אם הכסף לא עובד בשבילכם, אתם תמשיכו לעבוד בשביל הכסף

מדדי מניות, אילוסטרציה (צילום: Tyler Prahm on Unsplash)
Tyler Prahm on Unsplash
מדדי מניות, אילוסטרציה

מישהו שאל אותי לא מזמן: "איזו עצה היית נותן לעצמך בגיל 16?". עד לפני כמה שנים הייתי אומר, ככל הנראה, משהו שקשור לעבודה, ללימודים או לחיים האישיים. משהו בסגנון הגשמה עצמית, חיה ותן לחיות ושאר ירקות. אבל היום, בראייה לאחור, הייתי נותן לעצמי את העצה הבאה: "אם לא תיתן לכסף לעבוד עבורך – אתה תמשיך לעבוד עבור הכסף".

בשנת 1942, ילד בן 12 השקיע 10,000 דולר בקרן שמחקה מדד מניות אמריקאי. הוא "שכח" את הכסף שם, ואחרי 76 שנה גילה שהסכום תפח ל-51 מיליון דולר. הילד היה וורן באפט, מיליארדר ידוע ואחד מגדולי המשקיעים בעולם בשיטת "קנה והחזק": במקום לקנות מניות בודדות, קונים קרנות מחקות מדדי-מניות – ולאורך עשרות שנים מקבלים תשואה יפה.

בשנת 1942, ילד בן 12 השקיע 10,000 דולר בקרן שמחקה מדד מניות אמריקאי. הוא "שכח" את הכסף שם, ואחרי 76 שנה גילה שהסכום תפח ל-51 מיליון דולר. הילד היה המיליארדר וורן באפט

אם בגיל 16 הייתי יודע את מה שלמדתי על בשרי לפני קצת למעלה מ-4 שנים – יש מצב שהייתי יוצא לפנסיה מוקדמת כבר לפני גיל 40 (או אולי אפילו לפני גיל 30). אני ממש לא איזה גאון פיננסי או יועץ השקעות; אבל אחרי שהבנתי מה מצבי – נדרתי שאעשה הכול כדי שלא אגיע למצב בעייתי.

ככה זה כשמגלים שאין מספיק פנסיה בגיל 42. אי הידיעה מה יקרה בעתיד והעובדה שלא מעט אנשים ממשיכים לעבוד גם אחרי גיל הפרישה – הם יצרני מוטיבציה גדולים מאוד. אז כפי שכבר פירטתי במאמר קודם, עשיתי כמה וכמה פעולות כדי לוודא שאוכל להגיע לרווחה כלכלית כלשהי בערוב ימיי.

כשכתבתי את הרשומה ההיא לפני 9 חודשים, לא יכולתי בכלל לדמיין שאשקיע כספים גם בבורסה (ואפילו ציינתי זאת במפורש ברשומה). מאז כבר למדתי טריק או שניים, וכיום יש לי גם חשבון השקעות בנוסף לשאר המכשירים הפיננסיים שציינתי במאמר הקודם.

אני ממשיך להשקיע מדי חודש ככל שניתן בכל האפיקים, כך שכיום אני כבר נמצא על הדרך הנכונה. לדוגמה: בשנת 2020 עשיתי 6.4% תשואה; בשנת 2021 – 15.4% תשואה; וב-2023 עד כה – 7.4% תשואה. כל זה בלי לזוז יותר מדי, באפיק אחד שבו אני משקיע מתוך כמה אפיקים שונים.

כיום אני כבר נמצא על הדרך הנכונה. לדוגמה: ב-2020 עשיתי 6.4% תשואה; ב-2021 – 15.4% תשואה; וב-2023 עד כה – 7.4% תשואה. כל זה בלי לזוז יותר מדי, באפיק אחד שבו אני משקיע מתוך כמה אפיקים

אז נכון שכבר לא אהיה מיליונר, כי את עצת הזהב לא קיבלתי בגיל 16. המינימום האפשרי עבורי הוא ככל הנראה פנסיה מוקדמת בגיל 60 במקום 67 (וגם זה רק אם השוק יתנהג כפי שלמדתי שהוא מתנהג. אין ערובות ואין הבטחות לכלום).

אבל הנקודה היא שמה שאני כבר פספסתי – גם אתם יכולים להגשים; וככל שמתחילים בגיל צעיר יותר – כך מרוויחים יותר. העקרון פשוט: חוץ מהחסכונות המובנים מאליהם (פנסיה וכו') – ודאו שאתם חוסכים כמה שיותר כסף כל חודש, והשקיעו חלק ניכר ממנו באפיקים נושאי תשואה.

זה יכול להיות קופות גמל לסוגיהן (רצוי מאוד מחקות מדדי מניות), נדל"ן פיזי או דיגיטלי (נכסים מניבים), חשבון השקעות בבורסה (על בסיס קרנות מחקות מדדים – ETF); או אפילו כולם יחד במקביל כדי לפזר סיכונים ולגוון בתשואות. העיקר הוא שאתם מאפשרים לכסף לעבוד עבורכם – ולא רק עובדים בשביל כסף.

אני חלילה לא מזלזל בעבודה ובמשכורת, אבל למרבה הפלא גודל המשכורת לא קובע האם אתם חיים ברווחה כלכלית. רק ההפרש בין הוצאות להכנסות (רווחים) הוא מה שחשוב וקריטי לנושא. בלי שתצליחו לחסוך כל חודש, לא יהיה לכם מה להשקיע – גם אם תמצאו את האפיק המניב ביותר עלי אדמות.

אנחנו נמצאים באחד מהעידנים הכי מופלאים בהיסטוריה האנושית; עידן שבו כל אחת ואחד יכולים לשדרג את מצבם במינימום מאמץ. ידע שווה כוח – אז השקיעו בידע שלכם, ישמו בהתאם והסבלנות תשתלם.

להרחבה בנושא אני ממליץ על בלוג "הסולידית", הספר המצוין (וקבוצת הפייסבוק) "השקעות לעצלנים" וכן קבוצת הפייסבוק "חתול פיננסי". בנוסף מומלץ מאוד להבין איך מפזרים השקעות בצורה נבונה – באתר "עלילות זיק". כך תוכלו ללמוד עוד על השקעות פסיביות, לשאול שאלות ולקבל מענה שיעזור לכם להוציא לפועל את העצמאות הכלכלית שלכם.

אנחנו נמצאים באחד העידנים המופלאים בהיסטוריה האנושית; עידן שבו כל אחת ואחד יכולים לשדרג את מצבם במינימום מאמץ. ידע שווה כוח – אז השקיעו בידע שלכם, ישמו בהתאם והסבלנות תשתלם

מאמר זה נכתב מניסיוני האישי בלבד. אני לא יועץ השקעות, לא יועץ פנסיוני ולא ממליץ על שום מניה או מדד ספציפיים.

עמית אדלר הוא איש דיגיטל, גרפומן בלתי נלאה, בעל תואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדע

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 674 מילים
סגירה