אתמול (שני) אחר הצהריים, יומיים אחרי התקרית הקשה שבה נהרגו שלושה חיילי צה"ל בדרום, פורסמה זהותו של החייל המצרי שביצע את הפיגוע.
מדובר בחייל צעיר בן 22 , מוחמד סלאח איברהים, שעל פי חבריו סבל מבעיות נפשיות ופיזיות. עד כה, אין שום עדות – כולל מסריקה של עמוד הפייסבוק שלו – כי עבר תהליך של הקצנה דתית שיכולה הייתה להחשיד אותו קודם.
למרות הפרסום, המשטר המצרי המשיך להתעלם באופן רשמי מזהותו של היורה, גם אחרי שגופתו הועברה חזרה למצרים. החלטת המצרים להוריד פרופיל הוכחה כנכונה בינתיים: הרחוב לא געש.
בצד הישראלי התמקד השיח בקושי המצרי להתמודד עם הרחוב, ומכאן נגזרה גם הזהירות המדינית של מקבלי ההחלטות בירושלים. המקרה היוצא דופן היחיד היה בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון, כשראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר: "מדובר באירוע חריג שידרוש מהמצרים שיתוף פעולה והסברים".
סביר להניח שהדברים סוכמו בין הצדדים מראש. בקהיר מבינים שגם בישראל יש רחוב, ויש ציבור כואב, וגם הוא דורש הסברים. אבל כאן בערך נעצרו הדברים.
שינוי מהיסוד
עד כמה רגיש הרחוב המצרי לכל הקשר ישראלי, יעיד המקרה הבא. לפני שבועיים נפוצו שמועות במצרים כי משרד הארכאולוגיה העביר לידי ישראל מספר מומיות וארונות קבורה פרעוניים, כדי שאלה ייסרקו במכשירי CT באחד מבתי החולים.
הפרסום הזה עורר מהומה תקשורתית, וחובבי תאוריות קונספירציה כבר דיברו על העברת אוצרות היסטוריים מצריים לידי ישראל. במשטר הבינו את הסכנה, ואילצו את מואמן עוסמא, מנהל המוזאונים במועצה הארכאולוגית המצרית להכחיש את הדברים.
ובכן, מתברר ששני ארונות קבורה פרעוניים אכן נסרקו בבית החולים שערי צדק בירושלים, רק שהם הגיעו ממוזאון ישראל בירושלים ולא ממצרים.
למתבנון מהצד נראה שהשלטונות בקהיר השלימו עם המצב הזה, של נתק בין השלטון לדעת הקהל בכל הקשור לישראל. אלא שמחקר חדש שפורסם ממש לאחרונה מצביע על תהליך שינוי יסודי בתכני הלימוד במצרים.
למתבנון מהצד נראה שהשלטונות בקהיר השלימו עם המצב הזה, של נתק בין השלטון לדעת הקהל בכל הקשור לישראל. אלא שמחקר חדש שפורסם ממש לאחרונה מצביע על תהליך שינוי יסודי בתכני הלימוד במצרים
המחקר נערך על ידי מכון IMPACT-se, החוקר תכני ספרי לימוד בעולם, ונכתב על ידי ד"ר אופיר וינטר, מזרחן מומחה למצרים וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
יותר שלום, פחות אנטישמיות: שיפור ביחס ליהודים בספרי הלימוד במצרים | מחקר >>> https://t.co/Gemm2pzNrJ@kaisos1987 #בחציהיום
— כאן חדשות (@kann_news) May 24, 2023
המחקר כלל ניתוח של 271 ספרי לימוד שפורסמו על ידי משרד החינוך המצרי בין השנים 2018 ל-2023. המסקנה העיקרית במחקר מנוסחת כך:
"הממצאים מצביעים על שיפור משמעותי ביחס ליהודים וליהדות בספרי הלימוד שנכתבו מחדש כחלק מהרפורמה בתוכנית הלימודים שהגיעה עד כה לכיתה ה' והכנסת תכנים כלליים רבים המקדמים שלום, סובלנות וקבלת האחר באופן מבטיח.
"ספרי הלימוד החדשים שפורסמו בשנים האחרונות אינם כוללים סטריאוטיפים אנטישמיים או מוטיבים אלימים כלפי יהודים וישראל שהיו קיימים בספרים המקבילים הקודמים כמו ייחוס מעשים רעים ותכונות שליליות כמו הונאה, חמדנות ובוגדנות. אלה הוחלפו בערכים של סובלנות ודו-קיום המדגישים יסודות משותפים בין האסלאם ליהדות".
במהלך כל שנות שלטונו של הנשיא חוסני מובארכ, משרד החינוך המצרי היה בשליטתם של האחים המוסלמים, כחלק מחלוקת סמכויות שנועדה להשתיק את הקולות המתנגדים לשלטון הצבא החילוני. "בתקופת שלטונו של א-סיסי אנחנו רואים רצון וכוונה אמיתיים לשנות את התכנים מתוך הכרה שזה פוגע קודם כל בשלטון עצמו", אומר אריק אגסי, סמנכ"ל ההסברה של IMPACT-se.
אחת הדוגמאות שמובאות במחקר היא ספר לימודי היסטוריה שנכתב מחדש. בספרים הישנים מתוארת מלחמת יום הכיפורים כמלחמת דת בין היהודים למוסלמים. היהודים מתוארים כבוגדים, ובחומר הלימוד מובאים ציטוטים מהקוראן המחזקים את כביכול את הטענה הזו.
בספר הלימוד החדש הוכנסו דוגמאות הפוכות המתארות דו-קיום בין האסלאם והיהדות. הנביא מוחמד מוזכר בספר החדש כמי שחותר לדו-קיום וחמלה כלפי היהודים.
בשונה מהשיעור שעוצב על ידי האחים המוסלמים והסתיים במטלה של לבחור מה מאפיין את היהודי – יושר, בוגדנות או כנות – השיעור החדש מסתיים במשימה הבאה (ציטוט ישיר מהמחקר עצמו – תרגום מערבית של חוברת הלימוד המקורית):
"לעצב חוברת שכותרתה 'המדריך לשיתוף פעולה עם אחרים' בה על התלמידים לציין דוגמאות המשקפות יחסי כבוד סובלנות ושיתוף פעולה כלפי יהודים בהתבסס על סיפורי הנביא מוחמד בעיר מדינה ולדון בחשיבות יישום הערכים הללו בחיי היומיום באופן המשליך על ימינו אנו".
בינתיים התכנים החדשים הגיעו עד כיתה ה', מה שאומר שבעוד דור או שניים ניתן יהיה להבחין בשינוי.
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם