרות שיכולות להיכנס להגדרה הזו של הפרת ה-NPT.

כשצוללים בדוח סבא"א למספרים עצמם של רמות ההעשרה, הנתון המדאיג הוא מצבור של 114 ק"ג אורניום מועשר לרמה של 60%.

צנטריפוגות תוצרת איראן מוצגים בתערוכה לכבוד הישגיה הגרעיניים של המדינה בטהרן, 8 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
צנטריפוגות תוצרת איראן מוצגים בתערוכה לכבוד הישגיה הגרעיניים של המדינה בטהרן, 8 בפברואר 2023 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

המשמעות היא מרחק שבועיים של העשרה לרמה צבאית וכמות המספיקה לשתי פצצות. את כל זה ישראל חזתה, ויש שיגידו אפילו ידעה. מקור הדאגה הוא בפרסומים כי הסוכנות קיבלה חלק מההסברים האיראניים ל"תיקים הפתוחים".

המשמעות היא כמות המספיקה לשתי פצצות. את כל זה ישראל חזתה, ויש שיגידו אפילו ידעה. מקור הדאגה הוא בפרסומים כי הסוכנות קיבלה חלק מההסברים האיראניים ל"תיקים הפתוחים"

מדובר בארבע הפרות משמעותיות שאיראן התקשתה וחלקן עדיין מתקשה להסביר. הראשונה היא הימצאות חומר רדיואקטיבי באתר בשם "מאריבן" מדרום לטהרן שבמשך שנים נחשד כאתר סודי שהוא למעשה חלק מהממד הצבאי הנסתר של פרויקט הגרעין.

ההפרה השנייה היא שאריות אורניום מועשר לרמה של 84% במתקן התת קרקעי בפורדו. השלישית: שאריות אורניום במחסן שבו נמצא ארכיון הגרעין בשכונת טורקוזאבאד ליד טהרן. הארכיון הובא לישראל על ידי המוסד ב-2018.

ההפרה הרביעית היא שאריות אורניום וחומר רדיואקטיבי במתקן בפרצ'ין – עליו הכריזה איראן כמתקן צבאי ולכן לא היה עליו פיקוח כלל של האו"ם.

על פי הפרסומים, סבא"א סגרה ביממה האחרונה את שתי ההפרות הראשונות. לגבי המתקן ב"מאריבן", ההסבר האיראני נשמע מתפתל מאוד, אבל מתברר שהוא מקובל לאוזן מערבית. לטענת האיראנים, באזור פעל בעבר מכרה אורניום שהופעל על ידי מדינה זרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חושף את ארכיון הגרעין של איראן, שנלקח על ידי המוסד, במשרד הביטחון בתל אביב, 30 באפריל 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו חושף את ארכיון הגרעין של איראן, שנלקח על ידי המוסד, במשרד הביטחון בתל אביב, 30 באפריל 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

המדובר בשנות שלטונו של השאה הפרסי שקיים קשרים הדוקים עם ישראל. האיראנים הסבירו את שאריות האורניום במעבדה שכנראה הייתה במקום בזמנו, ובמסגרת הניסויים הללו נותרו שאריות אורניום מעובד בשטח. תשובת הסוכנות הייתה קצרה ולקונית – "בהחלט אפשרי" – והתיק נסגר.

לגבי שאריות האורניום לרמה כמעט צבאית במתקן בפורדו, בסבא"א קיבלו את הטענה האיראנית כי מדובר בטעות כיול של הצנטריפוגות שגרמה לחריגה ברמות ההעשרה.

כך או כך, מבחינת ישראל יש כאן סימנים מדאיגים מאוד, שכן עד כה סבא"א וארצות הברית לא ממש היו מוכנים לקבל את ההסברים האיראניים לגבי שתי ההפרות הללו ולכן נשאלת השאלה, מה קרה?

מבחינת ישראל יש כאן סימנים מדאיגים מאוד, שכן עד כה סבא"א וארה"ב לא היו מוכנים לקבל את ההסברים האיראניים לגבי שתי ההפרות הללו ולכן נשאלת השאלה, מה קרה?

בשבועות האחרונים הולכים ומתרבים הסימנים שארצות הברית ששה אלי הסכם חדש, והיא מוכנה להגמיש עמדות. הנשיא ג'ו ביידן אולי אומר משהו אחד לישראלים בדבר הבנה של חומרת האיום, אבל מהצד השני הוא רוצה להוריד את העניין האיראני מהשולחן ולהתמקד ברוסיה, סין והבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה.

בהמשך ישיר לזה, ההצהרות האיראניות בשבועיים האחרונים היו מתונות מאוד, בעיקר מצד שר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן, ונשמעו כמו הכנת הקרקע להידברות ישירה עם ארצות הברית.

שר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן מארח את ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי בטהרן, 4 במרץ 2023 (צילום: AP Photo)
שר החוץ חוסיין אמיר עבדולחיאן מארח את ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי בטהרן, 4 במרץ 2023 (צילום: AP Photo)

בנוסף פורסם בסאול כי יש הסכמה להפשרת כספים איראניים שמוקפאים בקוריאה הדרומית. מהלך כזה לא מתאפשר ללא אישור מהדרג הכי גבוה בוושינגטון. פקידים אמריקאים הגיעו לסאול ודנו עם גורמי ממשל על הליך ההפשרה של 7 מיליארד דולר מתוך 10 מיליארד שנמצאים בבנקים בקוריאה הדרומית.

אחת ההערכות היא כי מדובר בעסקה סיבובית: הכספים בקוריאה יופשרו ובתמורה איראן תשחרר שלושה אזרחים אמריקאים הכלואים בשטחה. בנוסף, בסאול לוחצים על ארצות הברית לאפשר זאת על מנת לחדש את סחר הנפט עם איראן לטובת התעשייה הכבדה במדינה.

חשרת העבים מבחינת ישראל לא מסתיימת כאן. סולטן עומאן היית'ם בן טארק אאל סעיד מבקר בטהרן ביומיים האחרונים ודן עם הצמרת האיראנית במגוון נושאים. נזכיר, עומאן הייתה גם מי שתיווכה בין טהרן והמערב לפני הסכם הגרעין ב-2015, ואירחה בשטחה את המשלחות של שני הצדדים בניסיון להסתיר את המגעים מישראל.

סולטן עומאן היית'ם בן טארק אאל סעיד מבקר בטהרן ביומיים האחרונים ודן עם הצמרת האיראנית במגוון נושאים. נזכיר, עומאן הייתה גם מי שתיווכה בין טהרן והמערב לפני הסכם הגרעין ב-2015

חלק מהדמויות בצד האמריקאי והאיראני אז – הן בכירות בשני הצדדים עכשיו: הנציג האירני למגעים הסודיים אז היה עבדולחיאן, שר החוץ הנוכחי של איראן. מהצד האמריקאי נכחו ונדי שרמן ורוב מאלי – הראשונה תת שר החוץ כיום והשני שליח מיוחד לענייני איראן, שככל הנראה סר חינו בעיני ביידן.

על פי מספר פרסומים, לפני שיצא לטהרן נפגש אאל סעיד עם ברט מקגורק, השליח המיוחד של הנשיא ביידן למזרח התיכון.

סולטן עומאן היית’ם בן טארק אאל סעיד בפגישה עם המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, בטהרן, 28 במאי 2023 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
סולטן עומאן היית'ם בן טארק אאל סעיד בפגישה עם המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, בטהרן, 28 במאי 2023 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

מה שמעניין הוא שמקגורק, שנחשב למקובל מאוד בצד הישראלי, הוא זה שמוביל את המגעים ולא השליח המיוחד לענייני איראן, רוב מאלי. היחס הישראלי למאלי היה מאז ומעולם חשדני מאוד, בשל העמדות הרכות יחסית שלו כלפי איראן והדחיפה החזקה שלו להסכם 2015.

בישראל, יש לומר, מגששים באפלה כדי להבין האם ההסכם שיגובש יהיה אכן longer and stronger (ממושך יותר והדוק יותר), כפי שהבטיח הממשל האמריקאי הנוכחי.

לכן, אם פני הדברים אכן הם להידברות ישירה אמריקאית-איראנית, אולי בשלה השעה בבית הלבן לשגר הזמנה לירושלים, ויפה סיבוב צנטריפוגה אחת קודם.

עוד 813 מילים
סגירה